https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lode-eu-budou-vypoustet-mene-siry-do-ovzdusi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lodě EU budou vypouštět méně síry do ovzduší

20.7.2004 11:23 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Evropská unie udělala důležitý krok na cestě ke snížení množství emisí oxidu siřičitého z lodí. SO2 je vzdušná zplodina, která způsobuje zdravotní problémy a okyseluje jezerní a lesní ekosystémy. Lodě se staly největším zdrojem SO2 v Unii, protože námořní sektor zůstal, co se týče ekologického chování pozadu za průmyslem na pevnině. Rada pro životní prostředí nyní dosáhla politické dohody a souhlasila s návrhem Komise na snížení emisí SO2 z lodí o více než 500 000 tun každý rok od roku 2007.
 

Komisařka Margot Wallströmová k tomuto rozhodnutí řekla: "S dnešní dohodou politika Unie začíná nabírat obrátky, poté, co jsme více než rok bojovali s protivětrem v Radě ministrů. Nové limity dramaticky sníží vypouštění oxidu siřičitého, což přinese největší možný užitek okolo lidnatých přístavů a pobřeží a v ekosystémech citlivých na kyseliny." Komisařka zároveň věří, že země EU udělají více pro to, aby došlo i k mezinárodnímu zpřísnění ekologických standardů pro lodě. "Dvacet zemí Unie stále ještě neratifikovalo úmluvu Mezinárodní námořní organizace pro znečištění ovzduší," postěžovala si Margot Wallströmová.

Lodní palivo má v současnosti maximální obsah síry ve výši 5 % nebo 50 000 částic na milion (ppm). Pro srovnání: automobilový benzín smí mít od roku 2007 pouze 10 ppm. Komise navrhuje směrnici pro snížení obsahu síry v námořním palivu užívaném v EU, a to na strop 1,5 procenta síry pro lodě plující v Baltském moři, Severním moři a kanálu La Manche, přičemž pro Baltské moře by podmínka měla platit od 19. května 2006.

Pro osobní plavidla s pravidelnou přepravou mezi přístavy Unie navrhla Komise stejný limit 1,5 %, ale platný až od 1. července 2007. Rada ministrů pro životní prostředí tuto podmínku orazítkovala a také posunula termín splnění na 19. května 2006.

Komise navrhla i přísnější limit na obsah síry v palivu vnitrozemských plavidel a lodí způsobilých k plavbě po moři, které kotví v přístavech EU, na 0,2 %. Rada ministrů schválila dokonce přísnější limit 0,1 % s posunutím termínu na 1. leden 2010, aby se stačily jednopalivové lodě přizpůsobit. Další dva roky k dobru získalo 16 trajektů obsluhujících řecké ostrovy.

Schválený návrh s drobnými úpravami šel zpět do Evropského parlamentu, kde by měl projít druhým čtením a poté by mělo dojít k finálnímu schválení Radou ministrů.

Opatření ve zmiňovaném návrhu Evropské komise budou mít významný vliv na lidské zdraví - sníží výskyt astmatu, bronchitid a selhání srdce. Předpokládá se, že snížení emisí ušetří v dlouhodobém horizontu alespoň dva tisíce let lidských životů na každý rok, nebo z krátkodobého hlediska bude o 750 úmrtí a o 300 hospitalizací s respiračními nemocemi za rok méně.

Pouhých pět zemí, které zatím ratifikovaly dodatek VI MARPOLu, úmluvy o znečištění ovzduší z roku 1997, jsou: Dánsko, Německo, Řecko, Španělsko a Švédsko.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist