https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/moznosti-co-se-silnici-a-aleji-roku-u-velkych-opatovic-jsou-tri
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Možnosti, co se silnicí a alejí roku u Velkých Opatovic, jsou tři

29.1.2021 16:47 | VELKÉ OPATOVICE (ČTK)
Alej je jednou z posledních velkých alejí u Boskovic na Blanensku. Je dlouhá 600 metrů a vysazena byla zřejmě v roce 1920 při celonárodní výsadbě Stromů svobody. Tvoří ji 85 lip, k zemi by mělo jít 38.
Alej je jednou z posledních velkých alejí u Boskovic na Blanensku. Je dlouhá 600 metrů a vysazena byla zřejmě v roce 1920 při celonárodní výsadbě Stromů svobody. Tvoří ji 85 lip, k zemi by mělo jít 38.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Hana Rozbořilová / Alejroku.cz
Možnosti, které se nabízejí ohledně diskutované opravy silnice u Velkých Opatovic na Blanensku, jsou tři. Pokračovat beze změn, plánovanou opravu zastavit, případně kompromis, uvedl dnes po jednání se starosty příslušných měst řekl jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL). Kolem části silnice roste stromořadí lip, které vyhrálo v soutěži o alej roku, část stromů by kvůli opravě musela k zemi.
 

Stromořadí starých lip lemuje silnici druhé třídy 372 mezi místní částí Velkých Opatovic Svárov a místní částí Letovic Chlum. Do Velkých Opatovic se po ní jezdí například ze směru od Brna. Problém je v tom, že silnice je v místě úzká, dvě auta vedle sebe se nevejdou. Svými bezpečnostními parametry tak neodpovídá silnici druhé třídy. Kraj na rekonstrukci silnice získal dotaci 80 milionů korun, kdyby silnici neopravil, přišel by o ni. Jenže aby bylo možné silnici opravit a zajistit její přijatelné bezpečnostní parametry, část stromů by měla být pokácena.

"Nemáme na stole žádné konkrétní řešení, ale je třeba se o té situaci dál bavit," uvedl hejtman. Připomněl, že krajský úřad aktuálně zrušil příslušné stavební povolení vydané Městským úřadem Boskovice, a to pro formální nedostatky. Věc se tak vrací zpět do Boskovic. Znamená to, že se stavba v nejbližší době ani nemůže uskutečnit.

Podle hejtmana jsou tři možná řešení situace. Prvním je pokračovat dál, jak bylo stavební povolení zamýšleno. Limitujícím faktorem je přitom čas, protože pravomocné stavební povolení musí mít investice nejpozději do září, a to kvůli dotaci. Druhou variantou je investiční akci stopnout. "Nemyslím si ale, že bychom k tomuto rozhodnutí dospěli," uvedl hejtman. Ke zvážení podle něj připadá třetí varianta, tedy jakési kompromisní řešení. Silnice by byla rekonstruována, ale v úseku svárovské aleje by byla zúžena a vytvořila by se tam místa, kde by se auta mohla vyhýbat, ostrůvky mezi stromy.

Znamenalo by to ale projekční úpravy, tudíž zdržení, takže hrozí, že do září se to nestihne. Navíc je otázka, zda by kraj o dotaci nepřišel následně, protože stále platí, že silnice musí splňovat parametry komunikace druhé třídy.

Starostka Velkých Opatovic Kateřina Gerbrichová uvedla, že situace ji trápí a že stav silnice je havarijní. "Máme mandát od občanů dělat vše pro to, aby se stav silnice zlepšil. Pracujeme na tom už pátý rok, velmi by nás mrzelo, kdyby tato snaha nebyla vyslyšena a nebyla uskutečnitelná," uvedla starostka. Doplnila, že se ještě hledá nějaké kompromisní řešení, ale že silnice je důležitá, a přitom nebezpečná.

Jihomoravští Piráti v týdnu navrhli ještě i další možné řešení, a to odklon silnice kolem aleje. Podle hejtmana by to však znamenalo změnu územního rozhodnutí a de facto návrat na úplný začátek.

Hejtman plánuje, že u silničářů do budoucna vznikne pozice arboretisty, který o stromech u krajských silnic bude mít přehled.

