https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nektere-clenske-zeme-eu-se-stavi-proti-navrhu-na-snizeni-spotreby-plynu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Některé členské země EU se staví proti návrhu na snížení spotřeby plynu

22.7.2022 01:58 | BRUSEL (ČTK)
Některé členské země Evropské unie se staví proti návrhu Evropské komise na snížení spotřeby plynu. Podle zdrojů agentury Reuters na středeční schůzce diplomatů z jednotlivých států EU vyjádřilo pochybnosti ohledně tohoto návrhu nejméně 12 z 27 členských zemí. Proti se vyslovily vlády Španělska a Portugalska, napsala agentura AP.
 

Evropská komise ve středu navrhla, že členské země EU by měly kvůli očekávanému výpadku dodávek ruského plynu omezit během nadcházející topné sezóny spotřebu plynu o 15 procent. Tento cíl by měl být dobrovolný, Brusel by však podle návrhu mohl po konzultaci s členskými zeměmi vyhlásit stav plynové nouze, který by vyžadoval povinná omezení spotřeby v celé EU. Aby pravidla vstoupila v platnost, musí je nejprve schválit členské země

Podle agentury Reuters je hlavním zdrojem pochybností to, zda by Evropská komise měla mít v případě nouze právo snížení spotřeby nařídit. "Členské země chtějí mít možnost spustit krizový mechanismus ve svých rukou. Není to něco, co by chtěly přenechat Evropské komisi," cituje Reuters nejmenovaného představitele EU.

Některé země navíc považují za nesprávné, že navrhovaný rozsah snížení spotřeby plynu je pro všechny státy stejný. Mezi tyto země patří Španělsko a Portugalsko, pro které Rusko není důležitým dodavatelem plynu, a Maďarsko, které jedná s Ruskem o nových dodávkách plynu.

Diplomaté z jednotlivých členských zemí EU budou o návrhu diskutovat v pátek. Cílem je, aby jejich ministři energetiky věc schválila na úterním mimořádném úterním zasedání. Ke schválení je zapotřebí souhlas nejméně 15 zemí, píše Reuters.

Španělsko a Portugalsko dnes uvedly, že návrh podporovat nebudou. "Nebere v potaz rozdíly mezi zeměmi," zdůraznil portugalský státní tajemník pro energetiku João Galamba. Varoval, že nucené snižování spotřeby plynu by při slabší produkci vodní energie na Pyrenejském poloostrově mohlo způsobit výpadky elektřiny.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 07:40
Ten návrh je nesmyslný od začátku. Omezování spotřeby se dělá zcela automaticky cenou.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.7.2022 08:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Že vás huba nebolí, takto špinit milovaný Brusel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 08:16 Reaguje na Jaroslav Studnička
To není špinění. To si najděte u Vinklera, to je normální kritika.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.7.2022 08:07
Místo nesmyslů by si EU potentáti měli došlápnout na Německo, aby sebou mrsklo a zprovoznilo NS2. Jestli bude kvůli razítku celá Evropa mrznout, tak to jen ukáže na stav úpadku západu, který si pak ani nezaslouží, aby dál pokračoval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 08:12 Reaguje na Richard Vacek
Na co bude nějaký NS2, když do něho nikdo nenatlačí plyn?
To by mě fakt zajímalo.
Odpovědět
va

vaber

22.7.2022 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
ale Hanzl vono by se tlačilo, kdyby to nebylo politicky zakázáno,
určitě ví kdo byl první proti výstavbě plynovodu ,už dávno před krizí,nejdříve nesmyslné zdůvodňování ohrožením životního prostředí ,potom zákaz práce lodi co pokládala potrubí do moře a Rusove si museli postavit vlastní loď,
vše se připravovalo dávno před krizí a směřovalo k jasnému cíli a ten se podařil
výsledek známe všichni,
ale Hanzl nechápe a nikdy nepochopí a to se přesně od plebsu chce, aby opakoval ,co ti nahoře řeknou a bojoval za to,
život je boj
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.7.2022 09:31 Reaguje na vaber
Trefil jste to velmi přesně, kdo měl zájem nezprovoznit NS 2, aby prodával svůj drahý plyn.
No a teď ještě přibyly objednávky na zbraně a je
krach hospodářství zažehnán bez úmrtí jejich
jediného vojáka. Nepřátelé se navzájem pobijí a
s přátel se staly loutky a lokajové. Úspěch za
pár jidášských grošů a vyhrožování sankcemi
za zprovoznění NS 2. se tak dostavil a hlupáci
ještě tleskají energetické chudobě a propadu ekonomiky v konkurenční EU.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

22.7.2022 10:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Komické. USA (stejně jako Polsko a Ukrajina) byly proti NS2 kvůli politickému a ekonomickému vlivu Russka v Evropě a dle dohody sankce budou využity jen v případě, kdy Russko podnikne agresivní kroky vůči Ukrajině a nebo bude chtít využít energie jako politickou zbraň.

USA před krachem? Komiku. Víte proč Evropa zbrojí? Protože je Putler hov.do s napoleonským syndromem. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 10:05 Reaguje na Petr Eliáš
Nemáte pocit, že ti místní vohnouti mají všechno úplně naopak?
Já mám někdy pocit, že jsem naopak já, ale každý kontakt s realitou mě přesvědčuje, že ne.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.7.2022 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte pravdu, jste zcela mimo realitu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 10:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tebe se nikdo na nic neptal.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.7.2022 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak jako vás se nikdo neptá na vaše demagogické trollování.

Tykání si nechte pro soudruhy v Kremlu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 10:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Nešťastní vohnouti, napřed vymudrujte, prož je zastavený Jamal a uškrcený NS1. (Přátelství, TurkeyStrem).
Až tohle budete vědět, tak začněte vytvářet teorie, jak by nám pomohl NS2.
Dřív je to jen plácalismus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 09:57 Reaguje na vaber
Máte to kouzelně naopak, jak dycky.
Američané varovali silně, že dalším plynovodem se zvýší objem plynu dopravovaném z Ruska do Evropy.
A tím její závislost.

A jak to dopadlo? Evropa měla si 40% závislosti a dnes bojuje o přežití, když to Puťka zarazil.

Mít nezálohované ještě gigaobjemu z NS2, bude mít závislost třeba 60% a to by byl teda nářez!! To by šla do velmi silné krite.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.7.2022 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl
No tak ať dají Němci štempl. Takhle si budeme třeba myslet, že mrzneme kvůli Německu. A nebylo by fajn, kdybychom si spolu s vámi mohli pobrukovat, že za to může Putin?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 10:17 Reaguje na Richard Vacek
NS1 byl totálně zasatavený kvůli turbínw v Kanadě.
Dnes je turbína v Německu někde ve skladu (a Rusi ji nechtějí) a NS1 jede na 40% výkonu. Tak kdo z nás dělá pitomečky?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 08:15 Reaguje na Richard Vacek
Místo nesmyslů by si EU potentáti měli došlápnout na Rusko, aby sebou mrsklo a zprovoznilo Jamal. Který je plně funkční a odstavený. Jestli bude kvůli razítku celá Evropa mrznout, tak to jen ukáže na stav úpadku západu, který si pak ani nezaslouží, aby dál pokračoval.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.7.2022 09:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Západ sice upadá, ale za klima bojuje nesmyslnými prostředky jako lev! Přitom jdou totiž obrovské peníze do správných kapes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 09:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Tři sdělení, všechny špatně.
Západ neupadá (opak doložte statistikou, grafem) a na to, že je v energetické válce, stojí si velmi dobře.
V boji za klima poraďte lepší postup.
Obrovské peníze jdou především do hi-technologií. Ty kapsy dokažte.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

22.7.2022 15:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Globální problém je třeba řešit účinným globálním nástrojem. Jenže o to ti politici nestojí. Proč, na to mi vy odpovězte.

Aha, FVE jsou hi-technologie a nemají kapsy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 15:41 Reaguje na Jiří Svoboda
OZE jsou globální nástroj, staví se v Evropě, Americe i v Asii, Afrika na ně přímo spolíhá. Znáte nějaký globálnější?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.7.2022 09:20
Jak čtu diskuzi, Hanzl je zase v rauši. Tady pár objektivních vět o problému.
.............

V březnu 2022 pak místopředseda EK Frans Timmermans prohlásil, že EU se zbaví závislosti na ruském plynu „mnohem dříve než v roce 2030“ a už letos sníží dodávky o dvě třetiny.
Z prohlášení EK pak vyplývá, že za realizaci těchto plánů budou z velké části zodpovědné vlády jednotlivých států. Bez jakéhokoliv dalšího komentáře konstatuji, že Nord Stream 1 od čtvrtečního rána jede cca na třetinu.

Co tím chci říci: Plynová krize v zimě BUDE, energie budou ještě dražší než nyní. A pokud nepůjde o rozhodnutí Ruska, půjde o vědomé rozhodnutí EU a jejích vlád. Zásobníky naplněny nebudou, protože zásobníky se plní v létě, tedy nyní. Prostě s tím počítejme, není žádné „možná“ a „snad“.
Množí se indicie, že věc není tak černobílá. Ve stejnou chvíli, kdy Evropa volá, že jí chybí plyn z Ruska, současně s největší pravděpodobností nenavyšuje své objednávky.
„Oficiální“ stanovisko hovořilo o tom, že se Německo obává, že dnes, 21. července, nezačne po plánované odstávce za účelem údržby proudit z Ruska do Německa plyn plynovodem Nord Stream 1. (To se nestalo, plyn plynovodem teče asi na třetinu kapacity.)

Vedle toho je ovšem realita taková, že Německo zcela dobrovolně, vědomě a záměrně zablokovalo plynovod Nord Stream 2, který je paralelní s plynovodem Nord Stream 1 a měl znásobit jeho kapacitu na dvojnásobek. Nord Stream 2 je hotový, natlakovaný, stačí jej spustit – ale Německo by k tomu muselo poskytnout certifikaci. A to odmítlo udělat. Volání, že je málo ruského plynu, tedy nekoresponduje s faktem, že Německo odmítlo víc ruského plynu.
Politicky je již rozhodnuto.

celé zde :

https://echo24.cz/a/SmxDJ/plynova-krize-bude-zasobniky-naplneny-nebudou?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=774571&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=774571&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=ewragPOxTgj-202207220556&dop_id=17208119
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 09:52
Jen drobný dotaz: šlo by do Evropy víc plynu, kdyby byl v provozu NS2, když Jamal a odstatní plynovody jsou zastavené? Proč?

Proč šlo do Evropy plynu x krát více předloni (loni se už škrtilo) a dříve, když žádný NS2 neexistoval?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.7.2022 10:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Plynu šlo méně, protože si ho více nikdo neobjednal. Prostě šlo tolik, kolik bylo objednáno.
A proč bylo objednáno méně? Protože EU preferovala aby se plyn nakupoval ne na základě dlouhodobých smluv, ale na spotovém trhu.
A proč to EU preferovala? Protože v Bruselu jsou "odborníci".
Maďarsko si navzdory EU zajistilo dlouhodobé smlouvy s Ruskem. DOkonce přeprodává plyn Srbsku a poskytuje mu i svou skladovací kapacitu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.7.2022 11:15 Reaguje na Richard Vacek
Snad to pan Hanzl pochopí , a kdyby ne tak tady je odborná analýza energetického pokeru EU/USA :

https://www.newstream.cz/nazory/lukas-kovanda-za-energetickou-krizi-i-rapidni-inflaci-si-muze-zapad-sam?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=iyRBhMB5MdT-202207011632&dop_id=16992500
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 11:21 Reaguje na Richard Vacek
Opět nesmysly jak dycky.
Plyn nakupují firmy (pracovně kšeftaři s plynem, např. Uniper) nikoliv "odborníci z Bruseli".
A ti měli smlouvy různého typu, hloupá ruská lež je, že si cha cha neobjednali. Proč by to dělali, když ten plyn k životu nutně potřebují?
Putin se loni vymastil na všechny, na dluhé i krátké.
Maďarsku dodává nějaký plyn (ale lid protestuje v ulicích) jen proto, že je ochotné podrážet EU a odmítá podporovat Ukrajinu.
Energie je zbraň, říkával Puťka.

Díky naší vládě, která nežvaní a maká, máme plyn ze Západu a Rus nám může políbit...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.7.2022 11:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Díky naší vládě plyn bude, ale asi třikrát tak drahý. A ten váš "plyn ze Západu" bude ruský, z dost velké míry, protože jen naprostý pitomec si může myslet, že Rusko bude dobrovolně vyklízet pozice, aby si Američané mohli mastit kapsy.
Rusko je dnes v pozici, ač samozřejmě naše média tvrdí něco úplně jiného, že si může odběratele vybírat, a mám obavu, že to vzhledem k EU začne dělat dost důsledně. Ostatně, nám to přece podle vás může být jedno, jen jsem zvědav, jak brzo dojde obyvatelstvu trpělivost s touto vládou naprostých mimoňů a diletantů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 13:34 Reaguje na pavel peregrin
Třikrát drahý plan by byla vyložená výhra, protože z Ruska je dnes 20x dražší a nikdy nevíte, jestli bude (před válkou 6 eur, dnes asi 130). Ten západní plyn je z Norska, Holandska a Skotska a především z USA.
Rusi už vyklidili pozice totálně, ještě včera do Evropy nešel plyn žádný.

Odběratele si může fakt vybírat muhehehehhehe, jenže si nějakého pořád nevybral cha cha. Jen něco posílá Maďarům jen proto, že Orbán se plazí.
Do Evropy se hrne plyn z celého světa, problém je, že nestíhají terminály. Ale na podzim má být jeden hotový s kapcitou prakticky celého ČR.

A vohnouti budou pořád bečet, že bez ruského plynu zdechnem. Neskutečný.

Kam proboha chodíte na takoové pitomosti? To je Sputnik nebo Aeronet?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.7.2022 14:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase plácáte?
Emil Novák vám to tady vysvětloval a vše se dá dohledat:
https://www.kurzy.cz/komodity/pxe-zemni-plyn-graf-vyvoje-ceny/



Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 14:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-cesi-maji-sanci-plynovou-krizi-prezit-bez-katastrofy-kdyz-zacnou-setrit-209408
Všimněte si prvního grafu a ceny dne 24.5.2020 - 4.90 eur/MWD.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

22.7.2022 15:15 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), dávat za příklad covidové období, to může jen expert Hanzl.

Ale tak alespoň jste kromě jednoho znaku trefil a použil správnou jednotku :-)))
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.7.2022 12:19
Je to taková nepovedená komedie.

Rusko napadlo Ukrajinu a EU uvalila na agresora sankce. M.j. minimalizovat odběry uhlí, ropy a plynu z Východu.
Díky tomu astronomicky narostly ceny na burze, neboť jiní dodavatelé nejsou s to Gazprom nahradit během krátké doby.
Rusové plyn EU nabízejí, ale ta ho odmítá a chystá na unijní domácnosti energetickou chudobu.
Navíc ekomagoři z Bruselu stále trvají na urychleném odchodu od fosilních paliv aniž by řekli, čím je chtějí nahradit.

Plynu paradoxně je dostatek, ale uražená ješitnost EK velí raději umrznout , než si vzít ropu a plyn od Putina.

Soudruzi z NDR zjevně podcenili význam energetiky pro společnost , protože o ní neví ani zbla .
Podcenili také hrubě ochotu lidí tolerovat tyto úlety a v zimě se budou divit , až nastanou prudké protesty napříč EU a davy je budou s klacky nahánět po ulicích. To už neokecají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 13:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy si fakt nepamatujete údálosti půl roku staré?
EU uvalilo bankovní sankce (vyhození ze SWIFT), sankce na Puťkovy oligarchy, sankce na vývoz vojenský materiál do Ruska, sankci na dopravní letadla atd. atd. atd. jednotlivé firmy (od McDonalda přes Shell po Renault a VW) opustily Rusko i za cenu brutálních ztrát.

ŹÁDNÁ SANKCE NA RUSKÝ VÝVOZ UHLÍ, ROPY, NEBO PLYNU NEEXISTUJE.

Uhlí má končit až v srpnu, ropa koncem roku, plyn nikdy.

Energie je v EU dost, ropa je na normálních cenách, i problémy s plynem (který škrtí POUZE Putin) se řeší na pochodu. Takový blábol se ani tady často nevidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 13:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Co to melete za úplné blbosti? Jaká ješitnost? Plyn jde k nám v omezeném míře a Evropa jeji kupuje!! Plní si zásobníky ale nespolíhá na něj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 13:24
Kořen celého nedorozumnění je v tom, že vohnouti nejsou schopní pochopit, že Rusko je nepřítel, i když to Putin říká a taky se podle toho k nám chová. Prostě ne a ne, ta zabejčenost je až děsivá.

To jim samozřejmě brání pochopit cokoliv z reálného světa, mají ho celý naopak a tvrdí někdy naprosto bizardní pitomosti. Třeba že plyn z Ruska zastavil cha cha "grýdnýl" a podobné perly!!

Samozřejmě jim nedochází, že Putin by nás nechal zmasakrovat stejně krutě, jako bratry Ukrajince, pokud by měl tu možnost. Což naštěstí nemá, jenže právě vohnouti by při nějaké špatné konstelaci mu tu možnost mohli dát.
Jejich blbost je skutečně galaktického rozměnru a já je rozhodně nepodceňuju.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

22.7.2022 13:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nejste zralý jenom na léčbu u psychiatra , ale už přímo na umístění v příslušném zařízení bez vašeho souhlasu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 14:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
Místo toho plácalismu zkuste vymudrovat, proč Putin tak idiotsky vydírá Evropu, když je mu jasné, že s veškerým obchodem tu končí. A ten mu dělal asi 60% příjmu SR z exportu.
Celé svoje nejdůležitější obchodní teritorium nechává Američanům. To je přece sebevražendé jednání!! Proč?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.7.2022 18:33 Reaguje na Miroslav Vinkler
On ztrácí "inteligent" poněkud nervy, protože mu jaksi nic
nevychází. Nepotřebovali jsme ruský plyn- potřebujeme,
Putin ho nechce dodávat-dodává, odjinud ho bude dost-
možná za pár let, OZE to nahradí- odborníci říkají nikoliv, Vodík bude zálohou- za mnoho let. Vše kompletně tak drahé, že už dnes krachují pekárny a továrny se stoletou tradicí. Možná mu už došlo i vyúčtování a zjistil, že to není o pár
stovek více, ale o tisíce. Na stáří mu nezbude nic jiného
než šetřit a možná i mrznout, ale víra mu zůstala a to je
hlavní, když už došly argumenty. Víra je o slovu věřit jiným, když už mi schází vlastní rozum. U věřícího křesťana se tomu ani nedivím, když pouze věří a pochybuje o vědě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2022 20:13 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste naprosto a přímo kouzelně zcela nejen mimo, ale přímo naopak.
Já totiž vím, že jsme ve válce a vím (na rozdíl od ropáků a vohnoutů) kdo je nepřítel.
Takže jsem velmi potěšen, protože se to vyvíjí velmi dobře, dnes jde k nám plyn hlavně z Holandska, Skotska a Norska, velké LNG terminály nestačí pro lodě hlavně z USA a na podzim se má spustit jeden (nebo víc?) gigantických v Německu nebo Holandsku.
A když to hlupačisko pustí něco NS1, tím lépe, budou rezervy.
Takže já si přeji, abychom vyhráli, kdežto vy a ostaní chcete, aby ČR prohrála (tj. krutě se propadla a musela jít prosit ztrůdu do Kremlu) a tím se stala zase gubernií Ruska.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.7.2022 09:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Diagnóza? .....!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist