https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/zubry-clovek-temer-vyhubil.nova-rezervace-v-doupovskych-horach-bude-pro-jejich-ochranu-zasadni-rika-biolog
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zubry člověk téměř vyhubil. Nová rezervace v Doupovských horách bude pro jejich ochranu zásadní, říká biolog

26.12.2025 17:28 | PRAHA (Ekolist.cz) | Dalibor Dostál
Foto | Vojtěch Lukáš / Česká krajina
Je to nejsilnější příběh, jaký se odehrál v ochraně přírody na evropském kontinentu. Zubr evropský byl tisíce let vládcem evropské i české přírody. Pod tlakem lidí postupně mizel z krajiny, až ho člověk po první světové válce ve volné přírodě vyhubil úplně.
 
Na celém světě přežilo jen několik málo zvířat v zoologických zahradách a oborách. Některá z nich byla přestárlá, nemocná, neschopná rozmnožování. Situace byla téměř beznadějná.

„Vzácnější, takzvaná nížinná linie zubrů pochází z pouhých sedmi zakladatelů. Na záchraně celého druhu se pak podílelo jen dvanáct zakladatelů,“ popisuje zoufalou situaci zubrů po první světové válce Miloslav Jirků z Biologického centra Akademie věd České republiky, který se ochraně zubrů v Česku věnuje. Díky mezinárodnímu úsilí se podařilo zubry zachránit a od 50. let minulého století vracet zpátky do přírody.

Foto | Vojtěch Lukáš / Česká krajina

„Pro ochranu zubrů je zásadní zakládání nových rezervací. Právě adaptace zvířat na odlišné prostředí pomáhá zvyšovat jejich genetickou rozmanitost. Vytvoření nové rezervace v Doupovských horách je proto velmi důležité v rámci ochrany zubra evropského v České republice,“ zdůraznil Miloslav Jirků a doplnil: „Řada tuzemských i mezinárodních analýz, které vznikaly v minulých letech, jednoznačně označila Doupovské hory jako naprosto ideální lokalitu pro zubry.“

Nová rezervace vzniká díky spolupráci ochranářských společností Česká krajina a Refugium. Na výkup pozemků pro novou rezervaci se může podílet také veřejnost, která může přispět přes dárcovskou stránku rajprozubry.cz. Za prvních několik dnů se již podařilo vybrat 10 procent potřebné částky.

V první fázi projektu by mělo v rezervaci žít 7 zubrů a 12 divokých koní, zvířat by mělo postupně přibývat.

Jako lidstvo jsme se na málokom tak provinili, jako právě na zubrech. Na druhou stranu právě příběh zubrů ukazuje, že nikdy nemusí být pozdě, že i v téměř beznadějné situaci existuje šance na záchranu.

Foto | Miloslav Jirků / Česká krajina

V Doupovských horách vzniká rezervace pro zubry a divoké koně na ploše více než 130 hektarů. Nebude sloužit jen pro ochranu zubrů jako celoevropsky významného druhu. Pastva velkých kopytníků bude především udržovat pestrou a různorodou krajinou a dlouhodobě tak zajistí domov pro stovky vzácných druhů rostlin a živočichů.

„Společným projektem pastevní rezervace v Doupovských horách se konečně naplňují naše vize ohledně moderní ochrany přírody ve střední Evropě,“ zdůraznil Prokop Svoboda, zakladatel ochranářské společnosti Refugium.

V Doupovských horách se zachovala pestrá mozaika kvetoucích luk s mnoha vzácnými druhy květin, včetně orchidejí, motýlů a ptáků se střídá s mokřady a starými sady. Pastva zubrů a divokých koní právě v takové krajině pomůže udržet její otevřený a pestrý charakter.

Společnost Česká krajina má s chovem zubrů dlouhodobé zkušenosti. V rezervaci v bývalém vojenském prostoru Milovice chová největší stádo těchto vzácných kopytníků v České republice. Díky jejich přítomnosti vzrostly počty jedinců vzácných druhů rostlin a živočichů u Milovic o stovky i tisíce procent.


reklama

 
foto - Dostál Dalibor
Dalibor Dostál
Autor je ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (68)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

26.12.2025 21:47
Zubr do naší přírody patří. I Pernštejnové je měli ve znaku. Tak ať se jim daří. Nepochází koně z Mezopotámie stejně jako daněk?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.12.2025 07:36 Reaguje na Michal Ukropec
Do naší přírody nebo za plot? Doupov , poslední velký vojenský prostor. Bude to zam zase za plotem nebo budou zubři ve volnosti? Jinak vyhubení mu již dávno nehrozí a tak se asi nedá hovořit o něčem zásadním.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.12.2025 08:22 Reaguje na Jarek Schindler
To víte, že budou zase jenom za plotem. Myslivce ochranáři kritizují za neprůchozí obory a sami budují další a další obory pro koně, pratury a zubry klamně nazývané rezervace. Provozovatelům všech obor doporučuji přejmenování obor na rezervace s možnostmi čerpat státní dotace a zakazovat do
nich vstup. Stačí strašně málo! Stačí pouze jejich název
a je povoleno i to, co je jinde zakázáno.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.12.2025 08:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Á pam Macháček a zubr. Zase pění. A při tom jde o 150 zvířat v celé republice.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.12.2025 12:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jsem rád , že se shodneme, že nejde o nic tak moc zásadního.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.12.2025 10:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
Mi by nevadil jeden velký prostor s nějakým stádem
zubrů, ale to další oplocování v jiných místech
pro pár kusů je to kritizované zaplocování krajiny.
Kam až to dojde? Budeme chodit volně žijící zvěř
a lidé chodit mezi ploty obor, sadů, dálnic, VRT,
satelitních městeček, továren a skladů. Nebude to
ZOO naopak, až se z pastvin stanou neprůchodné
pevnosti kvůli ochraně zvířat před vlky? Tleskat
dalším oplocené přírodě nemůže žádný fanda volné
přírody a co až někoho napadne vypustit zubry do
volné přírody? To budou muset zemědělci oplotit
pole a co na cestách, až se auto setká se zubrem?
A ono časem dojde minimálně na únik z oplocení a
jak budou zubři vráceni zpět do "rezervace"?
Odpovědět
Pe

Pepa

28.12.2025 17:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Oplocení pastvin koz a ovcí je mnohonásobné a velmi často v turistických místech, kde by bylo vhodné volné prostranství.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.12.2025 09:43 Reaguje na Pepa
Nebýt vlků, tak jsou oplocení jednoduchá,
aby pouze zamezila úniku zvířat a nemusí
je chránit před vlky drahým a často stálým oplocením. Klasické pastviny byly prostupné drobné zvěři jako zajíci a
lišky lovící na pastvinách hraboše. Ty
ploty proti vlkům jsou neprostupné o
pro ně a svou výškou znemožňují přeskok
ohrad vysokou. Navíc mimo pastevní dobu
byly ohrady volně prostupné přes vchody
a nebo byly dokonce pouze dočasné pouhým
natažením elektrického oplocení(drát),
které bylo možné přeskočit, či podlézt.
Ty "koncentráky" se stavějí kvůli vlkům
a nikoliv kvůli paseným zvířatům. Jinak
ohrada pro ovce stačí z toho drátu, ale
pro zubry to musí být bytelné oplocení.
Osobně pamatuji vesnickou sjezdovku na
pastvině, kde se odstranil na zimu ten
elektrický ohradník a už se lyžovalo.
Dnes se tam už nepase, ale ani nelyžuje.
Z pastviny je náletový les a zůstaly jen
betonové patky lyžařského vleku. Bez té
pastvy to nálety zalesnily za tři roky!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.12.2025 10:37 Reaguje na Břetislav Machaček
o bizonech https://www.youtube.com/watch?v=MmYi8V9gGC4
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.12.2025 09:44 Reaguje na Jarek Schindler
No nemyslím, že pokládat 2500 ks v Polsku a 2500 v Bělorusku za dost na bezpečnou záchranu. Jinak asi za plotem, nejsou to bělověžské rozlehlé lesy.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

27.12.2025 12:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Celosvětový měl počet zubrů v roce 2023 překonat hranici 10 000 jedinců. Vy počítáte s polovinou. Kde je chyba?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

27.12.2025 16:29 Reaguje na Jarek Schindler
Zhruba 4000 je kavkazská rasa a zbytek po stovkách v různých státech. Jsou to dvě rasy. Suma 6 tisíc není katastrofálně málo ale ... .
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.12.2025 12:48
to Michal Ukropec 26.12.2025 21:47
Zubr je velice nebezpečný, hájí stádo, mláďata obzvlášť a setkání s ním může skončit smrtí v několika sekundách. Čili volně v přírodě asi ne.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.12.2025 16:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Ty případy jsou v sousedním Polsku časté.Sběrači borůvek,či hub.Nemusí to být jen kráva s teletem.
Odpovědět
PH

Pavel Hájek

27.12.2025 21:48 Reaguje na Emil Bernardy
A jak moc jsou časté?
Odpovědět
Pe

Pepa

28.12.2025 17:55 Reaguje na Pavel Hájek
Nestává se, aby zubři smrtelne napadli v polsku turisty. Možná ojedinělé, ale takové případy ani nejsou zdokumentovány. To jen troll Emil Bernard se musel vyjádřit..
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.12.2025 07:25 Reaguje na Pepa
Trolle Pepo,houbaři a sběrači borůvek.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.12.2025 07:26 Reaguje na Pepa
Osobně znám buvoly a jednou bizony.Velmi nebezpečné.Trolle.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.12.2025 06:23 Reaguje na Jan Šimůnek
On i Ing. Jan Metzl kdysi na tomto fóru prosazoval, že do přírody zvěř nepatří, a pokud ji někdo chce, ať jí má u sebe za plotem. ZOO, obora...
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.12.2025 08:33
Tyto podnikatelské záměry by měly mít podobné podmínky jako chovy hospodářských zvířat, obory nebo zoo, protože nejsou nic víc. Ale masírku v médiích o údajné "větší" prospěšnosti si objednat umí, jen co je pravda, a zřejmě na ni majitel potřebuje dost peněz.
Jak se v jejich území asi může líbit mizející drobné zvěři a ptákům hnízdícím na zemi? Spíš ne...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.12.2025 10:31 Reaguje na Jarka O.
Zubr moc tolerantní k jiným menším zvířatům není a ani k lidem. Pokud proběhne stádo místem s hnízdy na zemi hnízdících ptáků, tak se jim taky nevyhnou stejně, jako stádo krav, či koní. I zubři mohou rušit ptáky při hnízdění, když spásají větve keřů, kde ptáci hnízdí a nebo se drbají o hnízdní stromy. Jediné čím jsou prospěšní jsou
ty ploty proti vnikání lidí a jiných zvířat a omezený pohyb drobných
predátorů. Je to prostě jako v každé jiné oboře třeba s jeleny a
nebo daňky. Můj známý má dančí farmu s 200 daňky už 25 let se nyní
už pouze obává vlků, až přijdou i tam. Oplocení má proti úniku
daňků, ale nikoliv proti vniknutí vlků. Oplotit obrovské prostory
pastvin a lesa kvalitnějším oplocením vidí jako likvidační a to
je farma na rozdíl od chovů zvířat pro kafilérie zisková. Dokonce
prodává trofeje daňků určených k porážce některým "lovcům" a ti
se vychvalují, že to ulovili někde ve volné přírodě. Před léty
tak prodal odstřel trofejního daňka Němci a dokonce mu trofej
vypreparoval a opatřil tabulkou o ulovení v Jeseníkách. Přitom
ten Němec prostrčil kulovnici plotem a střelil daňka v ohradě.
Zisk za "trofej" byl ale násobně větší, než za utržené maso pro
hotel, který jeho zvěřinu odebírá. Žádná kafilérie, ale mňamka
pro hotelové hosty a kamarády. Mimochodem mladé daňčí maso je
velmi chutné a zvláště pak navíc od chovatele, který to umí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 12:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Porád s tou kafilerií. Zatím je daleko lepší zubra prodat nastojato. Možná později, až jich bude moc, tak to bude trofej. NO starý kus by asi nikdo nejedl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.12.2025 14:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Nemám nic proti zubrům. S vlivem na ptáky souhlasím. A jediná výhoda zubra oproti vlkům je ten plot kolem zubra. Jinak v Bělovežském lese je přirozený areál rozšíření zubra, dají se tam pořádat zájezdy, ale v zemi, kde telecí a hovězí, mmch. kvalitnější maso než vepřové, stojí 500 Kč, není tohle dotační podnikání moc sociálně férové.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 15:25 Reaguje na Jarka O.
Odmítáte poznání američanů, že každý skot se pase jinak. Krávy a koně na prériích nenahradily plnohodnotně bizony. Tedy přesto, že se tam pásl dobytek, biodiverzity ubývalo. O co vám jde? Mě o návrat a posílení biodiverzity aspoň na malých plochách, neb všude to u nás nejde.
Přirozený biotop zubra je celá evropa, neb tady všude žil. Ale podle vašeho není žádný, neboť nikde v Evropě v přírodě nepřežil, byl vyhuben i v Bělověži i na Kavkaze. Přežili jen v ZOO.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.12.2025 23:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proti zubrům a podobným safari, nebo Oboře u Soutoku, provozovaným nadšenci, se nedá nic namítat, jen to uhlíkové apod. PR vypadá dětinsky. Podobný a bez reklamy byl chov huculů v Krkonoších - hlavně dost dobrovolné práce.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 11:53 Reaguje na Jarka O.
Zkuste se podívat a možná i uvěřit američanům. o bizonech https://www.youtube.com/watch?v=MmYi8V9gGC4
Odpovědět
Ra

Radek

28.12.2025 13:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tohle mi připomíná video o navrácení vody do yellowstone , díky vlkům ale k pravdě to mělo daleko . Proč pořád porovnáváte divočinu z ČR , jaký to má smysl ,nebylo by lepší věnovat energii našemu prostředí ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 15:31 Reaguje na Radek
Díky vlkům se zmenšilo přemnožení jelenů, které museli v parku (docela obtížně) střílet. A jakou vodu do toho kdo plácá nevím. No a jistě věnuji energii česku. Například kritizuji nesmyslné převzetí amerických postupů bezzásahu v NP. Americké parky jsou obrovské a většinou vzniklé bezzásahem. Naše parky jsou vlastně zahrádky vzniklé činností člověka už před cca 6 tisíci.
Odpovědět
Pe

Petr

28.12.2025 18:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak můžou být jeleni přemnožení, když je to vaše megafauna, jediná spása světa a biodiverzity?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 20:33 Reaguje na Petr
Zase blábolíte. Všeho musí být akorát a různých druhů. I té megafauny. Těch zubrů je u nás 150 ks.
Odpovědět
Pe

Petr

28.12.2025 21:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já jsem rád jak postupně sám přicházíte na to, že s tou podle vás úplně všude masivně rozšířenou megafaunou to ve skutečnosti bylo trochu jinak. A tedy i s krajinou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2025 08:04 Reaguje na Petr
A copa vy o tom víte???
Odpovědět
Ra

Radek

29.12.2025 08:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Bezzasáh v naší přírodě je nesmysl ne jen v NP , stačí se podívat do selských lesů po pár letech nic nedělání . Zubr potřebuje pořádný plot , budou to další ha volné přírody za plotem , navíc když už jsou poznatky z Milovic , tak proč zabírat další prostor na víc když kolem ČR se mu daří v opravdu volné přírodě
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.12.2025 10:01 Reaguje na Radek
Víte proč se zabírá další krajina na nové zubří obory? Protože to je príma kšeft. Na koupi se vypíše sbírka, něco dá stát a nebo tam neplatí nájem. Za "údržbu krajiny" jsou
státní dotace stejné, jako na ostatní činnost.
A už má "práci" ředitel s personálem a nemusí
makat ve fabrice. To jsou ty neziskovky, co
se lavinovitě šíří na rozdíl od těch, kteří
musí být ekonomicky ziskoví a platit daně.
Komupak dá do bezplatného nájmu stát takové
prostory k chovu jatečného skotu a nepožaduje
danit zisky a ještě ho dotuje? NIKOMU! Leckde už se platí za vypásání hospodářskými zvířaty, když časem zjistili, že zákaz pastvy louky ničil. Nyní je zničí nezájem pást ve vlčích
oblastech, protože na 10 ovcí nejsou ty moudra
z příruček DUHY vypracována.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.12.2025 14:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
US osadníci mají, co se týče vyhubení zubra, máslo na hlavě, s tím my nemáme nic společného, čili titulek je zavádějící. V Anglii byl vyhuben před asi 6000 lety a přirozený areál rozšíření v Evropě je na východě Polska. A tam se nachází a je chráněn.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 15:33 Reaguje na Jarka O.
Přirozený areál všudev evropě? nebo nikde? Viz výše.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

28.12.2025 17:28 Reaguje na Jarka O.
US osadníci nemají s vyhubením zubra nic společného. Navíc zubra zatím nikdo nevyhubil. Oni ti US osadníci nakonec nevyhubili ani toho bizona, že.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.12.2025 18:26 Reaguje na Jarek Schindler
Z 10-ti mio b. na 85 (slovy osmdesát pět). Zřejmě dobrý oddíl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.12.2025 18:32 Reaguje na Jarek Schindler
Bizona, máte pravdu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.12.2025 19:21 Reaguje na Jarka O.
J. jsou Č., kteří přeplavali moře. B. jsou z., kteří přešli z Asie do Ameriky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.12.2025 20:35 Reaguje na Karel Zvářal
Naopak šli velbloudi a koně z Ameriky do Asie.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.12.2025 23:48 Reaguje na Karel Zvářal
Jsou jazyky, kde se b. i z. jmenuje b. (e. nebo a.). Mně rozdíl mezi nimi neuniká, ale nezkontrolovala jsem si po sobě přípisek, moje vina.
A jen na okraj, znám jeden +- 15 let starý polo/přírodní chov zubrů v jiné evropské zemi, kterou nejmenuji, a zbylá zvířata tam nejsou v dobrém stavu, trpí parazity, hubnou, mláďata hynula. Jsem trochu skeptická, protože ty chovy nejsou nic lehkého ani levného. Co se týče amerických bizonů, dá se v jedné US učebnici ekologie přeložené i do češtiny dočíst jen 1 decentní zmínka, že "bizon v US vyhynul", a toto stojí v knize pro VŠ 100 let po "vyhynutí".
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.12.2025 07:42 Reaguje na Jarka O.
Víte připomínáte tu poučku, když se schyluje k hádce s manželkou je třeba si rozmyslet, zda chcete mít pravdu nebo klid. Latinsky je zubr bizon a bizon taky bizon. A oni jsou tak blízko, že se plodně kříží (zřejmě přešli do ameriky hodně pozdě).
Že vlastně vyhynuli obá je taky pravda (víceméně) Zůstalo několik kusů v zajetí.
Jistě nejsou chovy nic levného, na volno to nejde, ale několik desítek na Šumavě, v Doupově a tak, určitě vytvoří jiné biotopy, než tam jsou. A myslím, že tyto náklady, užitečné, jsou proti OZE docela h..... Je zajímavé pozorování, že bahňáci třeba čejky hnízdí rády na pastvinách dobytka např. kosteliska, jaroměř... Asi jsou sice ohrožována kopyty, ale bezpečnější proti predátorům.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.12.2025 14:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
S latinou si nejsem jistá. Jiné biotopy v současnosti zapříčinila hlavně devastace lesů zelenými. Vy možná máte zájem odčiňovat nějakou vinu za zubry vybité tu ve středověku (tento titulek), a dávat Zemi ten nejlepší dotační uhlík od "nejlepších" kopytníků (předchozí článek), nebo máte prostě rád zubry. Ale není možné se vracet ke středověké krajině a např. té studii o uhlíku chybělo srovnání s extenzivními pastvinami skotu, na podobné půdě.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.12.2025 21:55 Reaguje na Jarka O.
Zubr evropský a americký.bizon....ach jo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.12.2025 09:15 Reaguje na Jarka O.
Ke středověké krajině je možno (na nemnoha menších místech) se vrátit. Proč ne. Co se týče srovnání tak by neškodilo, ale ono se to špatně dělá. Dvě stejné plochy vedle sebe atd... No ale podle američanů, jak jsem vám poslal odkaz, tak je na tamní prerii rozdíl mezi kravami a bizony. Dívala jste se?
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.1.2026 20:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vypadá to, že se Američané o tu populaci starají. Ale tu problémy krajině působí byrokracie víc než přírodní vlivy. Samozřejmě je údržba krajiny pomocí hospodářských zvířat správnější než degradace krajiny a půd kvůli cizímu kšeftu s potravinami a OZE.
Mmch.jste možná zachytil asi před 2 lety zprávu o úhynu 18 000 krav po výbuchu metanu v intenzivním venkovním chovu v US. To znamená, že jednou budou muset i toto zničené území nechat odpočinout a šetrně sanovat, např. s pomocí odolných bizonů.
Odpovědět
Pe

Pepa

28.12.2025 17:59 Reaguje na Jarka O.
Us osadníci vyhubili zubra, O ta Jarka zase perlí :D
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.12.2025 15:07 Reaguje na Pepa
Trolle Pepo.Jeden rod.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.12.2025 21:04
to Michal Ukropec 28.12.2025 06:23
To, že jsou některé informace o těchto incidentech cenzurovány, nijak nesnižuje jejich počet ani významnost.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

29.12.2025 15:09 Reaguje na Jan Šimůnek
Pane docente,nevím,jestli je tu cenzura,ale o vážných zraněních každoročně u domácího skotu a koní se také asi moc nepíše.A jen já za roky práce jsem se tímto potkal několikrát.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2025 16:10 Reaguje na Emil Bernardy
Souhlasím. Při jedné besedě o jedovatých tvorech Austrálie bylo konstatováno, že Hospodářská zvířata jsou v Austrálii zodpovědná za 77 mrtvých mezi lety 2008 až 2017. Ostatní druhy savců měly na svědomí 60 mrtvých, nebezpečný hmyz 27 mrtvých, žraloci a další mořští tvorové 26 mrtvých, hadi a ještěři se podíleli na 23 úmrtích, psi na 22 a děsiví australští krokodýli si připsali 17 mrtvých.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2025 16:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jiný zdroj: Nejnebezpečnější tvor Austrálie není had, pavouk, žralok ani krokodýl. Vítěz překvapí každého.

nejsmrtelnějším zvířetem je tam kůň. Téměř třetinu ze 713 úmrtí lidí (průměr na rok je 35 mrtvých) souvisejících se zvířaty mezi lety 2001 a 2021 způsobili koně.
Odpovědět
Pe

Petr

29.12.2025 19:09 Reaguje na Slavomil Vinkler
Máte velice důvěryhodné zdroje. První říká 250 za 10 let, druhý 700 za 20 let.
A co děsiví bobři, kolik lidí vykrvácelo?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2025 22:17 Reaguje na Petr
Vaše znalosti zvířeny Austrálie jsou obdivuhodné.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.12.2025 09:36 Reaguje na Petr
Čísla za kontinent za dlouhé období jsou samozřejmě nějaké odhady.Asi se nevedou statistiky,jako u úmrtí při atonehodách.
Můj zákazník před roky po útoku býkem vydržel pár měsíců,nedožil se padesátky,býčím rohem propíchnutý hrudník přežil,rozdrcené orgány břicha u ošetřovatelky také,fraktura lebky kopytem , rozbité břicho taktéž,kamarád,pár měsíců ve špitále,já zlomené žebro,kopanec,no a modřiny a podělané trenýrky se nepočítají.Rychlá statistika starého venkovského zvěrolékaře.
Odpovědět
ak

antonín krahula

29.12.2025 09:19
Dle zaměření by našinec předpokládal jistou odbornost v diskusích. Jak vidno, někteří účastníci přešli ze Seznamu.
Odpovědět
ak

antonín krahula

29.12.2025 09:19
Dle zaměření by našinec předpokládal jistou odbornost v diskusích. Jak vidno, někteří účastníci přešli ze Seznamu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.12.2025 18:27
to Slavomil Vinkler 29.12.2025 16:15
Pokud vás zabije dobytek nebo jiné domácí zvíře (vč. toho koně), šel jste do rizika dobrovolně, případně za peníze. Pokud vás zabije had, žralok, medúza atd., přišel jste k tomu "jak slepý k houslím" a žádný benefit z toho rizika jste neměl. V tom je asi ten rozdíl ve vnímání těch rizik. Proto asi budou lidé jinak hledět na krávu nebo koně ve stáji než na vlka nebo zubra v lese.
A ještě se to promítá i do jiných oblastí. Např. kdysi (konec 90. let) líčil český emigrant do Austrálie, že tam (jestli celá země, nebo oblast, kde žil, to nevím) prakticky neexistuje zahrádkaření jako u nás, prostě proto, že těch nebezpečných breberek je v půdě tolik, že je obdělávání půdy o kejhák (může to být taky jeden z faktorů, proč australští domorodci neměli zemědělství).
A jeden vzdálený příbuzný udělal v Austrálii kariéru pěstováním trávníků (prostě zaplaťte, my přijedem se srulovaným, rozvineme ho a budete mít trávník).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.12.2025 22:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Tedy pokračuji podrobněji: Následující místa obsadili hadi (50 úmrtí), včely (45 úmrtí), žraloci (39 úmrtí) a krokodýli (25 úmrtí).
V časovém rozpětí nebylo zaznamenáno ani jedno úmrtí po kousnutí jedovatým pavoukem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.12.2025 22:59
to Slavomil Vinkler 29.12.2025 22:18
Dávám jak jsem koupil. Je docela možné, že ne vše se do celkových statistik nedostane (u nás je podobný problém).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.12.2025 07:25 Reaguje na Jan Šimůnek
A české a evropské statistiky jsou jaksi více schované.
Odpovědět
Ra

Radek

30.12.2025 09:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Chápu co děláte se zubry . Můj názor je že by se měla ochrana přírody soustředit na podporu exstenzivní pastvy našich stračen , koní a ovcí Podporu zvěřních políček , biopásy….potravní nabídka tak aby nepůsobila škody na lesních porostech , bylo by to rozprostřeno po celé ČR a jistě by to mělo přínos pro biodiverzitu .
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.12.2025 10:16 Reaguje na Radek
Přesně tak. Těch pár hektarů "rezervací" (obor)
biodiverzitu ČR nezachrání. Ty prostředky by bylo
lépe investovat do těch biopásů na okrajích polí,
do zvěřních políček a ovocné výsadby okrajů lesů.
S podporou by leckterý zemědělec rád ponechal pár
metrů kolem lesa jako dočasný biopás pro hmyz,
zvěř a ptáky. Problémem jsou už ale trvalé meze
a biokoridory kvůli změnám zápisu v katastru, kdy
se radikálně mění jejich hodnota a nebo pachtovné.
Za pole vlastník utrží pachtovné, ale co za mez,
tůň a nebo trvalý biopás? Vydá souhlas ke změně,
která znehodnotí jeho majetek a připraví ho o
pachtovné? Ochranáři-bezzemci by to klidně těm
vlastníkům nařídili, ale získají podporu v tom
novodobém znehodnocení cizího majetku? Myslím si,
že nikoliv a stát už většinou rozprodal státní
půdu u které byla možnost poskytnout ji jako
náhradu za tu určenou k těm úpravám krajiny.
U výkupu musí postupovat s PÉČÍ DOBRÉHO HOSPODÁŘE
a nabízet pouze minimální cenu, kterou ale vlastník
může ignorovat. Proč taky, když pouze pachtovné
vynáší více, než prodej půdy za tu minimální cenu.
Jsem pro přesměrování některých investic právě na
účely zřízení dočasných biopásů na okrajích polí,
na hospodaření na zvěřních políčkách a na pícniny
obohacující půdu na rozdíl od biomasy pro bioplyn.
Chce to začít ignorovat nesmysly z EU a hospodařit
pro přírodu a nikoliv pro dotovanou bioenergetiku.
Tato slepá cesta stála miliardy a podepsala se na
stavu půdy tak negativně, jako nic předtím !!!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.12.2025 12:07 Reaguje na Radek
Ano i to. Souhlasím, ale každá zvěř se pase jinak, takže i trocha zubrů velice pomůže.
A jak jsem i uváděl, pokud jde o nezbytnou pastevní péči o rezervace, jsou škodlivé i různá antihelmika a antiparazitika. Je nutno pást až po několika měsících po léčbě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.12.2025 09:27
to Slavomil Vinkler 30.12.2025 07:25
O to nejde. Ale i ony obsahují zjevně nesmyslné chybné údaje, o nichž se ví (a o některých se i učí), dané tím, jak jsou sbírána a zpracovávána data.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.12.2025 12:09 Reaguje na Jan Šimůnek
No ano, ale ty Australská jsou z jiných let a víceméně jsou docela podobná v ročním průměru.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.12.2025 10:08
to Slavomil Vinkler 30.12.2025 12:09
U nás taky vychází letalita melanomu nesmyslně nízká, více-méně srovnatelná čísla mají i kraje a děje se tak po mnoho let. Protože je určitá chyba v metodice, která je stejná pro všechny nádory (s výjimkou rakoviny slinivky břišní), a zrovna u tohoto nádoru dělá artefakty s "optimistickým" zkreslením výsledku.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist