https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/myslivecka-straz-by-mohla-prijit-o-pravo-usmrcovat-v-honitbe-toulave-psy-a-kocky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Myslivecká stráž by mohla přijít o právo usmrcovat v honitbě toulavé psy a kočky

17.4.2026 00:55 | PRAHA (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Myslivecká stráž by mohla přijít o právo usmrcovat v honitbě toulavé psy a kočky. Doplnění vládní novely, která se týká zejména elektronické evidence používání přípravků na ochranu rostlin, navrhli poslanci opoziční TOP 09. Poukazují mimo jiné na to, že chovatelům může vzniknout zastřelením psa či kočky i značná nemajetková újma. Ve hře je i obecný zákaz lovu norováním, pozměňovací návrh podala skupina opozičních poslanců kolem Pirátky Jany Patkové. Předloha je ve Sněmovně před závěrečným schvalováním, které se uskuteční patrně v květnu.
 
Zákonná pravidla, za nichž může myslivecká stráž psa usmrtit jsou podle Jiřího Pospíšila a Michala Zuny (oba TOP 09) benevolentní a vedou i k excesům. Chovatelé přitom pokládají své psy či kočky často za rodinné příslušníky. "Usmrcením takovéhoto zvířete je způsobena nejen majetková újma, ale taktéž značná újma nemajetková," napsali ve zdůvodnění pozměňovacího návrhu, který se týká mysliveckého zákona. Pospíšil při představování úpravy zapochyboval o tom, že ji poslanci schválí.

Skupina poslanců Pirátů, STAN a TOP 09 zdůvodňuje zákaz lovu zvířat norováním nehumánností a krutostí. "Norování navíc postupně ztrácí své opodstatnění, a to jak z hlediska technologického vývoje myslivosti, tak s ohledem na současné požadavky na ochranu zvířat," napsali. Úprava poslanců části opozice navíc zakazuje až na výjimky chov lišek v zajetí. Návrhy Davida Pražáka (ANO) a předsedy lidovců a někdejšího ministra zemědělství Marka Výborného se týkají jen zákazu norování lišek. "Během norování nelze zaručit rychlé usmrcení v přírodních norách," uvedli shodně v důvodových zprávách.

Poslanecké návrhy se týkají změn mysliveckého zákona tak, aby odrážel zařazení jelena siky na unijní seznam invazních nepůvodních druhů. Poslanci by navíc mohli umožnit lov prasete divokého do odchytových síťových zařízení.

Poslanec ODS Petr Bendl prosazuje úpravu, podle níž by mohli uzavírat s brigádníky sezonní dohody o provedení práce s rozšířeným limitem až 1280 hodin ročně také někteří ekologičtí zemědělci. Současná pravidla, podle nichž má takovou možnost jen část konvenčních pěstitelů, pokládá za diskriminační.

Opoziční kritiku vzbudil Pražákův návrh na úpravu nedávno zavedeného přednostního práva pro mladé zemědělce na pacht státní půdy. Chce právo omezit jen na nepronajaté pozemky, což má podle poslance ANO vyloučit možnost právních sporů s dosavadními pachtýři.

Původní novela vychází z unijní úpravy, která ukládá povinnost vést záznamy v elektronické podobě pro všechny profesionální uživatele přípravků na ochranu rostlin. Sněmovní zemědělský výbor doporučil snížení administrativy, kterou zemědělci mají při získávání povolení pro využívání dronů při aplikaci postřiků na ochranu rostlin.

Výbor chce navíc rozšířit slevy na pojistném sezonním pracovníkům z ovocnářství a pěstování zeleniny i na pěstování chmele a révy vinné. Pražákovými úpravami by k nim mohlo přibýt rovněž pěstování okrasných rostlin a školkařských výpěstků.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

17.4.2026 09:22
Ochrana toulavých koček a psů povede k další likvidaci drobné zvěře a biodiverzity, tudíž k ekologizaci krajiny. Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2026 10:19 Reaguje na Michal Ukropec
1*
za potlesku vyznavačů zeleného náboženství.
Odpovědět
Ra

Radek

17.4.2026 09:33
Po nesmyslném hájení je konečně zařazen psík mývalovitý mezi invazní druhy , norování za pomoci vyšlechtěných psů je nejefektivnějším způsobem jeho redukce . Tak nějak nerozumím postoji ochranářských spolků a některých poslanců .
Odpovědět
Ra

Radek

17.4.2026 09:46 Reaguje na Radek
Proč ochranářské spolky pořád strkají hlavu do písku před kočkou domácí , kdy už konečně začnou hájit přírodu ? Jde jim skutečně o přírodu nebo jde v první řadě o ně samotné .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2026 10:20 Reaguje na Radek
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.4.2026 12:35 Reaguje na Radek
Jaké strkání hlavy do písku? Kočka jako nejhorší predátor na zeměkouli je už nejméně od 80 tých let, kdy jsem o tom četl v Živě. Typický ekologistický ( protipřírodní) tvor. A někteří poslanci? Po odchodu Karla a Kaldy se TOPka zbláznila. Co se třeba Ekolistu týče, odešel z TOPky minimálně pan Hruška a Duras.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

17.4.2026 09:39
Toto je důsledek mediální masáže a zasahování do přírodních procesů jednotlivci, kteří jsou zcela neznalí v dané problematice ... S politické reprezentace jsem absolutně zklamán z lidovců, kteří by měli být z principu zastánci venkovských tradičních hodnot, piráti mě nepřekvapují (tam není s čeho brát).
Například: Kočka domácí dokáže zahubit zaječí mláďata ve stáří 0-31 dní až v 90% přírůstku celé populace... Taktéž první vylétnutí z hnízda je pro zpěvné ptactvo, mnohdy také poslední..
Toto nejsou přírodní regulační procesy, ale záměrné odchovávání predátorů, kteří jsou ve vynikající kondici a loví ze své podstaty (i když mají plnou misku kvalitního žrádla). Kočka s(co si koupí Whiskas ) se potkanovi se raději vyhne obloukem, protože je to nebezpečné a raději preferuje bezbranná mláďata v podstatě ze hry.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.4.2026 09:49 Reaguje na Jaroslav Vozáb
Nebezpečí kočky domácí je taky v degradace genetické čistoty kočky divoké.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2026 10:21 Reaguje na Slavomil Vinkler
Oba za
1*
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

18.4.2026 10:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nemáte někdy dojem,že podobná moudra vedou k zmatenosti a vystrašenosti společnosti?Vygooglovat se dá cokoliv.Logiku má také cokoliv.Ale nedá se s tím žít.Je Vám jasné,že jsem celý život v přírodě,mezi zvířaty,ale také mezi lidmi.
Odpovědět
DA

DAG

17.4.2026 09:40
Další fáze změkčilosti naší společnosti.
Co dělá ČSO a ochránci přírody? Proč nevedou kampaň, proti toulavým kočkám? No jo není to politicky průchozí.
Jasné selhání ochranářských organizací.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.4.2026 11:38 Reaguje na DAG
Souhlasím s tím, že toulavé domácí kočky jsou skutečně velkým problémem a za sebe bych tento návrh nepodpořil. U těch psů je to přeci jenom složitější. Přiznám se, že sem zatím žádného skutečně toulavého psa u nás ještě neviděl - když už, tak prostě zdrhne ale pak se zase vrátí. Je to špatně? Je. Otázkou je, zda by tohle skutečně měl být důvod k zastřelení. Za mě prostě ne. Navíc, když si někteří pletou borderku s liškou…
Takže kočky ponechat jak jsou, psy pak na výjimku.
Není to selhání ochranářských organizací. Třeba ta ČSO na to osvětu má. Když už, tak je to selhání všech, včetně samotné ČMMJ, která s ochranářskými organizacemi dlouhodobě vede jakousi poloválku. Raději spolupracují s Agrární komorou a podobnýma.
Odpovědět
DA

DAG

17.4.2026 11:56 Reaguje na Slovan
Já teda z myslivecké kominty znám střílení psů už jen z vyprávění. Dneska už to není, jako před čtyřiceti lety se otevřely vrata pes si odběhl a vrátil se večer a nikdo to neřešil.
Problém jsou prostě kočky. Není divu, že ČMMJ vede válku s ekospolky, protože ty se spojují a útočí na samotnou podstatu myslivosti. Vybírají si mediálně výhodná témata a ostatní obchází.
Osvěta je prostě málo. Například největší problém ptáků je ničení jejich prostředí, automobilová doprava a predace, ale samozřejmě se musí řešit olovo v brocích, které v ČR nemá vůbec žádný vliv. Pak se divte.
Odpovědět
Ra

Radek

17.4.2026 12:55 Reaguje na Slovan
Toulavý problém mají pouze média z ochranáři když nějaký pomatenec na místo aby si promluvil se špatným majitelem , psa rovnou zabije . To je potom okamžitě zneužito proti myslivcům , myslivosti a dělají to ochranářské spolky . Není to tak že by ČMMJ s nimi odmítala spolupráci , spolupráci z myslivci odmítají spolky a proč to ví pouze oni . Kočku chrání pouze a jen pro názor laické veřejnosti.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.4.2026 13:01 Reaguje na Radek
Přesně tak! Kočky, lišky, krkavci, dravci... neškodí - za všechno může spárkatá. Jestli toto není válka (prostřednictvím lží a naschválničení), tak co už potom? Odpovědnost žádná, ale hraběcí rady/hlody na počkání.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2026 14:29 Reaguje na Karel Zvářal
Popsal jste to krátce a výstižně. To je válka s
myslivci, rybáři, zemědělci a lesáky v zájmu
nicnedělání honosně nazývaného samoregulace, ale
jaksi se neřeší to, čím člověk samoregulaci už
dávno odsoudil k nezdaru. Hospodaří jinak, než
kdysi divoká příroda a tudíž tu nemůže existovat
ani "divoká" samoregulace. Je to teorie bludu
a bohužel hlásána i na univerzitách a mezi vědci.
Je to zářný příklad, že vzdělání není patent na
rozum, když je to vzdělání pochybné kvality. Když
bude studenty učit idiot, tak z nich budou zase
jenom idioti, pokud mu uvěří a budou ho považovat
za neomylného boha.
Odpovědět
Ra

Radek

17.4.2026 15:24 Reaguje na Karel Zvářal
Ano ochranáři svou činností zajistili stav v přírodě takový jaký nyní je . Teď se to snaží hodit na myslivce , tak vymýšlí vše možné .
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2026 14:21 Reaguje na Slovan
Fakt je, že to odlišení ... K-Ano, P-Ne dává celkem smysl.

Když jsem byl prcek, tak soused na chalupě byl myslivec a ne tak výjimečně kočku střelil. Psa si nevybavuji (to neznamená, že se to nikdy nestalo, ale ta četnost musela být mnohem nižší).

Dnes mám pocit, že když dojde k odstřelu psa, tak to jsou to většinou dost diskutabilní případy a ten váš návrh dává za mne smysl.
Odpovědět
JJ

Jiří Janota

17.4.2026 19:27 Reaguje na Slovan
Dobrý den, trochu se vyjádřím k zmiňované poloválce.Před několika lety nás oslovila Česká ornitologické společnost, jestli se nepřipojíme ke společné akci Vraťme život do krajiny. ČMMJ tehdy souhlasila a tento projekt podpořila za výrazného nesouhlasu některých zemědělsky hospodařících subjektů. Tuto aktivitu jsme podporovali a propagovali. Po nějaké době jsem oslovil Českou ornitologickou společnost, zda by myslivce nepodpořila v kampani ČMMJ proti toulavým kočkám. V té době jsme začali být napadáni, že lovíme toulavé kočky. Hádejte jaký byl výsledek. Předseda ČSO mi sdělil, že je to značně nepopulární téma a těžko uchopitelné pro společnost. K připravované akci se odmítli připojit. Víc k tomu není co dodat. Příjemný den.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.4.2026 09:52 Reaguje na Jiří Janota
A poučila se ČMMJ z neúspěšné kolaborace s nenávistnými ekologisty?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.4.2026 10:46 Reaguje na Jiří Janota
Asi vám nezbude nic jiného, než se chovat jako oni
a popularizovat myslivost tak, jako oni ornitologii.
ČMMJ mi připadá jako by se bála svých kritiků a jen
vyčkávala, že s kritikou sami od sebe skončí. Zkuste
se jako oni vnucovat do zpravodajství v televizích
a "prodat" to, co děláte dobře a co umíte. Je mi líto hlavně starších myslivců, kteří těžce nesou tu
kritiku od laiků a od ochranářů, když se nemohou
opřít o pořady v TV, jako v minulosti. Pamatuji na
"Lovy beze zbraní", kde poutavě vyprávěl Jaromír
Tomeček, fotografové zvěře i lovečtí průvodci. Toto
mělo na veřejnost velký vliv a neviděli v myslivcích
pouhé bouchaly, ale ochranáře a milovníky přírody za
které se nyní vydávají jiní. Vyklidili jste jim pole
a oni převzali iniciativu s cílem vás zlikvidovat.
Už se ozývají názory vybíjet zvěř profesionálními
lovci jakýmkoliv způsobem a je třeba veřejnosti říci, že k lovu nepatří pouze střílení, ale etika
a úcta k ulovené zvěři. Pokud vás odmítá ČT, tak
zkuste jiné TV, které jsou často rády za nějaký
poutavý program a ne jen kritizování myslivců. Je
třeba laikům vysvětlit rozdíl mezi obyčejnými
myslivci a mezi zbohatlíky, kteří si pronajali
honitby, kde udržují vysoké stavy zvěře kvůli
zisku za poplatkový lov a kteří vám pouze
dělají ostudu. Je třeba se od nich veřejně
distancovat, že to není praxí mezi obyčejnými
myslivci, kteří mají blíže k ochraně přírody,
než pouze k lovu. Držím vám palce, ať vás ti
kritici nezatlačí do kouta. Braňte se!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

17.4.2026 12:38 Reaguje na DAG
ČSO bojuje proti spárkaté zvěři, neb škodí ptactvu jak v korunách stromů, tak v oblacích. Kočka je ekologická. Ta nevadí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.4.2026 10:12
Nemám sílu číst celý blábol, bohatě mi stačil nadpis.

To se nám to venčí na volno psiska různých plemen, v poledne, kdy je předpoklad mysl. stráže v lese/polích minimální. To není žádné sci-fi (co by kdyby), ale několikeré pozorování bohorovně kráčející flegmatické dvojičky, jejichž miláček, jsa vydatně nasycen, prohání na sněhu zdálky viditelné pohyblivé objekty.

V tomto Absurdistánu očekávejte neočekávatelné - čím větší blbost, tím větší politické tlaky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

17.4.2026 10:41
Takže když toulající se psisko zakousne zajíčka nebo koroptev, nebo kočka vyžere ptačí hnízdo, je to v pořádku, ale když myslivec tyto čtyřnohé pytláky zastřelí, je to špatně?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.4.2026 12:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Až takhle to je, bohužel.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

18.4.2026 13:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ano. Takto je to ekologické. Vyvraždit rodinu, je to vražda. Vyvraždíte celý národ, je to etnická homogenizace. Smrt jedince je tragédie. Smrt miliónů je statistika.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.4.2026 18:15
P. Janota: Dobrý den. Měli byste dělat osvětu ohledně těchto témat. Doufám, že návrhy na zákaz norování a celoročního lovu lišek PS zvrátí, už s ohledem na počty lišek nebo vzteklinu u lišky na východě Slovenska podle médií asi před rokem, a u psa v Německu, který byl dovezen z východu Evropy, asi před měsícem. Lov lišek a jezevců také chrání psy, kteří by v lese mohli utéct a vběhnout do nory, a majitel by je už nenašel (mohl by ze zmizení obvinit myslivce), nebo by bylo nutné je z nory bagrovat. Ochranu přírody a krajiny tyto lovy neohrožují.
Snaha Zelených pirátů o zákaz lovu psů a koček je populistická a navíc zcela okrajová věc. Můj názor je, že mezi psy a kočkami je rozdíl. Divocí psi žijí nejblíže na Balkáně a Ukr. Je správné, že je povoleno je střílet, protože by se mohli začít objevovat. Jiný důvod by byl, ohrožuje-li navolno puštěný pes okolí a zvěř. Střelení je možnost, lepším řešením by byl asi odchyt, oznámení o nálezu a pokud se majitel ozve, pokuta, pokud se neozve, tak za několik týdnů nový majitel nebo např. inj...
Zdivočelé hladové kočky na rozdíl od psů zvěř neohrožují, ale opravdu hledají potravu kdekoliv. Odstřel by pro tyto hladové, často nemocné kočky byl menším zlem a skoro humánním koncem života, který nebývá pěkný ani dlouhý. Vždyť mívají zanícené oči, tlamičky, kůži, parazity, z mláďat přežije max.1, nepřežijí chladnější zimy, zkrátka není to tvor, který se obejde bez pána. Domácí kočka se chová jinak, loví převážně myši na loukách, ne v polích a lese. Kocour žije nebezpečnějším životem, tak snad myslivci, nejen myslivecká stráž, znají své revíry, okolí a poznají zdivočelou hubenou kočku od chované. Těch zdivočelých je málo. Vy máte přece závažnější témata než psy a kočky, držím Vám palce.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

20.4.2026 07:09 Reaguje na Jarka O.
Jako turista jsem v Rumunsku volně pobíhající psy v horách potkával.Jsou agresivní,kámen nobo klacek vždy vruce,ale VZTEKLINA!!!!tam je pořád.Syn byl vloni na Bulovce,Balkán.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.4.2026 18:04 Reaguje na Emil Bernardy
Já byla v práci se žloutenkou po vandru na Balkánu. Znovu se tam chystám a bojím se tentokrát už trochu víc. Mmch. že jsem prodělala žloutenku, se zjistilo až po letech v práci, když se ještě očkovalo podle výsledků krevních testů a mě nemuseli plně očkovat. Trochu únavy po Balkánu bylo jediné, co mě napadlo a mohlo se podobat žloutence..
PS: Tyto výmysly opozice mi připadají ponižující, copak není v zákonech odlov z bezpečnostních a sanitárních důvodů?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

21.4.2026 08:08 Reaguje na Jarka O.
Žloutenka je infekce od lidí,dá se přežít,vzteklina ne a v Rumunsku a jižněji pořád je a dlouho se to nezmění.Spíše se obávám co bude u nás.Pár desítek let se neprovádí orální vakcinace lišek proti vzteklině.A virus vztekliny na našem území se vyloučit nedá....netopýři.Já byl v Rumunských horách naposledy za minulého režimu,poté jsme se vrhli tam co nás dříve nepustili a opravdu jsme se na Balkán začali bát,ke konci Ceaucescova režimu tam bylo nevlídno,chudoba.Naposledy Fagaras v zimě snad 1985.
Odlov asi pes a kočka.Vztekliny u nás bylo opravdu hodně,liška,kočky,poraněná zvěř a zvířata na pastvě.Naposledy kůň Staré Město,už je to dávno.Já ne ale dva kolegové byli pokousáni vzteklou kočkou.Chodili jsme pozorovat psy v karanténě kteří byli ve styku se vzteklou liškou.Vzteklina byla u psů vždy povinná vakcinace,dlouho to hradil stát.V ohniscích a těch bylo,povinnost i kočky.Také jsem s myslivcem likvidoval toulavého psa,s brokovnicí ve městě to opravdu nejde,okna,lidé,až za městem.
Kočky.Likvidovat živořící zvířátka by bylo na místě ty městské,u popelnic,ale to veřejnost nedovolí.Tyto smečky jsou prolezlé známými viry.
KOčky které si jsou zalovit kolem vesnic jsou domácí mazlíčkové,ale s tím nic nenaděláme.Je to lovec...když přinesou myšku pochvala,za ptáčka mazec,to kočka nemůže pochopit.Já se s tím smířil dávno.Bylo mě už 70let...dědeček byl amatérský i ornitolog,zahrádkář atd,tedy naučil mě hodně,dobrého.Na kočky měl prak,ale jen!!!když číhaly na ptáky.Nepamatuji si,že by ho opravdu použil.Máme psa,kočky,...a krmíme ptáky.S tím,že občas něco uloví se musíme smířit,to k tomu patří... Občas přinesou majitelé postřelenou kočku,člena domácnosti.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.4.2026 18:37 Reaguje na Emil Bernardy
Děkuji, já tam byla v 1995. Jinak se vším souhlasím a je v podstatě smutné čtení, že situace směla zajít až sem. Některá účelná opatření by se měla vrátit. Myslivci se přece měli spojit s hygienou, veterinou, technickými službami, v Německu existují i městští myslivci, a ne se marně snažit o domluvu s ekoterory. Zodpovědní za tento stav jsou tito všichni. Bezprizorní zvířata nebo např. divočáci do měst nepatří. Vysvětlení s ochranou před nemocemi by snad veřejnost pochopila ... i když ani to dnes opravdu už není jisté.
Kočky, my jsme je vždycky brali na vesnici a tam majitelé jejich stavy moc neřešili a asi s nějakou selekcí počítali. Když mám jednu kočku, tak ta ztráta mrzí. Snad pro odlehčení ... představte si situaci: mrzutého myslivce, jde domů zmrzlý, nic netrefil, a najednou hele! Kočka. A vypadá divokáá! Tak ji trefí. Je to taky lovec, že jo:), nedá se tomu zabránit krom výchovy, možná by chápal lépe než kočka:)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

22.4.2026 07:06 Reaguje na Jarka O.
Myslel jsem že občas uloví ptáka kočka,rejska,ještěrku,ale asi jste mně rozuměla.Je jaro , majitelé nechávají ve velkém kastrovat kočičky,někdy mám obavy jestli budou koťata na obnovu přirozených ztrát.Je mně smutno když přijdu do chovu ovcí,koziček,kde "nejí maso,zvířata",.komunitní hospodářstvíčico.Stárnoucí kastráti a o Velikonocích žádná mláďata.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.4.2026 21:25 Reaguje na Emil Bernardy
Ano. To víte, každý člověk se k těm svým mazlíčkům chová jinak. Naše kočka samozřejmě poznala mateřství, jednou, možná jí to teď chybí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist