Na Heureka.cz přibude certifikát Udržitelný e-shop, zatím ho mají čtyři firmy
Ze začátku se očekává, že se budou do hodnocení hlásit hlavně menší firmy s lokálními produkty, jako je kosmetika nebo potraviny. Do budoucna ale firma doufá v zapojení i středních a velkých hráčů na trhu.
Body na získání certifikátu Udržitelný e-shop se získávají za odpovědný přístup k životnímu prostředí. V rámci provozu jde o balení produktů do recyklovaných nebo obnovitelných materiálů či klimaticky neutrální dopravu zboží k zákazníkovi. Je také potřeba, aby obchod měl odpovědný přístup k zaměstnancům, tedy zaručoval bezpečné pracovní podmínky, platil zaměstnancům adekvátní mzdu, měl stejné mzdy pro muže a ženy na srovnatelných pozicích. Dále pak by měl mít mimo jiné základní znalost celého dodavatelského řetězce a neměl by zneužívat monopolního postavení. Část zisku by měl přerozdělovat do veřejně prospěšných cílů.
Ocenění zatím získal e-shop Econea, který se zaměřuje na šetrný provoz, nabízí například ekologickou drogerii. Dále pak Nakup na Dobro, který nabízí udržitelné dárky v balení s nulovým odpadem. Zboží mu dodávají mimo jiné sociální podniky. Třetím oceněným obchodem je .pepper..field, jeden z prvních evropských dodavatelů fair trade pepře z Kambodže, a zatím posledním je obchod s módou Freshlabels.
Podle šéfky Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlové se hodnocení nebude provádět jako hloubkové šetření. "Není to audit, že bychom chodili do e-shopu, otevírali dveře a tahali všechny kostlivce," řekla. Podle ní je ale metodika nastavena tak, že by se snadno poznalo, když by si někdo o svých aktivitách vymýšlel.
Podle generálního ředitele skupiny Heureka Group Tomáš Bravermana je těžké předvídat výhody označení pro firmy. U označení Shop roku podle něj jde o zvýšení tržeb o zhruba 20 procent. Značka by měla pomoci při zákazníkům v orientaci, měla by například zabraňovat tzv. greenwashingu, tedy nepravdivému informování o udržitelnosti.
Obrat českých e-shopů ve třetím kvartálu podle společnosti Shoptet dosáhl 46,8 miliardy korun. Meziročně si internetoví prodejci polepšili o tři procenta, proti roku 2019 o pětinu. Přestože léto bývá zpravidla nejslabším obdobím roku, ve třetím kvartálu přibylo 2860 nových internetových obchodů, v říjnu jich tak v ČR fungovalo přes 42 000.
reklama