Letadla létají po světě naprázdno, protože musí
Řekněme, že vy sami provozujete leteckou společnost. A proto je ve vašem nejlepším zájmu, aby vaše stroje přepravovaly pasažéry na těch nejfrekventovanějších, a tudíž i nejvýnosnějších linkách. Aby nestartovaly z letišť v Horní Dolní a nepřistávaly na hrbolaté ranveji v Zastrčené Lhotě, ale raději létaly mezi singapurským Changi, amsterodamským Schiphoolem, londýnským Heathrow a Hamadem v katarském Dauhá. Zkrátka a dobře, aby se držely těch největších letišť, jež z hlediska koordinace svého letového provozu spadají do tzv. 3 úrovně. Jen pozor - starty a přistání z nich ale rozhodně nejsou žádným nahodilým holubníkem. Nemůže sem každý.
Místo pro přistání není zadarmo
Jako provozovatel letecké společnosti si tu nejprve musíte předem zarezervovat (a taky zaplatit) přistávací slot. Něco jako smlouvu o dočasném pronájmu. V níž uvedete, kolikrát za den tu hodláte svými letadly přistát. Provozovatelé vytíženého letiště si pochopitelně budou vybírat za obchodní partnery, kterým garantují přistávací slot, jen takové letecké společnosti, které od nich budou létat/přistávat co nejčastěji (a tím pádem jim budou víc platit). Nejsou to malé peníze. Americké Continental Airlines vyjdou čtyři přistávací sloty na londýnském Heathrow na 209 milionů dolarů ročně a Oman Air tu za jeden platí dokonce 75 milionů dolarů. Takže pokud chcete se svou leteckou společností patřit mezi světovou ligu, mít exkluzivní přístup k pasažérům a létat z těch nejvýznamnějších letišť, musíte z oněch top letišť 3. úrovně létat opravdu hodně často. Protože vás to stojí balík.
Když budete létat málo a nebudete tedy naplňovat požadavky oné smlouvy o pronájmu, vaše místo – váš přistávací slot – dostane perspektivnější obchodní partner. A vám pak zůstanou jen lety ze Zastrčené Lhoty.
Systém fungoval dobře v jiné době
Zavedený systém přistávacích slotů, který je i součástí směrnic Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), dával perfektní smysl, dokud se po světě létalo ve velkém. Jenže když se poprvé předloni přihlásila pandemie covid-19, zájem pasažérů o mezinárodní lety a cestování do zahraničí se propadl na historická minima. Trumfl i pokles po teroristických útocích z 11. září 2011, paniku spojenou s epidemií SARS a ekonomický propad v roce 2008. Letecké společnosti tak nemají dostatek pasažérů, kterým by mohly prodávat letenky. Nicméně pořád musí udržovat danou frekvenci letů na určité hladině, aby na perspektivním letišti nepřišly o svůj draze placený přistávací slot. A to je přesně ten důvod, proč letecká společnost Brussels Airlines tuto zimu realizovala se svými stroji na 3000 letů naprázdno. Bez pasažérů.
Protože musí naplňovat kvótu, počet přistání a vzletů z letišť 3. úrovně, a hrozilo by ji propadnutí přistávacího slotu. Rozhodně v tom není sama. Brussels Airlines jsou dceřinou společností mnohem větší letecké společnosti, Lufthansa. A ta – jen za tuto zimu – letěla do světa s prázdnými sedadly 15 000x. Je sice potěšující, že piloti nezahálí. Ale je to dost vzdálené tomu, co bychom nejspíš laicky považovali za hospodárné nebo rozumné.
Původní pravidlo ze směrnic IATA o přistávacích slotech, tedy to, že letecká společnost, která odřekne jednu pětinu svých smluvených přistání, může jít z kola ven, už změny doznalo. Místo 80 % minima vzletů byla kvóta snížena kvůli pandemii na 50 %. Jenže i toto číslo zůstává pro řadu leteckých společností pořád problém, protože nemá ani poloviční počet pasažérů. A tak raději létají s prázdnou.
Přečtěte si také |
Když za války útočily bombardéry na Evropu, byla rána chladnějšíV Belgii na celý problém s přistávacími sloty a zbytečnými lety bez cestujících upozornil federální ministr pro mobilitu Georges Gilkinet. Který následně sepsal evropské komisařce pro transport Adině Valeanové podnět k řešení. S tím, že stávající nastavení pravidel nedává smysl z ekonomického ani ekologického hlediska. A že by bylo záhodno poupravit pravidla o přistávacích slotech nebo aspoň nabídnout leteckým společnostem více flexibility při řešení této situace.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (98)
Jaroslav Řezáč
10.1.2022 07:17 Reaguje na Lukáš KašpárekJaroslav Řezáč
10.1.2022 07:19 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
10.1.2022 07:36 Reaguje na Jaroslav ŘezáčProstě zrušit daňovou úlevu na letecké palivo a nechat to vyhnít. Slabší společnosti vypadnou a letiště přijdou o výrazné příjmy, takže se zase všichni postaví na zem.
Pavel Hanzl
16.1.2022 10:32 Reaguje na karel krasenskyJosef Waters
10.1.2022 08:18Viz dodatek článku:
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/brussels-airlines/brussels-airlines-must-carry-out-3000-empty-flights-to-keep-its-slots/
Samozřejmě, že pro ekologii by bylo dobré létat (když už se tedy musí) jen s úplně zaplněnými letadly. Horší by to bylo pro pasažéry. Zkustě si to představit u vlaků a autobusů, tam by to bylo taky pro planetu výhodné - nevyjedou dokud se nenaplní :-)
Zbyněk Šeděnka
10.1.2022 09:01 Reaguje na Josef WatersPavel Hanzl
10.1.2022 09:18 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
10.1.2022 09:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.1.2022 10:10 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaAlena Lyskova
10.1.2022 20:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.1.2022 20:51 Reaguje na Alena LyskovaStanislav Korpass
10.1.2022 22:52 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Pobeha
11.1.2022 16:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.1.2022 16:37 Reaguje na Jaroslav PobehaZa celou dobu nepotkám policajta nebo celníka, nikdo mě nebuzeruje.
Taková svoboda v téhle zemi ještě NIKDY nebyla.
Tohle celé se jmenuje EU.
vaber
10.1.2022 09:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.1.2022 10:12 Reaguje na vaberTo považuji za dost zásadní rozdíl.
vaber
10.1.2022 14:51 Reaguje na Pavel HanzlJosef Waters
10.1.2022 15:51 Reaguje na vaberPavel Hanzl
10.1.2022 17:44 Reaguje na vabervaber
11.1.2022 09:41 Reaguje na Pavel Hanzlvše dělají pro dobro svých poddaných a vůbec ne pro nadvládu světa ve kterém nesnesou jakoukoliv konkurenci ,jen poslušné lokaje,
voni Hanzl jsou opožděný a najivní
Darth Bane
11.1.2022 21:16 Reaguje na vaberPavel Hanzl
14.1.2022 16:41 Reaguje na vaberZkuste k tomu dodat zvěrstva co spáchali nacisti a především komunisti. To jste zcela na jiném levelu.
Jaroslav Pobeha
11.1.2022 16:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.1.2022 16:44 Reaguje na Jaroslav PobehaLibyi si vynutila v OSN LAS, Jugoslávii Evropa. Vietnam a Korea to samé, Kuvajt a Somálsko jakbysmet.
Amíci prostě dělají světového policajta. Já za to nemožu.
Pavel Hanzl
10.1.2022 17:47 Reaguje na vaberPavel Hanzl
16.1.2022 10:35 Reaguje na karel krasenskyJosef Waters
10.1.2022 09:35 Reaguje na Pavel HanzlPřitom nařízení komise nedovolí zrušit všechny lety, které leteckým přepravcům vyjdou nevýdělečně, chrání tedy zájem cestujících ...
karel krasensky
10.1.2022 19:09 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
10.1.2022 09:26takže budou prázdné atutobusy jezdit stále,
Jarka O.
10.1.2022 09:53Pavel Hanzl
10.1.2022 10:14 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
10.1.2022 10:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.1.2022 11:05 Reaguje na Jarka O.Darth Bane
11.1.2022 21:20 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
13.1.2022 08:39 Reaguje na Darth Banekarel krasensky
10.1.2022 19:28 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
10.1.2022 20:18 Reaguje na karel krasenskyDarth Bane
11.1.2022 21:19 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
13.1.2022 08:40 Reaguje na Darth BaneBřetislav Machaček
10.1.2022 17:02letadla, když by mohly létat menší. Létají ti, co na to mají a ti, kterým
to někdo zaplatí. Většina světové populace nikdy v životě neletěla a pár
procent létá mnohokrát za rok. Létají "celebrity", boháči, sportovci,
politici, vědci a dokonce i ekologové bojující za nižší uhlíkovou stopu
u jiných, než u sebe. "Neekologičtí" chudí topící v kamnech dřívím na
letenku nemají a ty je třeba potrestat, že čmoudí z komínů. Oni čmoudí
z nutnosti, ale valná většina těch létajících létá pouze z plezíru.
Politici nic nevyřeší, vědci budiž, ale pouze někteří, celebrity a
bohatší lidé ze snobismu a pro zábavu. No a zachránci planety? Ti si
letadly nechají přivést i své obrněné limuzíny. Kdejaký zbohatlík si
klidně dovolí letět sám se svým psem přes půl zeměkoule letadlem
určeným pro 200 pasažérů a tu se diví prázdným linkovým letadlům.
Neletí takové prezidentské a nebo VIP téměř prázdné, když je vněm
pouze pár osob? A jsme zase u toho samého. Zdražíme to "všem", ale
těch VIP se to zase nedotkne. Oni pouze více vyždímají ty chudé a
budou létat dál.
Josef Waters
10.1.2022 19:36 Reaguje na Břetislav MachačekViktor Šedivý
10.1.2022 19:59 Reaguje na Josef WatersJarka O.
11.1.2022 09:03 Reaguje na Josef WatersBřetislav Machaček
11.1.2022 10:12 Reaguje na Josef Watersdopravě si dovolí létat ve šťastnější části světa kdokoliv.
Valné většině Asiatů, Jihoameričanů a Afričanů však ale
zbývá pouze pohled na letadlo na obloze. U nás je to navíc
tak trochu i maloměšťáctví šetřit celý rok (nebo si vzít
půjčku) a pak to za týden utratit, aby se "vyrovnali" těm, kteří si to dovolí za jednodenní mzdu. Hloupost některých
lidí začíná dovolenou a končí exekucí, ale to už je zcela
jiná kapitola. Mi jde hlavně o to, že toho, kdo sedí doma
v republice a nemá na "ekologické" vytápění poučují ti,
kteří se několikrát v roce létají "ohřát" a "relaxovat"
po "těžké" práci. Je to sice věcí každého člověka, jak se
skutečně k životnímu prostředí staví, ale prosím, aby pak
nepoučovali ty, kteří škodí z nouze a nikoliv z rozmaru,
jako oni. Mánie cestovat dál, dráž a do exotických zemí
často ani není o poznání, ale o vylehávání u hotelového bazénu, protože přece musejí zkonzumovat co nejvíc toho,
co si zaplatili v ceně zájezdu. Pak vám předvedou tisíc
fotek z hotelu a zeptat se je na okolí, tak ani neví, kde
byli. Trasa letadlo, autokar, hotel ,autokar a letadlo jim
stačí k tomu, aby se vyrovnali třeba sousedovi. Pohrdají
těmi, kteří znají okolí jako své boty, ale nikam nelétají
a snaží se přírodu opravdu šetřit. Tento trend exkluzivity
navozený reklamou, bulvárem a pokrytectvím přivede svět
do záhuby, protože to, co se proplýtvá na cestování by tu
vystačilo pro energetiku na dalších sto let. Ano, je to
zbytné a neomluvitelné plýtvání přírodními zdroji, které
naši předci nedělali a ještě jsou cílem kritiky za to, že
nám k tomu plýtvání vytvořili podmínky. V Africe a jinde
nikdo tyto podmínky nevytvořil, neplýtvají a kritizují je
ti, kteří plýtvali, plýtvají a nemíním s tím skončit. Vždy
si důvod k plýtvání najdou a omluví to pochybnými důvody.
Darth Bane
10.1.2022 21:31 Reaguje na Břetislav MachačekStanislav Korpass
10.1.2022 23:10 Reaguje na Darth BaneJosef Waters
11.1.2022 08:32 Reaguje na Stanislav KorpassJarka O.
11.1.2022 08:57 Reaguje na Josef WatersNakonec není to správné ekologické používat stroj dokud funguje a pak koupit nový? Ale vidíte, socík stavěl na předchozím režimu, tenhle režim žije ze socíku. Např. jsem četla o výrobě vinylů v Loděnicích, jediné nezrušené fabrice na vinyly v Evropě, ze socíku. Další režim bude žít ze zbytku tohohle, zbydou nám aspon pěkně zarízená bydlení a spousta spotřebního materiálu. Tak radím, už nic moc nevyhazovat, všechno se bude ještě hodit a nebude náhrada;-))
Břetislav Machaček
11.1.2022 10:26 Reaguje na Jarka O.a jiné nákladné stavby jsou produktem těch
předchozích 40 poválečných let a že dnes to
jsou montovny, sklady a hypermarkety. Bez
dožívajících staveb z minula hrozí energetický
kolaps a bez energie i kolaps hospodářský.
Domečku z karet stačí vytáhnout jednu z karet
jakou je energetika a domeček se sesype. Ta
dnešní prosperita založená na kompletaci,
skladování a přeprodeji nemá pevné základy
a bez základů neustojí krizi žádný dům. To
ale "svazáci" nechápou a pochopit nechtějí,
protože pouze kritizují minulost, žijí teď
a budoucnost si nerealisticky malují jako
dosavadních třicet let založeného na dožívání
toho, co tu zanechali předci.
Josef Waters
11.1.2022 15:37 Reaguje na Břetislav MachačekJinak za mě: těch 40 poválečných let se žilo z podstaty vytvořené od Rakouska, přes První republiku po Protektorát. Když se podívám okolo, přehradu (zdymadlo) kousek od nás na Labi máme z 30-tých let, hlavní silniční napojení ze čtyřicátých, vodovodní trubky a kanalizaci ve městě i přes 100 let staré a naopak třeba čističku až porevoluční.
Samozřejmě, dost se toho i skutečně vybudovalo, ale tak nějak napůl amatérsky a hodně pomalu, takže svět nám hodně za tu dobu utekl.
A jaký dluh na ekologii nám těch vašich "budovatelských" 40 let zanechalo, to zrovna tady snad není potřeba zdůrazňovat ...
PS. jsem zaměstnán jako technik v průmyslu, dost výrobních firem znám a rozhodně všechno nejsou "montovny". Samozřejmě zvenku vidíte "krabici" a nepoznáte, jestli to je sklad, nebo špičková výrobní firma s vlastním vývojem. Označovat všechno za jakési podřadné montovny je sice možná (pro svazáky?) módní, ale promiňte, trochu primitivní.
Břetislav Machaček
11.1.2022 17:41 Reaguje na Josef Watersty firmičky vyrábějí se dá lehce
zjistit z objemu zahraničního
obchodu, kolik procent obratu
představují. Montovny jsou tu
páteří ekonomiky a ty ostatní
firmy jsou často pouze jejich
servisními dodavateli součástek.
Je se třeba zamyslet, co by tu
zůstalo po krachu montoven a zda
to z daní naplní státní pokladnu.
Co se stane po "dožití" elektráren
se tu diskutuje neustále a já tu
tvrdím, že nic a budeme energii
buď nakupovat ze zahraničí( ti
movití a konkurenceschopné firmy)
a nebo bude pouze když bude svítit
slunce a foukat vítr. Žijeme stále
z předchozích investic a ty nové
jsou budovy se snadno přemístitelnou výrobou do zemí s levnou energií
a levnější pracovní silou. Stačí o něco zdražit ještě energie a dá se
to brzy čekat, protože jinde mají
mají nejen levnější zdroje, ale i
zdroje stabilní bez výkyvů výkonu.
Pro firmy jsou základem náklady na
výrobu a nikoliv zelená ideologie
a vlastenectví. Při problémech
zabalí výrobní technologie, jinde
pro ně postaví za pár týdnů nové
budovy a u nekvalifikované práce
naberou rychle i zaměstnance.
Vidím jaký sortiment se vyrábí
v okolních průmyslových zónách
a to vskutku není nic světového,
ale spíše tuctového a benefitem
je levný pozemek, pobídka, levná
energie a levná pracovní síla.
To se dá pořídit na východ od nás
kdekoliv a ještě levněji.
Darth Bane
11.1.2022 20:38 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:42 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:43 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:51 Reaguje na Josef WatersDarth Bane
11.1.2022 20:53 Reaguje na Josef WatersJosef Waters
12.1.2022 10:12 Reaguje na Darth BaneV DC máme sice "most Budovatelů" z půlky osmdesátých, ale na rozdíl od Tyršova z třicátých let je neustále opravován - naštěstí jsou to vlastně dva mosty vedle sebe, takže se doprava sice s velkými omezeními dá realizovat i při uzavírce jedné poloviny.
Zajímavé jsou i naše další mosty:
Hlavní železiční z r. 1895 nám "budovatelé" zrekonstruovali nahrazením příhradové části v r. 1976 provizorní "dočasnou" (snad armádní) konstrukcí, která provizorně přežila zbytek socialismu. Teď už jsou tam příhrady nové.
Druhý železniční z r. 1873 měl novou příhradovou konstrukci z r.1927. A až letos bude měněná.
PS.: zabývám se průmyslovou automatizací v těch "montovnách" :-)
Darth Bane
12.1.2022 21:31 Reaguje na Josef WatersDarth Bane
11.1.2022 20:32 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:35 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:47 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:49 Reaguje na Břetislav MachačekJosef Waters
11.1.2022 15:55 Reaguje na Jarka O.Loděnice - to je hezké "retro". Skvělé a doufám, že se ještě dlouho udrží. Ale ekonomiku státu nezachrání.
Jarka O.
11.1.2022 19:35 Reaguje na Josef WatersAno, jsou teď úspěšné firmy, které v silné konkurenci obstály, a vedou je Husakovy děti, takže za úspěch tomu socíku tak trochu vděčí.
Darth Bane
11.1.2022 20:39 Reaguje na Jarka O.Darth Bane
11.1.2022 21:26 Reaguje na Jarka O.Josef Waters
12.1.2022 10:27 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
12.1.2022 14:21 Reaguje na Josef WatersDarth Bane
13.1.2022 23:34 Reaguje na Jarka O.Josef Waters
12.1.2022 10:21 Reaguje na Darth BaneKdyby jí tak tenkrát koupil "ošklivý německý" Still, mohly se u nás vysokozdvižné vozíky vyrábět dodnes
Petr Eliáš
11.1.2022 10:57 Reaguje na Stanislav KorpassDarth Bane
11.1.2022 20:28 Reaguje na Stanislav KorpassBřetislav Machaček
12.1.2022 18:06 Reaguje na Darth Banes urážkami pracujících a možná i vašich předků,
pokud jste nepřiletěl z kosmu. Naše minulost
nebyla jednoduchá, ale tu budoucnost vám třem
mudrlantům přeji. Vy sice asi netrpíte nouzí
a podle toho mudrujete, ale vězte, že žádný
strom neroste do nebe a možná si na to někdy
vzpomenete. Inflace 7%, výhled ČNB na konci
roku dvouciferný a vy tu píšete o prosperitě
a dokonalosti dnešní doby? Víte co je to 10%
inflace? To je začátek konce ekonomiky, která
se dostala do slepé uličky a nikoliv pouze ty
vámi popisované úspěchy. Na vývozu zbytného
zboží (auta 20%) nelze stavět vývozní ekonomika
s dovozem zboží nezbytného. My starší dožijeme i
v chudobě, protože jsme byli zvyklí žít skromně,
ale dnešní generace to nepřežije bez nějaké nové
revoluce. Vaše školácké poučky poplatné dnešní
době jsou stejné, jakými nás krmili politruci a
kdo slepě věří a neanalyzuje, tak bude brzo asi překvapen, jako ti, co taky kdysi pouze věřili.
Víra je fajn, ale pokud se s ní nahradí myšlení, tak bývá zklamáním. Tak si věřte tomu, co vás
naučili ve škole. Rozsoudí nás blízká budoucnost
a pak se vás zeptám, co z dnešní prosperity zbylo.
Darth Bane
12.1.2022 21:46 Reaguje na Břetislav MachačekStanislav Korpass
12.1.2022 23:19 Reaguje na Darth BanePříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Darth Bane
12.1.2022 21:49 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
11.1.2022 20:29 Reaguje na Stanislav KorpassJarka O.
12.1.2022 09:10 Reaguje na Darth BaneDarth Bane
12.1.2022 21:36 Reaguje na Jarka O.Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Jarka O.
13.1.2022 09:57 Reaguje na Darth BaneBřetislav Machaček
13.1.2022 10:25 Reaguje na Jarka O.(jak tvrdí) jakým je p. Višňovský
alias Darth Bane, alias... se takto
vyjadřuje. O své inteligenci může
psát cokoliv, ale písemný projev
napovídá spíše o opaku. Kdysi se
tomu říkalo chování řeznického psa,
který s plným žaludkem tahal vozík
s masem a bránil ho před hladovými.
Já mám, já si žiji dobře a lůza ať
trpí a klidně hladoví. Ještě ji
pohaním a označím za viníka všeho,
co je špatné. Ono před socíkem tu
byl kapitalismus a pálil uhlí,
čmoudil z komínů, zamořoval řeky
jedy a i ty ropné laguny v Ostravě
založili kapitalisté. Bohužel tito
svazáci žít kdykoliv a mít možnost
soudit a věšet, tak bychom se při náznaku jakékoliv kritiky houpali
i bez soudu někde na větvi. Blb
zůstane blbem i s pěti tituly a
odhalí ho, až vystoupí z anonymity,
kde o sobě může napsat, že je třeba
ředitelem zeměkoule. Věřit mohu
cokoliv komukoliv, ale přesvědčit
se, že je tomu tak , musím sám.
Darth Bane
13.1.2022 23:21 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
13.1.2022 23:30 Reaguje na Břetislav MachačekDarth Bane
13.1.2022 23:20 Reaguje na Jarka O.Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Darth Bane
15.1.2022 11:57 Reaguje na Jarka O.Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Darth Bane
13.1.2022 23:36 Reaguje na Jarka O.Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Darth Bane
13.1.2022 23:39 Reaguje na Jarka O.Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.