https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/letadla-letaji-po-svete-naprazdno-protoze-musi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Letadla létají po světě naprázdno, protože musí

10.1.2022 17:49 | PRAHA (Ekolist.cz)
Je sice potěšující, že piloti nezahálí. Ale je to dost vzdálené tomu, co bychom nejspíš laicky považovali za hospodárné nebo rozumné.
Je sice potěšující, že piloti nezahálí. Ale je to dost vzdálené tomu, co bychom nejspíš laicky považovali za hospodárné nebo rozumné.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropané sice za posledních čtyřiadvacet měsíců výrazně omezili létání, ale určitě to neznamená, že by zrovna tak proporčně letecké společnosti omezily počet provedených vzletů. Létá se pořád, jen naprázdno. Protože taková jsou pravidla.
 

Řekněme, že vy sami provozujete leteckou společnost. A proto je ve vašem nejlepším zájmu, aby vaše stroje přepravovaly pasažéry na těch nejfrekventovanějších, a tudíž i nejvýnosnějších linkách. Aby nestartovaly z letišť v Horní Dolní a nepřistávaly na hrbolaté ranveji v Zastrčené Lhotě, ale raději létaly mezi singapurským Changi, amsterodamským Schiphoolem, londýnským Heathrow a Hamadem v katarském Dauhá. Zkrátka a dobře, aby se držely těch největších letišť, jež z hlediska koordinace svého letového provozu spadají do tzv. 3 úrovně. Jen pozor - starty a přistání z nich ale rozhodně nejsou žádným nahodilým holubníkem. Nemůže sem každý.

Místo pro přistání není zadarmo

Jako provozovatel letecké společnosti si tu nejprve musíte předem zarezervovat (a taky zaplatit) přistávací slot. Něco jako smlouvu o dočasném pronájmu. V níž uvedete, kolikrát za den tu hodláte svými letadly přistát. Provozovatelé vytíženého letiště si pochopitelně budou vybírat za obchodní partnery, kterým garantují přistávací slot, jen takové letecké společnosti, které od nich budou létat/přistávat co nejčastěji (a tím pádem jim budou víc platit). Nejsou to malé peníze. Americké Continental Airlines vyjdou čtyři přistávací sloty na londýnském Heathrow na 209 milionů dolarů ročně a Oman Air tu za jeden platí dokonce 75 milionů dolarů. Takže pokud chcete se svou leteckou společností patřit mezi světovou ligu, mít exkluzivní přístup k pasažérům a létat z těch nejvýznamnějších letišť, musíte z oněch top letišť 3. úrovně létat opravdu hodně často. Protože vás to stojí balík.

Když budete létat málo a nebudete tedy naplňovat požadavky oné smlouvy o pronájmu, vaše místo – váš přistávací slot – dostane perspektivnější obchodní partner. A vám pak zůstanou jen lety ze Zastrčené Lhoty.

Systém fungoval dobře v jiné době

Zavedený systém přistávacích slotů, který je i součástí směrnic Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), dával perfektní smysl, dokud se po světě létalo ve velkém. Jenže když se poprvé předloni přihlásila pandemie covid-19, zájem pasažérů o mezinárodní lety a cestování do zahraničí se propadl na historická minima. Trumfl i pokles po teroristických útocích z 11. září 2011, paniku spojenou s epidemií SARS a ekonomický propad v roce 2008. Letecké společnosti tak nemají dostatek pasažérů, kterým by mohly prodávat letenky. Nicméně pořád musí udržovat danou frekvenci letů na určité hladině, aby na perspektivním letišti nepřišly o svůj draze placený přistávací slot. A to je přesně ten důvod, proč letecká společnost Brussels Airlines tuto zimu realizovala se svými stroji na 3000 letů naprázdno. Bez pasažérů.

Protože musí naplňovat kvótu, počet přistání a vzletů z letišť 3. úrovně, a hrozilo by ji propadnutí přistávacího slotu. Rozhodně v tom není sama. Brussels Airlines jsou dceřinou společností mnohem větší letecké společnosti, Lufthansa. A ta – jen za tuto zimu – letěla do světa s prázdnými sedadly 15 000x. Je sice potěšující, že piloti nezahálí. Ale je to dost vzdálené tomu, co bychom nejspíš laicky považovali za hospodárné nebo rozumné.

Původní pravidlo ze směrnic IATA o přistávacích slotech, tedy to, že letecká společnost, která odřekne jednu pětinu svých smluvených přistání, může jít z kola ven, už změny doznalo. Místo 80 % minima vzletů byla kvóta snížena kvůli pandemii na 50 %. Jenže i toto číslo zůstává pro řadu leteckých společností pořád problém, protože nemá ani poloviční počet pasažérů. A tak raději létají s prázdnou.

V Belgii na celý problém s přistávacími sloty a zbytečnými lety bez cestujících upozornil federální ministr pro mobilitu Georges Gilkinet. Který následně sepsal evropské komisařce pro transport Adině Valeanové podnět k řešení. S tím, že stávající nastavení pravidel nedává smysl z ekonomického ani ekologického hlediska. A že by bylo záhodno poupravit pravidla o přistávacích slotech nebo aspoň nabídnout leteckým společnostem více flexibility při řešení této situace.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (98)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

10.1.2022 06:52
A takto iracionální je lidstvo v mnoha oblastech...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2022 07:17 Reaguje na Lukáš Kašpárek
nejhorší je, že tu iracionalitu se snaží natírat na růžovo a říkají tomu vědecký výzkum či průzkum...každý kouká na peníze a dobré situace ale jak se říká, duševní a sociální hladomor rozkvetl.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.1.2022 07:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
v tomto smyslu však chválit květenství není možné...jen jsme se stali poněkud línější a závislejšími a jak se píše v článku nepružnými vyžadujíc nesmyslné kvóty
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 07:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tohle je čistě kaše kšeftařů a jedině kšeftařskými postupy se může řešit. Zásadně do toho nesmí zasahovat stát se svými dotacemi, jak se pokoušel Luftjarda Tryskáč Tvrdík zachraňovat ČSA.

Prostě zrušit daňovou úlevu na letecké palivo a nechat to vyhnít. Slabší společnosti vypadnou a letiště přijdou o výrazné příjmy, takže se zase všichni postaví na zem.
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 16:27 Reaguje na Pavel Hanzl
ííááá-íííááá-íííááá
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2022 10:32 Reaguje na karel krasensky
Do diskuse vstoupil už i osel, to se úroveň silně pozvedne.
Odpovědět
JW

Josef Waters

10.1.2022 08:18
Ono je to s "prázdnými lety" ve skutečnosti trochu jinak. Jde o lety které by se letecké společnosti pro nenaplněnou kapacitu nevyplatily a kvůli kvótám je ale nemůže zrušit (přesněji nemůže zrušit všechny takové nevýdělěčné). S prázdnými letadly bez pasažérů se fakt nelétá, to z toho zas vbulvár udělal pěknou Fejkňůs ...
Viz dodatek článku:
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/brussels-airlines-must-carry-out-3000-empty-flights-to-keep-its-slots/

Samozřejmě, že pro ekologii by bylo dobré létat (když už se tedy musí) jen s úplně zaplněnými letadly. Horší by to bylo pro pasažéry. Zkustě si to představit u vlaků a autobusů, tam by to bylo taky pro planetu výhodné - nevyjedou dokud se nenaplní :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.1.2022 09:01 Reaguje na Josef Waters
Jenže kdyby bulvár napsal, že se létá s nedostatečně naplněnými letadly, senzacechtivého čtenáře by to nezaujalo tak, jako když se to napíše o prázdných letadlech. Mimochodem, včera byla tato "novinka" na Novinkách a předpokládám že i leckde jinde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 09:18 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Normál, je potřeba dělat z EU a vůbec Západu pořád úplné blbce. O stotisícové armádě na Ukrajinských hranicích ani slovo, to musí stát bambilión!! A PROČ??
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.1.2022 09:29 Reaguje na Pavel Hanzl
To není ani tak o potřebě dělat z EU blbce. To oni zvládnou sami. Jedná se o to že většina lidí je chtivá bulváru. Proč jsou v televizi úspěšné pořady jako Výměna manželek, nebo ten diskusní pořad Jílkové? Jsou tam konflikty a to lidi rajcuje. Mě u Výměny manželek bavilo ze začátku pár dílů, které byly pohodové, jenže ty měly malou sledovanost. Třeba ten díl, kdy letěla jedna paní až do Argentiny k českým přistěhovalcům a od nich jedna letěla k nám na výměnu. Úžasně pohodový díl. Jenže to lidi nebavilo. Když je tam konflikt od rána do večera, tak je to o něčem úplně jiném. A na to se zase nedívám já. A stejné je to s těmi letadly. Kdyby bulvár napsal pravdu, neměli by takovou čtenost jako když se napíše, že po Evropě lítají tisíce prázdných letadel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 10:10 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Problém je, že je nutno přísně oddělovat bulvár, zábavné pořady a zpravodajství. Tam musí být přísná realita a vyvážený postoj, tj. hledání objektivní pravdy. To je těžké, ale u nás je to vychýleno velmi silně proti EU a celému Západu. Zkuste někdy spočítat články, které jsou k EU kritické a ty pozitivní. Poměr 9:1 by byl možná reálný.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

10.1.2022 20:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Možná by pomohlo kdyby EU dělala něco pozitivního a nevymýšlela jen ptákoviny, které jsou k ničemu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 20:51 Reaguje na Alena Lyskova
No právě. To, co dělá dobře, což je třeba 95% věcí, se my nikdy nedozvíme.
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

10.1.2022 22:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Doporučil bych Vám přečtení bajky Císařovy nové šaty,pak by jste možná pochopil, proč se nikdy nedozvíme,co dělá EU dobře.Velice mě toto Vaše moudro pobavilo,děkuji Vám a myslím,že patří k tomu nejlepšímu,co z Vaší studnice myšlenek ejakulovalo.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.1.2022 16:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ste bývalý úradník z Bruselu, že sa ich zastávate ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.1.2022 16:37 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Nie. Já sednu do auta, odjedu naprosto kamkoliv (směrem na západ, jih nebo sever), zastavím se kde chci, přespím v cimrfráji, najím se v hospůdce, natankuji kdekoliv, zaplatím kartou.
Za celou dobu nepotkám policajta nebo celníka, nikdo mě nebuzeruje.
Taková svoboda v téhle zemi ještě NIKDY nebyla.
Tohle celé se jmenuje EU.
Odpovědět
va

vaber

10.1.2022 09:31 Reaguje na Pavel Hanzl
co je jim Hanzl do toho kde mají Rusove vojáky na svém území, zajímají se taky o americké vojáky kteří mají 135 vojenských základen po celém světě
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 10:12 Reaguje na vaber
Amíci hlavně nikomu nevyhrožují a neterorizují sousedy zamrzlým konfliktem, nevydírají a nevznáší proti nikomu žádné zcela nesmyslné požadavky.
To považuji za dost zásadní rozdíl.
Odpovědět
va

vaber

10.1.2022 14:51 Reaguje na Pavel Hanzl
jo oni tam rodávají čokoládu , na to platí ty miliardy dolarů , v tom je ten rozdíl
Odpovědět
JW

Josef Waters

10.1.2022 15:51 Reaguje na vaber
S tou čokoládou máte naprostou pravdu. A dělaj to tak už pěkně dlouho - můj táta, totálně nasazenej v Porůří, mi o tom častokrát vyprávěl. Jak po příchodu Američanů oni, i místní obyvatelstvo, po mnoha letech mohli jíst skutečnou čokoládu a pít pravou kávu :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 17:44 Reaguje na vaber
Ne. Oni tam vartují, aby tu zem nenapadl Ruský mužik. Zatím to stoprocentně funguje. Zkuste se zamyslet, jaký rozdíl je mezi Baltiky, Polskem a Ukrajinou a Gruzií.
Odpovědět
va

vaber

11.1.2022 09:41 Reaguje na Pavel Hanzl
já vím jsou to dobráci co chrání svět ,proto hodili atomovku na civilisty ,proto používali napalm a Agent orange, proto srovnali se zemí Dráždany i s civilisty ,proto házeli bomby na naše města měsíc před koncem války, proto musí být v každém válečném konfliktu
vše dělají pro dobro svých poddaných a vůbec ne pro nadvládu světa ve kterém nesnesou jakoukoliv konkurenci ,jen poslušné lokaje,
voni Hanzl jsou opožděný a najivní
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 21:16 Reaguje na vaber
Na jaká vaše města???? Vy jste vyučený na Hajhitlera????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.1.2022 16:41 Reaguje na vaber
Tohle celý se týká nejpříšernější doby snad z celé historie Světa a Amíci tam byli ještě za beránky.
Zkuste k tomu dodat zvěrstva co spáchali nacisti a především komunisti. To jste zcela na jiném levelu.
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 17:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Zhoršuje se ti to
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

11.1.2022 16:25 Reaguje na Pavel Hanzl
A napadnutie Iraku, Lýbie a Afganistánu, prípadne bolo čo ? Američiania to vedie všade rozpichať a potom zmiznúť. Rusi sú tiež pekná verbež ale nerobte z američanov neviniatka. Majú masla na hlave dosť.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.1.2022 16:44 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Z Afganistánu a Iráku byli napadeni 11.září.
Libyi si vynutila v OSN LAS, Jugoslávii Evropa. Vietnam a Korea to samé, Kuvajt a Somálsko jakbysmet.
Amíci prostě dělají světového policajta. Já za to nemožu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 17:47 Reaguje na vaber
Na to samozřejmě nemůže nikdo nic, ale Rusi už dnes otevřeně vyhrožují a dávají si podmínky, za jakou cenu ty Ukroše nenapadnou. To je už regulérně na přesdržku.
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 18:16 Reaguje na Pavel Hanzl
ííááá-ííááá-íííááá
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.1.2022 10:35 Reaguje na karel krasensky
Vrať se oslíku do stáje, třeba tam máš trochu sena....
Odpovědět
JW

Josef Waters

10.1.2022 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, přesně, je z toho cítit snaha, aby Unie byla vykreslená jako "ta zlá EU". Ekologie je v těch článcích jen nástroj. Holt je dneska "módní" :-(

Přitom nařízení komise nedovolí zrušit všechny lety, které leteckým přepravcům vyjdou nevýdělečně, chrání tedy zájem cestujících ...
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 19:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Ber se na ukrajinskou frontu internetový hrdino.
Odpovědět
va

vaber

10.1.2022 09:26
nevím jak je to s letadly,ale vím jak je to s autobusy co jezdí po vesnicích ,jsou prázdné, jak ta letadla , ale ať zkusí některý nepřijet a náhodou nějaká stará babička nepojede ,hned naše dobrá a nestranná média spustí boj za babičku, která si nemohla koupit meltu na kafe a suchý rohlík a v lékárně si nemohla vyzvednout léky a skoro proto umřela,
takže budou prázdné atutobusy jezdit stále,
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.1.2022 09:53
Mnoho leteckých společností zkrachovalo a přežily ty velké se státní podporou(Lufthansa, SAS). Počet letů omezen je. Chytré společnosti ruší lety potichu, možná bez strachu z kontrol, bez velkých informací nebo pod záminkami a nepravidelně, mají dobře spočteno, že zrušit ten či onen let a pasažéry přepravit 1 letadlem místo 2(v Evropě) je stále vyjde levněji než ponechat 2 lety. Lety ruší např. z důvodů karantén personálu. Je to vždycky pravý důvod? Pláč nad cenami slotů vypadá jako tlak na dotace, i když drahé jistě jsou. Asi by se měly jejich ceny změnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 10:14 Reaguje na Jarka O.
Zrušit dotace, zrušit daňové úlevy na letecké palivo a nechat je, ať se všichni sami poskládají.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.1.2022 10:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, Zeman má s výjimkami v daních někde pravdu. Ale existuje vůbec státní česká letecká společnost? Ne? Tak váš nápad s dotacemi sdělte Němcům, Francouzům, Skandinávcům a podobným hodným.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 11:05 Reaguje na Jarka O.
My měli ČSA, než ji začal zachraňovat LuftJarda Tvrdík, nejneschopnější kmotr našeho státu. A podařilo se mu to tak, že se tam "ztratily" neskutečné miliardy a celé to řachlo a za cenu snad jednoho tůčka to koupili Číňani. Ale neskutečná paravláda soudruha Bureše jim stejně dala snad miliardu dotací, prostě hrůza a děs.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 21:20 Reaguje na Jarka O.
Jistě zmiňoval třeba důchody... .tvrdil, že je potřeba je zdanit.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.1.2022 08:39 Reaguje na Darth Bane
Tím mě naštval, proto píšu někde měl pravdu.
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 19:28 Reaguje na Jarka O.
Nepsala jste tak opoždéné vše nej v letošním roce.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.1.2022 20:18 Reaguje na karel krasensky
Děkuju a nápodobně, ať vám vydrží dobrá nálada.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 21:19 Reaguje na Jarka O.
Dost státních aerolinek zkrachovalo...Sabena, Alitalia.....A že by Emirátes měly státní Podporu????
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.1.2022 08:40 Reaguje na Darth Bane
Fakt nevím, vím ty dotace jen o těch evropských, co jsem už psala.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.1.2022 17:02
Otázkou je, kdo létá, proč létá a taky proč létají poloprázdná velká
letadla, když by mohly létat menší. Létají ti, co na to mají a ti, kterým
to někdo zaplatí. Většina světové populace nikdy v životě neletěla a pár
procent létá mnohokrát za rok. Létají "celebrity", boháči, sportovci,
politici, vědci a dokonce i ekologové bojující za nižší uhlíkovou stopu
u jiných, než u sebe. "Neekologičtí" chudí topící v kamnech dřívím na
letenku nemají a ty je třeba potrestat, že čmoudí z komínů. Oni čmoudí
z nutnosti, ale valná většina těch létajících létá pouze z plezíru.
Politici nic nevyřeší, vědci budiž, ale pouze někteří, celebrity a
bohatší lidé ze snobismu a pro zábavu. No a zachránci planety? Ti si
letadly nechají přivést i své obrněné limuzíny. Kdejaký zbohatlík si
klidně dovolí letět sám se svým psem přes půl zeměkoule letadlem
určeným pro 200 pasažérů a tu se diví prázdným linkovým letadlům.
Neletí takové prezidentské a nebo VIP téměř prázdné, když je vněm
pouze pár osob? A jsme zase u toho samého. Zdražíme to "všem", ale
těch VIP se to zase nedotkne. Oni pouze více vyždímají ty chudé a
budou létat dál.
Odpovědět
kk

karel krasensky

10.1.2022 19:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Vše nej k dnešnímu svátku.
Odpovědět
JW

Josef Waters

10.1.2022 19:36 Reaguje na Břetislav Machaček
No, na dovolenou do středo a rudo-moří létá každoročně na milion Čechů. Jak tyhle dovolenkáře sleduju ve svém okolí, nejsou to žádní boháči. Naopak bývaj to i ti, co si neustále stěžují, že mají malé příjmy a cítí se být chudí ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.1.2022 19:59 Reaguje na Josef Waters
Však také nechat se vyvézt letecky se stádem do Egypta vyjde ve výsledku násobně levněji než sebrat se a jezdit si po tom Středomoří autem (nebo nedejbože vlakem a autem).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 20:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Na kole......
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.1.2022 09:03 Reaguje na Josef Waters
To mi připomnělo, jaký je rozdíl mezi Čechem a Slovákem. Slovák nemá v kapse ani vindru a tváří se, že má milión a Čech má v igelitce klidně i 6 miliónů a tváří se, že nemá ani vindru.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2022 10:12 Reaguje na Josef Waters
Máte pravdu, ale při zvýhodňování letecké dopravy proti jiné
dopravě si dovolí létat ve šťastnější části světa kdokoliv.
Valné většině Asiatů, Jihoameričanů a Afričanů však ale
zbývá pouze pohled na letadlo na obloze. U nás je to navíc
tak trochu i maloměšťáctví šetřit celý rok (nebo si vzít
půjčku) a pak to za týden utratit, aby se "vyrovnali" těm, kteří si to dovolí za jednodenní mzdu. Hloupost některých
lidí začíná dovolenou a končí exekucí, ale to už je zcela
jiná kapitola. Mi jde hlavně o to, že toho, kdo sedí doma
v republice a nemá na "ekologické" vytápění poučují ti,
kteří se několikrát v roce létají "ohřát" a "relaxovat"
po "těžké" práci. Je to sice věcí každého člověka, jak se
skutečně k životnímu prostředí staví, ale prosím, aby pak
nepoučovali ty, kteří škodí z nouze a nikoliv z rozmaru,
jako oni. Mánie cestovat dál, dráž a do exotických zemí
často ani není o poznání, ale o vylehávání u hotelového bazénu, protože přece musejí zkonzumovat co nejvíc toho,
co si zaplatili v ceně zájezdu. Pak vám předvedou tisíc
fotek z hotelu a zeptat se je na okolí, tak ani neví, kde
byli. Trasa letadlo, autokar, hotel ,autokar a letadlo jim
stačí k tomu, aby se vyrovnali třeba sousedovi. Pohrdají
těmi, kteří znají okolí jako své boty, ale nikam nelétají
a snaží se přírodu opravdu šetřit. Tento trend exkluzivity
navozený reklamou, bulvárem a pokrytectvím přivede svět
do záhuby, protože to, co se proplýtvá na cestování by tu
vystačilo pro energetiku na dalších sto let. Ano, je to
zbytné a neomluvitelné plýtvání přírodními zdroji, které
naši předci nedělali a ještě jsou cílem kritiky za to, že
nám k tomu plýtvání vytvořili podmínky. V Africe a jinde
nikdo tyto podmínky nevytvořil, neplýtvají a kritizují je
ti, kteří plýtvali, plýtvají a nemíním s tím skončit. Vždy
si důvod k plýtvání najdou a omluví to pochybnými důvody.
Odpovědět
DB

Darth Bane

10.1.2022 21:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Machacku, dělnická chacharska hovada před 1989 cmoudila z komínů proč???? No, machacku proto, aby se splnil plán, a chacharska lopatacka bolsevicka luza mohla těm kapitalistum cmoudenim z komínů dokazovat, že to jde i bez nich. A na civilizovaný svět tahle dělnická luza mířila raketami s atomovymi hlavicemi. To byla také nutnost, že????
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

10.1.2022 23:10 Reaguje na Darth Bane
A pak,co ta chacharská dělnická hovada postavila,vyrobila,vypěstovala a vymyslela se prodalo a třicet let se z toho žilo.A ty stejné hlavice mířily z civilizovaného světa na ty čmoudící komíny.
Odpovědět
JW

Josef Waters

11.1.2022 08:32 Reaguje na Stanislav Korpass
Třicet? Já bych řekl, že přes čtyřicet! Když jsem přišel po škole v pětaosmdesátým do fabriky, byly ty mašiny původu protektorátního a těsně poválečného už na rozpadnutí. A taky vymírali seřizovači, kteří to s nimi ještě uměli ...
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.1.2022 08:57 Reaguje na Josef Waters
A jak to ve fabrice bylo po 1989, koupil se stroj?:-)
Nakonec není to správné ekologické používat stroj dokud funguje a pak koupit nový? Ale vidíte, socík stavěl na předchozím režimu, tenhle režim žije ze socíku. Např. jsem četla o výrobě vinylů v Loděnicích, jediné nezrušené fabrice na vinyly v Evropě, ze socíku. Další režim bude žít ze zbytku tohohle, zbydou nám aspon pěkně zarízená bydlení a spousta spotřebního materiálu. Tak radím, už nic moc nevyhazovat, všechno se bude ještě hodit a nebude náhrada;-))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2022 10:26 Reaguje na Jarka O.
Oni ti dnešní svazáci neví, že téměř všechny přehrady, elektrárny, vodovody, plynovody
a jiné nákladné stavby jsou produktem těch
předchozích 40 poválečných let a že dnes to
jsou montovny, sklady a hypermarkety. Bez
dožívajících staveb z minula hrozí energetický
kolaps a bez energie i kolaps hospodářský.
Domečku z karet stačí vytáhnout jednu z karet
jakou je energetika a domeček se sesype. Ta
dnešní prosperita založená na kompletaci,
skladování a přeprodeji nemá pevné základy
a bez základů neustojí krizi žádný dům. To
ale "svazáci" nechápou a pochopit nechtějí,
protože pouze kritizují minulost, žijí teď
a budoucnost si nerealisticky malují jako
dosavadních třicet let založeného na dožívání
toho, co tu zanechali předci.
Odpovědět
JW

Josef Waters

11.1.2022 15:37 Reaguje na Břetislav Machaček
"Svazáci"? koho tím vlastně myslíte?

Jinak za mě: těch 40 poválečných let se žilo z podstaty vytvořené od Rakouska, přes První republiku po Protektorát. Když se podívám okolo, přehradu (zdymadlo) kousek od nás na Labi máme z 30-tých let, hlavní silniční napojení ze čtyřicátých, vodovodní trubky a kanalizaci ve městě i přes 100 let staré a naopak třeba čističku až porevoluční.
Samozřejmě, dost se toho i skutečně vybudovalo, ale tak nějak napůl amatérsky a hodně pomalu, takže svět nám hodně za tu dobu utekl.
A jaký dluh na ekologii nám těch vašich "budovatelských" 40 let zanechalo, to zrovna tady snad není potřeba zdůrazňovat ...

PS. jsem zaměstnán jako technik v průmyslu, dost výrobních firem znám a rozhodně všechno nejsou "montovny". Samozřejmě zvenku vidíte "krabici" a nepoznáte, jestli to je sklad, nebo špičková výrobní firma s vlastním vývojem. Označovat všechno za jakési podřadné montovny je sice možná (pro svazáky?) módní, ale promiňte, trochu primitivní.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.1.2022 17:41 Reaguje na Josef Waters
Vyjmenoval jste jednu z pár předválečných přehradiček, ale taktně opominul Lipno, Orlík atd. Vodovodu a asfaltové cesty se dočkali na vesnicích lidé až za socíku a elektráren rovněž. Co
ty firmičky vyrábějí se dá lehce
zjistit z objemu zahraničního
obchodu, kolik procent obratu
představují. Montovny jsou tu
páteří ekonomiky a ty ostatní
firmy jsou často pouze jejich
servisními dodavateli součástek.
Je se třeba zamyslet, co by tu
zůstalo po krachu montoven a zda
to z daní naplní státní pokladnu.
Co se stane po "dožití" elektráren
se tu diskutuje neustále a já tu
tvrdím, že nic a budeme energii
buď nakupovat ze zahraničí( ti
movití a konkurenceschopné firmy)
a nebo bude pouze když bude svítit
slunce a foukat vítr. Žijeme stále
z předchozích investic a ty nové
jsou budovy se snadno přemístitelnou výrobou do zemí s levnou energií
a levnější pracovní silou. Stačí o něco zdražit ještě energie a dá se
to brzy čekat, protože jinde mají
mají nejen levnější zdroje, ale i
zdroje stabilní bez výkyvů výkonu.
Pro firmy jsou základem náklady na
výrobu a nikoliv zelená ideologie
a vlastenectví. Při problémech
zabalí výrobní technologie, jinde
pro ně postaví za pár týdnů nové
budovy a u nekvalifikované práce
naberou rychle i zaměstnance.
Vidím jaký sortiment se vyrábí
v okolních průmyslových zónách
a to vskutku není nic světového,
ale spíše tuctového a benefitem
je levný pozemek, pobídka, levná
energie a levná pracovní síla.
To se dá pořídit na východ od nás
kdekoliv a ještě levněji.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Dluhe straně postavené po roce 1990 mají výkon srovnatelný s Vltavská kaskadou, dementní prodaný. A celá labská kaskáda byla postavena po roce 2010 , s výjimkou Strekova
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Dodavatel průmyslové automatizace je dle Macháčka servisní dodavatel součástek....no, víc toho psát nemusíte.....Machacku, a co jste vyvazeli vy komousi, a za kolik???
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Machacku, co vy vidíte, není reprezentativní....protože máte okolo sebe špinavý chacharstan.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:51 Reaguje na Josef Waters
Jsme krajané, jsem od Porty Bohemiky.....a jsem také inženýr z průmyslu.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:53 Reaguje na Josef Waters
Čističku máme z roku 1995, a druhý most přes Labe z roku 2009. Ten první je z přelomu 19. A 20. Století. V usti také žádný komousky most přes Labe není...jeden je předválečny a druhý je po 1995.
Odpovědět
JW

Josef Waters

12.1.2022 10:12 Reaguje na Darth Bane
Zdravím krajana :-)
V DC máme sice "most Budovatelů" z půlky osmdesátých, ale na rozdíl od Tyršova z třicátých let je neustále opravován - naštěstí jsou to vlastně dva mosty vedle sebe, takže se doprava sice s velkými omezeními dá realizovat i při uzavírce jedné poloviny.

Zajímavé jsou i naše další mosty:
Hlavní železiční z r. 1895 nám "budovatelé" zrekonstruovali nahrazením příhradové části v r. 1976 provizorní "dočasnou" (snad armádní) konstrukcí, která provizorně přežila zbytek socialismu. Teď už jsou tam příhrady nové.
Druhý železniční z r. 1873 měl novou příhradovou konstrukci z r.1927. A až letos bude měněná.

PS.: zabývám se průmyslovou automatizací v těch "montovnách" :-)
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.1.2022 21:31 Reaguje na Josef Waters
Fakt???? To jsem dělal dříve, naposledy v PA Solutions.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Montovaných a sklady jsou tu proto, protože Česká špinavá verbez nic jiného neumí....obzvlášť vy chachari....jaký smysl by asi mělo budovat vývojová centra a designové ateliéry, když si zdejší praslovanska verbez libuje v tom, že jsou to manuální opice, a proti kvalifikovaným technikum vedli do roku 1989 třídní boj.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:35 Reaguje na Břetislav Machaček
No, když jste všechny energetické suroviny vy bolševici vypracovali, tak to je Machacku nevratny proces. Měli byste za to být poznání k odpovědnosti. K čemu asi bude stavět elektrárny, když není co do nich???,
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Všechny čističky odpadních vod všechny odsireni tepelných elektráren, dokonce většina současných tepelných elektráren je technologický z obdoby po 1989, prolhana spino. Většina obci a měst byla plynofikovana po roce 1990, tranzitní plynovod z orenburgske oblasti byl dokončen v roce 1994. Co tam máte dal za lži????
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:49 Reaguje na Břetislav Machaček
....zatímco komouska prosperita založena na vykrikovani hesel a cmoudeni z komínů bylo co????
Odpovědět
JW

Josef Waters

11.1.2022 15:55 Reaguje na Jarka O.
Tuhle konkrétní zlikvidoval jeden velký sociální demokrat. Ale znám jiné, i velké, v českých rukou, perfektně vybavené, prosperující.

Loděnice - to je hezké "retro". Skvělé a doufám, že se ještě dlouho udrží. Ale ekonomiku státu nezachrání.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.1.2022 19:35 Reaguje na Josef Waters
1 firma stát nezachrání, ale pár zlaťáků do státní kasičky dodá. Byl to jen jeden z příkladů, jak staré výroby můžou mít nečekaný i mezinárodní úspěch. Jsou to spíš rarity, za socíku z nouze ctnost, asi že západ se o technologie nerad dělil. Např. strojírenství i tak úspěch mělo :-)
Ano, jsou teď úspěšné firmy, které v silné konkurenci obstály, a vedou je Husakovy děti, takže za úspěch tomu socíku tak trochu vděčí.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:39 Reaguje na Jarka O.
Husakovy děti vystudovaly po roce 1990. Naučte se počítat.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 21:26 Reaguje na Jarka O.
OKD dojila státní kasicku po miliardách až do roku 2004.
Odpovědět
JW

Josef Waters

12.1.2022 10:27 Reaguje na Jarka O.
Promiňte Jarko, ale na to už je potřeba hodně velká invence, prohlásit že za dnešní úspěšné české podnikatele má zásluhu generální tajemník UV KSČ a prezident ČSSR soudruh Gustáv Husák!
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.1.2022 14:21 Reaguje na Josef Waters
A to zní legračně, takhle bych to neuměla vyjádřit, vč. titulů:-) Připisuje se mu zásluha za demografii. Invence se v 90-kách už rozvinout dala, množství zvídavých lidí vzniklo v předchozím režimu. Vliv početně velmi silné generace šikovných lidí se slušným vzděláním je snad znát.
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.1.2022 23:34 Reaguje na Jarka O.
Kde, které generace??? Představte si, že počet absolventů VS technického směru....nezamenovat prosím za hnojarnu, v devadesátých letech velmi prudce poklesl, a na predlistopadove počty se dodnes nevrátil....pokud nepocitate pseudoobory třeba na UJEP.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:55 Reaguje na Josef Waters
Gregr Destu????
Odpovědět
JW

Josef Waters

12.1.2022 10:21 Reaguje na Darth Bane
Ano, dneska je tam Tesco, kde můžou manipulanti ze skladů trávit víkendy ...

Kdyby jí tak tenkrát koupil "ošklivý německý" Still, mohly se u nás vysokozdvižné vozíky vyrábět dodnes
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.1.2022 10:57 Reaguje na Stanislav Korpass
Třicet let se z toho žilo? A proto zbyl po komunistech interní dluh ve výši 1,6 bilionu Kčs? :-)
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:28 Reaguje na Stanislav Korpass
Chacharska zlodejska bolševické hovada nevybudovala vůbec nic, uhlí vzniku stovky milionů let před tím, než první chacharska opice spadla že stromů. A cena toho, co vytezili v maloobchodě byla nižší, než to, co dostávali v čisté mzdě. Rovná se na chacharskou špínu pracovala celá země, a ekonomický význam OKD byl nulový, spíše záporný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.1.2022 18:06 Reaguje na Darth Bane
Opravdu výrazivo hodné studovaného inteligenta
s urážkami pracujících a možná i vašich předků,
pokud jste nepřiletěl z kosmu. Naše minulost
nebyla jednoduchá, ale tu budoucnost vám třem
mudrlantům přeji. Vy sice asi netrpíte nouzí
a podle toho mudrujete, ale vězte, že žádný
strom neroste do nebe a možná si na to někdy
vzpomenete. Inflace 7%, výhled ČNB na konci
roku dvouciferný a vy tu píšete o prosperitě
a dokonalosti dnešní doby? Víte co je to 10%
inflace? To je začátek konce ekonomiky, která
se dostala do slepé uličky a nikoliv pouze ty
vámi popisované úspěchy. Na vývozu zbytného
zboží (auta 20%) nelze stavět vývozní ekonomika
s dovozem zboží nezbytného. My starší dožijeme i
v chudobě, protože jsme byli zvyklí žít skromně,
ale dnešní generace to nepřežije bez nějaké nové
revoluce. Vaše školácké poučky poplatné dnešní
době jsou stejné, jakými nás krmili politruci a
kdo slepě věří a neanalyzuje, tak bude brzo asi překvapen, jako ti, co taky kdysi pouze věřili.
Víra je fajn, ale pokud se s ní nahradí myšlení, tak bývá zklamáním. Tak si věřte tomu, co vás
naučili ve škole. Rozsoudí nás blízká budoucnost
a pak se vás zeptám, co z dnešní prosperity zbylo.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.1.2022 21:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Mě předky si neberte do své špinavé smradlave tlamy, dědeček byl významný elektrotechnický inženýr, a velmi, velmi významný odbojar. To vy prajzaci jste byli u hitlerovcu. Žádné pracující neurazim, pracovitý je ten, kdo byl pracovitý už na škole, a dobře se učil. Ano, žádný strom neroste do nebe, a na každou svítí se najde řezník.....našel se řezník i na vás, chacharske svine, a vězte, že na vaše tupé vyrvavani, já jsem horník, kdo je víc, není nikdo zvědavý. Machacku, za komínů byla inflace milion procent ročně, což se poznalo podle toho, že KCS byla nekonvertibilni smetí, která nešla za žádnou další menu směnit. Mladým je potřeba říci, proč dnes je problém s energiemi, a že je to tím, že vaše generace všechny neobnovitelne i další zdroje vydrancovala . A je potřeba jim to říkat dostatečně důrazně, aby věděli, kdo za to může, a koho podotknout k odpovědnosti.
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

12.1.2022 23:19 Reaguje na Darth Bane

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DB

Darth Bane

12.1.2022 21:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Vás zadní politici krmit nemuseli, vy sám jste smradlavej komouskej politruk, který nás krmil bachorkami o socialistické blahobytu, a dodnes vám to zůstalo.
Odpovědět
DB

Darth Bane

11.1.2022 20:29 Reaguje na Stanislav Korpass
Joste, civilizovany svět si ty dvacetinasobne výplaty oproti útočné zapadotatarske luze musel chranit.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.1.2022 09:10 Reaguje na Darth Bane
Nebudem si nadávat, že ne, lokněte si čaje s brómem a pak čtěte dál, zbojníku. Uvědomíte si někdy, jak byla zdecimovaná populace po WWII, kde byla inteligence, čeští podnikatelé, mladíci, podnikaví židovští spoluobčani? Detaily víte sám. Neplácejte povinně o lemplech, když víte, že to bylo jinak. Generace, co mohla tvořit, musela nejprve znova vzniknout, byla celkem homogenní, a Husákovy děti dorostly po 89, no, a válečné události se nastěstí neopakovaly. Co jste udělal pro demografii konkrétně vy? Předpokládám, že z radosti nad vítězstvím pravdy a lásky jste hned zplodil min. 3 malé demokraty, věk jste na to měl. A česká povaha je útočná, jo? Kterou krev máte v sobě vy, jen tak pro zajímavost. Podle psaní tipuju na Kavkaz a Balkán dohromady.
Odpovědět
DB

Darth Bane

12.1.2022 21:36 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

13.1.2022 09:57 Reaguje na Darth Bane
Mou rodinu, její práci a úmrtí za války neznáte a toto si vyprošuju. Takoví jako váš otec otravovali je! Matka a velký díl rodiny jsou ing. či technici v různých oborech. Průmky existovaly, aby měli komáři proti komu bojovat, chápu. Děti vychytralých důležitáckých bývalých funkcionářů otravují vzduch i dnes, pořád ty samé rodiny. PS: Vaše názory na ekopokrytectví semtam sdílím, ale o tohle byste vy měl mlčet, tím končím. Není má vina, ze vás třídní boj pronásleduje jak Harpyje!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

13.1.2022 10:25 Reaguje na Jarka O.
Je smutné, že potomek inteligentů
(jak tvrdí) jakým je p. Višňovský
alias Darth Bane, alias... se takto
vyjadřuje. O své inteligenci může
psát cokoliv, ale písemný projev
napovídá spíše o opaku. Kdysi se
tomu říkalo chování řeznického psa,
který s plným žaludkem tahal vozík
s masem a bránil ho před hladovými.
Já mám, já si žiji dobře a lůza ať
trpí a klidně hladoví. Ještě ji
pohaním a označím za viníka všeho,
co je špatné. Ono před socíkem tu
byl kapitalismus a pálil uhlí,
čmoudil z komínů, zamořoval řeky
jedy a i ty ropné laguny v Ostravě
založili kapitalisté. Bohužel tito
svazáci žít kdykoliv a mít možnost
soudit a věšet, tak bychom se při náznaku jakékoliv kritiky houpali
i bez soudu někde na větvi. Blb
zůstane blbem i s pěti tituly a
odhalí ho, až vystoupí z anonymity,
kde o sobě může napsat, že je třeba
ředitelem zeměkoule. Věřit mohu
cokoliv komukoliv, ale přesvědčit
se, že je tomu tak , musím sám.
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.1.2022 23:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Za člověka hovoří to, co profesně dokázal, a vsadím se, že se mohu pochlubit asi desetinasobkem toho, co celá vaše vesnice.
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.1.2022 23:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, kapitalismus pálil uhlí, ale také něco smysluplného produkoval. Vy komousi jste palici uhlí proto, abyste cmoudenim z komínů těm kapitalistum předvedli, že to jde I bez nich. Ropné laguny možná založili kapitaliste, ale vy jste zestonasobili jejich objem. Pro vás byla totiž ta ropná laguna cílem, nikoli vedlejším efektem. No, já bych řekl, že veseni a inscenace procesy je modul operandi vás reálných socialistů. Já jsem liberal, já klidně vzdáleno zfetovaneho chachara, kterého pro neschopnost vyhodili z hodný v klidu prekrocim, a pro sebe si řeknu, že na každou svine se našel řezník. A kdo je, a kdo není blb, tak o tom zcela objektivně rozhodně trh, a ne nějaký samostatný lidový rudy komousky komisař Macháček. Svazky hledejte mezi svými radami, to jsou ti, kteří vzdychaji po starých časech reálného socialismu.
Odpovědět
DB

Darth Bane

13.1.2022 23:20 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DB

Darth Bane

15.1.2022 11:57 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DB

Darth Bane

13.1.2022 23:36 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
DB

Darth Bane

13.1.2022 23:39 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
ig

13.1.2022 19:53
Kdyby bylo víc letišť, nestávalo by se to. Ale zkuste si postavit mezinárodní letiště. Pokud to nebude zrovna v Číně nebo v Turecku, ochránci všeho možného vás ukřičí, zablokují, znechutí :-)
Odpovědět
DN

D Nevimjak

17.1.2022 09:25
Že by třeba letecká společnost zaplatila něco málo letišti za držení místa, letiště by to přijalo, s letadlem by nebyla práce ani opotřebení letiště. Letadlo by se taky neopotřebovávalo. Platy pilotům a údržbářum by se platili z kurzarbeitu pomocí státu, nebo by jim to platila letecká společnost která by ušetřila za palivo. Ale to je moc složitý a není to ten správný druh ekologie.
Odpovědět
DN

D Nevimjak

17.1.2022 09:27 Reaguje na D Nevimjak
Mě to připadá jako taková ekonomika bez zákazníků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2022 09:32 Reaguje na D Nevimjak
Tohle by mohlo fungovat pouze v čistě tržním prostředí, bez jakéhokoli zásahu státu. Zmizely by nesmyslně levné letenky a tisíce dotovaných spojů atd. atd. a prostě by se létalo méně a cestující i společnosti by musely trochu více plánovat. Něma problema.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist