https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-soustave-vodnich-del-orlik-kamyk-vznikne-nova-precerpavaci-elektrarna
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na soustavě vodních děl Orlík-Kamýk vznikne nová přečerpávací elektrárna

29.9.2023 19:20 | Solenice (Příbramsko) (ČTK)
"Dvě ze čtyř turbosoustrojí na Orlíku by byly přestavěny na reverzní turbíny a mohly by v časech přebytku energie v síti případně při záporných cenách elektřiny na burze využívat část vodní kapacity Kamýku a ukládat vodu na pozdější použití v Orlíku," uvedl mluvčí.
"Dvě ze čtyř turbosoustrojí na Orlíku by byly přestavěny na reverzní turbíny a mohly by v časech přebytku energie v síti případně při záporných cenách elektřiny na burze využívat část vodní kapacity Kamýku a ukládat vodu na pozdější použití v Orlíku," uvedl mluvčí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na soustavě vodních děl Orlík-Kamýk vznikne nová přečerpávací elektrárna. Projekt za několik miliard korun počítá s využitím energie v době jejího přebytku pro čerpání vody z Kamýku do výše položeného Orlíku. Ve špičce by se pak voda vypustila přes turbíny zpátky do Kamýku. Tendr na dodavatele je již vypsaný a letos by měl být uzavřen, zařízení by mělo zahájit provoz do roku 2030, řekl ČTK mluvčí ČEZ Martin Schreier. O projektu již informovaly Hospodářské noviny a Právo.
 

Přečerpávací elektrárna má fungovat podobně jako nádrže Dlouhé stráně v Jeseníkách. "Dvě ze čtyř turbosoustrojí na Orlíku by byly přestavěny na reverzní turbíny a mohly by v časech přebytku energie v síti případně při záporných cenách elektřiny na burze využívat část vodní kapacity Kamýku a ukládat vodu na pozdější použití v Orlíku," uvedl mluvčí. Dvě reverzní Francisovy turbíny by podle něj umožňovaly zpětný chod, to znamená čerpadlový režim z Kamýku do Orlíka.

Záměr je už podle Schreiera starší deseti let a první kroky se v něm již udělaly. Mluvčí podotkl, že při transformaci české energetiky je potřeba uvažovat o akumulačních kapacitách a flexibilních zdrojích, které umožňují dorovnávat nebo stabilizovat výkon v soustavě.

Orlík je největší českou vodní elektrárnou, spolu s elektrárnou Kamýk začal na plný výkon fungovat v roce 1962. Obě patří mezi mladší vodní elektrárny Vltavské kaskády. Později vznikly jen elektrárny Hněvkovice a Kořensko, obě v roce 1992.

Zatímco Orlík dodává elektřinu v časech odběrových špiček, kdy stoupá spotřeba v síti, níže ležící Kamýk slouží hlavně jako vyrovnávací elektrárna eliminující kolísání hladiny Vltavy. Orlík se pyšní také rekordních 91 metrů vysokou hrází nad elektrárnou, přehrada zadržující 720 milionů metrů krychlových vody je nejobjemnější akumulační nádrží v ČR. Každá ze čtyř nynějších turbín je pak vysoká 27 metrů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MZ

Miloš Zahradník

30.9.2023 09:08
Mel bych mnohem radikalnejsi a ekologictejsi navrh, zkopiruju sem co jsem napsal pod obdobny clanek na idnesu :)

Divim se ze tento docela prirozeny a logicky napad davno nezrealizovali, neumim tedy odhadnout jaka je rybarska a rekreacni hodnota Kamycke nadrze, asi nevelka. Sezonni kolisani hladiny Orliku je prilis velike uz dnes, naopak pravidelne denni fluktuace radu 10 cm by nemusely byt prilis skodlive

Mel bych ale mnohem divocejsi napad, sice by byl take mnohem drazsi a energeticky pritom o neco mene vyhodny, s prevysenim jen asi 2/3 vysky Orlicke nadrze. Za to by Praha ziskala mohutny protipovodnovy polder, kapacity nejmene jednodenniho prutoku "petisetlete" vody, vodaci by nanovo ziskali 50 km krasne reky (Vltava + Otava nad Zvikovem) a i ti "ekologove" by se mohli radovat z nove vznikle rozsahle divociny uprostred Cech.

Postavit novou hraz v uzkem hrdle orlicke nadrze par kilometru pod hradem Zvikov, nasledne plnit Orlickou nadrz jen ve spodni tretine jeji delky, tedy ponechat stavajici jezero jen od hradu Orlik dolu od teto nove hraze. Vodu z Vltavy pod Zvikovem cerpat nahoru do zbytku Orlicke nadrze precerpavaci elektrarnou umistenou v nove hrazi ! :) Svezla by se s tim tezba sedimentu ze dna Vltavy pod Zvikovem, pripadne vystavba novych lomu atd.

https://photos.app.goo.gl/TM3cZkoBNyhSXMh38

Pozn. Dalsi udaje o planovane precerpavaci elektrartne mezi Kamykem a Orlikem jsou v clanku Novinek
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-z-orliku-bude-precerpavaci-elektrarna-40444497
Odpovědět
va

vaber

30.9.2023 09:45 Reaguje na Miloš Zahradník
já mám ještě lepší návrh a levný,
vypustit celou Vltavslou kaskádu, přehrady jsou hrozně škodlivé to ví každý správný ochránce přírody,
,vždyť takový jez na Labi prý může ohrozit celé Česko, to nám oznámil jeden politik ,
kanál Odra Dunaj by byl větší pohroma než celá světová klimatická krize
Odpovědět
sv

sv

30.9.2023 18:07 Reaguje na vaber
To máš pravdu vaberku, po ekonomické stránce by tunel DOL byl pro ČR větší pohroma než podepsání závazku na povinný podíl OZE čučkařem, když byl ještě premiér a podepsání green dealu konfidentem burešem.
Odpovědět
va

vaber

30.9.2023 18:50 Reaguje na sv
nelepší se to viď,
Odpovědět
sv

sv

1.10.2023 21:32 Reaguje na vaber
Ano, pořád žvaníš z cesty.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.9.2023 20:45 Reaguje na vaber
Ono zalezi na typu prehrady. Uz pred lety jsem cetl stesky sovetskych/ruskych/urajinskych ekologu na to, jak stalinske prehrady na Volze a Dnepru zaplavily nejplodnejsi pudu kolem tech rek a ze by bylo rozumne ty prehrady vypustit. No tak Kachovskou prehradu uz teda vypustili... a ukrajinske noviny jiz pisi, jak bohata uroda zeleniny a brambor se tam jiz misty objevila za ten kratky cas. Fakt je, ze kapacita zavlazovacich kanalu vedoucich z te nadrze je obrovska - ale to se da zvladnout i za pomoci cerpadel, zvlast stoji li vedle mohutna jaderna elektrarna... Nenavrhuji vypustit Slapy a ani ten Orlik (krome snad tedy jeho horni casti :) ale u tehle nizinnych prehrad to muze casem opravdu byt otazka
Odpovědět
va

vaber

1.10.2023 08:29 Reaguje na Miloš Zahradník
ale jako správný zelený ochránce přírody by jste měl vypuštění všech přehrad prosazovat,
ovšem vypuštění jakési horní části Orlíku, to vypadá na geniální myšlenku , jen najít podobně geniální soukmenovce na vyšších místech, kteří to prosadí,
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

1.10.2023 12:24 Reaguje na vaber
Predesilam, ze moje sympatie pro zelene ochrance prirody skoncily uz pred 30 lety, s jejich fanatickym bojem "za kazdou cenu" proti jadernym elektrarnam. S tim mym navrhem vypustit horni polovinu Otliku :) jasne ze by to bylo strasne drahe ale ekologove na prachy (ktere pritom nejsou jejich) prece nehledi. Rozhodne ale muj navrh neni takovou silenosti jakou jsou napr. ruzne ty emisni odpustky a vubec vsechny dotace, co jsou vrhany do nasilneho prosazovani gryndylu.
Mimochodem - mit poradne kapacitni polder nad Prahou by vubec nebylo k zahozeni... vodaci by z nove odhalenych terenu meli opravdu radost a do te nove divociny v tom polderu by se mohli prestehovat fanaticti strazci a zakazovaci ze Sumavy - kterou by naopak potom treba mohli predat do zpravy normalnim lidem :)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.9.2023 13:48
Pomerne obsahla diskuse na tohle tema je na Novinkach https://www.novinky.cz/clanek/domaci-z-orliku-bude-precerpavaci-elektrarna-40444497 na ekolistu se casto strhne daleko vetsi diskuse u clanku na marginalni tema, par desitek metru ctverecnich "alpinske louky" na Snezniku ci Snezce ci nejakeho lokalniho mokradu napriklad - zatimco tady, u otazky zda u nas stavet ve velkem rozsahu precerpavaci elektrarny jde nejen o zasadni zalezitost statni energetiky ale v pripade treba toho Orliku i o ekologii stovek kilometru pobrezi tehle nejvetsi vodni nadrze v CR (pozn. s temi stovkami kilometru neprehanim, kolik je oficialni udaj - existuje* li - delky pobrezi vodni nadrze Orlik zaplavujici 70 km Vltavy se vsemi jejich zahyby v udolich vsech pritoku apod.?)


*pozn. videl jsem nekde udaj - slo jen o nejaky kvalifikovany odhad samozrejme - ohledne sumarni delky pobrezi vsech svetovych jeze. Bylo to cislo vyrazne vetsi, nez podobny odhad pro pobrezi vsech svetovych mori
Odpovědět
va

vaber

30.9.2023 18:45 Reaguje na Miloš Zahradník
co se změní?
hladina Orlíku kolísá o metry už nyní,
alespoň se využije ta přebytečná sluneční energie a z pohledu ekologie je to lepší než nějaké obludné bateriové uložiště ,které když blafne jak v Austrálii, je to opravdu masakr
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.9.2023 20:30 Reaguje na vaber
Ja nic proti precerpavacim elektrarnam samozrejme nenamitam,
kdyz uz jsou teda postaveny ty obcasne energeticke zdroje
Velke sezonni kolisani hladiny Orliku je dan za vyrovnavani nizkych toku Vltavy cili asi nutne zlo
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.9.2023 17:03
No, bude to mít o něco horší účinnost než Dlouhé Stráně, ale jako akumulace občasných zdrojů se to bude víc než hodit.
Odpovědět
va

vaber

30.9.2023 18:42 Reaguje na Radim Polášek
proč horší účinnost? menší spád znamená menší výkon, při stejném průtoku
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

30.9.2023 20:37 Reaguje na Radim Polášek
Ono by to chtelo asi podrobnejsi rozbor pro oboje nepravidelnosti v dodavkach elektriny: 1) spickova spotreba versus 2) obdobi prebytku elektriny z obcasnych zdroju Zatimco to prvni ma periodu jeden den
tak to druhe ma dve periodicke slozky: jedna ma denni periodu
a ta druha, dulezitejsi zalezi na aktualni meteo situaci kdy
slunce pali/vitr fouka treba cely tyden/mesic a pak treba tyden/mesic pro zmenu skoro nic To klade ruzne pozadavky ani ne tak na vykon tech precerpavacek jako na velikost akumulacni nadrze atd.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.10.2023 07:46
Kamýk je poměrně malá vyrovnávací nádrž a musí pouštět vodu i dolů. No takže pro nějakou větší akumulaci by se musela nadstavit a to se neuvažuje.
Odpovědět
ig

2.10.2023 00:44
Pro zajímavost: před nedávnem v tisku vířila informace o gravitační baterii, která zvedne 1000 tun pevných závaží do výšky 100 m (na složitost nehleďme, nákladů se nelekejme) a získala si značnou podporu veřejnosti. Zde se jedná o 4000000 tun do výšky 50 metrů. Dál bez komentáře, to je jen takový výpočet.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.10.2023 08:57
To, co je ekology kritizováno, tak je i prosazováno. Pouze záleží na tom, jak se to podá a proč! Prudké kolísání hladiny ukončí u většiny ryb přirozený výtěr na obou nádržích, kdy se jikry v mělčinách ocitnou na suchu. Rovněž tak se změní potravní nabídka kvůli náhlým poklesům. Je
nutné určit priority a míru poklesů a vzestupu hladin obou nádrží
(u Kamýku to může být mnohem větší rozdíl, než u Orlíku) a to upouštění
z Kamýku při jeho naplněnosti. Je rozdíl stálý průtok a nebo rázové
vlny, které odtrhnou jikry přilepené na kamenech a rostlinstvu a strhnou
sebou i plůdek. Takové "minipovodně" podle požadavků OZE jsou velkým
zásahem do ekosystému řeky a přehrad původně určených k zajištění
stabilního průtoku, jak za povodní, tak i za sucha. Popírá se tak jejich
původní účel a připomíná mi to jez, který odkloní tok řeky na MVE a řeku
nechá na suchu a to vše v zájmu získání elektřiny z OZE! Prostě ekologie
na ruby!
Odpovědět
ig

2.10.2023 09:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Njn. Teď ještě aby to někdo vysvětlil těm mamlasům kteří odpovídají za blokování jaderných elektráren.
Odpovědět

Radek Čuda

2.10.2023 16:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Neděje se mi to často, ale tentokrát s vámi plně souhlasím. Prostě tlačit všude OZE za každou cenou je pro přírodu a krajinu vyloženě medvědí služba.

Ale to je různým pošukům putna, oni mají svého nepřítele a svoji svatou víru a tím to končí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist