Lekci ze Suezského průplavu zatím chápat nechceme
Suezský průplav je extrémně vytíženou trasou. Je jednou z hlavních artérií mezinárodního obchodu, kterou prochází 12 % objemu obchodovaného zboží. Každou minutu tudy projde ekvivalent 6,7 milionů dolarů. Tedy, dokud se něco nepokazí. A jak praví Murphyho zákon, „může-li se něco pokazit, pokazí se to.“ Otázkou jen zůstává kdy.
Obří kontejnerová loď Ever Given, s délkou 400 metrů, si pravděpodobně o průšvih koledovala. Jenže to mi všichni. Minimálně od doby, kdy před patnácti lety vyrazila na vlny světových oceánů přepravní společnost Maersk s novou generací superobřích lodí.
Když v roce 2006 vypluly první lodi tohoto typu (série E), všem to přišlo jako vynikající nápad. Úsporný ekologicky i ekonomicky. Byly totiž schopné převézt až 15.000 kontejnerů zboží najednou, což byl objemový skok o 50 %. Chtělo to jen o trochu víc paliva, ale pořád výrazně méně, než by činila spotřeba dvou menších lodí. Dnes je i tento mezník překonán (sérií 3E), a po vlnách světových oceánů se plaví už 133 ultravelkých lodí (kam spadá i Ever Given), které na jeden zátah uvezou 18.000–24.000 kontejnerů. A růst se evidentně nezastavil.
Dokládá to dlouhodobý trend, z nějž je patrné, že se za posledních padesát let přepravní kapacita kontejnerových lodí zvýšila o 1500 % a roste dál. Problém je v tom, že velikost lodí nemůže prostě růst donekonečna. Technická, konstrukční a materiálová řešení mají svůj strop, a ani přepravní cesty typu Suezského nebo Panamského průplavu nemohou ustát neomezený růst. Dříve nebo později dospějí na limit svých fyzických možností, za nimiž se další růst překrývá s hazardem. A nevyhnutelným kolapsem.
Březnový zásek Ever Given nám taktně připomenul, že právě na takové hraně možností se momentálně nacházíme. Světová ekonomika letos pocítí ten šestidenní výpadek poklesem o 0,2-0,4 %, což je poněkud bolavé. Ale zjevně ne dost. Suezem ročně proplouvá 19.000 lodí a podobné problémy jsou maximálně tak se třemi za sezónu. Dá se ale čekat, že nárůst počtu ultravelkých přepravních kontejnerových lodí, i jejich dalšího kapacitního objemu, vyústí v další podobné záseky. A další ztráty.
Je trochu ironií, jak ekonomicky a ekologicky úspornější řešení, tedy navyšující se masivnost přepravních lodí, vlastně demonstruje dlouhodobou neudržitelnost našeho počínání. A ukazují třeba cestu k naplnění snů anarchistů nebo teroristů. Nepotřebujete nikomu vyhrožovat atomovou bombu. Stačí vám špatně zaparkovat loď uprostřed Panamského průplavu (kterým proplouvá 156 obřích lodí denně), Malacké úžiny (200 lodí), Bosporu (130 lodí) a Hormuzském průlivu (50 lodí) a zastavíte tím celý svět.
Přepravní lodě, ani světová ekonomika, nemohou růst donekonečna. U lodí to začínáme, díky Ever Given, pomalu chápat.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (25)
Radomír Dohnal
26.4.2021 07:46 Reaguje na Katka PazderůZbyněk Šeděnka
26.4.2021 08:18 Reaguje na Katka PazderůJiří Daneš
26.4.2021 10:26 Reaguje na Katka PazderůJirka Černý
26.4.2021 08:01Richard Vacek
26.4.2021 08:02Bez růstu tady máme stagnaci a v dlouhodobé perspektivě jistý úpadek.
Brzy se nám s oteplením otevře severní dopravní cesta a spousta nerostných zdrojů Sibiře.
Zbyněk Šeděnka
26.4.2021 08:23 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
26.4.2021 10:04 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarka O.
26.4.2021 17:08 Reaguje na Richard VacekJirka Černý
26.4.2021 08:59 Reaguje na Richard VacekJarka O.
26.4.2021 17:00 Reaguje na Richard VacekZa celý tento rok jsem si koupila 1 pár bot a i bez těch bych se obešla. Jídlo beru evropské. Zatím stagnaci necítím, přemýšlím, že zas obnovim síti a pleteni.
Jan Fiala
26.4.2021 09:10https://www.youtube.com/watch?v=erMddN04pEQ
A dále je to dosti podobné se stavem, kdy pod záminkou nálezu žabiček apod. nějakými pseudoekology (a jak na sviňu zrovna v místě dálnice ale ne u přilhajícího skladu či montovny, tam objednávku škodit nedostali) se nestaví dálnice a vše se to pěkně drchmá po dědinách. A to jsme u situace jen zbytečného drnčení na volnoběh, opakovaných starů a vůbec neplynulosti, tedy podstatnému navýšení spotřeby i emisí vůči plynulé jízdě na tempomat, ne u nehod majících kromě škod na životech a majetku na svědomí i úniky provozních kapalin atd. A to vše jen proto, že se zde (kromě "řidičů", co neumí řídit) udržuje nepropustnost komunikací, jejich vedení do obcí a měst místo kolem nich atd. A tak jako jedna lodička zašprajcuje průplav, stejně sebemenší nehoda zašprajcuje kdejakou státovečku či dálničku D1, kapacitně opdovídající době první republiky, kdy se jezdilo vesměs s koňskými povozy, kamiony nikdo zde neznal a zboží pendlovalo proti dnešku nijak. A když, tak na kolejích. Toť taková malá paralela a ukázka, jak nedostatečná propustnost komunikace, lhostejno zda pozemní či vodní nadělá škody.
Zbyněk Šeděnka
26.4.2021 09:14Břetislav Machaček
26.4.2021 09:52ekonomiky. Náklady na dopravu jsou díky nízkému zdanění a výjimkám zcela
minimální a ve spojení s hromadnou výrobou a nízkým mzdovým nákladům tak
je ta epizoda v Suezu pouhou drobnou komplikací. Ano průplavy jsou úzkými hrdly pro ještě levnější dopravu, ale ani plavba kolem Afriky či Jižní Ameriky by zboží až tak moc neprodražila. Stojí spíše k zamyšlení převoz zcela nepotřebných a nebo nahraditelných komodit. V jakékoliv krizi si uvědomíme, co je zbytné a co nezbytné a na co by se měla zaměřit každá domácí výroba. Bohužel poučením nebyl ani kovid a ani Suez a vše jede po staru. Musí asi dojít na daleko horší malér, aby došlo k návratu podstaty domácí produkce. Soběstačnost v základních komoditách je strategická z hlediska bezpečnosti samotného státu a tak nemusí dovážet třeba předražené roušky pouze proto, že se je v pár stovkách tisíc nevyplácelo vyrábět.
Je lépe produkovat základní potraviny a nezbytné výrobky i mírně dráž, ale
hlavně spolehlivě s malou dopravní náročností. Děje se však opak a třeba
uhlí pro hutě přivezeme od protinožců a nebo rovnou hotovou ocel a pak se
divíme, že se musí zastavit výroba, když se zastaví doprava. Své doly
předčasně nevratně uzavřeme a zbude tak pouze ta totální závislost na
dopravě odjinud. Je to sice ekonomické, pro pomýlence i ekologické, ale
pro strategy chybné rozhodnutí, protože jakákoliv závislost z nás dělá
něčí vazaly. Zastavit dodávky plynu, ropy, brzo i uhlí, paliva pro JE
a surovin, tak ekonomika i lidé zapláčou. Kupovat vše přes prostředníky zboží prodraží a drahá domácí výroba nevytvoří zdroje k nákupu zboží z
dovozu. Tato strategie spěje k útlumu ekonomiky a života obyvatel. Je
to pouze zelený omyl a nebo záměr udělat z EU něčího vazala?
Zbyněk Šeděnka
26.4.2021 10:10 Reaguje na Břetislav MachačekJirka Černý
26.4.2021 11:45 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
26.4.2021 13:49 Reaguje na Jirka ČernýBřetislav Machaček
26.4.2021 20:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnkai po kovidu, když jejich poptávka poklesne a tím
i cena. Mám obavu, že se opět budou pouze dovážet
odněkud od levných producentů v Asii. Před kovidem
stály třeba respirátory 10 Kč a pak 100 a více,
ale při převisu nabídky se to asi u nás zase už
nevyplatí vyrábět za dosavadní náklady + zisk.
Zbyněk Šeděnka
26.4.2021 21:56 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
26.4.2021 11:49Pokud by se to podařilo Patovi a Matovi, Putin by jim dal další metály a prohlásil by, že Rusko s tím nemá nic společného a bemezný obdiv svých nužiků by si předpatil navěky věkův ámen.
Viktor Šedivý
26.4.2021 13:48Dále, Ever Given je sice velká loď ale ve srovnání s obřími tankery je to poloviční trpaslík. Ever Given má 220 000 BRT, tanker Knock Nevis měl 650 000 BRT. Upozorňuji, že to nebyl žádný poslední výkřik lodního stavitelství. Tento tanker byl postaven v 70. letech a v roce 2010 sešrotován. Mají snad tyto tankery problém s tím, že nemohou do Suezského nebo Panamského průplavu? Nemají. Prostě to berou tradiční oklikou kolem Afriky či Jižní Ameriky. To co tady autor popisuje, není žádná "hrana možností". "Limity fyzických možností" se mohou zvětšit, jak je ostatně uvádím výše. Rekonstrukcí a rozšířením neprošel jen Panamský kanál ale i Suezký. A může se to státu znova. To je dnes běžná rutina.
Jedna ztroskotaná loď opravdu ale opravdu svět nezastaví.
Svatá Prostoto
27.4.2021 11:19 Reaguje naNicméně to holt odpovídá duchu dnešní doby kdy média dnes a denně pletou s prominutím z hovna bič, jen aby senzacechtivé publikum mělo svůj pravidelný přísun virtuálního adrenalinu.