Lidem ve Vysočanech se hokejová hala moc nelíbí
Samotný sál je mezitím prakticky plný. Orientačně počítám obsazené židle a docházím k počtu zhruba 150. Na ty neobsazené by mi stačily prsty obou rukou. Za malou chvíli se i ty obsazují. "Toto veřejné slyšení je dobrovolné, nevyplývá ze žádného zákona a všichni, kdo tu jsou, přišli z vlastní vůle, kvůli informovanosti občanů," zahajuje akci moderátor slyšení Jindřich Petrlík. Sál už je plný. Spolu se mnou obíhá celý prostor s fotoaparátem ještě dalších šest fotografů a cestou se vyhýbáme dvěma televizním kamerám.
Veřejné slyšení zorganizovala koalice ekologických organizací Zelený kruh a za "předsednickým" stolem sedí kromě Zuzany Drhové ze Zeleného kruhu projektant Zeleného ostrova Jiří Vít (Atip Praha), zástupci investora - Sazky - Jiří Francek a Michal Krejcar a její odnože Bestsportu (Antonín Suska). Právě Bestsport stojí přímo za konkrétním záměrem Zeleného ostrova. Kromě nich je tu i zpracovatel dokumentace EIA (posouzení vlivů stavby na životní prostředí) Bohumil Sulek z firmy DHV, dopravní analytik Jiří Lebeda (který zpracoval dopravní studii) a jeden z autorů rozptylové studie (která zkoumá efekt stavby na znečištění ovzduší) Jiří Bubník z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Nechybí prakticky nikdo. "Všichni, kdo tu sedí, jsou připraveni vám odpovídat na jakékoli vaše dotazy," slibuje přítomným moderátor Petrlík.
Slova se ujímá Jiří Francek ze Sazky a líčí Vysočanským budoucnost dnešního zanedbaného a toxickými odpady zaneřáděného areálu Lokomotivky ČKD. Ten leží prakticky naproti Libeňskému nádraží přes ulici Českomoravská na hranici pražských čtvrtí Vysočany a Libeň. Do roku 2004 tu má vyrůst hokejová hala pro 17 000 diváků, 1700 parkovacích míst a na místě dnešních zdevastovaných budov bývalé Lokomotivky také veřejný park. V dalších letech přibude zábavní centrum (několik sálů multikina například) a tzv. "komerční zóna" - což, přeloženo do češtiny, znamená hotel, kanceláře a obchody. A dalších 1900 parkovacích míst v nadzemních, podzemních i povrchových parkovištích.
Bohumil Sulek z DHV potom občany ujišťuje o tom, že je sice pravdou, že se v lokalitě zvýší doprava i zatíženost hlukem, ale obojí podle něho jen v únosné míře. "Zatížení hlukem nebude výrazné, maximálně do 10 decibelů navíc, ani znečištění ovzduší vlivem dopravy nebude nijak zásadní," říká zpracovatel EIA Sulek. Výhodou je podle něho paradoxně také právě doprava, protože plánovaný areál leží přímo u stanice metra Českomoravská (dokonce má dnes nepoužívaný, ale snadno rekonstruovatelný vlastní vchod do stanice), na trasách několika tramvajových linek a mezi dvěma vlakovými nádražími (Vysočany a Libeň). Navíc je areál napojen na stávající infrastrukturu, včetně horkovodu. "To znamená žádné emise z vlastní kotelny," zdůrazňuje Bohumil Sulek. Největším problémem tak podle Sulka zůstává tzv. stará zátěž - v areálu je dnes kontaminovaná zemina, zdivo a podzemní vody. Převážně prý ropnými produkty. "Vše se bude řešit přesně podle zákona. Sanaci má na starosti současný majitel pozemků, platit ji bude Fond národního majetku," tvrdí Sulek. Resumé je podle něj jednoznačné - stavba nepřinese žádné významnější zhoršení životního prostředí, naopak znamená značná pozitiva.
Nic nebrání dotazům veřejnosti a moderátor Jindřich Petrlík dává pokyn asistentkám, aby se daly do práce. Dvě dívky s mikrofony mají přidělovat slovo hlásícím se občanům tím, že jim svěří mikrofon. "Říkáte, že při provozu haly nebudou vznikat žádné zvláštní odpady. Jak ale hodláte odvážet zeminu ze sanací," ptá se zostra hned první tazatel. S odpovědí zatím není žádný problém. Podle Bohumila Sulka valná většina odjede vlakem po stávající vlečce, než bude nutné ji v rámci sanačních prací zrušit. Ovšem palba nepříjemných otázek teprve začíná.
"To si snad děláte z lidí legraci," nebere si servítky další řečník. "Jak myslíte, že se tam těch 17 000 lidí dostane? Už teď jsou křižovatky na Balabence i na Harfě úplně ucpané," ptá se muž. S podobnou otázkou není sám. Investor počítá také s tím, že hala bude víceúčelová. To znamená, že by se v ní pořádaly například rockové koncerty. "To je naprostý nesmysl. Když jsou dnes koncerty na Strahově, je to slyšet až na Proseku a v Letňanech," říká "hlas lidu". S celou baterií otázek se hlásí student z Přírodovědecké fakulty UK. Očividně je o celé kauze velmi dobře informován. "Podle mých informací je zemina v areálu kontaminována mimo jiné polychlorovanými bifenyly (PCB). Kdo je bude likvidovat, když na to v Česku nemá nikdo licenci?" Ruce zvednuté nad hlavami přítomných se množí, asistentky pomalu nestačí sledovat pořadí přihlášených. Je sedm večer a já odcházím, abych ještě stihl napsat vůbec nějakou reportáž. Zdá se, že lidé, kteří do vysočanského KD Gong dnes přišli, tu možná budou sedět ještě další dvě hodiny.
"Je tu hodně lidí, určitě víc než jsme čekali," řekla mi s očividným potěšením před začátkem jedna z pořadatelek. A to bylo teprve nepovinné veřejné slyšení. To povinné, k dokumentaci EIA, které vyplývá ze zákona, bude muset investor absolvovat na začátku března - a připomínkami, které do té doby dostane (i těmi, které získá na místě) bude povinen se zabývat.
Foto: Jakub Kašpar/EkoList
Zdroj: http://hala.ecn.cz
reklama