https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zameru-povodi-moravy-zvysovat-hladinu-novych-mlynu-brani-dalsi-zaloba
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Záměru Povodí Moravy zvyšovat hladinu Nových Mlýnů brání další žaloba

9.6.2025 01:55 (ČTK)
Foto | Huhulenik / Wikimeda Commons
Záměru Povodí Moravy mít možnost zvyšovat hladinu Novomlýnských nádrží brání další žaloba. Spolek Děti země ji podal proti rozhodnutí o změně povolení k nakládání s vodami. Nelze tak předvídat, zda a kdy se hladina bude moci zvyšovat. ČTK o tom informoval Radek Špatka z útvaru vnějších vztahů a marketingu státního podniku Povodí Moravy.
 
Povodí roky usiluje o možnost zvyšovat hladinu střední a dolní nádrže na novomlýnských nádržích na Dyji o 35 centimetrů, aby byl dostatek vody. Objem zadržené vody by se díky zvýšení hladiny mohl zvýšit až o devět milionů metrů krychlových, které by pak posloužily i zemědělským závlahám. Ekologičtí aktivisté ale kritizují negativní vliv záměru na ptačí oblast.

"Obnovení zásobního prostoru vyžaduje zejména úspěšné zajištění potřebných správních rozhodnutí. Do probíhajících správních řízení aktivně vstupují spolky Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu a Voda z Tetčic, které podávají odvolání a další opravné prostředky s cílem zamezit realizaci tohoto záměru," uvedl Špatka.

Zásadní podmínkou pro uskutečnění plánu je podle něj vydání potřebných povolení, souhlasů a výjimek z ochranných podmínek podle zákona o ochraně přírody a krajiny, které vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje v únoru 2022. Proti rozhodnutí krajského úřadu se aktivisté odvolali, odvolání následně zamítlo ministerstvo životního prostředí. Rozhodnutí ministerstva ale v říjnu 2024 zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně. Proti tomuto rozsudku podal státní podnik kasační stížnost, o té doposud nebylo rozhodnuto.

Přibyla ale i nová správní žaloba, a to ohledně rozhodnutí o změně povolení k nakládání s vodami. To vydal v červenci 2023 krajský úřad, následně letos v lednu jej potvrdilo ministerstvo zemědělství. I proti tomuto rozhodnutí ekologové podali správní žalobu. "V současné době proto nelze odhadovat výsledek správních a soudních řízení, a tedy ani časový rámec vlastního navýšení hladiny," uvedl Špatka.

Soustava tří vodních nádrží vznikla postupně v 70. a 80. letech minulého století a jejím účelem bylo zachycení povodňových průtoků. Zároveň tehdejší plánovači chtěli akumulovat vodu pro intenzivní zemědělskou výrobu, kterou měl rozvádět rozsáhlý systém zavlažovacích kanálů. Z tohoto plánu se uskutečnil jen zlomek. Nádrže vznikly na místech rozsáhlých lužních lesů. Původně se plánovalo, že hladina bude ve výšce o 35 centimetrů výše, než je dnes. Ekologičtí aktivisté však uhájili současnou výšku hladiny a o zvýšení se začalo hovořit až kvůli extrémnímu suchu, které jižní Moravu a prakticky celé Česko zasáhlo v letech 2015 až 2019.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.6.2025 07:01
Celkově je sucho už delší dobu, hladina spodní vody stále klesá,
takže každý centimetr vyšší hladiny vody - jenom dobře !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.6.2025 07:38
Ono by šlo při dobré vůli obojí. Dynamika vod i v této oblasti byla: jarní záplavy= vysoká hladina a postupné poklesávání až k podzimnímu suchu. Všichni živičichové se uměli přizpůsobit. Navíc hnízdní ostrovy lze technicky o 50 cm navýšit, či udělat plovoucí, aniž to nějak výrazně zvýší náklady. Vysoká hladina by umožnila :
-zadržení vody v krajině, což je významě ekologické
-snadné jarní povodňování lužních lesů, což je významě ekologické
-vyšší výrobu ee v elektrárně o cca 10%, což je ekologické i ekonomické
-závlahy (voda do krajiny) což je ekologické i ekonomické
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.6.2025 07:56 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
jenom chtít se domluvit, že.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.6.2025 08:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
1* V řekách voda kolísá mezi povodní a suchem (to je Luďo naprosto normální), ale v nádrží musí být hladina stabilní, jinak Povodí poruší Zákon...

Že se kolem toho motají Děti Země nikterak nepřekvapuje - když škodit, tak pořádně!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.6.2025 11:53 Reaguje na Karel Zvářal
Tak jest !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.6.2025 07:40
to je silně podezřelé, jak je v tom Voda z Tetčic, tak v tom vidím špinavost.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.6.2025 09:30
Jsem opět spokojen. Ve jménu ekologie je nutné zabránit tomu, aby bylo dost vody na zaplavování Soutoku. Takto se bude lépe realizovat ekologizace ( devastace) NP Soutok nezaplavováním - sukcesí. Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.6.2025 10:51 Reaguje na Michal Ukropec
Nakonec budou Povodí obviňovat, že nechá vodu rači řece, než s ní
zaplavit Soutok, ale ta voda je potřebná za sucha i v řece a tak
ať jasně odpůrci poví, co má prioritu, zda to, či ono. Souhlasím
se zachycením přívalových srážek, ale současný trend zachycování
pramenné vody s následným vypařováním nesouhlasím. Proč stavět na
potoce soustavu tůní tak, že pod nimi za sucha vysychá? Je to
KRÁDEŽ vody těm pod u soustavou. Zachycujme POUZE to, co přebývá
a nikoliv i to, čeho je přirozeně málo a chybí živým organismům
pod místem zachycení. Uvedu příklad z okolí, kde přibyl k původním
dvěma průtočným rybníčkům třetí a poslední z rybníků po proudu
je na suchu po 150 letech, kdy byl vybudován. Nový rybník mu
krade za sucha přítok vody, ale za dešťů posílá přebytky do
vyschlého rybníka.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

9.6.2025 13:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Jakmile se někdo schovává za děti, ( děti země, prales dětem...) jedná se pravděpodobně o ehmmmm..... ať mě nesmažou za porušování pravidel.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.6.2025 12:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Ten rybníček nepochybně vyschnul proto, že je málo vody a ne kvůli tomu, že byl vybudovaný ještě jeden.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.6.2025 09:02 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Je tam dost vody pro dva a nikoliv pro tři rybníky.
Navíc ten nový rybník lépe zasakuje vodu díky dnu,
které zatím není zatěsněno jemným jílem z nánosů jako ty staré rybníky. Pokud něco víte o zasakování, tak asi víte o čem píšu. Pokud tomu nerozumíte, tak
uvedu příklad s krajícem chleba. Než dáte na krajíc chleba med, tak ho namažete máslem, které ucpe díry
vytvořené při kvašení těsta, ale když tekutý med
dáte na ten krajíc bez másla, tak vám med dírami
proteče na druhou stranu. Rybník musí mít těsné
dno, těsnou hráz i břehy, aby z něho voda neunikala
a on nevysychal a nebo nespotřebovával vodu určenou pro tok a rybníky pod ním. Už tomu rozumíte?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

10.6.2025 12:05
Zároveň tehdejší plánovači chtěli akumulovat vodu pro intenzivní zemědělskou výrobu, kterou měl rozvádět rozsáhlý systém zavlažovacích kanálů. Z tohoto plánu se uskutečnil jen zlomek. .............
Není to pravda. Systém závlah byl fakticky dobudovaný. Ještě začátkem 90. let byla dobudována a vystrojena přečerpávající stanice nad Valticemi, kde jsem tehdy bydlel. V zemi tam leží roury o průměru až 3/4 m od čerpaček kolem spodní nádrže. Systém byl 2 roky natlakovaný, ale pak přišel útlum zemědělství - pamatujete Havla s jeho "temnými žilkami ze Slušovic" a Klause po podpisu asociačních dohod s EU, kdy řekl: "Zemědělství je bezvýznamnou součástí národního hospodářství ČR". A intenzivní zemědělství na jižní Moravě šlo do kopru. Voda se z potrubí vypustila, co se dalo se rozprodalo, rozkradlo, zničilo, a zeleninu dovážíme. A kdyby jen zeleninu.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

10.6.2025 12:22 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Intenzivní zemědělství na jižni Moravě šlo do kopru? Tak od čeho tam všude máte tak vybělené půdy? Od vápnění?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

10.6.2025 13:36
Není celý problém v tom, že klesající a stoupající hladina vody v nádrži, nevyhovuje majitelům okolních pozemků, které by tak mohly být zaplavovány podle potřeby vodohospodářů a snížila by se tím jejich tržní hodnota? Ani bych se nedivil, pokud by zmíněné spolky aktivně bojovaly v žoldu někoho v pozadí...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.6.2025 09:12 Reaguje na Tonda Selektoda
I to může být příčinou, protože tam po zaplavení ubude plochy pláží
a míst ke kempování. Pro některé to bude rapidní propad tržeb a nebo
pouze komplikace při podnikání. To se pak vyplatí sponzorovat ty
spolky, aby napadly toto rozhodnutí. Pozadí stížností bývá různé
a mnohdy je na hraně zločinného spolčení. U nás je spolek, který
vyžadoval "příspěvky" na činnost a když je nedostal, tak dělal
potíže . Byli přichyceni při činu hraničícího s vyděračstvím, ale
soud se už táhne 5 let bez valného výsledku. Jediným kladem je,
že ten spolek dá se říci ukončil aktivní činnost a funguje pouze
papírově.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist