https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kupka-pro-cesko-je-prioritou-vysokorychlostni-zeleznice-do-berlina-a-vidne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kupka: Pro Česko je prioritou vysokorychlostní železnice do Berlína a Vídně

23.10.2022 02:47 | PRAHA (ČTK)
Německo: vysokorychlostní trať Norimberk–Ingolstadt–Mnichov (stavba).
Německo: vysokorychlostní trať Norimberk–Ingolstadt–Mnichov (stavba).
Foto | S. Terfloth / Wikimedia Commons
Dopravní prioritou pro Českou republiku pro následující období je vybudování vysokorychlostního železničního spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a propojení Vídně a Varšavy přes Česko, uvedl český ministr Martin Kupka (ODS) před neformálním jednání ministrů dopravy EU v Praze tento týden.
 

Podle Kupky na evropské páteřní železniční síti TEN-T chybí celá řada úseků, zejména těch přeshraničních. Jejich dobudování bude znamenat najít peníze jak na evropské, tak i národní úrovni, uvedl.

Vedle českého spojení s Německem, Rakouskem a Polskem jde mimo jiné o vysokorychlostní propojení Lyonu a Turína, Madridu a Paříže, Amsterodamu a Berlína nebo napojení železničních sítí Ukrajiny a Moldavska.

Generální ředitel Evropské komise (EK) pro mobilitu a dopravu Henrik Hololei ujistil, že peněz na financování vysokorychlostní evropské sítě je dostatek. Hlavním zdrojem je podle něj program Connecting Europe Facility, který vydává 75 procent svých prostředků do železnice včetně vysokorychlostních projektů. "Vedle toho se nabízí financování Evropskou investiční bankou, ale je potřeba zapojit i kofinancování z národních zdrojů jednotlivých zemí," řekl novinářům.

Prioritou Polska je podle ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka vedle nového centrálního dopravního hubu mezi Varšavou a Lodží pro leteckou, železniční a silniční dopravu - také rychlé železniční spojení Katovice - Ostrava, ale i dobudování dálnice z Polska do Jaroměře a Hradce Králové.

Maďarský státní tajemník pro dopravu Dávid Vitézy považuje za středoevropskou dopravní prioritu vysokorychlostní propojení Budapešti s Bratislavou a dále přes Prahu s Berlínem. "Vysokorychlostní železniční spojení ve střední a východní Evropě je důležitý chybějící článek evropské páteřní sítě," dodal.

Dalším tématem jednání bylo řešení dopadů energetické krize na železniční dopravu a úsporná opatření. Podle Kupky mezi ně patří třeba využívání nových úspornějších lokomotiv, výměna osvětlení nebo změna režimu výhřevu výhybek.

Ministři měli rovněž jednat o způsobech zatraktivnění železniční dopravy pro cestující. Jde jednak o vyšší komfort ve vlacích, ale třeba i o možnost pořídit si jednotnou celoevropskou jízdenku pro cestování na železnici.

Kromě zástupců členských zemí EU se zasedání účastnili také představitelé Ukrajiny, Moldavska, Švýcarska nebo Norska.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

23.10.2022 06:52
Jo, s 30letým zpožděním, stejně jako s dálnicema a okruhy, obchvaty měst !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.10.2022 08:46 Reaguje na smějící se bestie
zkratka mezi Berlínem a Vídní nic víc nic míň. Neboli zastávka v zatáčce. Proč lezeme do řitě někomu, komu jsme ukradený?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.10.2022 08:49 Reaguje na smějící se bestie
No voda z Tetčic to dokázala!!! Nic nebude.
Odpovědět
va

vaber

23.10.2022 09:18
taková trať není na škodu ,ale že by to byla priorita pro Česko ,o tom pochybuji
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.10.2022 15:30
Není jak zavírat jednu lokálku po druhé, protože se nevyplácejí a nastrkat
miliardy do rychlovlaků pro VIP. Co tak na hlavních tratích přidat třetí a
nebo i čtvrtou kolej kvůli jejich přetížení a možným nehodám? Hrát si na světové v zemičce, kterou prosviští rychlovlak za hodinu a půl je dobré
tak leda pro ty, kteří cestují dálkově, ale tady 90% lidí zajímá dojezd
do okresního a či krajského města a to rychlotrať nikdy nebude. Berlín- Vídeň bude stavět v Praze, možná v Brně. Mezi těmi stanicemi ale smůla,
protože doprava do těchto stanic bez funkčních přípojů bude trvat déle,
než celá trasa Berlín-Vídeň.
Odpovědět
ZK

Zan K.

25.10.2022 10:38 Reaguje na Břetislav Machaček
V zahraničí je běžné spojovat železniční i silniční komunikace do jednoho celku, někdy dokonce v patrovém uspořádání. (viz např. Italie). Ušetří se tím jednak plocha zabíraných polností, jednak ona nutná infrastruktura. My jsme asi vyjímkou. U nás je asi poních ploch "přebytek". Inu kšefty s pozemky a český llobismus jsou asi přednější...
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

23.10.2022 20:23
Na evropské síti TEN-T chybí celá řada úseků, zejména ty přes Českou republiku. Zaspali jsme, soudruzi.
Proto nás vysokorychlostní vlaky objíždějí. Protože courat se 120 už dnes není dost rychlé. A proč nebýt za hodinu z Prahy v Brně? Nebo za 1,5 hodiny v Ostravě. To bude krása.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.10.2022 23:52 Reaguje na Katka Pazderů
Zaspali novodobí svazáci.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

24.10.2022 07:25
Tak preference železnice je jednou z mála věcí, kdy zelená ideologie neškodí lidem a společnosti, ale naopak spíše prospívá.
Vysokorychlostní železnice umožní místa do vzdálenosti cca hodiny až dvou hodin jízdy personálně propojit. Neboli firmám podnikajícím v dobře placených oborech produkujících výrobky s vysokou přidanou hodnotou umožńuje vybírat z mnohem většího okruhu vhodných kvalifikovaných zaměstnanců (málo kvalifikovaní a špatně placení nebudou mí na jízdné v takových vlacích) a tím tyto firmy do regionů propojených VRŽ láká a urychluje rozvoj těch regionů. Konkrétně třeba propojení Drážďan a Prahy umožní Pražákům bydlet v Praze a dojíždět každodenně do práce do Dráždan. Rozšířit tam třeba místní komunitu kolem ekosystému produkce polovodičových chipů různých firem, kde už jinak na tomto pracuje kolem 80 tisíc lidí a přivést do této komunity další vzdělané a schopné lidi. A dále pro potřeby Evropy zvýšit a zdokonalit tam tu produkci.
Přirozeně nesmí se zapomínat i na ty méně vzdělané a schopné, kteří budou potřebovat dojíždět do práce, i vzhledem k tomui , co jsou schopni vynaložit na jízdné, hlavně místními pomalými lokálkami s levným jízdným.
Zvláště když se zeleným v Evropě podaří zakazováním a sabotováním emisními regulacemi zcela zničit výrobu aut se spalovacími motory a extrémně prodražit náhradní výrobu elektromobilů tak, že si ty elektroauta bude moct dovolit jen úzká špička těch nejvíc vydělávajících.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.10.2022 07:32 Reaguje na Radim Polášek
To se mýlíte. Voda z Tetčic a podobní aktivisté blokují mnoho projektů včetně přestavby Brněnského nádraží a tím i VRT.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist