Na kole osmkrát kolem zeměkoule
Nejlepším individualistou se stal Antonín Zlínský ze Sekce vyzbrojování ministerstva obrany, který na cestách do práce najel 1 879 kilometrů, druhý v pořadí, Martin Hanuška z Pragoprojektu, najel 1771 a třetí se umístil Jan Bulín z Energo-Envi se 1722 kilometry. "Nikdy jsem tolik kilometrů za měsic nenajel, ale tahle soutěž mi dala příležitost," prozradil Zlínský při vyhlášení soutěžě. Podle něj je potřeba nejen dostat do ulc víc cykistů, ale vyhnat auta z ulic.
Nejlepším týmem se staly cyklisté z Tesco Stores s 5 114 kilometry, druhý tým „Vysloužilci“ ze sekce vyzbrojování najel 4 281 kilometrů a třetí v pořadí, DHL Express, nastřádal 3 878 kilometrů. „Naše pobočka sídlí v Letňanech a i přes velkou vzdálenost od centra jezdí řada zaměstnanců do práce na kole,“ vysvětluje vítěznou strategii Jan Kuželík z Tesco Stores.
110 gramů
Dohromady cyklisté registrovaní v rámci soutěže společně najeli tolik kilometrů, že by dokázali osmkrát objet zeměkouli a uspořili 1,5 milionu korun. Výpočet vychází z průměrné ceny jednoho kilometru ujetého v autě. Na základě oficiálních náhrad za služební cesty a ceny benzínu stanovili organizátoři cenu 5,3 korun za kilometr. Díky soutěži také nevzniklo 35 tun emisí oxidu uhličitého. Výpočet počítá se situací, kdy by se všechny cesty uskutečnili autem obsazeným pouze řidičem a odečítá naopak vyšší emise fyzicky zatíženého organismu cyklisty. Průměrně tak úspora emisí vychází na 110 gramů CO2 za kilometr .
Firmou, která se letos nejlépe starala o svoje zaměstnance-cyklisty, se stala webová firma Et Netera. Ta zřídila garáž na parkování kol, převlékárny a sprchy a zakoupila firemní bicykl. Zaměstnanci si mohou koupit levněji cyklo-oblečení ve firemních barvách a dostávají v rámci pracovních odměn doplňky jako jsou brýle, šátky či vesty proti větru.
Jak se soutěžilo:
Do kampaně se zapojilo více než tisícovka jezdců rozdělených do 274 týmů ze 181 firem a institucí. Jejich zaměstnanci vytvořili týmy maximálně po pěti jezdcích, ale počet týmů byl pro každou firmu neomezený. Každý kilometr najetý do práce mezi 29. dubnem a 29. květnem zapisovali členové týmů do tabulek na internetu, podle kterých se sestavovaly průběžné výsledky. Další kilometry navíc získali rodiče, kteří vezli děti do školy či školky, případě cyklisté využívající příměstskou hromadnou dopravu. Vedle hlavního klání o „zelené kilometry“ soutěžily mezi sebou jednotlivé firmy a úřady o to, kdo nabídne nejlepší zázemí pro zaměstnance dojíždějící na kole. Týmy mohli také zaznamenat, jak do práce dojíždí a soutěžit v nepovinné části o cenu za největší kreativitu.
„Během kampaně začalo do firmy jezdit o polovinu více zaměstnanců než normálně,“ říká Jan Pastyřík ze společnosti Et Netera. Ve firemní garáži prý pro samá kola nebylo k hnutí. Díky soutěži začali do práce jezdit i lidé, které to před tím nenapadalo. „Byl jsem úplně znechucený i na cyklostezkách v okolí, kde jsem musel předjíždět jiné cyklisty, což se mi dosud v Praze nestalo. A paradoxně doufám, že se mi to bude stávat čím dál častěji,“ řekl při slavnostním vyhlášení Pastyřík.
Na druhém místě skončilo kartografické vydavatelství Žaket, třetí příčku obsadil provozovatel stravenek Sodexo Pass. Obě firmy například vybudovali parkovací stojany, které mohou využívat nejen zaměstnanci, ale i klienti.
Jazyk na vestě
Do soutěže se zapojily i státní instituce a nevládní organiazce, například Česká národní banka sestavila nejvyšší počet týmů v soutěži - osm. Fyzici z akademie věd získali dokonce cenu za každodenní ježdění a týmu České ornitologické společnosti se během dojíždění do práce podařilo zaznamenat čtyřicet druhů ptáků žijících v hlavním městě. Herci Divadla z Dlouhé zase jezdí na kole do práce oblečeni v kostýmech, zatímco týmu „Jazyk na vestě“ z ministerstva dopravy během soutěže někdo ukradl před úřadem zaparkované kolo. Vůbec vládní úřady byly velmi aktivní, zapojily se ministerstva životního prostředí, financí, školství i zahraničí a také úřad vlády. Ze soukromých firem přesedli na kola zaměstnanci bank, telekomunikační společnosti a obchodních domů, advokáti případně lidé z farmaceutických i energetických firem.
Hlavní cenu, víkend v cyklistické metropoli Kodani, věnovalo Velvyslanectví Dánského království. Další výherci získali městský bicykl Made in Žižkov, zážitkové dárky a vybavení na kolo.
Kampaň nekončí vyhlášením vítězů, firmám, které o to projeví zájem, vypracuje AutMat plán mobility. „Už jen tím, že část zaměstnanců bude jezdit do práce trvale na kole, může firma ušetřit peníze na vozovém parku i na nemocenských dávkách. Pravidelná jízda na kole prokazatelně snižuje nemocnost,“ říká koordinátor kampaně Vít Masare.
Vítěz soutěže o nejkreativnější přístup:
reklama