https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mezinarodni-namorni-organizace-o-rok-odlozila-navrh-na-snizeni-emisi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mezinárodní námořní organizace o rok odložila návrh na snížení emisí

20.10.2025 02:00 | LONDÝN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Členské státy Mezinárodní námořní organizace (IMO) minulý týden rozhodly o ročním odkladu rámcového návrhu, jehož cílem je snížit celosvětové emise skleníkových plynů v mezinárodní námořní dopravě. Proti návrhu dlouhodobě vystupoval americký prezident Donald Trump. Agentura Reuters uvedla, že odklad návrhu je porážkou mimo jiné pro Evropskou unii.
 
Po dnech neshod při jednáních IMO v Londýně navrhla delegace Saudské Arábie, aby byl návrh na snížení emisí z lodní dopravy o rok odložen, pro což následně hlasovalo 57 zemí. Naopak 49 států si přálo v jednáních pokračovat. "Nemám vám co říct. To se nestává často," reagoval podle agentury AFP generální tajemník IMO Arsenio Dominguez.

Evropská komise (EK) označila rozhodnutí odložit návrh za politováníhodné. "EU je připravena obnovit jednání o dohodě pod záštitou IMO, až to bude vhodné," uvedla mluvčí EK.

Odložený plán by v případě přijetí zavázal námořní odvětví postupně snižovat emise od roku 2028 až do dosažení úplné uhlíkové neutrality kolem roku 2050. Návrh má zavést daň, pokud emise překročí určitou hranici. Získané finance se mají rozdělit mezi odměny pro lodě s nízkými emisemi a na pomoc zemím ohroženým změnami klimatu.

Odložení návrhu podle Reuters představuje porážku nejen pro EU, ale i pro Brazílii a další země, které usilovaly o zavedení ekologických opatření v mezinárodní námořní dopravě. Podporu mu vyjádřily i hlavní námořní asociace a organizace kvůli snaze o srozumitelnost a předvídatelnost předpisů. Naopak Saudská Arábie a Spojené státy, dva největší světoví producenti ropy, se stavěly důrazně proti návrhu.

"Jsem pobouřen tím, že IMO tento týden v Londýně hlasuje o zavedení globální uhlíkové daně. Spojené státy s touto globální zelenou novou podvodnou daní na lodní dopravu nesouhlasí," napsal ve čtvrtek na své sociální síti Truth Social Trump. Už dříve pohrozil zemím podporujícím návrh zavedením vízových omezení a sankcí, v příspěvku pak znovu státy vyzval, ať hlasují proti návrhu.

Mezinárodní lodní doprava zajišťuje přibližně 90 procent světového obchodu a na globálních emisích skleníkových plynů se podílí téměř třemi procenty. Podle Reuters lze předpokládat, že bez dohodnutého mechanismu se emise budou dál zvyšovat.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

20.10.2025 06:27
ETS3
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2025 08:32
"Jsem pobouřen tím, že IMO tento týden v Londýně hlasuje o zavedení globální uhlíkové daně. Spojené státy s touto globální zelenou novou podvodnou daní na lodní dopravu nesouhlasí,"
To je pro pana Svobodu, který tu daň mohutně prosazuje, jenže neví, jak ji prosadit.
Tohle by bylo dobré, bo by to zdražilo dovozy a tím podpořilo domácí produkci.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.10.2025 11:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale toto je jen nedůsledné bastelní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2025 16:43 Reaguje na Jiří Svoboda
Ani tohle ale není reálné. Komunismus byl taky velmi úžasný politický systém, ale nebyl vhodný pro lidi. "V nebi ho nepotřebují a v pekle ho už dávno mají", říkal Ronald Reagan.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.10.2025 12:08 Reaguje na Pavel Hanzl
To že nejdou prosadit parciální bastly neznamená, že nejde prosadit mnohem jednodušší a účinnější koncept, která by navíc umožnil zrušit spoustu nezmyslných byrokraticky náročných opatření
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2025 21:13 Reaguje na Jiří Svoboda
Fakt to jde prosadit? Určitě nekecáte? Tak proč se ještě neprosadil? Zkuste to, dostanete tuty Nobelovu cenu.
Odpovědět

Radek Čuda

20.10.2025 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
No, domácí produkci by to sice podpořit mohlo, ale že by to zrovna pro nás, jako ekonomiku výrazně orientovanou na export byla nějaká výhra, to zrovna ne ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2025 16:44 Reaguje na Radek Čuda
Nekupovali bychom každou cypovinu ze zámoří, stačila by nám na hodně věcí Evropa a to z dálky by bylo prostě držší.
Odpovědět

Radek Čuda

21.10.2025 11:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl znovu ... jsme ekonomika výrazně orientovaná na vývoz a navíc ekonomika ve velké míře subdodavatelská.

Takže jakékoli restrikce v tomto směru nám škodí.

A jinak ... kde byly vyrobeny ty FVE panely, kterými se tu věčně chlubíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2025 21:16 Reaguje na Radek Čuda
Jmenují se amisolar a budou asi z Číny, jako všechno.
A proč všichni kupují vše z Č9ny? Bo je to levnější. Pokud by se výrazně zdražily, okamžitě by se začaly vyrábět i u nás (v Evropě). Ale na to by ty poolenky nestačily.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.10.2025 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta světová lodní doprava je oproti kamionům po Evropě relativně malá zátěž.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2025 21:14 Reaguje na Jiří Svoboda
Odborníci říkají opak.
Odpovědět
pk

pepa knotek

20.10.2025 09:58
Frakční destilace ropy má nějaké výstupy a ta těžší frakce se také někde zužitkovat musí, takže zbývají teplárny a lodě - ty pochopitelně na baterky dle představ eurokratů jezdit nebudou. Euroúředníkům by se zavedení další daně líbilo, další agenda, další přerozdělování, korupce, zelený ráj kam oko dohlédne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2025 16:45 Reaguje na pepa knotek
Na ropné produkty jsou všude nasazeny spotřební daně, tak by se jen výrazně zvýšily, nic komplikovaného.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist