https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/ve-vidni-narusta-diky-nove-infrastrukture-pocet-cyklistu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ve Vídni narůstá díky nové infrastruktuře počet cyklistů

22.2.2025 12:34 | PRAHA (Ekolist.cz)
Cykloulice Argentinierstraße.
Cykloulice Argentinierstraße.
Foto | Christian Fürthner / Stadt Wien
Rakouská metropole intenzivně investuje do výstavby nových cyklostezek a pozitivní výsledky na sebe nenechávají dlouho čekat. Počet cyklistů v roce 2024 vzrostl o 5 % oproti předchozímu roku, což potvrzuje stále větší oblibu udržitelné dopravy mezi obyvateli města.
 
Vídeňská kampaň na intenzivní rozvoj cyklistické infrastruktury, „ofenziva cyklostezek“ zahájená v roce 2022, přináší konkrétní výsledky. Doposud město vybudovalo více než 70 km nových cyklostezek, do jejichž rozšíření investovalo už téměř 130 milionů eur. Tato masivní proměna městské infrastruktury přináší ovoce – podle nejnovějších dat ze sčítacích stanic se počet cyklistů ve Vídni v roce 2024 meziročně zvýšil o 5 %, což představuje nárůst o více než půl milionu. Celkově zaznamenalo 17 stálých sčítacích míst rekordních 11,4 milionu cyklistů.

Cyklostezka Herndlgasse.
Cyklostezka Herndlgasse.
Foto | Lukas Fuchs / Stadt Wien

„Rozšiřování cyklistické sítě je v plném proudu, ročně přibývá přes 20 km nových cyklostezek. Je vidět, že naše snaha se vyplácí. Kde jsou pohodlné, bezpečné a komfortní cyklostezky, tam je Vídeňané opravdu využívají. Počet cyklistů rok od roku roste,“ říká vídeňská radní pro dopravu a mobilitu Ulli Sima. „Jen loni jsme do výstavby cyklostezek investovali přibližně 53 milionů eur. Zároveň vysazujeme podél tras zeleň, rozšiřujeme chodníky a dbáme na více míst k sezení i možnosti se v létě ochladit,“ dodává Sima.

Nejvýraznější nárůst počtu cyklistů zaznamenaly právě nedávno vybudované trasy, jako je Lassallestraße – centrální část první vídeňské cyklomagistrály, která propojuje centrum města se čtvrtí Kagran, kde počet cyklistů vzrostl o 9 %. Další úspěšnou novinkou je cyklistická osa v 8. městském obvodu, kde sčítací zařízení zaznamenala meziroční růst o 8 %.

Cykloulice Argentinierstraße.
Cykloulice Argentinierstraße.
Foto | Christian Fürthner / Stadt Wien

Na tradičně nejvytíženější cyklistické lokalitě ve Vídni, v oblasti kolem Státní opery, překonali cyklisté dokonce historický rekord. Sčítací stanoviště v Operngasse zaznamenalo více než 1,4 milionu cyklistů. Největší meziroční skok vykázal most Praterbrücke s více než 1,1 milionu cyklistů, tady čísla vzrostla dokonce o 18 %.

Statistiky také ukazují, jak významně ovlivňuje počet cyklistů vídeňské počasí. Mimořádně teplý duben přinesl meziroční nárůst o 52 %. Loňské září, které bylo nejdeštivějším v historii měření, naopak vedlo k poklesu o 21 %. Očekávání překonalo suché prosincové počasí, které vedlo k rekordnímu nárůstu cyklistů o 37 %. Nejvíce lidí sedlo na kolo v červenci, kdy se čísla vyšplhala na 1,5 milionu cyklistů.

Ve své ambiciózní strategii proměnit Vídeň v cyklistické město pro všechny – od zkušených cyklistů, kteří dojíždějí do práce, až po rodiny s dětmi, které hledají bezpečné a pohodlné cyklostezky pro volnočasové vyžití, pokračuje magistrát i letos. Aktuální cíle a plány představí v polovině března.


reklama

foto - Kuklíková Kateřina
Kateřina Kuklíková
Autorka je pracovnicí Mezinárodní kanceláře města Vídně v Praze.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pe

Pepa

22.2.2025 21:11
Doufám, že elektrokolobezky na cyklostezky mohou také, což je jediná alternativa k autům.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.2.2025 08:15 Reaguje na Pepa
jediná alternativa k autům je chodit pěšky a jezdit veřejnou dopravou, zvláště ve městech, kdy mají vše u čumáku.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2025 08:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kolo je nejpraktičtější dopravní prostředek do města, stačí se podívat do Holandska. Dnes, s elektrikami, se dá jezdit i v kopcovitých městech, jako je třeba Brno.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.2.2025 08:25 Reaguje na Pepa
když města dávají obrovské peníze na veřejnou dopravu, není proč by měla k tomu dotovat tu osobní.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.2.2025 09:27
ti, co žijí mimo město by neměli jet dál jak 20 km při hustotě železnic a veřejné dopravy by měli využívat P+R
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.2.2025 08:52
Zajímavý model mají v Holandsku, hodně lidí bydlí v hausbótech na kanálech. Jsou tam malá přístaviště, kde jsou přípojky energií, bečka na LNG a místo pro osobní auto. Tam si uvážete domeček a bydlíte. Pokud dostanete práci někde jinde, jen vám domeček přetáhnou jinam, odkud dojedete do práce na kole.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist