https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/letecka-preprava-se-udrzitelnou-jen-tak-nestane.moc-se-o-to-ani-nesnazi-pise-ecologist
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Letecká přeprava se udržitelnou jen tak nestane. Moc se o to ani nesnaží

23.12.2019 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Může se stát letecká přeprava osob udržitelnou? Článek uveřejněný v žurnálu The Ecologist o tom směle pochybuje. / Ilustrační foto
Může se stát letecká přeprava osob udržitelnou? Článek uveřejněný v žurnálu The Ecologist o tom směle pochybuje. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Může se stát letecká přeprava osob udržitelnou? Článek uveřejněný v žurnálu The Ecologist o tom směle pochybuje, protože stávající opatření přijatá leteckými společnostmi nejsou schopny kompenzovat vytvářenou zátěž na životní prostředí a v byznyse funguje řada zavedených rušivých činností, které snahu o ozelenění létání znesnadňují.
 

Poptávka po letenkách neklesá, vlastně každý rok létá o něco více lidí, než ten předchozí. Letecké společnosti se snaží neutralizovat zvyšující se emise tím, že zavádí systém offsetových řešení: vypuštěné emise s pomocí třetích stran kompenzuje například výsadbou stromů. Autoři článku z Ecologist ale upozorňují, že kompenzace není totéž, co faktická absence emisí. Ty stále rostou, bez ohledu na počet zakoupených environmentálních odpustků. Letecké společnosti prý zatím selhávají tam, kde se nachází největší prostor pro reálné zlepšení. A to v adopci emise neprodukujících paliv.

Malá zlepšení nekompenzují velký růst

V současnosti je letecká přeprava osob odpovědná za 2,4 % globálních lidmi produkovaných emisí. Mezinárodní letecká přeprava si z tohoto koláče ukusuje 65 %. Největší současnou výzvou je celkový růst objemu přepravy, které meziročně stoupá o 7 % v člověko/kilometrech. A to vše za stavu, kdy se zlepšení efektivity (s využitím účinnějších motorů, lepšího spalování, optimálního plánování tras, ekologičtějších paliv) daří snižovat emise jen o 1-2 %. Toto malé pozitivní zlepšení ale není s to vyrovnat růst objemu přepravy a produkovaného znečištění.

Letecké společnosti navíc vynikají v tom, jak umazávat pozitivní efekt vlastních nápravných opatření. Obecně se prý zlepšilo „ekonomické vytížení“ letů, tedy jejich naplněnost. To ale zdařile stírá zavedená praxe přetankování, tedy situace, kdy letadlo nabere do nádrží výrazně více paliva, než k cestě potřebuje… jen aby se vyvarovalo vyšším poplatkům za paliva v cílové destinaci. Úspora je pak finanční, ale přetížený letoun produkuje během letu více emisí.

Emise započítané a přehlížené

A když už se tak bavíme o emisích: zatímco v návrzích plnění Pařížské klimatické dohody jsou zmíněny emise domácích leteckých přepravců (a o tom, že by se měly započítávat do národních uhlíkových bilancí), o těch mezinárodních se nehovoří. Jako by snad ani emise neprodukovaly. Přitom je to 1,6 % globálně. Navíc se při věčném zápasu o snižování emisního uhlíku nehovoří o tom, že zrovna uhlík není jediným znečištěním při létání unikajícím do atmosféry. Jsou tu třeba ještě oxidy dusíku, které také dělají pěknou paseku.

Biopaliva? Spíš jen na efekt

Podobně matoucí je pak začlenění biopaliv do letového provozu. Ano, v této oblasti se prý nachází výrazný potenciál ke zlepšení a snížení environmentální zátěže letů. Za určitých předpokladů. Třeba aby výroba biopaliv nekonkurovala výrobě poživatin a nepůsobila na životním prostředí víc škody než užitku. Což je aspekt, se kterým se moc nepočítá a těch pár leteckých společností, jež tankuje bio, se po původu paliva neptá. Navíc tankují v minimální směsi 50/50 s normálním palivem (nejmenší možný poměr, kdy už je palivo považováno za biopalivo a ekozdanění je nižší).

