Kupka: Pro Česko je prioritou vysokorychlostní železnice do Berlína a Vídně
Podle Kupky na evropské páteřní železniční síti TEN-T chybí celá řada úseků, zejména těch přeshraničních. Jejich dobudování bude znamenat najít peníze jak na evropské, tak i národní úrovni, uvedl.
Vedle českého spojení s Německem, Rakouskem a Polskem jde mimo jiné o vysokorychlostní propojení Lyonu a Turína, Madridu a Paříže, Amsterodamu a Berlína nebo napojení železničních sítí Ukrajiny a Moldavska.
Generální ředitel Evropské komise (EK) pro mobilitu a dopravu Henrik Hololei ujistil, že peněz na financování vysokorychlostní evropské sítě je dostatek. Hlavním zdrojem je podle něj program Connecting Europe Facility, který vydává 75 procent svých prostředků do železnice včetně vysokorychlostních projektů. "Vedle toho se nabízí financování Evropskou investiční bankou, ale je potřeba zapojit i kofinancování z národních zdrojů jednotlivých zemí," řekl novinářům.
Prioritou Polska je podle ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka vedle nového centrálního dopravního hubu mezi Varšavou a Lodží pro leteckou, železniční a silniční dopravu - také rychlé železniční spojení Katovice - Ostrava, ale i dobudování dálnice z Polska do Jaroměře a Hradce Králové.
Maďarský státní tajemník pro dopravu Dávid Vitézy považuje za středoevropskou dopravní prioritu vysokorychlostní propojení Budapešti s Bratislavou a dále přes Prahu s Berlínem. "Vysokorychlostní železniční spojení ve střední a východní Evropě je důležitý chybějící článek evropské páteřní sítě," dodal.
Dalším tématem jednání bylo řešení dopadů energetické krize na železniční dopravu a úsporná opatření. Podle Kupky mezi ně patří třeba využívání nových úspornějších lokomotiv, výměna osvětlení nebo změna režimu výhřevu výhybek.
Ministři měli rovněž jednat o způsobech zatraktivnění železniční dopravy pro cestující. Jde jednak o vyšší komfort ve vlacích, ale třeba i o možnost pořídit si jednotnou celoevropskou jízdenku pro cestování na železnici.
Kromě zástupců členských zemí EU se zasedání účastnili také představitelé Ukrajiny, Moldavska, Švýcarska nebo Norska.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
smějící se bestie
23.10.2022 06:52Jaroslav Řezáč
23.10.2022 08:46 Reaguje na smějící se bestieSlavomil Vinkler
23.10.2022 08:49 Reaguje na smějící se bestievaber
23.10.2022 09:18Břetislav Machaček
23.10.2022 15:30miliardy do rychlovlaků pro VIP. Co tak na hlavních tratích přidat třetí a
nebo i čtvrtou kolej kvůli jejich přetížení a možným nehodám? Hrát si na světové v zemičce, kterou prosviští rychlovlak za hodinu a půl je dobré
tak leda pro ty, kteří cestují dálkově, ale tady 90% lidí zajímá dojezd
do okresního a či krajského města a to rychlotrať nikdy nebude. Berlín- Vídeň bude stavět v Praze, možná v Brně. Mezi těmi stanicemi ale smůla,
protože doprava do těchto stanic bez funkčních přípojů bude trvat déle,
než celá trasa Berlín-Vídeň.
Zan K.
25.10.2022 10:38 Reaguje na Břetislav MachačekKatka Pazderů
23.10.2022 20:23Proto nás vysokorychlostní vlaky objíždějí. Protože courat se 120 už dnes není dost rychlé. A proč nebýt za hodinu z Prahy v Brně? Nebo za 1,5 hodiny v Ostravě. To bude krása.
Radim Polášek
24.10.2022 07:25Vysokorychlostní železnice umožní místa do vzdálenosti cca hodiny až dvou hodin jízdy personálně propojit. Neboli firmám podnikajícím v dobře placených oborech produkujících výrobky s vysokou přidanou hodnotou umožńuje vybírat z mnohem většího okruhu vhodných kvalifikovaných zaměstnanců (málo kvalifikovaní a špatně placení nebudou mí na jízdné v takových vlacích) a tím tyto firmy do regionů propojených VRŽ láká a urychluje rozvoj těch regionů. Konkrétně třeba propojení Drážďan a Prahy umožní Pražákům bydlet v Praze a dojíždět každodenně do práce do Dráždan. Rozšířit tam třeba místní komunitu kolem ekosystému produkce polovodičových chipů různých firem, kde už jinak na tomto pracuje kolem 80 tisíc lidí a přivést do této komunity další vzdělané a schopné lidi. A dále pro potřeby Evropy zvýšit a zdokonalit tam tu produkci.
Přirozeně nesmí se zapomínat i na ty méně vzdělané a schopné, kteří budou potřebovat dojíždět do práce, i vzhledem k tomui , co jsou schopni vynaložit na jízdné, hlavně místními pomalými lokálkami s levným jízdným.
Zvláště když se zeleným v Evropě podaří zakazováním a sabotováním emisními regulacemi zcela zničit výrobu aut se spalovacími motory a extrémně prodražit náhradní výrobu elektromobilů tak, že si ty elektroauta bude moct dovolit jen úzká špička těch nejvíc vydělávajících.