Ministr Výborný: Novela zákona o lesích zjednoduší povinnosti vlastníků
"Chceme správce lesů více motivovat k tomu, jakým způsobem mají nastavený management práce a péče o les, než jim dávat před sebe různé překážky, limity a regulace," řekl Výborný. Chce, aby si vlastníci uvědomovali, jaké funkce lesy mají, tedy hospodářskou, environmentální a sociální. Upozornil také na to, že je novela lesního zákona výrazně spjata s novelou mysliveckého zákona. "Pokud by jedna z těch novel nebyla schválena, tak to nebude fungovat tak, jak by mělo," doplnil.
Povinnosti vlastníků novela zákona o lesích podle Výborného zjednodušuje mimo jiné tím, že prodlužuje lhůtu pro obnovu lesa ze dvou na pět let. Zdůraznil, že ministerstvo zemědělství (MZe) bude vlastníky motivovat k tomu, aby nová skladba lesů odpovídala té původní v ČR a reagovala na klimatickou změnu. "Už tady zpravidla neuvidíme žádné smrkové monokultury," řekl.
Kromě toho se podle Výborného prodlouží lhůta pro zajištění lesa, například proti škodám způsobených zvěří, ze sedmi na deset let a naopak sníží minimální věk porostu pro soustředěnou těžbu k obnovení lesů z 80 na 60 let. "Nevymýšlíme nic na zelené louce. Inspirujeme se například v Rakousku, kde ty lesy vypadají velmi pěkně," řekl.
K dalším významným změnám, které novela lesního zákona přinese, patří podle Výborného zrušení zákazu pastvy hospodářských zvířat v lese, čímž MZe reaguje na vzestup agrolesnictví. Doplnil, že zachování lesa pro příští generace v budoucnu napomůže takzvaná platba za ekosystémové služby.
V zákoně budou také nově zahrnuty pojmy jako například protipožární pásy. "Tam, kde se požáry opakují, je možné využít do budoucna vykácené pruhy, které zabrání tomu, aby se požár rozšířil do nekontrolované plochy lesa," dodal Výborný. Novela podle něj dále umožní studentům užívaní státních lesů v režimu školního polesí.
Hnutí Duha kritizuje na novele zákona mimo jiné to, že ruší vyhlášku, která stanovuje limit pro minimální množství biomasy v lesích, což podle něj ohrozí přírodní rozmanitost a kvalitu půdy. Nelíbí se mu i, že vlastníci nestátních lesů nebudou mít povinnost vysadit minimální počet listnatých stromů či jedlí. "Dostatečnou podporu adaptace lesů na změny klimatu, kterou lidé od novely zákona očekávají, novela nenabízí," sdělilo. Novela by podle hnutí měla například zmenšit maximální povolenou velikost holosečí. Ocenilo ale, že prodlužuje lhůty pro zalesnění a zajištění holin, i když ne dostatečně.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (27)
Anyr
15.2.2024 12:55Jinak ale, víceméně, souhlasím s tím, že jako celek je to velmi, hm... "nic moc" - abych zůstal slušný.
Jarek Schindler
16.2.2024 10:29 Reaguje na AnyrNo a novela co umožní studentům užívaní státních lesů v režimu školního polesí? Co vím tak všechny lesnické školy měly v minulosti své Školní polesí.
Jaroslav Vrabec
16.2.2024 12:48 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
16.2.2024 18:58 Reaguje na Jaroslav VrabecJaroslav Vrabec
16.2.2024 19:31 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
17.2.2024 03:39 Reaguje na Jaroslav VrabecSaltazar
22.2.2024 07:29 Reaguje na Jarek SchindlerTomáš Pilík
15.2.2024 18:37Michal Krátký
15.2.2024 20:59 Reaguje na Tomáš PilíkJarek Schindler
16.2.2024 01:16 Reaguje na Michal KrátkýSlavomil Vinkler
16.2.2024 07:29 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
16.2.2024 09:50 Reaguje na Slavomil VinklerJo vstavače pane Vinklere, je zajímavé že ještě před dvaceti , třiceti lety jich byly plné louky a i jiná příhodná místa a nyní se bez lesní pastvy neobejdou . Jen kvůli tomu, že se do lesa nažene dobytek tam ty vstavače opravdu neporostou.
Michal Krátký
16.2.2024 19:11 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
17.2.2024 04:22 Reaguje na Michal KrátkýByla by na stole otázka ochrany, v poslední době tak často zmiňovaných krušnohorských bučin, kdyby se pěstovaly jako pastevní světlé lesy? Asi těžko, že? Samozřejmě, nic není černobílé a souhlasím, že je díky rozdílným podmínkám spousta mezistavů. Na druhou stranu ale vím , jak to vypadá když se ty krávy nebo ovce do toho lesa náhodou dostanou.
No a ten speciální management biologicky cenných území jsem viděl například na hřebenech Jeseníků. Zvěř nitrifikuje půdu, škodí sešlapem či dokonce může zpusobit erozi. No a ovce a krávy neserou a létají vzduchem. Tím ale zase nechci tvrdit, že by se ty alpínské trávníky neměli nechat spásat. Páslo se tam , co vím "odjakživa". Tedy do doby než přišel "moudrý" ochranář.
Saltazar
22.2.2024 07:36 Reaguje na Jarek SchindlerSlavomil Vinkler
16.2.2024 07:33 Reaguje na Tomáš PilíkPokud chcete v lese podpořit přirozený nárůst jedle, pak snížit zazvěření. Ale jinde to není potřeba nebo je to i škodlivé.
Michal Krátký
16.2.2024 19:12 Reaguje na Slavomil VinklerJarek Schindler
17.2.2024 04:33 Reaguje na Michal KrátkýJaroslav Vozáb
16.2.2024 08:44vaber
16.2.2024 09:33je hodně všelijakých lesíků, které jsou zřejmě v soukromí, nikdo je neobnovuje ani neobnoví,
nebo zákony platí jen pro státní lesy?
co je to obnova lesa za 5let? ,že se vysází maličké stromky a je splněno,nebo se nevysází nic a čeká se co naroste, taky prý vhodná metoda ,
ministr říká, že neuvidíme monokultury smrků, co asi uvidíme,
Radek
16.2.2024 14:46Jarek Schindler
17.2.2024 04:44 Reaguje na RadekRadek
17.2.2024 09:51 Reaguje na Jarek SchindlerBřetislav Machaček
17.2.2024 11:53buření tak, že to budou muset před výsadbou asi frézovat. A ta lesní
pastva? Fajn, ale v lese, kde nepočítají s dnes propagovanou věkovou rozmanitostí dřevin. Dobytek nenechá na pokoji semenáče a ani větve
mladých stromů. To jako zvěř vybít a nahradit ji dobytkem a přidat k
tomu vlky, kteří budou ten dobytek v lese nahánět a zabíjet? To jako
chovatele hospodářských zvířat budou pást v lesích, když už je dnes
kvůli vlkům složité pást na loukách a nechávají je zarůst náletem?
Já ještě pamatuji pastvu okrajů lesů v Beskydech, ale ta měla zcela
jiný účel. Na louku před sečí na seno dobytek nesměl a vypásaly se
okraje lesů, ale nepáslo se v přímo lese, kde podrost pro zvířata
nebyl zajímavý. Okraje měly ale spaseno i borůvčí a komplet semenáče
od jehličnanů po listnáče. Pak se sklidilo z louky seno a bylo po
pastvě v lese. Na loukách přežívaly staré solitéry a jalovec, který
zvířatům nechutnal. Od tohoto okamžiku už ale les regeneroval do
dalšího jara , kdy se to celé opakovalo. Dnes to nemá hospodářský
efekt, když jsou stavy hospodářských zvířat o mnoho menší a nestačí
spásat ani ty louky, natož je hnát do lesů. Navíc těch luk přibylo
po zatravnění horských políček a pastevectví se házejí pod nohy
klacky s ochranou vlků. Mají představu o oplocení v lese pro chov
dobytka? Ono oplotit louku zbavenou pařezů, kamenů a padlých kmenů
na rozdíl od lesa je pohádka, ale v lese? Jedna spadlá větev na
elektrický ohradník a hledáte zvířata po okolním lese. Pevné ploty
ve svazích mezi pařezy a padlými kmeny stromů? Tak to už je přímo
blbina někoho, kdo to nikdy ani neviděl. Přesně to už popsal pan
Šindler a pouze ho doplňuji těmi vzpomínkami na doznívající lesní
pastvu před 50 roky a taky doplním, že před 40 roky jsme se snažili
chránit semenáče jedlí ze samovýsevů v lese plůtky, kdy se oplotily
jednotlivé jedle asi tak do věku 15 let. Problém byl ale v tom, že
to bylo v lesích, které pak byly vytěženy a většina jedlí byla při
těžbě zničena a nebo těžce poškozena. Lépe prosperovaly v porostu
stejně starých ostatních dřevin v oplocenkách. Tam ji nehrozil okus
a ani poškození pádem těch těžených a větrem vyvrácených stromů.
Efekt individuálních oplocenek byl mizerný a pracnost obrovská na
rozdíl od velké oplocenky s cílenou výsadbou jedlí, které je ale
nutno umět sadit. Zbavit totiž jedli jejího hlavního kořene je
jako ji předem odsoudit k živoření. Horalé kdysi říkali, že od
jedlí ustoupili kvůli jejímu složitému pěstování na rozdíl od
smrku a omezenému použití. Smrk byl levnější a pro chudé lidi byl
tudíž dostupnější. Oni ti lidé uvažovali racionálně a pěstovali
les pro užitek jejich a budoucích generací. Dnes jde ale užitek
stranou a vymýšlejí se "bezpracné" způsoby pěstování lesů na
dřevo nevalné kvality, které skončí buď v energetice a nebo jako
štěpka slepená lepidly pro stavebnictví a nábytkářství. Prostě
rychle a bezpracně vypěstovat biomasu pro energetiku a pro
chemií zpracovaného dřeva. Těžit stromy ve věku 60 let? Tak to
snad pouze pionýrské dřeviny a u zbytku to je plýtvání stromy,
které jsou v plné síle a kvalitě narůstající s věkem, kdy přestane
být dřevo řídké a stává se hutnějším a kvalitnějším. Opět to je
malá domů těžit nekvalitu už současnými vlastníky a snižovat tak
věkovou strukturu lesů na úroveň rychle rostoucí biomasy mizerné
kvality. Takovým odborníkům je třeba víte co? Nakopat jim .....!