Letecké společnosti tedy zatím dovedně prolétávají legislativou, aniž by projevily skutečný zájem o zlepšení stavu. Snaha investovat do adopce skutečně udržitelných paliv, do praxe efektivního provozu nebo – v případě mezinárodní letecké přepravy – přijmutí odpovědnosti za produkované emise, tu zatím citelně chybí. Za současných podmínek není sektor letecké přepravy osob nastaven k udržitelnosti.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
tisknout poslat  twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.12.2019 12:22
Je pozdě.
Nad zemským povrchem se v jeden moment(2017) pohybovalo 202 157 strojů.
Graficky se každý může pokochat zde:

https://www.esky.cz/radar

Po nás potopa.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

23.12.2019 14:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zase je tu férová řešení k dispozici. Globální daň z vytěženého fosilního uhlíku, které nezle uniknout a která nastartuje výzkum syntetických paliv.
Odpovědět
ig

23.12.2019 14:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Zlatý voči :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.12.2019 10:08 Reaguje na Jiří Svoboda
Naprostý nesmysl. Takovou daň může vyhlásit akorát pár nedemokratických států, vedených zaťatou fašistoidní svoločí. Tyhle státy se pak budou víc a víc izolovat od toho pozitivního, co se děje ve světě, až do svého ekonomického a politického zhroucení, jakého jsme byli v podstatě svědky v roce 1989.
Odpovědět
ig

23.12.2019 14:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
A co je na tom špatně? Lidi chtějí cestovat, poznávat svět, tak létají.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

23.12.2019 15:43 Reaguje na
Kdyby si raději něco přečetli. Většina z nich se jenom vypleskne někam na pláž a žere - tupé konzumní stádo. A to vůbec nemluvím o takových sportovcích a pod., kteří lítají i s celými týmy různých kašparů a novinářů a nevím kdovíjaké svoloči nazdařbůh tam a zpátky po celém světě jen proto, aby si dokázali jak jsou v nějaké bezvýznamné kravině nejlepší na světě - chudáci.
Odpovědět
ig

23.12.2019 20:06 Reaguje na Jakub Graňák
Inu, tak to je. Žije se příliš snadno, většině lidí v bohatých zemích stačí makat 40 hodín týdně na to aby se měli docela dobře, tak si holt z nudy vymýšlejí kraviny, cestují kam nemusí, řeší problémy které nejsou a podobně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.12.2019 10:10 Reaguje na Jakub Graňák
Tak se nedívejte na filmy a na sport. Pokud takových nespokojenců bude hodně, půjdou těmto lidem příjmy dolů. Možná pak nebudou mít ani na slanou vodu, natož na cestu letadlem.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

27.12.2019 10:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano, to také důsledně aplikuju
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.1.2020 13:22 Reaguje na Jakub Graňák
V tom případě je jasně vidět, že jste se svými extrémními názory zcela osamocen.
Odpovědět
MS

Michael Stanovský

29.12.2019 21:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
Až dojde kerosen, nebudou lítat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.1.2020 13:24 Reaguje na Michael Stanovský
Je mnoho ropných písků, odkud se dá těžit. Pak jsou ropné břidlice. V EU a Kanadě jsou jich větší zásoby, než kolik je (i s tím, co se už vytěžilo) nafty v Zálivu.
MMCH Zahájení jejich těžby by znamenalo faktický konec islámu (či alespoň začátek tohoto konce).
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.12.2019 10:53
Vzhledem k tomu, že celý koncept udržitelnosti je nesmyslem, tak není ani žádná škoda, když z jeho pohledu je něco neudržitelné. Zásadní chyba principu udržitelnosti je v tom, že nepočítá s budoucím vývojem. Když se pokusíme tímto principem podívat do minulosti, tak by v době předprůmyslové tepal intenzivní těžbu dřeva na stavbu lodí a topivo. A zatím díky pokroku dnes máme dřeva nadbytek. V průmyslové době (a i dnes) kritizuje spalování fosilních paliv - a přitom hlavně díky tomu proběhla průmyslová revoluce a dnes máme jako mnohem bohatší společnost k dispozici i nadbytek jaderné energie.
A protože je vidět, jak by se aplikace tohoto principu projevila negativně v minulosti, není žádný důvod k tomu předpokládat, že jeho současná aplikace by měla příznivý vliv.
Odpovědět
MS

Michael Stanovský

29.12.2019 21:15
Někde jsem četl, že započítají-li se všechny aspekty, tak plné letadlo včetně poměrné části emisí způsobené jeho výrobou, je na to lépe, než jakýkoliv auťák obsazený jedním až dvěma lidmi po 8 lety odvezený na vrakoviště. O uhlíkoví stopě elektromobilů ani nemluvě.

Stejně je to podivný, pokud jde o emise, tak se furt mluví hlavně o CO2, což je v podstatě látka pro Zemi vlastní. Jednou ho tu bylo moc, pak rostly přesličky, pak zase málo, jednou způsobil teplo, pak zimu, a vyhynutí brontosaurů. Myslím, že s oxidy uhlíku (což je vlastně životadárný kyslík a uhlík, který je základem organické hmoty) si Země nějak poradí, třeba když jí s tím pomůžeme, třeba tím vysazením stromů, které si jako "odpustky" letecké společnosti kupují.
Viděl někdy někdo strom nebo kytku, co by rostla bez kysličníku uhličitýto?
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist