Měření kvality ovzduší v centru Brna zřejmě zkreslil vůz zásobování
Na náměstí byl pro krátkodobý monitoring přistaven měřicí vůz brněnského magistrátu, na stejném místě byl i v srpnu 2019. Z výsledků vyplynulo, že u hrubších částic polétavého prachu byly hodnoty v zimě a v létě obdobné. U menších částic byly hodnoty v zimě vyšší. To samé platí například u oxidu dusičitého, jehož hodnoty byly v zimě asi o polovinu vyšší.
Vyšší koncentrace těchto látek v zimě ale podle Brzeziny nejsou překvapením, protože koncentrace všech znečišťujících látek s výjimkou přízemního ozonu bývají nejvyšší právě v chladné části roku. "Je to dáno jak odlišnou skladbou a významností některých zdrojů (zejména vytápění), tak faktem, že bývají v zimě horší rozptylové podmínky, méně srážek a podobně," uvedl Brzezina.
Největší rozdíl odborníci pozorovali u oxidu dusnatého, jehož koncentrace byly při zimním měření ve srovnání s měřením v létě 2019 dokonce více než čtyřnásobné. Oxid dusnatý vzniká především z dopravy. Brzezina uvedl, že je to velmi reaktivní látka, která rychle oxiduje na oxid dusičitý. Vysoké koncentrace oxidu dusnatého jsou tedy pouze v blízkosti dopravně zatížených lokalit, na rozdíl od oxidu dusičitého, který se v tomto směru může šířit na větší vzdálenosti.
"Vysoké koncentrace NO (oxid dusnatý) tedy znamenají, že se pravděpodobně jednalo o zdroj někde přímo na náměstí. Hlubší analýza těchto výsledků pak odhalila, že byl průměr zvýšen několika vysokými špičkami během měřicí kampaně, které se vyskytly v různé dny, avšak vždy mezi 8. a 10. hodinou dopoledne," uvedl Brzezina.
Možným vysvětlením je tak podle něj například vůz zásobování, který mohl v ranních hodinách dovážet zboží a s nastartovaným motorem parkovat přímo vedle měřicího vozu. Shodou okolností sám takový vůz viděl a pořídil fotografii.
Na základě naměřených dat lze podle Brzeziny doporučit, aby se do centra povoloval vjezd pouze vozům, u nichž je to nezbytně nutné. Řidiči by také měli důsledně dodržovat vypínání motoru u zaparkovaných vozů, uvedl.
reklama