Letecká přeprava se udržitelnou jen tak nestane. Moc se o to ani nesnaží
Poptávka po letenkách neklesá, vlastně každý rok létá o něco více lidí, než ten předchozí. Letecké společnosti se snaží neutralizovat zvyšující se emise tím, že zavádí systém offsetových řešení: vypuštěné emise s pomocí třetích stran kompenzuje například výsadbou stromů. Autoři článku z Ecologist ale upozorňují, že kompenzace není totéž, co faktická absence emisí. Ty stále rostou, bez ohledu na počet zakoupených environmentálních odpustků. Letecké společnosti prý zatím selhávají tam, kde se nachází největší prostor pro reálné zlepšení. A to v adopci emise neprodukujících paliv.
Malá zlepšení nekompenzují velký růst
V současnosti je letecká přeprava osob odpovědná za 2,4 % globálních lidmi produkovaných emisí. Mezinárodní letecká přeprava si z tohoto koláče ukusuje 65 %. Největší současnou výzvou je celkový růst objemu přepravy, které meziročně stoupá o 7 % v člověko/kilometrech. A to vše za stavu, kdy se zlepšení efektivity (s využitím účinnějších motorů, lepšího spalování, optimálního plánování tras, ekologičtějších paliv) daří snižovat emise jen o 1-2 %. Toto malé pozitivní zlepšení ale není s to vyrovnat růst objemu přepravy a produkovaného znečištění.
Letecké společnosti navíc vynikají v tom, jak umazávat pozitivní efekt vlastních nápravných opatření. Obecně se prý zlepšilo „ekonomické vytížení“ letů, tedy jejich naplněnost. To ale zdařile stírá zavedená praxe přetankování, tedy situace, kdy letadlo nabere do nádrží výrazně více paliva, než k cestě potřebuje… jen aby se vyvarovalo vyšším poplatkům za paliva v cílové destinaci. Úspora je pak finanční, ale přetížený letoun produkuje během letu více emisí.
Emise započítané a přehlížené
A když už se tak bavíme o emisích: zatímco v návrzích plnění Pařížské klimatické dohody jsou zmíněny emise domácích leteckých přepravců (a o tom, že by se měly započítávat do národních uhlíkových bilancí), o těch mezinárodních se nehovoří. Jako by snad ani emise neprodukovaly. Přitom je to 1,6 % globálně. Navíc se při věčném zápasu o snižování emisního uhlíku nehovoří o tom, že zrovna uhlík není jediným znečištěním při létání unikajícím do atmosféry. Jsou tu třeba ještě oxidy dusíku, které také dělají pěknou paseku.
Biopaliva? Spíš jen na efekt
Podobně matoucí je pak začlenění biopaliv do letového provozu. Ano, v této oblasti se prý nachází výrazný potenciál ke zlepšení a snížení environmentální zátěže letů. Za určitých předpokladů. Třeba aby výroba biopaliv nekonkurovala výrobě poživatin a nepůsobila na životním prostředí víc škody než užitku. Což je aspekt, se kterým se moc nepočítá a těch pár leteckých společností, jež tankuje bio, se po původu paliva neptá. Navíc tankují v minimální směsi 50/50 s normálním palivem (nejmenší možný poměr, kdy už je palivo považováno za biopalivo a ekozdanění je nižší).
Letecké společnosti tedy zatím dovedně prolétávají legislativou, aniž by projevily skutečný zájem o zlepšení stavu. Snaha investovat do adopce skutečně udržitelných paliv, do praxe efektivního provozu nebo – v případě mezinárodní letecké přepravy – přijmutí odpovědnosti za produkované emise, tu zatím citelně chybí. Za současných podmínek není sektor letecké přepravy osob nastaven k udržitelnosti.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (19)
Miroslav Vinkler
23.12.2019 12:22Nad zemským povrchem se v jeden moment(2017) pohybovalo 202 157 strojů.
Graficky se každý může pokochat zde:
https://www.esky.cz/radar
Po nás potopa.
Jiří Svoboda
23.12.2019 14:03 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
24.12.2019 10:08 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
1.2.2020 08:36 Reaguje na Jan ŠimůnekJakub Graňák
23.12.2019 15:43 Reaguje naJan Šimůnek
24.12.2019 10:10 Reaguje na Jakub GraňákJan Šimůnek
1.1.2020 13:22 Reaguje na Jakub GraňákPavel Hanzl
1.2.2020 22:29 Reaguje na Jakub GraňákLíbil se mi novinář někdy ze začátku tenisu, který po finále Wimbldonu napsal:" Ten člověk dostal velké peníze za to, že prováděl celé odpoledne nesmyslné pohyby, faktem ale je, že je dělal nejlépe ze všech".
Michael Stanovský
29.12.2019 21:16 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
1.1.2020 13:24 Reaguje na Michael StanovskýMMCH Zahájení jejich těžby by znamenalo faktický konec islámu (či alespoň začátek tohoto konce).
Pavel Hanzl
1.2.2020 08:39 Reaguje na Michael StanovskýPavel Hanzl
1.2.2020 22:26 Reaguje na Miroslav VinklerPořád hledám nějaké důvody, proč by to nemuselo nastat, ale nic jsem ještě nenašel. Jdiný erudovaný klimaskeptik mi připadá pan Pokorný, ale ten neví. Ale výpočty a tvrdá data věští to nejhorší.
Richard Vacek
25.12.2019 10:53A protože je vidět, jak by se aplikace tohoto principu projevila negativně v minulosti, není žádný důvod k tomu předpokládat, že jeho současná aplikace by měla příznivý vliv.
Michael Stanovský
29.12.2019 21:15Stejně je to podivný, pokud jde o emise, tak se furt mluví hlavně o CO2, což je v podstatě látka pro Zemi vlastní. Jednou ho tu bylo moc, pak rostly přesličky, pak zase málo, jednou způsobil teplo, pak zimu, a vyhynutí brontosaurů. Myslím, že s oxidy uhlíku (což je vlastně životadárný kyslík a uhlík, který je základem organické hmoty) si Země nějak poradí, třeba když jí s tím pomůžeme, třeba tím vysazením stromů, které si jako "odpustky" letecké společnosti kupují.
Viděl někdy někdo strom nebo kytku, co by rostla bez kysličníku uhličitýto?
Pavel Hanzl
1.2.2020 08:31 Reaguje na Michael Stanovskýhttps://www.czechsight.cz/co-vime-o-zmene-klimatu-zadna-alternativni-teorie-nedokaze-soucasne-otepleni-vysvetlit/?fbclid=IwAR1SAwsg7V66pKgf63_aJx8WFw463pCH51GIpE2zr4PAzKoNH9swwzwVXP4