Největšími znečišťovateli životního prostředí jsou uhelné elektrárny, ukazuje žebříček ekologických organizací
Emise nebezpečných látek v Česku podle ekologických organizací meziročně mírně klesly, jsou ale vyšší než v roce 2020. Mezi největší znečišťovatele patří podle aktivistů hlavně provozy z Ústeckého, Pardubického, Středočeského a Moravskoslezského kraje.
Uhelné elektrárny a teplárny jsou podle ekkologických organizací největšími zdroji úniku rtuti do ovzduší, obsadily prvních devět míst žebříčku. Na prvním místě je elektrárna Chvaletice společnosti Sev.En Energy, která v porovnání s předchozím rokem vypustila o 70 procent více rtuti. Na druhém místě se umístila elektrárna Počerady stejné společnosti. Elektrárna Chvaletice je první i v žebříčku toxických těžkých kovů. Meziročně zvýšila emise arsenu o téměř 3,5 tuny, tedy o více, než ho vypustila do ovzduší v předchozím roce, kdy to bylo 2,1 tuny. V emisích rakovinotvorných látek je elektrárna na třetím místě.
Pode Gabriely Sáričkové ze skupiny Sev.en Energy, kam patří elektrárna Chvaletice, vyplývají vyšší hodnoty škodlivin z loňského rekordního provozu elektrárny. "Ten způsobila energetická krize a zásadní zvýšení poptávky po elektřině z domácích zdrojů. Tradiční elektrárny tak v krizových měsících obrazně řečeno vytrhly velký trn z evropské energetické paty, což je všeobecně známo a vědí to i ekoaktivisté," uvedla Sáričková. Elektrárna vloni ve spolupráci s ČVUT, Akademií věd ČR a dalšími akademickými a výzkumnými institucemi pokračovala v aplikovaném výzkumu na snižování emisí rtuti. Loňský čistý zisk elektrárny dosáhl 1,003 miliardy korun, rok předtím činil 132 milionů korun. V roce 2022 vyrobila 4902 gigawatthodin (GWh) elektrické energie, což byla nejvyšší roční výroba elektřiny od zprovoznění elektrárny v roce 1977.
Elektrárna Počerady je podle žebříčků největším zdrojem emisí skleníkových plynů, na druhém místě se umístila elektrárna Chvaletice. Počerady zvýšily meziročně emise skleníkových plynů o přibližně 700 000 tun, Chvatelice o zhruba 1,1 milionu tun. Celkově množství ohlášených skleníkových plynů do IRZ mírně pokleslo.
"Snížení emisí skleníkových plynů je bohužel v Česku stále zanedbatelné. Nové zdroje čisté energie se téměř nestaví a stále zůstává v provozu celá flotila zastaralých uhelných elektráren, z nichž ty dvě největší - Chvaletice a Počerady - navýšily v minulém roce výrazným způsobem svou výrobu," řekl Lukáš Hrábek z Greenpeace.
Nejvíce rakovinotvorných látek podle ekologických aktivistů vypustila do životního prostředí Spolana Neratovice. Uniklo z ní meziročně téměř totožné množství trichlorethylenu a o něco nižší množství vinylchloridu než v předcházejícím roce. Spolana vede i žebříček mutagenních látek. "Spolana je jediným výrobcem kaprolaktamu v České republice, což se vzhledem k charakteru používaných surovin a chemických látek logicky odráží na jejím postavení v daném žebříčku. Dlouhodobě snižujeme dopad výroby na okolní prostředí," doplnil mluvčí Spolany. Firma podle něj za více než 200 milionů korun zprovoznila novou teplárnu na zemní plyn, která nahradila teplárnu spalující hnědé uhlí, což přineslo snížení emisí oxidu siřičitého o 99 procent, emisí prachu a oxidů dusíku o 90 procent a emisí oxidu uhelnatého o 60 procent.
Za smutného skokana roku lze podle aktivistů označit společnost Saint-Gobain Adfors v Litomyšli, která meziročně více než zšestinásobila množství vypouštěného formaldehydu do ovzduší. Saint-Gobain Adfors vyrábí stavební materiály, zaměřuje se na textilní technologie a technologie tužení.
Provozy ze zákona hlásí úniky a přenosy nebezpečných látek samy. Arnika sestavuje žebříčky 19 let a vychází z veřejně dostupných údajů v Integrovaném registru znečišťování, který vede ministerstvo životního prostředí.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (32)
Michal Uhrovič
26.10.2023 09:30 Reaguje naLukas B.
26.10.2023 11:46 Reaguje naJaroslav Řezáč
26.10.2023 14:02 Reaguje naRichard Vacek
26.10.2023 06:32Stačí si porovnat emise uhelné elektrárny s emisemi domácností, spalujících uhlí nebo dřevo.
Jaroslav Řezáč
26.10.2023 13:58 Reaguje na Richard VacekJaroslav Řezáč
26.10.2023 14:05 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
26.10.2023 15:13 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTeď zbývají drobné hnidy, které není potřeba řešit, protože vynaložené náklady by nebyly kompenzovány případným zlepšením.
Daniel Višňovský
28.10.2023 18:48 Reaguje na Jaroslav Řezáčpepa knotek
26.10.2023 06:39Pavel Hanzl
26.10.2023 08:16 Reaguje na pepa knotekDaniel Višňovský
28.10.2023 18:49 Reaguje na pepa knotekSlavomil Vinkler
26.10.2023 07:46Lukas B.
26.10.2023 09:02no a když se podíváme na ten sodovkový plyn, tak je vypouštěn z elektráren zejména proto, že bylo zabráněno výstavbě/dostavbě jaderek (a u našich sousedů dokonce k odstavení funkčních jaderek) a uhlí funguje jako horká záloha nesmyslných větrníků a fotovoltaiky. ostatně, tak jako postupně lezlo najevo, kdo popichoval a financoval mládežnická "protiválečná" hnutí v šedesátkách, vyleze jednou najevo, cui bono tohle evropské eko magoření (z hlediska geopolitiky a jeji strategie je podezření nasnadě, ostatně dobře placená křesla vysloužilých europolitiků v dozorčích/správních radách...)
Michal Uhrovič
26.10.2023 09:52 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
26.10.2023 10:56 Reaguje na Michal Uhrovičstačí zimní procházka po téměř libovolné české vesnici nebo pohled na smetiště/popeliště plné (třeba) ohořelého nábytkového kování. osobní zkušenost svého druhu to bezesporu je.
Michal Uhrovič
26.10.2023 11:50 Reaguje na Lukas B.A nedělám si iluze o našich spoluobčanech.
Lukas B.
26.10.2023 12:24 Reaguje na Michal UhrovičLukas B.
26.10.2023 10:58 Reaguje na Michal Uhrovičpepa knotek
26.10.2023 10:35 Reaguje na Lukas B.Majka Kletečková
26.10.2023 21:28 Reaguje na pepa knotekpepa knotek
27.10.2023 13:10 Reaguje na Majka KletečkováBřetislav Machaček
28.10.2023 11:54 Reaguje na Majka Kletečkovázáměr, jak zvýšit zájem o nákup automobilů, jako
nutnosti se dopravit do práce a pro ostatní potřeby.
Pak se z toho stal začarovaný kruh, kdy s poklesem cestujících klesal počet spojů a nebo se dokonce
rušily. S počtem klesajících spojů se stala HD
nefunkční a následovalo další omezení, či zrušení.
Do vesnic, kam jezdilo denně deset spojů jezdí 2
a o víkendu ani jeden. Ruší se i lokálky kdysi
plné turistů a vše ruku v ruce s cenami, které
jsou mnohdy vyšší, než čisté náklady na dopravu
autem po odečtení nákladů na jeho pořízení a
údržbu. Ty jsou ale i když auto stojí a tak proč
ho nepoužít místo nefunkční HD? Likvidace HD už
byla započata dávno a rozjetý vlak jejího konce
už nelze zastavit. Pokus zakázat lidem spalováky
a nahradit elektromobily opět neřeší zatížení
životního prostředí množstvím vozidel a ani jejich
vlivu na zmar řivých tvorů pod jejich koly. Budou
umírat stejně(ne-li kvůli tichému provozu více)
jako nyní u spalováků a otěr pneumatik bude taky
stejný. Pouze kouř nepůjde z výfuku, ale z komína
elektrárny. HD tak jako tak časem až na výjimky
skončí a nezbude nic jiného, než individuální
dopravní prostředky. Vítejte co chcete, ale to,
co jste napsala je utopií!
P.S.: Taky bych to uvítal, ale jsem realista a
nikoliv utopista.
Daniel Višňovský
28.10.2023 18:52 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
28.10.2023 19:27 Reaguje na Majka KletečkováBřetislav Machaček
26.10.2023 17:45ČR fungovat 4 JE o celkovém výkonu, který by uhelky s přehledem nahradil.
Je to jejich vina a taky Jihočeských matek(spolek z dob stavby Temelína)
a v všech porevolučních vlád bez rozdílu, které investovaly do kravin,
místo do JE a ostatních potřebných staveb. Těch promarněných 33 let už
asi nikdo nikdy nedožene a tak si předchozí chyby musíme vyžrat sami.