https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-dalnici-d3-je-pet-ekoduktu-projde-jimi-jelen-i-los
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na dálnici D3 je pět ekoduktů, projde jimi jelen i los

27.9.2025 01:07 | ČESKÉ BUDĚJOVICE (ČTK)
Na dálnici D3 v Jihočeském kraji je v současnosti pět ekoduktů, tedy podchodů pro zvířata migrující krajinou. Parametry odpovídají tomu, aby jimi prošla i vysoká zvěř jako jelen nebo los. ČTK to řekl mluvčí jihočeského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Adam Koloušek. Po se Česku nyní pohybuje los Emil, který začal migrovat před několika týdny v Polsku.
 
Ekodukty na dálnici D3 jsou u Včelné a Vitína na Českobudějovicku a Janova, Plané nad Lužnicí a Sezimova Ústí na Táborsku. "Obecně se budují v místech, kde je dlouhodobě prokazatelný častý pohyb volně žijících živočichů a kde odborníci z oblasti zoologie a ekologie zmapovali jejich migrační trasy," uvedl Koloušek. Konečné umístění i výstavba jednotlivých ekoduktů podle něj stavbaři vždy konzultují s orgány jako je Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK) nebo správy chráněných krajinných oblastí a národních parků.

Los Emil pravděpodobně pochází z Polska, následně se dostal přes Česko do Rakouska. Cesta mladého zvířete, které může dorůst výšky přes dva metry vážit více než půl tuny, vyvolala velký zájem veřejnosti. Přes rakouské území ušel přes 500 kilometrů a od pondělí je na české straně Šumavy. Zřejmě se pohybuje kolem lipenské přehrady. Los má na uchu GPS vysílač, pomocí kterého lze sledovat jeho trasu na facebookové stránce.

V okolí lipenské přehrady žije největší losí populace losa evropského v Česku. Jedná se přibližně o 15 zvířat. Ředitel jihočeské pobočky AOPK Jiří Bureš ČTK řekl, že los krajinou migruje. "Ale koridory pod dálnicí nebo železnicí využívají i jiná zvířata. Dříve jsme je mohli hlavně v zimě dobře monitorovat pomocí stop ve sněhu. Jenže teď už sněhu bývá málo," uvedl Bureš. Dodal, že ochranáři používají pro pozorování fotopasti, ale lidé je často ukradnou.

Ekodukty jsou také na dálnici D4, která spojuje Písek s Prahou. "Nově se ekodukt nachází také na obchvatu Lišova a ve výstavbě je ekodukt u Češnovic na budovaném obchvatu u Českých Budějovic," dodal Koloušek.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

27.9.2025 07:47
No dobrý,
bohužel však chybí dost takových přechodů na ostatních dálnicích, aby se dostala ta zvěř k té D3,
že.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 15:15
No, dobrý, ale za pár let budou klonovat mamuty.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

28.9.2025 10:54
Nějak se v článku nemluví o možnosti využití těchto mostů k přechodu frekventované komunikace lidmi. Místo toho je v něm konstatováno, že lidé kradou fotopasti. Bodejť ne. Každý nemusí souhlasit, aby byl i při procházce někde u lesa, obtěžován anonymním fotografováním, anebo pořizováním videa. Pak se nemusí jednat o krádež, ale o ochranu dotčené osoby.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.9.2025 08:57 Reaguje na Tonda Selektoda
Totální nesmysl. Člověk je šmírován, odposloucháván a natáčen prakticky pořád a všude ve veřejném prostoru, pokud má čínský vysavač, tak možná i doma. Pokud se cpe na zvířecí přechod (není to vůbec zakázáno?) tak samozřejmě i tam. Stačí tam nechodit.
Ale přímo klíčová otázka zní, komu se ty informace dostanou do ruky. Pokud máme demokratický, právní stát je to ještě v pohodě. Pokud si ale zvolíme totalitáře (nejhorší je Vidlák) nastane Orwellův "rok 1948", což je něco naprosto příšerného, už to rozjíždí v Číně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.9.2025 14:28
kontrolní otázky:
1. je namátkou dálniční most přes Malši v km cca 139,2 (Vidovská estakáda) ekodukt nebo ne? pozn.: dobrý mostní projekt převádějící biokoridor, ať už horem nebo spodem, plní více funkcí. třeba je to most přes vodoteč a údolní nivu, nebo převádí polní cestu nebo komunikaci nižší třídy.
2. proč se v článku mluví o ekoduktech jako o podchodech pro zvířata, a ilustrační fotka zobrazuje ekodukt = nadchod pro zvířata.
3. neměl by se autor článku aspoň maličko seznámit s ČSN 736201 (mostní názvosloví), aby si z něj nedělali v diskusi srandu?

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist