Kujavy obnoví zaniklou polní cestu, vysadí tam alej se 125 stromy
"Alej obnoví zaniklou polní cestu, která spojovala malebný kostelík s pěšinou podél Pustějovského potoka. Rozdělení polí na menší celky poskytne útočiště místním obyvatelům, jak lidem, tak zvířatům," uvedl Kopecký.
Krajinu v okolí Kujav podle Nadace poškodily v minulém století necitlivé zásahy. "Dodnes nese stopy neproniknutelných monokultur, které nahradily drobná pestrá políčka z dob první poloviny 20. století. Chemické látky a dřívější zemědělské praktiky poškodily půdu. Místní cesty a meze s řadami stromů byly zcela zlikvidovány, čímž obyvatelé přišli o svobodný přístup do okolní krajiny," uvedl Kopecký.
Starosta Michal Dresler (Za naše Kujavy) uvedl, že se obec snaží o obnovu krajiny do podoby první poloviny 20. století. K obnově staré polní cesty získala souhlas farnosti, která je majitelem sousedního pozemku. "Do budoucna je možné zde při vzájemné spolupráci vybudovat křížovou cestu. Věříme, že si místo naši občané i jiní návštěvníci oblíbí a opět po mnoha letech budou mít možnost poznávat krásy kujavské krajiny, a to třeba také díky revitalizaci Pustějovského potoka, na který alej navazuje," uvedl Dresler.
Vedoucí iniciativy Sázíme budoucnost Anna Poledňáková uvedla, že výsadby se tradičně účastní na 500 dobrovolníků. "Obnova polí, kopců a potoků je náročný proces, podobně jako napravování křivd v lidských osudech. Prostřednictvím podpory takových komunitních záměrů chceme v Nadaci Partnerství pomoci podpořit spolkový život na českém, moravském a slezském venkově," uvedla Poledňáková. Výsadby alejí pořádá Nadace Partnerství od roku 2018.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Karel Zvářal
16.7.2023 06:46vaber
16.7.2023 08:04nyní je tam potůček,cesta zarostlá křovím ,kam lidi chodit nemohou,
co je asi pro přírodu lepší,
jaký má smysl obnovovat cesty po kterých budou proudit davy do krajiny, to má být pomoc přírodě?
Břetislav Machaček
16.7.2023 09:50jezdí zemědělská technika. U nás je taková nová alej taky i s těmi hrušněmi
a duby(asi nový trend hlavně u hrušní trpících na rzivost). Už se rozrostly
a větve směrem do silnice jim "ořezává" zemědělská technika. Duby jsou pro
mnohé aleje nevhodné kvůli velikosti koruny, která v dospělosti zastíní
okolní pole a kořenový systém vyčerpá z pole vodu a živiny. Pokud ale ti
vlastníci polí s alejí souhlasí, tak není co kritizovat. Já osobně bych
ale preferoval i keřové patro z hlohů, šípků, trnek a mirabelek a ubyly
by jim starosti s kosením trávy mezi stromy.
Petr
16.7.2023 10:08 Reaguje na Břetislav MachačekLetos na jaře pršelo a psalo se, že ČR má doplněné zásoby vody, které přes léto vystačí a sucho že nebude. A stačilo pár dní slunce (včera bylo 38 stupňů) a všude je to jako na poušti. Takže: Jen víc a houšť stromů. A na "rady" lidí, kterým stromy vadí, protože stíní a mají větve, nehleďme.
Břetislav Machaček
16.7.2023 14:28 Reaguje na Petrnapříklad proti obilnému poli, či trávě násobný. Stromy ale
potřebujeme, o tom žádná, Pouze je třeba přihlížet k tomu,
aby tam bylo dost vody i pro ně. Ty jarní předpovědi byly
o množství vody, pokud bude průběžně stále doplňována těmi
průměrnými srážkami, ale to se místy neděje. Problém je ale
v zádržnosti vody v celém sloupci půdy a ta je velmi špatná. Ornice postrádá organiku zadržující i slabé srážky a nižší
vrstvy jsou místy zasolené hnojivy a stávají se obousměrně
nepropustné. Pokud něco propouštějí, tak je to výhra, ale
propustnost přes ty vrstvy kdysi dokázaly dělat pícniny,
které na rozdíl od kukuřice a obilnin koření hluboko. O
vojtěšce se kdysi tvrdilo, že koření i 10 metrů hluboko
a tak si vodu i živiny najde i tam . Navíc, když odumře,
tak po jejich kořenech vznikají kapiláry pro průsaky té
vody nahoru a dolů. Takže já organice a pícninám fandím
více, než plytkým tůním a vysychajícím močálům. Ty už jsou
mnohde pouze rozpraskanou pastí pro vodní živočichy, kteří
se v nich rozmnožili a zůstali na suchu. Tůň by měla mít
napojení na stabilní zdroj vody a nebýt pouze kaluží na
nepropustné půdě. Totéž platí i pro velké stromy, které
nemohu chtít někde, kde nebudou mít dost vody a živin pro
svůj růst. Přání je věc jedna a podmínky pro růst věc
druhá. Na bývalé skládce inertního odpadu( stavebná suť
a podloží z opravy železnice) před léty opakovaně město
provedlo výsadbu stromů do půlmetrové vrstvy ornice a
jílovité podornice. Za dešťů tam stojí kaluže vody a za
sucha usychají i několik let zakořeněné stromy. Prostě
zpackaná rekultivace a nevhodné dřeviny pro takovou
lokalitu. Záruka ale trvá a letošní náhradní výsadba už
je ze dvou třetin zase suchá. Má toto význam? Nenechat
to tak a nekosit tam s travou i semenáče, ze kterých
možná něco přežije. Vnucovat přírodě něco, co tam není
schopno přežít je hloupost. U alejí platí totéž a aby
je pak někdo nemrzačil ořezem a nepřeorával jim kořeny.
Petr
16.7.2023 15:52 Reaguje na Břetislav MachačekUž jsem tu víckrát nabízel k jednoduchému pokusu těm, kdo vidí ve stromech jen spotřebiče vody - která půlka zahrady uschne dřív, posekaná, nebo neposekaná?
Vegetace (a čím větší, tím víc) zabraňuje odparu vody a snižuje teplotu. Tedy přesně to, co potřebujeme nejen my, ale i vše živé a celá krajina k tomu, aby se tu dalo žít.
Petr
16.7.2023 16:03 Reaguje na Břetislav MachačekPetr
16.7.2023 16:20 Reaguje na Břetislav MachačekPetr
16.7.2023 16:30 Reaguje na PetrBřetislav Machaček
17.7.2023 09:33 Reaguje na PetrNyní se musíme zamyslet nad velikostí a četnosti jízdy formanských vozů a současné dopravy. To není možno vrátit zpět a nedivím se místy ani tomu
odporu vůči alejím kolem frekventovaných cest.
Ono to je i o údržbě stromů v alejích, která se
často zanedbává a z ní pak vyplývá i ten odpor
k alejím, kde stromy větvemi poškozují plachty
kamionů, kmeny zužují vozovku pro míjení aut
a kořeny zvedají vozovku na úroveň tankodromu.
U stromů u polí bych si dovolil poukázat třeba
na duby, kde kořenový systém takřka kopíruje korunu stromu a kam dosáhnou větve, tak tam jsou
i kořeny. Výška spodního patra větví se mění i v závislosti na množství plodů a třeba po dešti. Tehdy jsou větve tíhou plodů a vody níže, než obvykle a tehdy zasahují do průjezdného profilu silnice, či pole. Naši předci větve ořezávali
podle potřeby a na to se dnes zapomíná. Funkční
alej musí splňovat i podmínku bezpečnosti provozu
a to za všech okolností. To, že jsou větve těsně
nad vozidly po dešti neplatí a musí se na to při
ořezu myslet. Mnohde bohužel aleje připomínají
tunely u kterých průjezdný průřez upravují pouze
projíždějící vozidla a to je pak i jeden z důvodu
odporu vůči těm stromům. On ten zdravý selský
rozum musejí mít všichni. Někam ty aleje patří
a jinde je potřeba slevit třeba na keře, či novou
výsadbu posunout dál od vozovky a změnit druh
dřeviny. Nejsem tudíž odpůrcem alejí a roztroušené
zeleně, ale prosím z rozumem, aby nebyla důvodem
sporů a nebo dokonce vyvzdorovaná a nechtěná. Pak
se stane obětí vandalismu a nebo bude trpět tou
dopravou a údržbou stromů samotných. Co si mám
myslet o výsadbě polokmenů kolem silnice? Tam
mají být vysokokmeny s co nejvýše založenou korunou. Byla to pouze hloupost a nebo záměr,
jak někoho naštvat? To naši předci nedělali a
vždy se snažili, aby bylo těch sporů co nejméně.
Ano ubývá rozptýlená zeleň, ale přibývá leckde
zalesněných polí a luk. A bude přibývat při
ukončení pastvy z důvodu šíření vlků. Už dnes
ty louky zarůstají keři a mladými stromy a za
pár let z nich bude les. O osud zbytku lesů se
obávám pouze z hospodářského hlediska, ale i
ty nevhodné k efektivnímu hospodaření budou
plnit funkci lesa zvláštního určení. Zkusme se
ale zaměřit hlavně na tu zemědělskou půdu,
která zoufale potřebuje více organiky, aby mohla
lépe hospodařit se srážkami. To se neustále
zhoršuje a nezachrání to nic ostatního. Pokud
není schopno 100 ha pole zachytit v půdě srážky,
tak to 10 ha alejí a remízků nezachrání. No a ty
pole k výživě obyvatel potřebujeme a nemůžeme
je přeměnit na lesy. Čím více totiž polí ubude,
tak se na tom zbytku musí o to více intenzivněji
na půdě hospodařit. To je rozdíl mezi námi a
předky, kdy mívali sklizeň třetinovou ze stejné
plochy, ale pouze pomocí hnoje a bez chemie.
Proto byla krajina zdravější a půda byla schopna
srážky vstřebat a udržet. Můžeme se vracet i k
tomu? Zkuste si na to sám odpovědět!
Petr
17.7.2023 20:04 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
18.7.2023 08:53 Reaguje na PetrObčas vystrčte nos ven, ať vidíte, co
sváží z polí úrodu. Už dávno to nejsou
formanské vozy a traktory s vlečkami.
Obnažený kořen na polní cestě je pak
zbaven kůry a zhoblován pneumatikami.
Nevnucujte stromy tam, kde na ně bude
za pár let žalostný pohled a budete kritizovat zemědělce, ale nikoliv sami sebe za neuváženou výsadbu.
Petr
19.7.2023 16:53 Reaguje na Břetislav MachačekKombajny a nákladní auta po polních cestách , natož cestách s alejemi stromů, nejezdí. Jezdí po silnicích až k poli. Se stromy si tedy nijak nepřekážejí, stromy můžeme vesele a bez vašich obav z provozu sázet kde to jen jde. Neuvážená výsadba v podstatě neexistuje. Výsadba je vždy přínos a já si jen přeju, aby se stromů sázelo ještě mnohem víc. Vrátí se nám to tisíckrát.


Lidé v Českém ráji kritizují kácení stromů u silnic, podle silničářů bylo nutné
Univerzita Palackého má první památný strom, roste v botanické zahradě
U Buštěhradu přibylo několik alejí, město dalo vysadit přes 230 stromů