Lodě EU budou vypouštět méně síry do ovzduší
Komisařka Margot Wallströmová k tomuto rozhodnutí řekla: "S dnešní dohodou politika Unie začíná nabírat obrátky, poté, co jsme více než rok bojovali s protivětrem v Radě ministrů. Nové limity dramaticky sníží vypouštění oxidu siřičitého, což přinese největší možný užitek okolo lidnatých přístavů a pobřeží a v ekosystémech citlivých na kyseliny." Komisařka zároveň věří, že země EU udělají více pro to, aby došlo i k mezinárodnímu zpřísnění ekologických standardů pro lodě. "Dvacet zemí Unie stále ještě neratifikovalo úmluvu Mezinárodní námořní organizace pro znečištění ovzduší," postěžovala si Margot Wallströmová.
Lodní palivo má v současnosti maximální obsah síry ve výši 5 % nebo 50 000 částic na milion (ppm). Pro srovnání: automobilový benzín smí mít od roku 2007 pouze 10 ppm. Komise navrhuje směrnici pro snížení obsahu síry v námořním palivu užívaném v EU, a to na strop 1,5 procenta síry pro lodě plující v Baltském moři, Severním moři a kanálu La Manche, přičemž pro Baltské moře by podmínka měla platit od 19. května 2006.
Pro osobní plavidla s pravidelnou přepravou mezi přístavy Unie navrhla Komise stejný limit 1,5 %, ale platný až od 1. července 2007. Rada ministrů pro životní prostředí tuto podmínku orazítkovala a také posunula termín splnění na 19. května 2006.
Komise navrhla i přísnější limit na obsah síry v palivu vnitrozemských plavidel a lodí způsobilých k plavbě po moři, které kotví v přístavech EU, na 0,2 %. Rada ministrů schválila dokonce přísnější limit 0,1 % s posunutím termínu na 1. leden 2010, aby se stačily jednopalivové lodě přizpůsobit. Další dva roky k dobru získalo 16 trajektů obsluhujících řecké ostrovy.
Schválený návrh s drobnými úpravami šel zpět do Evropského parlamentu, kde by měl projít druhým čtením a poté by mělo dojít k finálnímu schválení Radou ministrů.
Opatření ve zmiňovaném návrhu Evropské komise budou mít významný vliv na lidské zdraví - sníží výskyt astmatu, bronchitid a selhání srdce. Předpokládá se, že snížení emisí ušetří v dlouhodobém horizontu alespoň dva tisíce let lidských životů na každý rok, nebo z krátkodobého hlediska bude o 750 úmrtí a o 300 hospitalizací s respiračními nemocemi za rok méně.
Pouhých pět zemí, které zatím ratifikovaly dodatek VI MARPOLu, úmluvy o znečištění ovzduší z roku 1997, jsou: Dánsko, Německo, Řecko, Španělsko a Švédsko.
reklama