Alej je jednou z posledních velkých alejí u Boskovic na Blanensku. Je dlouhá 600 metrů a vysazena byla zřejmě v roce 1920 při celonárodní výsadbě Stromů svobody. Tvoří ji 85 lip, k zemi by mělo jít 38. Na alej byl zpracován dendrologický posudek, podle něj z hlediska perspektivy dřevin je 30 ze stromů v aleji neperspektivních a 25 jen krátkodobě perspektivních. Kolem silnice by mělo být vysázeno 273 nových stromů, z nichž část má nahradit pokácené stromy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

29.1.2021 17:34
No tak tu silnicí přepíší na silnici 3.třídy, stromy budou pravidelně ošetřovány i tak, aby případně padající větve nepadaly na silnici a viditelně označeny ( dnes mnoho možností ). Přidělána rozšířená místa ( mnohde funguje )pro vyhýbání. Nekecat, ale řešit !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.1.2021 17:35 Reaguje na smějící se bestie
A nezapomínat na to, že i stromy mají jen určitou životnost. Takže postupně stromy vyměňovat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.1.2021 17:42
A co čtvrté řešení, ponechat jednu stranu (jižní) a celý úsek patřičně rozšířit? Stromy budou s věkem sílit a cestu tím ještě více zužovat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.1.2021 18:13 Reaguje na Karel Zvářal
A potom vysadit tam vysadit nové stromy, podle současných norem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.1.2021 18:23 Reaguje na Karel Zvářal
Je tom moudřejší řešení a pak osadit půlku aleje mladými lípami.
Bude to zmlazení 5O na 5O a po čase možná kompletní. Tak se budou
lidé hádat a časem půjdou k zemi lípy stejně všechny, ale už bez
dotační injekce a možná i bez nových stromů. To lpění na něčem se
mnohdy vymstí a nedivím se pak odporu lidí, kteří až tak moc
přírodě nefandí, ale fandí spíše bezpečné dopravě. Nápad pirátů
postavit souběžnou novou silnici je plýtváním nezastavěnou půdou
a zalitím přírody dalším asfaltem. Místo dvou metrů navíc přibude
metrů šest a nevyužitá stará cesta. Opravdu ekologické myšlení.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.1.2021 19:27 Reaguje na Karel Zvářal
Řešení je to věcně rozumné, ale se stávajícím povolením pravděpodobně nerealizovatelné, takže by to asi do toho září nestíhali.

Z článku jasně vyplývá, že tam je určující právě ten termín, bo na něj je vázána možnost čerpat těch 80 mega. Plus je vázána na podmínku, aby opravená silnice splňovala parametry "dvojky".

Oni jsou teď celkem v pasti, byť se do ní dostali samozřejmě vlastní vinou. Pokud půjde alej v plánovaném rozsahu k zemi, tak naserou dost lidí a díky tomu vítězství v soutěži budou za echt blbce ... s tím dle mne nepočítali a nevyhrát, tak už jsou ty stromy na pile. Jenže bez toho plánovaného kácení nelze stihnout opravu tak, aby splnili podmínky dotace.
Odpovědět

Jirka Černý

30.1.2021 08:18
Při opravách dojde k narušení kořenů a ta pár let se bude kácet stejně a zbude jich pár mezi které se dá nová výsadba kterou budou decimovat padající větve při silném větru atd. Nebo odfláknout opravu silnice aby nedošlo k narušení koř. systému. Stromy budou nadále sílit a situace se silnicí bude jen a jen horší.
Všechny řešení jsou polovičaté rádoby líbivé kompromisy a jediné co dává smysl je vykácení, udělat pořádně silnici a ve vhodné vzdálenosti nová výsadba.
Ale jinak těm co chtějí polovičaté řešení tleskejte, firmy co tuhle práci dělají vás mají rádi, není kšeft strom porazit a vysadit nový, lepší je ho před skácením alespoň pětkrát prořezat, ale když na to jsou lowe proč ne.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.1.2021 08:34 Reaguje na Jirka Černý
Myslím, že když položí 20 cm asfaltový koberec na stávající cestu, k žádnému porušení kořenů nedojde. Na rozšířenou (S) stranu s vykácenými stromy přijde nový materiál, ale po skončení prací i nová výsadba. Určitě lepší, než pirátské řešení, kde by ty kořeny byly zasaženy určitě.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

30.1.2021 14:07
A co požádat na přesunutí dotace jinam? Nebo ony ty peníze zmizí ze zemského povrchu, když ta dotace nebude utracena?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist