https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lekci-se-suezskeho-pruplavu-zatim-chapat-nechceme
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lekci ze Suezského průplavu zatím chápat nechceme

26.4.2021 06:14 | PRAHA (Ekolist.cz)
Suezem ročně proplouvá 19 000 lodí a problémy jsou zhruba se třemi za sezónu. Dá se ale čekat, že nárůst počtu ultra-velkých přepravních kontejnerových lodí, i jejich dalšího kapacitního objemu, vyústí v další podobné záseky. A další ztráty.
Suezem ročně proplouvá 19 000 lodí a problémy jsou zhruba se třemi za sezónu. Dá se ale čekat, že nárůst počtu ultra-velkých přepravních kontejnerových lodí, i jejich dalšího kapacitního objemu, vyústí v další podobné záseky. A další ztráty.
Na nedávnou blokádu Suezského průplavu, která nám mezi 23. a 29. březnem zpestřovala zpravodajství ze světa, se dá pohlížet z nejrůznějších úhlů pohledů. Určitě jde o drahou lekci z neudržitelnosti trvalého růstu ekonomiky. Názorné šestidenní školení nás všechny dohromady přišlo na 54 miliard dolarů.
 

Suezský průplav je extrémně vytíženou trasou. Je jednou z hlavních artérií mezinárodního obchodu, kterou prochází 12 % objemu obchodovaného zboží. Každou minutu tudy projde ekvivalent 6,7 milionů dolarů. Tedy, dokud se něco nepokazí. A jak praví Murphyho zákon, „může-li se něco pokazit, pokazí se to.“ Otázkou jen zůstává kdy.

Obří kontejnerová loď Ever Given, s délkou 400 metrů, si pravděpodobně o průšvih koledovala. Jenže to mi všichni. Minimálně od doby, kdy před patnácti lety vyrazila na vlny světových oceánů přepravní společnost Maersk s novou generací superobřích lodí.

Když v roce 2006 vypluly první lodi tohoto typu (série E), všem to přišlo jako vynikající nápad. Úsporný ekologicky i ekonomicky. Byly totiž schopné převézt až 15.000 kontejnerů zboží najednou, což byl objemový skok o 50 %. Chtělo to jen o trochu víc paliva, ale pořád výrazně méně, než by činila spotřeba dvou menších lodí. Dnes je i tento mezník překonán (sérií 3E), a po vlnách světových oceánů se plaví už 133 ultravelkých lodí (kam spadá i Ever Given), které na jeden zátah uvezou 18.000–24.000 kontejnerů. A růst se evidentně nezastavil.

Dokládá to dlouhodobý trend, z nějž je patrné, že se za posledních padesát let přepravní kapacita kontejnerových lodí zvýšila o 1500 % a roste dál. Problém je v tom, že velikost lodí nemůže prostě růst donekonečna. Technická, konstrukční a materiálová řešení mají svůj strop, a ani přepravní cesty typu Suezského nebo Panamského průplavu nemohou ustát neomezený růst. Dříve nebo později dospějí na limit svých fyzických možností, za nimiž se další růst překrývá s hazardem. A nevyhnutelným kolapsem.

Březnový zásek Ever Given nám taktně připomenul, že právě na takové hraně možností se momentálně nacházíme. Světová ekonomika letos pocítí ten šestidenní výpadek poklesem o 0,2-0,4 %, což je poněkud bolavé. Ale zjevně ne dost. Suezem ročně proplouvá 19.000 lodí a podobné problémy jsou maximálně tak se třemi za sezónu. Dá se ale čekat, že nárůst počtu ultravelkých přepravních kontejnerových lodí, i jejich dalšího kapacitního objemu, vyústí v další podobné záseky. A další ztráty.

Je trochu ironií, jak ekonomicky a ekologicky úspornější řešení, tedy navyšující se masivnost přepravních lodí, vlastně demonstruje dlouhodobou neudržitelnost našeho počínání. A ukazují třeba cestu k naplnění snů anarchistů nebo teroristů. Nepotřebujete nikomu vyhrožovat atomovou bombu. Stačí vám špatně zaparkovat loď uprostřed Panamského průplavu (kterým proplouvá 156 obřích lodí denně), Malacké úžiny (200 lodí), Bosporu (130 lodí) a Hormuzském průlivu (50 lodí) a zastavíte tím celý svět.

Přepravní lodě, ani světová ekonomika, nemohou růst donekonečna. U lodí to začínáme, díky Ever Given, pomalu chápat.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.4.2021 07:17
Pane Dohnale, úvaha fajn, ale máte tam hrubky. Sorry jako.
Odpovědět
Radomír  Dohnal

Radomír Dohnal

26.4.2021 07:46 Reaguje na Katka Pazderů
do .... tedy promiňte, kaju se. Fakt.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.4.2021 08:18 Reaguje na Katka Pazderů
Jste inteligentní žena. Nepoužívejte, prosím, formulace našeho premiéra. Určitě jste výrazně vzdělanější.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.4.2021 10:26 Reaguje na Katka Pazderů
Úvaha má jednu chybu, pan Dohnal nepočítá s tím, že lidé tady prokazatelně nejsou od toho, aby vůbec něco chápali.
Odpovědět

Jirka Černý

26.4.2021 08:01
Dobrá úvaha a v podstatě s drobnou úpravou aplikovatelná na auta, letadla, až po elektrokola.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.4.2021 08:02
Ale samozřejmě, že ekonomický růst může trvat donekonečna. Jedná se totiž o jedinou perspektivní strategii. Spolu s růstem nám totiž časem začne být Země malá a budeme dostatečně vybaveni na to, abychom osídlili jak okolí Země, tak Sluneční soustavy.
Bez růstu tady máme stagnaci a v dlouhodobé perspektivě jistý úpadek.
Brzy se nám s oteplením otevře severní dopravní cesta a spousta nerostných zdrojů Sibiře.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.4.2021 08:23 Reaguje na Richard Vacek
Ekonomický růst nemůže pokračovat do nekonečna, protože jsme se ještě nenaučili nahradit neobnovitelné zdroje jako ropa, uhlí, vzácné kovy a podobně v dostatečné míře zdroji obnovitelnými. A co se týče toho oteplování, tak pokud se oteplí natolik, že roztaje permafrost, bude to znamenat takové oteplení a sucho v Evropě, že se zejména jižní národy budou muset pohnout na sever. Dovedete si představit důsledky?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.4.2021 10:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dostatek energie máme v jaderných elektrárnách - na tisíc let. Nevyužíváme ji, protože to není potřeba, když jsou levnější zdroje. A v průběhu té doby zajisté pokročíme i ve fúzi, tedy energie budeme mít téměř nekonečno. A s dostatkem energie neexistuje nedostatek ničeho, protože "těžbu" můžete provádět i z řídkých ložisek typu mořská voda.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.4.2021 17:08 Reaguje na Richard Vacek
Mne by nevadilo, kdyby v cr francouzi, amici, cina a kdo jeste na tom mezinar. programu pracuje, tu fuzni elektrarnu postavili. Vedle toho by měla stát ruska JE, protože na simulaci teploty sluníčka solar nepostačí, a vydovadely by se tady všechny strany, každý by tu měl něco, vlk by se nažral a my zůstali celí. Ovsem nemela by do toho kecat eu, ta vypada skoro jako nejvetsi brzda rozvoje svými příkazy.
Odpovědět

Jirka Černý

26.4.2021 08:59 Reaguje na Richard Vacek
Je to krásná myšlenka ale technologie které jsou k tomu potřeba mají zatím jen v trikovém studiu v Hollywoodu. Poznávání vesmíru nám zatím ukazuje jen a jen nové překážky podobných projektů. Aktuálně je u ledu i jednosměnná cesta člověka na Mars. Ukázalo se že průzkum vesmíru lodí s posádkou má jedinou slabinu a to posádku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.4.2021 17:00 Reaguje na Richard Vacek
Mala poznamka. Zdroje Sibiře nám nepatri a ten, kdo je má, se s námi bude bavit jen přes evropské prostředníky. Už několik let v sev. mořích hlídkují lodě 3 nebo více velmoci a čekají na otevreni te cesty jako na sezame otevři se.
Za celý tento rok jsem si koupila 1 pár bot a i bez těch bych se obešla. Jídlo beru evropské. Zatím stagnaci necítím, přemýšlím, že zas obnovim síti a pleteni.
Odpovědět
JF

Jan Fiala

26.4.2021 09:10
Prvotní lekce je ta, že vozit zboží přes celý svět je "ekologie" dokonalá... Holt v Evropě si vlivem všemožné PŘEregulace prodražíme pracovní sílu, téměř znemožníme cokoliv vyrábět, páč emise, páč odpady, páč kdejaká pi.ovina a tradá, dovezeme to z Asie, kde ani neví, že se nemají házet odpady do moře, kde zákoník práce, natož nějaké expoziční limity a vůbec BOZP ani neznají... Ale budeme se zde plácat po ramenou, jak jsme ekologičtí, bezpeční...

https://www.youtube.com/watch?v=erMddN04pEQ


A dále je to dosti podobné se stavem, kdy pod záminkou nálezu žabiček apod. nějakými pseudoekology (a jak na sviňu zrovna v místě dálnice ale ne u přilhajícího skladu či montovny, tam objednávku škodit nedostali) se nestaví dálnice a vše se to pěkně drchmá po dědinách. A to jsme u situace jen zbytečného drnčení na volnoběh, opakovaných starů a vůbec neplynulosti, tedy podstatnému navýšení spotřeby i emisí vůči plynulé jízdě na tempomat, ne u nehod majících kromě škod na životech a majetku na svědomí i úniky provozních kapalin atd. A to vše jen proto, že se zde (kromě "řidičů", co neumí řídit) udržuje nepropustnost komunikací, jejich vedení do obcí a měst místo kolem nich atd. A tak jako jedna lodička zašprajcuje průplav, stejně sebemenší nehoda zašprajcuje kdejakou státovečku či dálničku D1, kapacitně opdovídající době první republiky, kdy se jezdilo vesměs s koňskými povozy, kamiony nikdo zde neznal a zboží pendlovalo proti dnešku nijak. A když, tak na kolejích. Toť taková malá paralela a ukázka, jak nedostatečná propustnost komunikace, lhostejno zda pozemní či vodní nadělá škody.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.4.2021 09:14
Vše je nahraditelné, i ten Suezský průplav. Kdyby se stalo, že by byl dlouhodobě blokován, lodě by jezdily tak jako před jeho existencí, tj. kolem Afriky. Bylo by to delší, bylo by to nákladnější, ale šlo by to. Ta situace nastala proto, že lodi se tam nasáčkovaly v mnohostupech, vycouvat se nedalo a navíc všichni čekali, že se ten kanál brzy uvolní. Proto ty velké ztráty, proto to zpoždění.
Odpovědět
ig

26.4.2021 09:16
Jistě, že lekci chápeme. Tedy když ji chápu i já, zákonitě ji musí chápat profesionálové ze správy Suezského průplavu. Řešení je známé a vyzkoušené (Panama) a dá se předpokládat, že o něčem podobném uvažují nebo budou uvažovat, protože dnešní svět je založený na levné a rychlé dopravě:-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.4.2021 09:52
Bohužel globální obchod a výroba se stala díky levné přepravě zboží motorem
ekonomiky. Náklady na dopravu jsou díky nízkému zdanění a výjimkám zcela
minimální a ve spojení s hromadnou výrobou a nízkým mzdovým nákladům tak
je ta epizoda v Suezu pouhou drobnou komplikací. Ano průplavy jsou úzkými hrdly pro ještě levnější dopravu, ale ani plavba kolem Afriky či Jižní Ameriky by zboží až tak moc neprodražila. Stojí spíše k zamyšlení převoz zcela nepotřebných a nebo nahraditelných komodit. V jakékoliv krizi si uvědomíme, co je zbytné a co nezbytné a na co by se měla zaměřit každá domácí výroba. Bohužel poučením nebyl ani kovid a ani Suez a vše jede po staru. Musí asi dojít na daleko horší malér, aby došlo k návratu podstaty domácí produkce. Soběstačnost v základních komoditách je strategická z hlediska bezpečnosti samotného státu a tak nemusí dovážet třeba předražené roušky pouze proto, že se je v pár stovkách tisíc nevyplácelo vyrábět.
Je lépe produkovat základní potraviny a nezbytné výrobky i mírně dráž, ale
hlavně spolehlivě s malou dopravní náročností. Děje se však opak a třeba
uhlí pro hutě přivezeme od protinožců a nebo rovnou hotovou ocel a pak se
divíme, že se musí zastavit výroba, když se zastaví doprava. Své doly
předčasně nevratně uzavřeme a zbude tak pouze ta totální závislost na
dopravě odjinud. Je to sice ekonomické, pro pomýlence i ekologické, ale
pro strategy chybné rozhodnutí, protože jakákoliv závislost z nás dělá
něčí vazaly. Zastavit dodávky plynu, ropy, brzo i uhlí, paliva pro JE
a surovin, tak ekonomika i lidé zapláčou. Kupovat vše přes prostředníky zboží prodraží a drahá domácí výroba nevytvoří zdroje k nákupu zboží z
dovozu. Tato strategie spěje k útlumu ekonomiky a života obyvatel. Je
to pouze zelený omyl a nebo záměr udělat z EU něčího vazala?
Odpovědět
ig

26.4.2021 10:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Jsou to partikulární zájmy lidí, kteří chtějí vydělat peníze hned teď, vem kde vem. Že to má negativní důsledky se neřeší, je to ignorance, ne záměr :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.4.2021 10:10 Reaguje na Břetislav Machaček
Ten větší malér už tu byl a nevidím, že bychom se poučili. Loňská epidemie covidu, kdy se skoro zastavily ekonomiky a hlavně dovoz zboží. Přes to jsme se nepoučili a kupříkladu místo tuzemské výroby ochranných pomůcek zase vše ve velkém nakupujeme v Číně, i když kvalita dodávaného zboží je leckdy pochybná.
Odpovědět

Jirka Černý

26.4.2021 11:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Což je problém spíš politický, firem co dokáže pružně reagovat na tuto poptávku máme dost.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.4.2021 13:49 Reaguje na Jirka Černý
To máte plnou pravdu, ale když není politická vůle, firmy si ani neuprdnou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.4.2021 20:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Já jsem zvědav, zda ty firmy budou roušky vyrábět
i po kovidu, když jejich poptávka poklesne a tím
i cena. Mám obavu, že se opět budou pouze dovážet
odněkud od levných producentů v Asii. Před kovidem
stály třeba respirátory 10 Kč a pak 100 a více,
ale při převisu nabídky se to asi u nás zase už
nevyplatí vyrábět za dosavadní náklady + zisk.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

26.4.2021 21:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Dneska už zase stojí respirátory kolem desetikačky. A pokud bude srovnatelná kvalita, myslím si, že ty naše zvítězí. Asijské šunty jsou levnější hlavně proto, že to jsou šunty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.4.2021 11:49
Skutečný majstrštych by byl, kdyby se teroristům podařilo tu zašprajcovanou loď potopit.

Pokud by se to podařilo Patovi a Matovi, Putin by jim dal další metály a prohlásil by, že Rusko s tím nemá nic společného a bemezný obdiv svých nužiků by si předpatil navěky věkův ámen.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.4.2021 13:48
Měli bychom se poučit, že nemůžeme všechno, co nám ideologicky nevyhovuje (nežádoucí emise, spotřeba energie, ...) přestěhovat někam daleko, kam nedohlédneme a měli bychom zase začít vyrábět, místo poskytování nevyžádaných služeb.
Odpovědět
sv

26.4.2021 22:11
Jinými slovy, článek jsou dojmy někoho kdo nezná jak historii tak techniku. Říká autorovi něco Suezská krize nebo Šestidenní válka? Během Suezské krize (v 50. letech) byl průplav uzavřen rok. Po Šestidenní válce (v roce 1967) byl průplav uzavřen 8 (slovy osm) let. A nastala nějaká katastrofa, zastavil se vývoj ekonomiky, propadla se společnost do chaosu? Evidentně ne, když tyto základní historické fakty dospělí lidé se vzděláním dnes ani neznají a své děti jimi nestraší. Další důležitá spojnice světového obchodu Panamský kanál byl docela nedávno uzavřen 9 (slovy devět) let kvůli rekonstrukci a rozšíření. Zhroutil se snad světový obchod? Ne. A nejspíše si této skutečnosti autor článku ani nevšiml, protože o tak banální záležitosti jako rekonstrukce za 5 miliard dolarů, na rozdíl od jedné uvízlé lodi, každý den neinformovala světová média.
Dále, Ever Given je sice velká loď ale ve srovnání s obřími tankery je to poloviční trpaslík. Ever Given má 220 000 BRT, tanker Knock Nevis měl 650 000 BRT. Upozorňuji, že to nebyl žádný poslední výkřik lodního stavitelství. Tento tanker byl postaven v 70. letech a v roce 2010 sešrotován. Mají snad tyto tankery problém s tím, že nemohou do Suezského nebo Panamského průplavu? Nemají. Prostě to berou tradiční oklikou kolem Afriky či Jižní Ameriky. To co tady autor popisuje, není žádná "hrana možností". "Limity fyzických možností" se mohou zvětšit, jak je ostatně uvádím výše. Rekonstrukcí a rozšířením neprošel jen Panamský kanál ale i Suezký. A může se to státu znova. To je dnes běžná rutina.
Jedna ztroskotaná loď opravdu ale opravdu svět nezastaví.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.4.2021 11:19 Reaguje na
Díky za věcný komentář. To je radost číst.

Nicméně to holt odpovídá duchu dnešní doby kdy média dnes a denně pletou s prominutím z hovna bič, jen aby senzacechtivé publikum mělo svůj pravidelný přísun virtuálního adrenalinu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist