https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/myslivci-maji-po-zaplavach-skody-1-24-mil.kc-budou-zadat-mze-o-podporu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Myslivci mají po záplavách škody 1,24 mil. korun. Budou žádat MZe o podporu

21.10.2024 23:20 (ČTK)
Krmelec
Krmelec
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Myslivci vyčíslili škody po záplavách na zvěři a majetku na zhruba 1,24 milionu korun. Nejvýznamněji jsou poškozeny myslivecké spolky v okresech Zlín, Mělník, Jindřichův Hradec a Opava. Povodeň poničila například krmelce nebo posedy, v nejvíce postiženém mysliveckém spolku Kly-Tuhaň u Mělníka uhynulo 150 zvířat. Vyplývá to z údajů Českomoravské myslivecké jednoty, které má ČTK k dispozici. Úhyn zvěře má podle myslivců negativní dopad na stavy zvěře, jednota proto požádá ministerstvo zemědělství o kompenzaci. Úřad uvedl, že nejdřív musí škody vyhodnotit.
 
"Doposud hlášené škody na zvěři byly vyčísleny na 808 700 korun. Škody na zařízeních dosáhly téměř 400 000 korun. V nejvíce postižené honitbě jde především o úhyn drobné zvěře a zvěře srnčí," uvedl předseda jednoty Jiří Janota. Ve spolku Kly-Tuhaň uhynulo 90 zajíců polních, 40 bažantů, tři selata a sedm srnců a srnek, škody za uhynulou zvěř vyčíslil spolek na víc než 660 000 korun.

Velké úhyny mají podle myslivců dopad na stavy zvěře. "Již dnes máme v řadě honiteb drobnou zvěř na minimálních stavech. Ať se to týká koroptví, zajíců, bažantů. Následkem povodní se tato situace v postižených honitbách ještě zhorší," řekl Janota. Úhyny v hodnotě přes půl milionu korun budou podle něj myslivci obnovovat roky.

Janota také podotkl, že škody ve výši několika desítek tisíc korun odpovídají celoročnímu příjmu spolků, pojišťovny přitom kompenzují jen majetkové škody. "Škody na krmných zařízeních, posedech, ale hlavně na samotné zvěři, je však téměř nemožné ochránit," sdělili myslivci. Obnovu proto podle jednoty budou muset převážně hradit samy spolky, požádají ale ministerstvo zemědělství o náhradu škod.

Ministerstvo na dotaz ČTK odpovědělo, že se nejprve musí seznámit se strukturou a výší škod a poté prověřit, zda disponuje nástroji na jejich kompenzaci. Úřad nyní řeší také rozsáhlé škody v zemědělství, na vodohospodářské a lesnické infrastruktuře.

Honitba Kly-Tuhaň o výměře zhruba 1300 hektarů byla povodní zasažená přibližně z poloviny rozlohy, hladina řeky dosahovala místy až čtyř metrů. Podle údajů myslivecké jednoty voda postupovala strouhou, následně se rozlila a vytlačila zvěř k břehům Labe. "Když se tato řeka vylila z břehů, neměla zvěř prakticky kam uniknout a utonula," uvedl předseda spolku Zdeněk Šimůnek.

Podle myslivců mohou být povodňové škody ještě vyšší. "Z důvodů vytížení lidí postižených povodněmi nám řada uživatelů honiteb doposud nebyla schopna škody vyčíslit," dodal Janota.

Povodně zasáhly v polovině září zejména Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Ministr financí v úterý odhadl rozsah škod na státním majetku na 25 až 30 miliard korun, další desítky miliard škod budou podle něj na soukromém, obecním a krajském majetku. Vláda kvůli povodním zvýšila schodek letošního rozpočtu o 30 miliard korun na 282 miliard korun, u rozpočtu na příští rok zvýšila schodek proti původnímu návrhu o deset miliard korun na 241 miliard korun.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Petr

21.10.2024 23:45
A co zahrádkáři, ti nebudou chtít kompenzaci za mrkev?
A jak se vlastně pozná, že utonulé zvíře patřilo zrovna tomuto spolku? Divoká zvířata jsou soukromý majetek?
A kdo se přihlásí o kompenzace za utonulý hmyz?
A neměli by naopak zase houbaři platit poplatky na nadměrný nárůst hub po povodních?
Že jsou to hloupé nápady? Ano.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 09:42 Reaguje na Petr
to je takový ten náš výklad svobody.... všichni něčemu patří... a každý všechno chce....nikomu nedochází, že státní rozpočet není kampelička pro všechno... co je blbý, tak to vzhledem k populismu nedochází ani politikům.
Odpovědět
Pe

Petr

22.10.2024 10:10 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, kapitalismus naprosto všemu určit vlastnictví a finanční hodnotu, což často vede k absurdním situacím, jako třeba zde. Obecně se divoká zvířata považují na věc ničí a žádného vlastníka nemají.
Odpovědět
Ra

Radek

22.10.2024 10:09 Reaguje na Petr
A jak se třeba pozná , které zvíře dělá škody a který spolek je má hradit ?
A proč hradí škody stát pouze za tak zvaná ohrožená zvířata ? A proč nehradí škody stát za všechny zvířata , když mu patří ?
Že jsou to hloupé nápady?
Odpovědět
Pe

Petr

22.10.2024 10:15 Reaguje na Radek
Zvířata státu nepatří. Nepatří nikomu (což bude pro mnoho lidí naučených na kapitalistický způsob myšlení, kde vše má odpovědného vlastníka, jen těžko překonatelná idea). No a škody zvířaty a manipulace s nimi jsou věcí zákonů, které si každá země vytváří.
Odpovědět
Ra

Radek

22.10.2024 10:19 Reaguje na Petr
A co je národní bohatství ? To je to o čem má rozhodovat hnutí duha a jim podobní KOMUNISTI ? A stát má za jejich neuvážené kroky které vedly ke škodám všech , hradit škody a dělat nápravu ? Následky má napravovat celá společnost ?
Odpovědět
Ra

Radek

22.10.2024 10:23 Reaguje na Radek
A nebo je mají hradit myslivci ?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 10:33 Reaguje na Radek
ono by se z toho chtělo říci něco nevzletného " aby se z toho neznečistili".
Odpovědět
Pe

Petr

22.10.2024 10:25 Reaguje na Radek
Jak vidíte, rozhodují zase jen lidé, pokud o to mají zájem. Rozhodovat tedy můžete úplně stejně i vy. Můžete si založit antiduhu a prosazovat vlastní myšlenky.
A národní bohatství je termín obecný, nikoliv vlastnický.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 10:37 Reaguje na Radek
podle vašeho výkladu se ti myslivci nemají chovat jinak, než ti, co zde kritizujete...

Nárokovost by měla mít své meze! tím spíše, že za to není nikdo vděčný, stát může za všechno a rozpočet státu je dojná kráva.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 10:30 Reaguje na Petr
To jsou takový ti pitomci, kteří si myslí, že můžeme všechno vlastnit, ale popravdě kdo z nás si to vezme s sebou do penálu?... Forma vlastnictví je jedna z nejdebilnějších vizí společnosti, jaká kdy byla vytvořena. Můžete to tak maximálně využívat, mít výhradní uživatelství. Proto pár lidí pochopilo zejména Feudálové, že jsou správci majetku či uživatelé nikoliv vlastníci. Práva vlastnictví jsou práva omezena životním cyklem a hodnotami péče, které jsou vykonávány ve prospěch zachování, udržitelnosti.
Odpovědět
Pe

Petr

22.10.2024 10:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, souhlasím. A nesprávné představy vlastnictví pak vytvářejí další nesprávné myšlenky, jako například že si se svým majetkem můžu dělat co chci, což je třeba v případě "vlastnictví" přírody (les, půda, zvířata, voda...) velmi absurdní představa.
Odpovědět
Ra

Radek

22.10.2024 10:45 Reaguje na Petr
A komunisti už nám na štěstí nevládnou .

A že by měli znovu vládnout je velmi absurdní představa .
Odpovědět
Pe

Petr

22.10.2024 11:15 Reaguje na Radek
To přece není o komunistech, ale o slušnosti a zdravém rozumu.
Takový jednoduchý příklad, snad vám pomůže. Olej do vašeho auta. Je to váš soukromý majetek. A můžete si s ním dělat co chcete? No jasně že ne. Nemůžete ho někam nalít, a ani vám ho nemůže někdo nalít domů oknem. Olej vlastníte, ale je to velmi přísně omezené vlastnictví. A není nijak komunistické.
A tak je to se vším.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.10.2024 12:41
Největší škoda nastane, když uhyne srnčí nebo divočáci, které nestačí střílet a musí brát za odstřel dotaci. Srnec je i zadarmo drahý, bo sežere sazenice nové výsadby, takže by měli spíš platit.
Odpovědět

Radek Čuda

23.10.2024 16:03
Ty škody na zvěři jsou stejně zajímavé ... pokud vyjdeme například z tohoto článku ... https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2014/Listopad-2014/Odpovednost-za-skody-zpusobene-zveri-zakladni-pr ... a zde uvedené teze, že zvěř ve volných honitbách je věc ničí a jako taková vlastníka nemá, tak fakt nevím, proč by měl stát hradit jakoukoli škodu.

Finančně nějak podpořit řekněme obnovu, blbé, ale nic lepšího mě právě teď nenapadá, drobné zvěře ... proč ne. Ale hovořit o nějakých škodách způsobených mysliveckým spolkům či sdružením ... no to tedy ani smykem.

Škody na zařízeních jsou jiný příběh, nicméně si fakt nejsem jist, zda tohle by měl erár cálovat ... ok, jsem přesvědčen, že ani náhodou.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist