Některé jihočeské řeky mají kvůli suchu méně vody, než je obvyklé
Vlasák uvedl, že na Lužnici se nejvíce projevuje půdní sucho. Jde totiž o řeku, která vede v Třeboňské pánvi písčitým podložím. A voda do Lužnice se dostává především zespoda, když je země nasycená vlhkostí. Jiná situace je na západě regionu, kde také bylo v minulých dnech více srážek. Navíc na Šumavě a okolí, kde například pramení Vltava, bývá pod půdou kamenné podloží a po něm voda steče do koryt nejbližších řek a tolik se nevsákne do země.
Přesto je i například na lipenské přehradě, která je postavena na Vltavě, vidět nižší stav hladiny. "Jedná se o pokles přibližně 40 centimetrů," řekl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Při ploše přehrady 49 kilometrů čtverečních jde tedy o více než 19 milionů krychlových metrů vody, které v Lipně proti normálu chybí.
Podle Vlasáka nyní jde o sucho výrazné, ale nikoliv však extrémní. "Byly roky, kdy byla situace ještě horší. Například v září a říjnu 2014 a pak následoval velmi suchý rok 2015," uvedl. Dodal, že důležité měsíce pro dostatečné nasycení půdy vodou teprve přijdou. Jde především o říjen a listopad. V tu dobu už rostliny a stromy nepotřebují tolik vody a vzhledem k nižším teplotám se také voda méně odpařuje. "Pokud však bude i říjen a listopad slabší na srážky, mohlo by být sucho ještě výraznější a situace horší," řekl.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (30)
Jiří Svoboda
4.9.2025 12:18Jaroslav Řezáč
4.9.2025 15:10 Reaguje na Jiří SvobodaSlavomil Vinkler
4.9.2025 15:47 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJiří Svoboda
5.9.2025 09:09 Reaguje na Jaroslav ŘezáčFrantišek Dvořák
4.9.2025 15:50 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
5.9.2025 09:12 Reaguje na František Dvořáksmějící se bestie
4.9.2025 12:44Jakub Brenn
4.9.2025 14:19 Reaguje na smějící se bestieJaroslav Řezáč
4.9.2025 15:22 Reaguje na Jakub BrennJiří Svoboda
5.9.2025 09:15 Reaguje na smějící se bestieJan Šimůnek
4.9.2025 14:29Jaroslav Řezáč
4.9.2025 15:25 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
4.9.2025 17:46úkor hladiny přehrad. Ty bez přehrad nemají být z čeho dotovány a tak vysychají.
Jsou to jednoduché počty a kdo to nechápe, tak asi nebyl ve škole úspěšný.
Při přebytku naplníme přehrady a za sucha máme řeky čím dotovat. To nic
jiného dlouhodobě nedokáže. Plytká tůň i mokřad bez přítoku brzo vyschne
a tokům nic nedodá stejně, jako půda bez organických látek v ní obsažených.
Půdě bereme organiku pro energetiku a ta pak vodu neudrží , tokům bereme vodu pro vypařování v plytkých silně prohřátých mokřadech a tůních a nebo
s ní zavlažujeme zničenou půdu, která ji zbytečně vypaří. Je to jako zavlažovat poušť a myslet si, že ten písek bez organiky tu vodu udrží.
Hlavně, že současná mudrci kritizují předky a popírají stovky let staré
úspěšné způsoby využití přebytečné vody z přívalových srážek. Vidím to
na tocích v okolí Ostravy. Ty bez přehrad vysychají a ty s přehradami
suchem netrpí, ale ani přehrady nemají vody na nějaké jiné plýtvání.
Být jich ale více, tak mohly být plné ještě od loňských povodní a bylo
by i na nějaké to plýtvání.
Jakub Brenn
4.9.2025 21:59 Reaguje na Břetislav Machačeknení moc co zadržovat.
Pepa
4.9.2025 21:00František Dvořák
5.9.2025 06:42 Reaguje na PepaBřetislav Machaček
5.9.2025 08:07 Reaguje na František Dvořákodváděly a pomocí hradítek je spodem zavlažovaly. To, že
se to dnes nedělá je chyba hospodářů, kteří vše zanedbali
a nyní nemají peníze to obnovit. Na mé zahradě mám díky
údržbě funkční drenáže 120 let a je možné přes ně taky
spodem zavlažovat. Schází mi už ale stabilní zdroj vody
zničený zásahem "odborníků" z AOPK, kteří ho nechali
zasakovat a vyvěrat o 300 metrů níže, ale už nadměrné
obohacený železem a manganem ze slepenců v podloží a z
průzračného potůčku je rezavá strouha plná rezavých řas.
Takže, když se chce, tak to funguje, ale MUSÍ se chtít,
ale když se nechce a nebo to někdo zbabrá, tak to nejde!
vaber
5.9.2025 08:07Řeky mají málo vody,prší prý stejně,krajina nám nezadržuje vodu. Takže kdy se ta voda vypaří ,při dešti? Nebo kde mizí.
Že by nás rybníky připravovaly o vodu v řekách ,jak říká pan Svoboda?
Něco v těch tvrzeních je špatně.
Slavomil Vinkler
5.9.2025 09:12 Reaguje na vaberJiří Svoboda
5.9.2025 10:18 Reaguje na Slavomil VinklerAno, souhlasím, ale zoufale pomalá a víceméně dočasná. Humus se rozkládá (oxiduje) úměrně jeho množství v půdě.
Slavomil Vinkler
5.9.2025 14:58 Reaguje na Jiří Svobodavaber
6.9.2025 09:15 Reaguje na Jiří Svobodavaber
6.9.2025 09:10 Reaguje na Slavomil VinklerDalší, hrabal jste se někdy na záhonech na zahradě? Já ano a vím, že lehká humusovitá půda kterou mám na záhonech se vysušuje mnohem rychleji než jiná. Taková půda je jen v tenké vrstvě a moc vody nezadrží . Hlouběji už je všude jen slehnutá hlušina, ta má podobné vlastnosti kdekoliv, pokud někde nejsou hluboké spraše.
Jsem pro humus v půdě ,ale neudělá to vlhkou zem, ani nenaplní řeky. To je zásadní omyl.
Odpařování je větší než kdysi , s tím souhlasím ,protože chybí oblačnost ,ale i ta prý je stejná jak kdysi ,říkají odborníci.
Břetislav Machaček
8.9.2025 09:06 Reaguje na vaberdostatečně pozorně. Bez organiky v půdě v ní schází
taky ty žížaly, které propojují chodbičkami kam zatahují organické zbytky vrstvu orniční a vrstvu podorniční. Těmi chodbičkami pak voda zasakuje a
bez toho by zůstala pouze v povrchové vrstvě. Ono
navíc tam, kde jsou žížaly, tak tam jsou i krtci
a s nimi ještě větší chodbičky pro zasakování vody.
Zkuste vykopat na zahradě jámu metr hlubokou a na
řezu zkoumejte jednotlivé vrstvy, pokud nemáte
zahradu z nějakého návozu odjinud. Podle typu té
vrstvy snadno vydedukujete, co vaše půda potřebuje.
Ano organika v tenké vrstvě s jílovou izolací bez
propojení s hloubějšími vrstvami vysychá rychle
a je to proto, že je tam ta izolace bez narušení
těmi chodbičkami. Půda se vysychání brání po svém
a přemokření taky. Za sucha popraská a tím se připraví na déšť, aby se voda dostala puklinami
níž a neodtekla po povrchu. Pokud už je ale nasycená, tak se pukliny zacelí a voda po povrchu
odteče. Ve zdravé půdě plné organiky pomáhají
zásaku ty žížaly a krtci. V půdě nemocné a chudé
na organiku je to pouze to praskání a pokud v ní
ještě vytvoříte v určité hloubce dusáním a chemií
izolační vrstvu, tak je dokonáno. Pamatuji dobu
takzvané hluboké orby a dokonce v době pasových
traktorů i trhání té izolační vrstvy háky. Ono
půda a půda je rozdíl a jílovité půdy v mém okolí
jsou na své utužení náchylné. Proto kritizuji ty
bezorební postupy, které se u nás vymstí tím utužením bez možnosti koloběhu vody a živin mezi
ornicí a podornicí. Propojení těch vrstev pomohou
i hlubokokořenící rostliny a to hlavně pícniny
jako jetel a hlavně vojtěška. Nejen, že si najdou
vodu v hloubějších vrstvách, ale s ní i živiny
a hlavně v půdě vytvoří ty chodbičky po uhnití
kořenů i metry hluboko. Navíc umí zužitkovat
vzdušný dusík a uložit ho v půdě pro následné
plodiny. Bohužel mimo vylepšení půdy dnes nemají
pícniny využití a tak jsou spíše vzácností. U
nás se vyséval i bob setý a ten taky vylepšoval
půdu i bez hnojení. Dnes je téměř neznámou
plodinou a přitom před 35 roky ho byly kolem mne
desítky hektarů. Boby byly součástí krmných šrotů
a nahrazoval dovozovou krmnou sóju. Dnes tu ale
sejí už pouze "svatou trojici" a místy je ta
kukuřice už dva roky po sobě. Hnojením umělými
hnojivy je jako les a místo zelené barvy je až
modrá, kolik je v ní dusíku. A v půdě pod ní?
Žížal a krtků nula a buď po dešti kaluže a nebo
za sucha ty pukliny. Smutné kam dospělo naše
zemědělství za 35 let, protože před tím se tam
pěstovalo zelí, brambory, pícniny, bob, řepa,
tuříny a z obilnin dokonce i oves a žito.
Dnes tyto obilniny na poli vidím pouze zřídka
a o nějaké zelenině už ani nemluvím. Ona ta
pestrost není o výměře, ale o množství plodin.
K čemu bude rozdělení lánů polí na nudličky,
když se na nich bude pěstovat totéž a nebo se
bude střídat pouze ta "svatá trojice"? Povím
vám, že k ničemu a pouze to bude komplikovat
zemědělcům práci a snižovat ekonomický efekt.
Jan Šimůnek
5.9.2025 10:15Problém je, že pokud se do přečerpávací elektrárny žene nahoru voda elektřinou, tak má energie za sebou daleko víc ztrátových konverzí, než pokud by čerpadlo poháněla přímo vrtule větrníku. Ta ztráta se dá vcelku snadno najít a spočítat.
Jiří Svoboda
5.9.2025 10:21 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
5.9.2025 13:45Dokážu si představit i docela vysoký větrník, jaké už se stavějí, kde by se čerpání dělo uvnitř tubusu a voda z vršku tekla samospádem do o něco níže položené nádrže, jako ve vodovodu. Ta zdrž by mohla sloužit jako horní nádrž elektrárny a přetok by mohl živit nějaká jezírka a mokřady.
Na území státu máme asi stovky lokalit, kde by se něco podobného dalo realizovat a bylo by to daleko smysluplnější než stávající větrníky, které jen destabilizují síť.

Letošní léto bylo v Česku srážkově podprůměrné, více na horách než v nížinách
V Česku už déle než měsíc není půdní sucho, sledují vědci nezvyklou situaci