https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/maersk-a-apm-holding-zalozily-podnik-c2x-na-vyrobu-zeleneho-metanolu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Maersk a APM Holding založily podnik C2X na výrobu zeleného metanolu pro nákladní lodě

14.9.2023 19:09 (ČTK)
Dánská průmyslová skupina A.P. Moller Holding (APMH) a její námořní divize Maersk založily podnik na výrobu zeleného metanolu, který bývá označován také jako e-metanol. Holding o tom informoval na svém webu. Roční produkce společnosti C2X by měla do roku 2030 přesáhnout tři miliony tun. Maersk má v plánu tímto nízkouhlíkovým palivem zásobovat svou flotilu nákladních lodí, a snížit tak svou uhlíkovou stopu. Celosvětová lodní doprava se podílí na globálních emisích oxidu uhličitého téměř třemi procenty.
 

Nově vzniklý podnik plánuje zelený metanol ve velkém vyrábět v blízkosti Suezského průplavu v Egyptě, v přístavu Huelva ve Španělsku a na několika dalších místech. Většinovým vlastníkem C2X je holding APMH. Maersk drží pětinový podíl.

První kontejnerová loď na zelený metanol, kterou vlastní společnost Maersk, vyplula letos v červenci z Jižní Koreje. Do roku 2028 by měl počet těchto lodí podle prognóz poradenské společnosti DNV překročit dvě stovky. Letos jich hladiny světových moří a oceánů brázdí tři desítky.

"Společnost C2X byla založena, aby umožnila energetickou transformaci v několika průmyslových odvětvích, která produkují velké množství emisí, například v oblasti výroby plastů, lepidel, textilu a pohonných hmot," uvedl v prohlášení šéf APMH Robert Uggla.

Zelený metanol se vyrábí pomocí obnovitelných zdrojů. Základním zdrojem je biomasa, popřípadě se může produkovat prostřednictvím elektrolýzy. Ta štěpí vodu na kyslík a vodík, který se pak slučuje s oxidem uhličitým.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

15.9.2023 09:05
Všechny aktivity v tomhle směru jsou potřebné. Jedině tak je možno časem zjistit, která cesta je nejvýhodnější, na nějaké převratné vynálezy spolíhat nemůžeme.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.9.2023 09:46 Reaguje na Pavel Hanzl
No ale dělat metylák z biomasy, to je zřejmě již teď slepá ulička.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2023 19:49 Reaguje na Jiří Svoboda
A prečo? Pokud by u břehu moře založili plantáž na zelené mořské řasy, hrablem je stáhli a vydestilovali z toho alkohol, je to energeticky zcela samostatné (topí se matolinou) a už dávno to ledaskde fungovalo. V Brazílii přece po ropné krizi 70. let vyráběli gasohol - benzín s etylákem páleným z třtiny. Což e blbé, pracné, na poli, prostě jak řepka. Ty řasy jedou automaticky a neubírají ornou půdu.
Odpovědět
va

vaber

16.9.2023 08:32 Reaguje na Pavel Hanzl
palivo co z mořských řas vydestilují, jim nestačí ani na vylovení řas z moře
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 11:01 Reaguje na vaber
A prečo? Průmyslová revoluce se rozjela na dřevěném uhlí. Tohle je to samé.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.9.2023 10:18
Ať je biochemická výroba metanolu/etanolu drahá nebo ne, tak je to chytrý tah. Dánové na výzkumu syntéz z biomasy dlohodobě pracovali a dovedou ji asi použít. Suezem vede všechen globální transport, takže Dánové tam budou biovodík za draho prodávat jako palivo i ostatním dopravcům, pokud si tito nebudou schopní postavit vlastní továrny, a zároveň budou muset dodržovat zelená pravidla (ESG). Jeden z vítězů gryndýlu je tímto znám a kdo ty nesmysly zaplatí, taky. Dokud si nenajde jiné cesty zboží nebo výrobní možnosti pro sebe. Jj
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2023 08:15 Reaguje na Jarka O.
Zelené pravidla dopravci dodržovat nebudou, bo něco takového uzákonit do mezinárodního práva je zcela ilozorní. Stejně, jako globální uhlíkovou daň.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2023 08:17 Reaguje na Jarka O.
Pokud bude OSN stále zcela impotentní organizace, kde největší darebáci a špinavci mají právo veto, tak není možno celosvětově prosadit VŮBEC NIC. Ani sankce proti zločincům, natož jejich potrestání.
Odpovědět
va

vaber

16.9.2023 08:30
nikde se nepíše jak získají energii na výrobu ,to je základ ,
ovšem některým stačí když se oznámí ,že to bude z biomasy a už je to na oslavu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 11:05 Reaguje na vaber
Třeba z fv panelů, třeba z větru, třeba z té biomasy. Něma problema. Důležitý je poměr: energetický vstup - výstup, parametr EPBT. U FV panelů je to asi 1:100, včetně recyklace. Zatím.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.9.2023 19:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Parametr EPBT, lidové zvaný BREPT určuje poměr energie vložené a energie vylhane. A skutečně může být cokoli, mezi jedna a bambilion. ERoEI, což je poměr energie vložené a energie získané, je u FV panelu okolo 1:3 za předpokladu, že ta vložena energie je čínská, tudíž neodsirene a neodpopilkovane zdroje. Jinak je to pochopitelne mene.,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.9.2023 11:19
Ropáčci mají zvláštní vlastnost, že mají v koblize natvrdo zakódováno, že OZE nemají žádný pořádný výkon. Nafurt, pojem dimenzování je nezajímá.
Takže jim nelze vysvětlit, že třeba Německá ekonomika, velmi průmyslová a s vysokou spotřebou energie ,už jede z polovinu na OZE, především na vítr.
Člověku připadá, jako to nejjednoduššší, co by se dalo pochopit, ovšem pro ropáčka je to neřešitelný problém.
Kachňál je proti tomu fakt makačka ne bednu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.9.2023 19:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Lzete. 85 procent německých energetických toku jde mimo elektřinu, a v drtivé většině případů z fosilu, vy špinavý, ropacky lhari.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist