https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministri-eu-odlozili-hlasovani-o-navrhu-ek-na-klimaticky-cil-pro-rok-2040
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministři EU odložili hlasování o návrhu Evropské komise na klimatický cíl pro rok 2040

13.9.2025 12:40 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Státy Evropské unie zůstávají rozdělené ohledně klimatického cíle pro rok 2040, uvedli podle agentur Reuters a AFP diplomaté. Dánsko, které nyní předsedá Radě EU, chtělo v příštím týdnu schválit návrh Evropské komise (EK) na snížení emisí oxidu uhličitého o 90 procent do roku 2040 proti roku 1990. Kvůli nedostatečné podpoře o něm ale nakonec budou muset jednat v říjnu na Evropské radě premiéři a prezidenti jednotlivých členských zemí.
 
Dánské předsednictví Rady EU plánovalo hlasovat o schválení klimatického cíle pro rok 2040 při jednání ministrů životního prostředí ve čtvrtek 18. září. Vyslanci členských zemí při EU ale tento plán dnes zrušili, uvedly tiskové agentury s odvoláním na diplomatické zdroje. Neexistuje totiž podle nich jednoznačná podpora návrhu EK.

Několik zemí včetně Francie, Německa, Itálie a Polska si vyžádalo přesunutí diskuse na úroveň Evropské rady. Diplomati podle agentur potvrdili, že o klimatickém cíli budou v rámci Rady EU příští týden ministři diskutovat, nicméně před uzavřením dohody jej budou muset v říjnu projednat i lídři unijních zemí na summitu Evropské rady. Podle zdrojů serveru Euronews ale o návrhu nebudou hlasovat, protože jeho přijetí by na této úrovni vyžadovalo jednomyslnou podporu. Dánské předsednictví uvedlo, že chce ve věci najít shodu do konce letošního roku.

Dánsko, Španělsko nebo Nizozemsko návrh EK podporují, uvedli podle Reuters diplomaté. Naopak Polsko, Maďarsko, Slovensko nebo Česko se k návrhu kvůli ochraně průmyslu dlouhodobě vyjadřují odmítavě. Český europoslanec Ondřej Knotek (ANO), který je zpravodajem tohoto návrhu v Evropském parlamentu (EP), na začátku září ve výboru pro životní prostředí navrhl jeho zamítnutí a označil ho za nerealistický. Evropský parlament by měl o návrhu hlasovat v říjnu.

Ve snaze získat na svou stranu odpůrce dohody nabízejí podle Reuters diplomaté například zvýšení navrhovaného tříprocentního podílu takzvaných uhlíkových kreditů z rozvojových států. Tyto kredity mohou členové EU využívat k dosažení cíle v oblasti emisí. Zvažují také podmínit souhlas odpůrců změnami v další legislativě, například v záměru zakázat v roce 2035 výrobu aut se spalovacím motorem.

Pokud se státy EU nedohodnou do poloviny září, zmeškají lhůtu stanovenou OSN, podle které mají všechny země představit své nové cíle před klimatickou konferencí COP30, která se bude letos v listopadu konat v Brazílii. Podle AFP tak v OSN panují obavy, že unie ztratí svou pozici vůdce v oblasti boje proti klimatickým změnám.

Evropská komise navrhla závazný klimatický cíl pro rok 2040 na začátku července, chce jím doplnit právní rámec EU, podle kterého má být unie tzv. klimaticky neutrální do roku 2050. Zástupci EK uvedli, že přijetím cíle poskytne unie jistotu investorům, inovacím, posílí průmysl a zvýší energetickou bezpečnost Evropy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

13.9.2025 13:21
Pokud ty cíle projdou, bude to voda na mlýn určený k rozbíjení EU.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

14.9.2025 07:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Včera bylo pozdě !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 17:38 Reaguje na Jan Šimůnek
To není žádnými cíly, to je velmi dobře vedená hybridní válka z Ruska a rozhodnutí EU na to vliv nemá žádný.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže Polsko, které je proti tomu utahování klimašroubů, je podle Hanzla takovým kremelským trojským koněm v EU;-))).

A Španělé, kteří jasně říkají, že víc jak 2 % na obranu nedají, ať si NATO třeba trhne, tak je tou správnou hrází proti Putinově propagandě;-))).

Vy máte slušně namleto;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2025 14:15 Reaguje na Radek Čuda
Polsko má svoje muchy a je proti ledasčemu, ale pořád je to demokracie. Španěláci jsou hóódně daleko od Ruska, tak mají zbrojení v paži. Ale zato tam jedou OZE násobně více, než u nás.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 15:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Aha ... takže ne vše je ta vaše hybridní válka, jo:-)? Někdo prostě může mít jiný názor než Hanzl a nemusí být kremlobot, ju?

Cywe, tolik tolerance od vás hned z kraje týdne .. ;-)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

14.9.2025 17:58 Reaguje na Jan Šimůnek
ano, jen pana Hanzla nemá smysl komentovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 19:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Dezoláti budou kritizovat KAŽDÉ rozhodnutí JAKÉHOKOLIV problému, bo jde pouze o jediný cíl. Plivat na Eu špínu a nakecávat lidem, že je to děsná organizace. Proč to dělají a kdo je platí, byste mohl pochopit sám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.9.2025 17:36
Tady je vidět, že Eu je vyspělá a plně demokratická společnost, což ji chrání před pošahanci v presidentských postech. Já myslel, že takové pojistky má i USA, ovšem mýlil jsem se. Nevýhodou je pomalé rozhodování, silný vliv potížistů a tím malá akceschopnost. Ovšem v dnešní divoké době je stabilita nejlepší doporučení.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 13:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohl byste nám osvětlit, co je na politickém systému USA oproti tomu v zemích EU nebo EU jako takové nedemokratického?

A zkuste se překonat a udělat to věcně, ne zase vaše obvyklé dojmy, pocity a výkřiky do tmy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2025 14:12 Reaguje na Radek Čuda
Zcela nedemokratické je, když jedem magor začne šikanovat cizince, vědecké ústavy, vysoké školy (což je páteř jejich ekonomiky), rozpoutá zcela nesmyslnou celní válkou s celým světem, prošikanuje svého nejlepšího spojence (Evropu) zaplazí se před nejhorším megavrahem současnosti a pak čumí jako puk, když se nejhorší totalitní gauneři sejdou v Pekingu a pošklebují se mu jako kůlu v plotě.
Na aroganci a blbství načalnika dojely všechny, původně "osvícené" diktatury.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 15:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je na tom demokratického či nedemokratického fakt netuším.

Ano, některé kroky mohou být ne úplně rozumné, ale to samo o sobě není nic nedemokratického. Když Angela v 2014 při prvním ruské agresi dělala, že jakoby nic, tak to bylo sice pitomé, ale ne nedemokratické.

Plus pokud by to demokraticky zvoleným zástupcům lidu ... vy tu zastupitelskou demokracii máte přece tak rád;-) ... vadilo, tak Senát i Sněmovna reprezentantů mají spoustu nástrojů, jak tomu zabránit. Že vy o nich nevíte je váš problém.

A také to může být v rozporu s platným právem, to ano ... ale od toho jsou soudy, aby to posoudili, ne geront z Brna.

Takže jste se zase projevil jako klasický bolšán, neboli lidový demokrat, pro kterého je demokratické právě to, co se mu líbí a hodí ... a nic víc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 08:05 Reaguje na Radek Čuda
Nedemokratické je, když pošle šílence Muska, který vyháže tisíce ouředníků, kteří mají platné pracovní smlouvy a pak je musí shánět zpátky a platit jim odškodné.
Nedemokratické je, když posílá Národní gardu do států, kde vládnou demokrati, to je už prakticky vyhlášení občanské války. Já se jen divím, že to ještě nerozpoutal.
Odpovědět

Radek Čuda

16.9.2025 15:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Co je na tom nedemokratického?

Chytré to není, ale nedemokratické ne.

NG neposílá do států, ale do měst, a to tam, kde to místní orgány totálně nestíhají a nejsou schopny zajistit dodržování zákona.

A nerozpoutal, naopak, značná část i místních je ráda, bo ve městech, kde to bylo ještě před 10 lety v poho je to dnes těžce o hubu.

Plus je opět možnost toto napadnout u soudu, někde to i vyšlo ... https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-amerika-trumpovo-vyslani-narodni-gardy-do-la-bylo-nezakonne-rozhodl-soud-40536862 ... nicméně je otázkou jak to dopadne, bo i v té Ca "Zároveň soud nestanovil okamžité stažení jednotek.". Další věc je ta, že NG měla poskytnout primárně podporu ICE, protože místní orgány s touto odmítaly spolupracovat. Což je pravda a je to díky tomu docela zajímavé. Uvidíme, zda se to dostane před SCOTUS.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 20:54 Reaguje na Radek Čuda
Místní orgány nestíhají, to je jako zdůvodnění Putina, proč napadl Ukrajinu. Prostě pořád ty stejné totalitní lži, agent Krasnov nikdy nic starého nezapomene a nic nového nepochopí.
Odpovědět

Radek Čuda

17.9.2025 12:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Znovu ... ICE jedná zcela v rámci svých zákonných pravomocí a v !modrých" státech, resp. městech jí místní orgány odmítají poskytovat součinnost. Takže jim tu součinnost poskytne NG.

Jinak koukám, že podle vás není demokratická ani taková Belgie ... https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/belgie-chysta-vojaky-do-ulic-bruselu-metropoli-suzuje-gangov/r~4f653e7a8cd711f09a9dac1f6b220ee8/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 08:21 Reaguje na Radek Čuda
Nevím, co dělala Angela přim první ruské agresi, ale nic neudělalo OSN, to je její kaše.
Jestli mají spoustu nástrojů, tak pro je nepoužili?
Že jedná v rozporu s právem, proč nestojí před soudem? Tohle by se v Evropě nestalo, u nás ta demokracie skutečně funguje.
Odpovědět

Radek Čuda

16.9.2025 15:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaká kaše OSN ? Co jako mohla dělat? A laskavě zcela konkrétně.

Proč by měl stát před soudem? Pokud vydá příkaz a ukáže se, že přesahuje jeho pravomoci, tak jej soud zruší a je to. Stejně jako když za covidu vydávalo m zdravotnictví jednu vyhlášku za druhou a NSS je do měsíce shodil. Taky za to nikoho netahali před soud.

Vy jste fakt mimo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 20:55 Reaguje na Radek Čuda
Napadení Ukrajiny Ruskem je kaše OSN, ta byla právě pro tohle zřízena, nikoliv nějaká Angela.
Pokud někdo záměrně překročí své pravomoci, je to trestný čin, sorry jako.
Odpovědět

Radek Čuda

17.9.2025 13:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Můžete nám tady zcela konkrétně sdělit, co s tím mohla a mlže OSN dělat?

No, u Hanzla možná ... ale jen u něj:-).
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.9.2025 11:04
to Pavel Hanzl
Problém je, že ve skutečně demokratické společnosti, jakou se staly USA po zvolení Trumpa, se žádná "klimaopatření" nedělají, protože je to jen krmení hochštaplerů. Už jsem tu kdysi uvedl, že natření střech na bílo (vyjma např. historických památek) by mělo na klima větší ochlazující efekt než vše, co EU na tomto poli udělala nebo dělá, nicméně zloději by přišli o práci.
A pokud chce EU nadále krmit hochštaplery a zloděje, je třeba z ní odejít, nebo ji rozbít.
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.9.2025 12:10 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2025 14:05 Reaguje na Petr Elias
To dycky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2025 14:06 Reaguje na Jan Šimůnek
A už teda máte zbaleno, nebo proč tu pořád prudíte? Čítám, že se stěhujete do Ruska, tam je ta demokratická společnost, kterou Trump kopíruje i v USA.
Odpovědět

Radek Čuda

15.9.2025 15:18 Reaguje na Pavel Hanzl
On čeká na vás, až půjdete na tu Ukrajinu bojovat proti ruskému zlu, že aspoň kus budete mít společnou cestu;-)))
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.9.2025 14:34
to Pavel Hanzl 15.9.2025 14:06
Ono to může skončit tím, že to Rusko přijde sem. EU opravdu silně pracuje na tom, aby tu (a nejen tu) Rusy vítali jak v květnu 1945. Skoro jak Němci v letech 1939 - 1945.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 08:01 Reaguje na Jan Šimůnek
Tomu nerozumím. Němci byli kamarádi s Rusy až do června 1941, ale pak už rozhodně ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.9.2025 08:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Na tom pracujete vy a ostatní dezoláti, bo štvaním lidí proti EU, vlastní vládě a vůbec demokracii rozvracíte stát.
Velmi to připomíná postoje Konráda Henleina a jeho hakenkrojclerů před válkou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.9.2025 10:57
to Pavel Hanzl 16.9.2025 08:24
Jenže Hitlera (a do jisté míry i Henleina) "udělala" Velká hospodářská krize. Kdyby jí nebylo, zůstalo by Německo jakž takž demokratické.
A teď podobnou krizi pro Evropu připravují ekologové a, vzhledem k míře své inteligence, se budou za pár let, pokud je nikdo nedostaví, šíleně divit, jakou noční můru přivedli na svět.
Odpovědět
sv

s v

19.9.2025 07:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Oceňuji lžirgile, že afd, fpo, lepenku, u nás anonisty, pitomiovce, konečníkovce a další verbež označuješ jako noční můru.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist