https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministri-povodne-zduraznily-potrebu-investic-do-vodni-infrastruktury
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministři: Povodně zdůraznily potřebu investic do vodní infrastruktury

5.9.2025 11:34 | PRAHA (ČTK)
Suchý poldr ve Starči
Suchý poldr ve Starči
Povodně z loňského září poukázaly na nutnost více investovat do vodního hospodářství a infrastruktury, shodli se ministři životního prostředí Petr Hladík a zemědělství Marek Výborný (oba KDU-ČSL). Na podporu vodního hospodářství směřovalo loni téměř 11,8 miliardy korun z národních i evropských zdrojů, podpora byla meziročně o zhruba 800 milionů korun vyšší. Vyplývá to ze Zprávy o stavu vodního hospodářství za rok 2024, kterou vzala na vědomí vláda.
 
"Investice do vodního hospodářství jsou zásadní nejen kvůli bezpečnému zásobování pitnou vodou, ale i kvůli ochraně krajiny před extrémy počasí. Povodně ze září 2024 jasně ukázaly, že musíme pokračovat v budování protipovodňových opatření a zároveň zadržovat vodu v krajině," uvedl Výborný.

"Povodeň z loňského září nám důrazně připomněla, že je potřeba realizovat všechny typy protipovodňových opatření jak přírodě blízkých, tak technických nebo organizačních," dodal Hladík.

Největší část peněz pokryla výstavbu a technické zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací, jednalo se o 707 milionů korun. Na opatření ke zmírnění dopadů sucha Česko poskytlo 589 milionů korun. Další stovky milionů korun šly na programy prevence před povodněmi.

Ministerstvo životního prostředí aktuálně podle Hladíka připravuje dotační výzvu ve výši tří miliard korun na roky 2026 až 2028, ze které se mohou začít okamžitě realizovat připravené protipovodňové projekty. "V dalších letech je naplánována realizace i dalších protipovodňových opatření, a to ve výši dalších více než čtyř miliard korun," dodal Hladík.

Odhadovaná výše povodňových škod na státním vodohospodářském majetku dosahuje podle dokumentu téměř 12,8 miliardy korun. Z toho nejvyšší škody, ve výši šest miliard korun, má Povodí Odry. Na prvotní zabezpečovací práce bylo podle zprávy poskytnuto 238 milionů korun státním podnikům Povodí Odry a Moravy. Příští rok mohou státní podniky a Lesy ČR začít žádat o peníze z programu na odstranění následků povodní ze září 2024, ve kterém je připravených deset miliard korun.

V loňském roce šlo například 614 milionů korun na program podpory prevence před povodněmi, jehož cílem je mimo jiné podpořit protipovodňová opatření podél vodních toků nebo realizovat stavby související s výstavbou vodního díla Nové Heřminovy.

Povodí Vltavy využilo z programu dotaci 345 milionů korun na zabezpečení vodního díla Orlík před účinky velkých vod, Povodí Odry pak 98 milionů korun na stavbu ochranné hráze na Odře a Orlovské Stružce.

Na vodní hospodářství loni přispěla ministerstva zemědělství, životního prostředí a dopravy. Peníze poskytly resorty i na prvky k většímu zadržování vody v krajině, například na budování rybníků, mokřadů a malých vodních nádrží.

V roce 2024 pokračoval také program, který má za cíl vracet vodu do lesů. Loni se podařilo dokončit 120 staveb a 90 drobných opatření, například tůní a mokřadů, které pomáhají zmírňovat dopady sucha, uvádí zpráva.

Téměř 979 milionů korun bylo vynaloženo na takzvaná společná zařízení, což jsou například polní cesty doplněné svodnými příkopy nebo protierozní hráze se zelení, které mají nejen hospodářské využití, ale přispívají také k ochraně půdy, zadržení vody a zvýšení ekologické stability krajiny.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

5.9.2025 12:14
Ab kdy se začne budovat, no ?
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2025 13:30
MMCH, ve Španělsku zavinili ekologové tím, že "zpřírodňovali toky" (= vynutili si zlikvidování několika přehrad) katastrofální povodeň s cca 60 mrtvými.
Prostě: pokud v současnosti ekologové za něco bojují, je to jednoznačně něco zlého a škodlivého.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

5.9.2025 14:48 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak pokud budeme "zpřírodňovat" toky a jejich povodí nad nebo uvnitř správně navrženého poldru (v jeho zátopě), můžou opatření prospívat jak přírodě tak ochraně sídel pod poldrem. Stejně lze "zpřírodňovat" toky mezi vybudovanými ochrannými hrázemi sídel. Takové "zpřírodňování" ale vyžaduje dostatek státní půdy nebo její výkup od soukromých vlastníků. Dost to naráží na deficitní státní kasu, nepříznivou demografii a sliby politiků kombinující nízké daně a vysoké výdaje. Každopádně žádné nové opatření by nemělo snižovat úroveň ochrany.
Odpovědět
JH

Jan Horník

6.9.2025 11:10 Reaguje na Jan Šimůnek
Toto tvrzení je dávno vyvrácený hoax.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2025 16:27
to Dalibor Motl
Po velkých povodních na Moravě bylo rozhodnuto vybudovat poldery. Dodnes nejsou hotové vinou odporu ekologických organizací.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 17:03 Reaguje na Jan Šimůnek
proč to házíte na ekology? to přece nikdy nebylo o ekolozích, ale majitelů dotčených pozemků, povodí a penězům.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.9.2025 17:08 Reaguje na Jan Šimůnek
pokud se jedná o loňskou povodňovou záležitost, tak jsou v zásadě správné. To, že krajina mezi Jeseníkem a Ostravou byla vysušena je dohledatelná historická fakt a to, že jedna přehrada nic nezlepší při půl metru vody za čtyři dny je zřejmé. To musí být soustava opatření v krajině i ve městech, jinak to jako celek je na ho..o.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2025 21:36
to Jaroslav Řezáč
jedná se o dřívější povodně, viz zničení Troubek.
A blokují to ekologické organizace, ne majitelé pozemků.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.9.2025 09:01
Mělo by se investovatdo polderů, ale zejména do zádržné schopnosti půdy. Ta by dokázala víc. Zvyšovat obsah uhlíku ve všech půdách, polních i lesních. A za akumulaci uhlíku poskytovat platby. Místo drahého pohřbívání sodovkáče pod zem, pohřbívat ho do země.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.9.2025 09:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jenomže přehrada nebo polder je dobré PR.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.9.2025 12:32
to Jan Horník
Zcela jistě není. Na dotyčné řece bylo zrušeno snad dokonce šest přehrad a jejich jímací kapacita prostě chyběla.
MMCH, než se ty přehrady postavily, bývaly tam povodně s lidskými oběťmi relativně často. Jakmile se postavily, počet obětí šel drasticky dolů. Jakmile se přehrady zbouraly, zase začali umírat lidé.
A to je ostatně podstata ekologie.
Odpovědět
JH

Jan Horník

6.9.2025 16:32 Reaguje na Jan Šimůnek
OK, můžete dát nějaký odkaz.
Já jsem čerpal např. zde: https://demagog.cz/diskuze/ve-spanelsku-odstranovali-male-jezy-a-hraze-ty-vodu-pri-povodnich-nezadrzi
A dále třeba viz wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Povodn%C4%9B_ve_%C5%A0pan%C4%9Blsku_2024
Něco co by podpořilo vaše tvrzení jsem bohužel nenašel, snad jeden teosretický článek na nevidtelném psu. Ale tam to byly spíše spekulace, žádná fakta.
Děkuji
Odpovědět
sv

s v

6.9.2025 15:30
Jestli povodně něco zdůraznily, tak leda to, že burešovy podržtašky nejsou schopny uřídit ani trafiku na nádraží.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.9.2025 12:05
Opět tu je předvolební doba plná slibů k oblbování voličů a je lépe to nebrat vážně. Po volbách budou zase sliby zapomenuty a vše zase pojede ve starých kolejích NICNEDĚLÁNÍ. Tak to funguje, když jde o obyčejné občany,
ale nikoliv pro ty lepšolidi. Těm se postaví divadlo, multifunkční hala, parkoviště atd. , ale přehrady, hráze a poldry musí zase počkat do další povodně. To zase přijedou politici na ČUMENDU s pusou plnou slibů a NKÚ
nakonec zjistí, že uvolněné miliardy skončily bůhvíkde a nebyly použity
na protipovodňová opatření.
Odpovědět
sv

s v

7.9.2025 14:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Máš pravdu machačku. Belica a další anonanističtí zloději a nýmandi z Krnova a Opavy čuměli jak sůvy z nudlí jak se na nepřipravená města a obce valí povodeň i když všichni dostali od meteorologů varování týden předem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.9.2025 14:26
to Jan Horník 6.9.2025 16:32
U demagog.cz jsem se opakovaně přesvědčil, že kecají. U Wikipedie je obecně problém u témat s politicko - ideologickým obsahem.
Už nevím, odkud tu informaci mám, je to pár měsíců, nicméně i menší přehrady a jezy mohou zpomalit a zmírnit povodňovou vlnu. Byl to článek, který rozebíral vcelku důkladně historii tamních povodní někdy od začátku novověku. Nicméně za důležité považuji to, že existence těch vodních staveb vedla ke snížení počtu obětí povodní a "zpřírodnění" ho vrátilo zpět.

to s v 6.9.2025
Až na to, že povodně na severu Moravy a ve Slezsku byly za Fialy a lidé dodnes nedostali slibovanou pomoc. A, pochopitelně, řadu obětí a škod je nutno připsat ekologickým organizacím, které dlouho blokují a zdržují výstavbu přehrady Nové Heřmínovy, protože ta mohla část velké vody zadržet.
Odpovědět
sv

s v

7.9.2025 14:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Za jakého Fialy, lžirgile. V MSK už 20 let vládne ksčssd a anonisti, a to jak v obcích tak na kraji. To, že anonističti zločinci lžou jako když mafra tiskne znamená přesný opak.. peníze na škody kraj dostal ... kdo ví na co je hnití ano rozkradlo.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.9.2025 09:48 Reaguje na Jan Šimůnek
U techto clanku na ekolistu byva problem s diskusemi. Chcete neco napsat - a s.v. vam na to nasledne nasere nadavky a urazky. (Pozn. Chapu, ze redaktori ekolistu nemaji moc casu prohlizet tyhle diskuse ale i tak jsem zvedav, zda smazou treba tuhle mou poznamku driv, nez vyblitky od s.v. :)
Odpovědět
JH

Jan Horník

8.9.2025 13:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Upřímně, podobnou odpověď jsem čekal. No, škoda, že jste si to nepřečetl.
Ten článek, který nemůžete najít je zřejmě ten z neviditelného psa, původně publikován byl asi zde:
https://www.syrzdarma.cz/clanek/spanelsko-likviduje-vodni-nadrze-muze-to-mit-souvislost-s-povodnemi

Sice je tam pěkná historická rešerše, ale celé je to postaveno na rušení přehrad, coby ochranou před povodněmi. A to je přinejměnším zavádějící, spíš manipulativní.
Protože ve skutečnosti se jedná o rušení příčných překážek typu jez a takováhle překážka má protipovodňový účinek nulový, nemá žádnou retenční kapacitu, pakliže není řeka napůl vyschlá.
Povodňovou vlnu může opravdu zpomalit přehrada, nebo rybník, ale jejich účinek je rovněž minimální. Až teprve takový Orlík, s retenčním prostorem 93 mil m3 je schopen velkou povodňovou vlnu zploštit.
Vemte si, že stoletá voda v Praze odpovídá průtoku 3700 m3/sec. Takže miliónový retenční prostor je plný za 3/4 hodiny.
Nikde jsem nedohledal, že na dotyčné řece bylo zrušeno šest přehrad.
Na tom neviditelném psu odkazují na dokument (googlete "Dam Removal Project 2022), ve kterém ukazují jednotlivé přehrady z různých zemí. Navíc se dle fotografií jedná o stará díla, u kterých se rozhodovali, jestli je opraví, nebo zruší (tohle je čistě můj dojem).
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.9.2025 14:20 Reaguje na Jan Horník
Mala poznamka k terminu "stoleta voda". Existence takovychto "vedeckych" pojmu je refugium z dob, kdy "klimat" byl pokladan za neco stabilniho, co se nemeni. Resp. pokud se to meni tak jen malo a tu zmenu muzeme zanedbat v obdobi, ktere nas jako klimatology zajima. Kupodivu ale klimatologum a hydrologum nejak nevadi, ze tento pojem nema zadnou smysluplnou definici... O tom, ze klimat byl pred 20 000 lety jiny nepochybovali tedy ani za cisare pana, kdyz ten obor zvany klimatologie teprve vlastne vznikal, zacaly se systematicteji merit dlouhodobe casove rady ruznych klimatickych velicin atd.

Bonmot - co to znamena "desetitisicileta voda" (pozn. i takoveto pojmy se u nekterych toku daly v mediich a vyjadrenich "odborniku" nalezt na podzim roku 2002 :) treba v takovem Berline? Kalny, mohutny veletok tekouci na okraji ledovce z Beloruska prostredkem Polska, kolem Berlina do vyschleho Severniho more... kde tehda lezela pevnina Doggerland. Ted si presne nepamatuji, kam teklo tehdejsi Labe ale Ryn po svem soutoku s Temzi tvoril pozoruhodne pereje az vodopady v oblasti mezi dnesnim Doverem a Calais :)
Odpovědět
JH

Jan Horník

8.9.2025 21:16 Reaguje na Miloš Zahradník
Jasně není to nějaké přesné číslo, je zatížené nějakou pravděpodobnostní chybou, navíc přímo průtok se jako charakteristika N-leté vody moc nepoužívá. Je to orientační hodnota, aby si člověk udělal představu.
Souhlas s tím, že pojem desetitisíciletá voda je nepoužitelný, v roce 2002 nejspíše novinářská zkratka, jak popsat, že taková voda tu ještě nebyla. Já jsem to teda ve zpravodajství nepostřehl.
Odpovědět
JH

Jan Horník

8.9.2025 21:13 Reaguje na Jan Horník
ééé, čo to táram...
"...miliónový retenční prostor je plný za 4,5 minuty"
Chyba ve výpočtu, pardon.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

8.9.2025 10:28
Poznamka k rece Vltave. Co takhle v budoucnosti rozpulit Orlik? :) Mel bych takovyto navrh k diskusi, netvrdim ze to je v soucasnosti realne a zda by se to opravdu vyplatilo. Co takhle casem postavit jeste jednu hraz Orlicke prehrady, zhruba 1.5 km pod Zvikovem ttps://photos.app.goo.gl/pMmmiw4LkM2KsXLn6
Vznikl by dlouhy a hluboky polder nejmene 50 km obnoveneho toku Vltavy a Otavy. Z neho by se pod Zvikovem precerpavala ("maric prebytecne energie") voda Vltavy nahoru do stavajici Orlicke nadrze, jejiz hladina by zustala nezmenena. Tahle nova elektrarna by samozrejme fungovala i v rezimu precerpavajici elektrarny ve dvojici spodni Orlicka nadrz - vyrovnavaci nadrz ve skalnatem udoli pod Zvikovem. Vzniklo by 50 km nove "divociny" pro radost vodakum a "ekologum"... Svahy te nove divociny by byly do znacne miry skalnate s vegetaci, kroviska atd. ktera by reagovala na obcasne (jednou za nekolik desetileti pri "stolete" povodni) zatopeni toho polderu velkou vodou. Energeticky prinos takovehoto zdroje by byl velky a jeji protipovodnovy efekt tez. (Trochu by se zhorsila funkce Orliku jako vyrovnavaci nadrze nadlepsujici prutok Vltavy v dobe sucha.) Penize by prinesl i novy vodacky cirkus, ktery by na obnovene Vltave a Otave vzniknul - plus ta rozsahla nova plocha pro ruzna ekologicka pozorovani, pridruzena tezba vltavskych sedimentu pod Zvikovem atd.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist