Ministerstvo potvrdilo, že se v jádru Boubínského pralesa nesmí zasahovat
Lesy ČR podle Jouklové rozhodnutí ministerstva i správy parku respektují. "Tradiční cesta k Boubínskému jezírku tak zůstává kvůli souším nebezpečná a nadále bohužel uzavřená. Jako zodpovědní správci lesa nemáme jinou možnost," řekla ČTK mluvčí. V lednu Lesy ČR podle ní navrhnou správě parku náhradní omezenou trasu. "Bude záležet na tom, zda ji správci parku odsouhlasí," dodala. Lesy ČR některé trasy uzavřely v dubnu, zákaz vstupu platí do odvolání. Stromy uschly po kůrovcové kalamitě, která byla v Boubínském pralese na vrcholu v roce 2019.
Podle náměstkyně ředitele Správy NP Šumava a současně vedoucí CHKO Šumava Silvie Havlátkové správa parku čeká na návrhy vlastníka. "Samozřejmě je plně v kompetenci vlastníka, jak situaci na svém majetku vyhodnotí. Správa NP Šumava už dříve povolovala kácení souší poblíž turistických tras mimo jádro Boubínského pralesa a to povolila i nyní. Zároveň jsme upozornili na skutečnost, že zpřístupnit alespoň Boubínské jezírko veřejnosti z Idiny Pily je možné náhradní trasou. Vlastníkovi jsme už v létě sdělili, že čekáme na jeho návrhy a jsme připraveni o nich jednat," řekla Havlátková.
Mimo jádro Boubínského pralesa se zasahovat smí. "Správa Národního parku Šumava v podobné věci vydala rozhodnutí už v roce 2016 a odvolací orgán jej už tehdy potvrdil. Také proto nemohl být výrok letošní žádosti vlastníka lesů v Národní přírodní rezervaci Boubínský prales v podstatě jiný," uvedla Havlátková.
Podle ní existuje několik důvodů k tomuto opatření. "Pokud je shrnu, tak ochrana oploceného jádra Boubínského pralesa před lidskými zásahy byla před více než 160 lety zavedena proto, aby budoucí generace mohly pozorovat plně přirozený vývoj lesa v dlouhodobém horizontu," řekla.
Bezzásahová plocha na území rezervace šumavského Boubínského pralesa na Prachaticku se od roku 2020 rozšířila zhruba o 55 hektarů. Dosáhla tak výměry 139 hektarů. Rozhodl o tom šumavský národní park, který tím chce ponechat větší rozlohu pralesa pro samovolný vývoj. Boubínský prales je třetí nejstarší přírodní rezervací v České republice. Vyhlášena byla v roce 1858. Boubínský prales tvoří kombinace buku, smrku a jedlí a je nejzachovalejším zbytkem původních rozsáhlých šumavských smíšených horských lesů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (27)
Slavomil Vinkler
10.12.2022 08:31Břetislav Machaček
10.12.2022 10:50 Reaguje na Slavomil Vinklerpřírodním vlivům. Pokácení 13 souší je pro ochránce podstatné?
Přeji jim, ať ty souše spadnou na ploty a ať tam vlezou jeleni.
Pak možná pochopí, že lpění na maličkostech plodí daleko větší
škody, které jim otevřou oči při pohledu na skutečný prales! Je
to jako lpění na torzech stromů kolem cest, které pak zabíjejí
nic netušící lidi pouze proto, že nějaký magor je brání kácet.
Naši předci sázeli, káceli a nelpěli na torzech byť památných
stromů a nahradili je s dovětkem, že je to potomek památného
stromu, protože taková je příroda. Nic živého tu není navěky a
lépe je problémům předcházet, než je potom řešit. Jinak zubři,
pratuři, či koně jsou v dnešní velmi osídlené a obhospodařované
krajině utopií a byl bych zvědav na reakce samotných ochranářů,
když by jim stádo praturů zatarasilo cestu a nebo spáslo pracně
obnovený les. To by nebyly okousané sazenice, ale i ta tyčovina
a nově vysázené áleje kolem cest. No a stádo před Pendolínem by
byla katastrofa, která by dala impulz je znovu vybít do jednoho.
Slavomil Vinkler
10.12.2022 11:09 Reaguje na Břetislav MachačekJakub Graňák
10.12.2022 15:49 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.12.2022 19:01 Reaguje na Jakub Graňákna konstrukci čela soupravy z laminátu a přál bych
vám zažít jako strojvedoucí srážku jen s člověkem
a nebo divočákem. I rychlobrzda je pro cestující
zážitek na celý život s mnoha zraněnými. Lehčí
vozidla na zvířatech dokonce vykolejí a záleží
kde a v jaké rychlosti. Souprava má opravdu stovky
tun, ale jednotlivá vozidla jednotky a maximálně
desítky. Lehká vozidla vykolejí i na větvi a nebo
kameni. Pročpak se asi rychlotratě oplocují? Z legrace a nebo nevědí co s penězi? Jde tu o
bezpečí jak zvířat, ale i dopravy! Oplocují se i
dálnice, protože je to pro bezpečí dopravy nutné.
Zabitých zvířat vám asi líto není vůbec, ale to
nemusí být pouze vlak, ale autobus plný lidí a
nebo nějaký Graňák v autě, když narazí do stáda
velkých kopytnatců. Pak budete na vozíčku brečet,
že ty zvířata nebyla v ohradě.
Jakub Graňák
10.12.2022 21:21 Reaguje na Břetislav MachačekZaploťte tu krajinu celou, pak budete kničet, že zvířata nemůžou migrovat...
Zbyněk Šeděnka
11.12.2022 08:12 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
11.12.2022 09:13 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBouralo, se současnou smrtí strojvedoucího, dvakrát: jednou se srazilo se čtyřicetitunovým návěsem na přejezdu ve Studénce a jednou se srazilo s lokomotivou v Bohumíně - takže skóre zubří býk vs lidská blbost 0:2. Neměly by se tudíž oplotit i železniční přejezdy? Uvažovat jako vy, tak v podstatě nevylezu z baráku - co kdyby mě náhodou trefil meteorit. Pokud tady šermujete statisícky, nebo nějakým tím milionkem - kolik by asi stálo oplotit železniční koridory? Nějaký ten stamilionek, nebo miliardičku? Mám dojem, že vy jako bývalý havíř víte, že nehody se zkrátka stávají ať už příjmete jakkoli nákladná opatření...
Břetislav Machaček
11.12.2022 10:11 Reaguje na Jakub GraňákTo budeme oplocovat i pole jako
v okolí Bělověže? To, že je poměr
lidská blbost vůči zubrovi 2:0 je
dáno tím, že tu zatím nikde neběhá,
ale v Americe měly lokomotivy ty
obrovské šípovité smetníky asi tak
k čemu? Ono je totiž rozdíl zvíře
z kolejí smetníkem odhodit a nebo
na něho najet a vykolejit. Okolek
kola drží kolo v dráze kolejnice
pouze tehdy, když vozidlo nenadskočí
více jak cca 2 cm a pak už kolo jede mimo kolejnici. Sám jsem kdysi ujel
120 tunovou lokomotivou ujel nohy
ve stehnech opilci a ta mašina pane
nadskočila! Víte o tom prd, ale u vás mne to neudivuje, protože jsem
se jednou dotkl vašeho ega a tak tu
cílené vyhledáte, jak se byť hloupě,
do mne navážet. Pro "psí vědkyni"
Kletečkovou platí totéž od doby, kdy
jsem jí položil několik otázek k
vlkům a odpovědí bylo NEVÍM. Tu
doufám navštíví brzo vlk jako paní Lejnovou a pozná jak to je s vlky
doopravdy a nikoliv pouze podle
příruček DUHY.
Jakub Graňák
11.12.2022 11:24 Reaguje na Břetislav MachačekPokud jste si neráčil všimnout, já vůči vám žádné invektivy nepoužil, jako vždy jste si však neodpustil osobní invektivu vůči mně už v první reakci - tudíž si nabouchejte svoje žvásty o nějakém egu do trenek. Motivací reagovat na vaše příspěvky totiž není nějaké pochroumané ego, nýbrž totální idiocie, nelogičnost a licoměrnost vašich výplodů, o absenci jakékoli argumentace ani nemluvě. O tom, kdo o čem ví prd nejvíce vypovídá vaše tapetování pod každým jednotlivým článkem na tomto webu.
Břetislav Machaček
11.12.2022 11:44 Reaguje na Jakub Graňáka poukazovat na chyby lidí
versus překážky na trati se
sice dá, ale obojí je lidskou
chybou. Krávy na kolejích jsou
chybou špatného oplocení a
ti zubři budou dílem lidské
hlouposti si hrát na divočinu.
Vaše reakce na mé příspěvky
nejsou odborné, ale spíše pouze
osobní a nemám chuť se dále
s vámi dohadovat. K tomu oplocení rychlotratí zkuste
polemizovat s provozovateli
tratí po kterých se jezdí
300 km/h a více a taky s těmi
strojvedoucími. Ten paskvil
našich koridorů s úrovňovými
přejezdy a laminátovými čely
vozidel je pro kamikadze a ne
pro strojvedoucí vážicích si
vlastního života. Přál bych
vám vidět čelo 100 tunové mašiny po srážce s losem v Polsku, kde byly parohy až v kabině už při rychlosti
80 km/h a co teprve těch 300?
Jakub Graňák
11.12.2022 11:59 Reaguje na Břetislav MachačekZbyněk Šeděnka
11.12.2022 11:49 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
11.12.2022 12:03 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaSvatá Prostoto
12.12.2022 12:12 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaRodičům mé jedné ex dvakrát ... během cca 5 let. Pokud je teda kamion taky auto. Pak naštěstí dostavěli D8.
Pojišťovna vám pojistí cokoli, co budete chtít. A právě ta míra pravděpodobnosti bude ve výši toho pojistného hrát významnou roli.
Břetislav Machaček
10.12.2022 19:13 Reaguje na Jakub Graňáknebo v deltě Odry Poláci zubry přikrmují pamlsky,
aby neměli důvod oblast opustit. Je to relativní
volnost a mimo danou oblast nejsou vítáni nikým.
To by se musely oplotit pole, mladé lesy a možná
i lidská sídla. Hovězí dobytek se taky volně mimo
ohrady nepase pouze kvůli jeho ochraně, ale kvůli
ochraně okolí.
Majka Kletečková
10.12.2022 19:59 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
10.12.2022 21:25 Reaguje na Majka KletečkováSlavomil Vinkler
10.12.2022 11:38 Reaguje na Petr EliášMajka Kletečková
10.12.2022 20:18 Reaguje na Slavomil VinklerTo, zda se jedná o hustě zarostlou plochu, je relativní. Je tam hodně starých buků, které nedovolí, aby pod nimi rostly jiné velké stromy, ze stromů pod nimi přežívají víceméně jen malinké sazeničky buků.
V části Boubína, v níž se nezasahuje, je dovoleno stromům zestárnout a přirozeně umřít, a to není málo. Žijí tam druhy brouků a hub, které v běžných lesích nemají šanci. Čím dál více se tam přirozeně zvyšuje podíl buků a krásně se tam také obnovuje jedle.
Slavomil Vinkler
10.12.2022 20:46 Reaguje na Majka KletečkováSlavomil Vinkler
10.12.2022 20:49 Reaguje na Slavomil VinklerMajka Kletečková
10.12.2022 20:54 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
11.12.2022 07:17 Reaguje na Majka KletečkováTzv. 6 vymírání je z velké části způsobeno intenzifikací. V zemědělství i v lesnictví. Intenzifikace znamená zejména co největší unifikace velkých ploch. Zemědělství zavedlo plošně velké lány. Ochrana přírody jalo reakci zavedla bezzásahovost v PR, NPR atd. Nyní už pochopila, že bezzásahovost je chyba a snaží se zavést plány péče. No jo, ale někde už například koniklece zmizely a musí se vysazovat, viz akce v Čechách. Naproti tomu dosud si nepřipouští, že totéž se projevuje v lesích. Asi je to tím že obhospodařování pastvin pastvou skončilo před 50-100 lety a jsou pamětníci, ale obhospodařování lesů zvěří skončilo před 5000 až 50 000 lety a pamětníci nejsou. Poslední zbytky byly královské nebo šlechtické lovecké revíry jako Křivoklátsko nebo Soutok.
Slavomil Vinkler
11.12.2022 07:34 Reaguje na Slavomil VinklerSvatá Prostoto
12.12.2022 12:16Jinak celý ten spor je ukázkou jak moc jsme jako společnost zpitoměli. Kdyby tomu tak nebylo, tak stačí tam dát ceduli o tom, jaká jsou rizika a co případnému pocestnému:-) hrozí a bylo by. Ať si to každý vyhodnotí jak je mu libo.