https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nekteri-mladi-lide-ve-francii-nechteji-mit-deti-i-z-ekologickych-duvodu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Někteří mladí lidé ve Francii nechtějí mít děti i z ekologických důvodů

26.9.2020 11:26 | PAŘÍŽ (ČTK)
Motivace lidí, kteří děti nechtějí, jsou složité. Jen málo žen tvrdí, že se vzdávají mateřství jen z ekologických důvodů.
Motivace lidí, kteří děti nechtějí, jsou složité. Jen málo žen tvrdí, že se vzdávají mateřství jen z ekologických důvodů.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | jarmoluk / Pixabay.com
Snížit spotřebu masa, nelétat letadlem, vzdát se automobilu - to jsou skutečně silné individuální kroky, jak snížit uhlíkovou stopu a bojovat proti oteplování klimatu. Avšak nejúčinnějším chováním je mít méně dětí. O mladých lidech a jejich úvahách ohledně (ne)zakládání rodiny, píše francouzský deník Le Monde.
 

Mít či nemít dítě, a tak pomoci zachránit planetu, je otázka, která znepokojuje část mladých lidí, kteří přemýšlí o potřebě zachovat životního prostředí. Svědčí to o novém pohledu na důsledky rodičovství. Dítě vyprodukuje 58 tun oxidu uhličitého ročně, zatímco vegetariánský režim ušetří v průměru 0,8 tuny ročně, necestování letadlem 1,6 tuny a autem 2,4 tuny, a to dohromady umožní ušetřit 4,8 tuny ročně.

Jaká je ale realita? "Je třeba rozlišovat mezi lidmi, kteří dočasně nechtějí být rodiči, a mezi těmi, jejichž rozhodnutí je pevné a definitivní," říká Magali Mazuyová z Národního ústavu pro demografická studia (INED).

Porodnost ve Francii je stále v Evropě nejvyšší, na jednu ženu v zemi připadá 1,88 dítěte. Je to zejména výsledek významné podpory mateřství. V roce 2010 nechtělo s rodičovstvím experimentovat pět procent mužů a žen. Porodnost však ve Francii už mnoho let klesá. Pokles porodnosti se týká hlavně mladých lidí ve věku od dvaceti do devětadvaceti let. Zatím ale není možné určit, zda si jen přejí stát se rodiči až později, nebo zda jde o definitivní rozhodnutí.

Motivace lidí, kteří děti nechtějí, jsou složité. Jen málo žen tvrdí, že se vzdávají mateřství jen z ekologických důvodů. Jednadvacetiletá Lisa Noyalová, mnoho let vegetariánka a v poslední době veganka, odmítá letadlo... a děti. "Oteplování klimatu, vymírání zvířat, pandemie. Podle mého názoru je ekologie hlavním argumentem, proč nemít děti," přiznává. Tato volba ostatní znepokojuje. "Říkají mi: ´Uvidíš za deset let, budeš je chtít stejně jako všechny ženy.´ Jedna maminka mi řekla: ´Buď klidná, ono to přijde. Já jsem také v tvém věku o dětech neuvažovala!´ Gynekolog prohlásil: ´Ujišťuji vás, že změníte názor. A co když je bude chtít váš partner?´," svěřuje se.

Proč se tato volba, podepřená ekologickými argumenty, mezi mladými lidmi šíří? Nová generace má potřebu realizovat se jinak. "Dnes je možná více mladých lidí, kteří si říkají, že je možné nemít dítě a že jejich život bude i tak úspěšný," uvádí socioložka Charlotte Debestová.

"Záleží mi na mé svobodě! Nechci mít něco, co mě stahuje k zemi," uvádí jednadvacetiletá studentka Anne-Laure. "Upřímně řečeno, ekologie je jen vedlejší důvod. Dítě především představuje finanční zátěž a brzdu v kariéře," dodává. Mladé ženy nechtějí samy odpovídat za veškerou péči o dítě a o domácnost. A vědí, že to jsou ony, kdo tuto tíži ponese především.

Studované ženy mají jiné plány než mateřství. Pozdější porod (ve Francii byl loni věk, kdy žena přivedla na svět první dítě, v průměru třicet a půl roku) souvisí i s delší dobou studia a s tím, že ženy odkládají mateřství na pozdější dobu, aby si před tím vybudovaly kariéru.

Třiatřicetiletý Tristan, který má "milenku a milence", nechce dítě z ekologických důvodů, ale především proto, že miluje svou práci a nemá čas. "Zruinovalo by mi to život," říká.

"Žena musí mít určité postavení, aby se mohla cítit hodnotnou bez mateřství," připomíná Charlotte Debestová. Zdůrazňuje, že mít děti je jeden ze způsobů, zvláště u mladých lidí z nižších vrstev, jak získat určité společenské postavení. "Mateřství přináší určitá práva a umožňuje rodičům emancipovat se. Avšak materiální podmínky vstupu do dospělosti a přístupu ke stabilnímu zaměstnání či získání bytu nejsou stejné jako před 20 lety. Tváří v tvář nejisté budoucnosti a ekonomické krizi není založení rodiny snadné," uvádí.

"V současných podmínkách si nedovedu představit, že přivedu na svět človíčka, který o to nežádal," říká šestadvacetiletá knihovnice Laura Schwabová. Po čtyřech měsících rozmýšlení, jak to stanoví zákon, se rozhodla pro sterilizaci. Nechala se operovat, aby už nikdy neotěhotněla. Zdůrazňuje, že se teď cítí svobodná a je si jistá, že už ji budou brát vážně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

26.9.2020 11:36

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

26.9.2020 13:20
Vhodní kandidáti na Darwinovu cenu. Obohatí genofond lidstva tím že se z něj vyřadí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.9.2020 16:09 Reaguje na Vaclav Sobr
no vidíte - obdobný názor byl kvůli porušení pravidel diskuse smazán. A když se podíváte na pravidla diskuse, tak ani nevíte, jaké pravidlo bylo porušeno.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2020 08:13 Reaguje na Richard Vacek
Pan redaktor je asi kreacionista.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.9.2020 16:33
Když nechce, je to horší, než když memůže, praví dávné lidová moudrost. Ovšem nač potom stavět domy,budovat silnice, ale také pro koho šetřit přírodu?
Poznámka: Když dítě, dle údaje v článku "vyprodukuje 58 tun oxidu uhličitého ročně", kolik vyproduje ročně CO2 dospělý člověk (studenti zvláště), slůně, hříbě, tele pratura, nebo vlče, medvědě, mládě plejtváka obrovského, gorily horské, či nížinné? Proč je chránit, zvláště když "vegetariánský režim ušetří v průměru 0,8 tuny ročně, necestování letadlem 1,6 tuny a autem 2,4 tuny, a to dohromady umožní ušetřit 4,8 tuny ročně"? Ta popsaná tendence je zcela uhozená a paralela s koncem existence starověkého Říma, je víc než zřejmá. Západ je skutečně nejen zdrojem technického pokroku, ale a to dnes zejména, zdrojem úpadku lidské společnosti.
Ale ono se to nakonec nějak vyvine.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.9.2020 16:37
Text po opravě : Když nechce, je to horší, než když nemůže, praví dávné lidová moudrost. Ovšem nač potom stavět domy, budovat silnice, ale také pro koho šetřit přírodu?
Poznámka: Když dítě, dle údaje v článku "vyprodukuje 58 tun oxidu uhličitého ročně", kolik vyprodukuje ročně CO2 dospělý člověk (studenti zvláště), slůně, hříbě, tele pratura, nebo vlče, medvídě, mládě plejtváka obrovského, gorily horské, či nížinné? Proč je chránit, zvláště když "vegetariánský režim ušetří v průměru 0,8 tuny ročně, necestování letadlem 1,6 tuny a autem 2,4 tuny, a to dohromady umožní ušetřit 4,8 tuny ročně"? Ta popsaná tendence je zcela uhozená a paralela s koncem existence starověkého Říma, je víc než zřejmá. Západ je skutečně nejen zdrojem technického pokroku, ale a to dnes zejména, zdrojem úpadku lidské společnosti.
Ale ono se to nakonec nějak vyvine.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.9.2020 16:42

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2020 17:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Jak se to vezme. Pokud by se takový postoj rozšířil, jenom to urychlí výměnu obyvatel území dnes známého jako Francouzská republika.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

26.9.2020 17:43 Reaguje na Viktor Šedivý
Francouzští muslimové rozhodně mezi těmi odmítači rození dětí nejsou, ale jistě tu tendenci mezi etnickými francouzskými Evropany silně podporují.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

27.9.2020 12:07 Reaguje na Jiří Daneš
Ano. No právě.
Já byl ve Francii jen jednou, v Marseille.
Odjížděl jsem s pocitem, že s evropskou populací už je vlastně amen. Takže být Francouzem, tak si do toho výčtu, proč nemít děti, započtu i to, jak nejistá budoucnost v multi-kulti společnosti je čeká.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

27.9.2020 12:07 Reaguje na Jiří Daneš
Ano. No právě.
Já byl ve Francii jen jednou, v Marseille.
Odjížděl jsem s pocitem, že s evropskou populací už je vlastně amen. Takže být Francouzem, tak si do toho výčtu, proč nemít děti, započtu i to, jak nejistá budoucnost v multi-kulti společnosti je čeká.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

27.9.2020 13:05 Reaguje na Jiří Daneš

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.9.2020 13:18 Reaguje na radim buffalo tobias
Je to možné. Proč by nebylo. Kdyz se vám nelíbí pravidla diskuze, běžte jinam...
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

27.9.2020 14:15 Reaguje na Petr Eliáš
Jistě,že je to možné, komunisté by se mohli bývali učit od dnešních cenzorů, kam se na ně hrabali. Proč si myslíte, všichni kdo si toho všimli, že zanikl Dikobraz? Jsou pro to dva důvody : 1) konec zábavy, jde do tuhého; 2) z dnešního pohledu cenzorů by byl celý obsah Dikobrazu naprosto nekorektní a bylo by ho nutno vymazat. Kdo by pak kupoval časopis s nepotištěnými všemi stránkami?
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2020 14:17 Reaguje na Jiří Daneš
Jo, dvě je správná možnost.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

27.9.2020 14:31 Reaguje na Jiří Daneš
Tak řeč je o pravidlech diskuze zde na ekolistu. Ne o časopisech. Ekolist má plne právo nastavit si pravidla. Ktera musíte dodržovat. Pokud je porusite, může vás potrestat. Pokud se vám pravidla nelíbí, můžete jít jinam.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.9.2020 14:53 Reaguje na Petr Eliáš
O právu ekolistu není sporu. Ale nedá mi to ... pokud se někomu tato nelíbí, má je podle vás právo kritizovat, nebo má jen právo jít mlčky jinam?
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2020 14:17 Reaguje na radim buffalo tobias
Pokud ti mládežníci vymizí bez potomstva, zredukuje se tím potenciální pátá kolona.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.9.2020 14:10 Reaguje na Jan Šimůnek
A máte to. dopadl jste stejně jako já. Přitom známá kniha Sobecký gen od R. Dawkinse se konkurencí, zanikáním a vítězstvím genů v populaci zabývá a neodarwinismus není ani žádná extremistická a opovrženíhodná teorie.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.9.2020 19:02
Vojenské a policejní posily byly nasazeny do města Dijon poté, co vypuklo etnické násilí mezi čečenskými gangy a severoafrickými obchodníky s drogami.

Kdo by v takové době pomýšlel na založení rodiny ?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.9.2020 14:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
Čečenci i severoafričané, to dá rozum:-))).
Odpovědět
PK

Pavel Karel

26.9.2020 19:48
Tato ke krize lidské identity je způsobená ideologií individuálního kunzumerismu. Jak někteří v článku citování otevřeně deklarují, jde o potlačení přirozených instinktů v důsledku propagandy o zvýšování společenského postavení a individuální spotřeby. Ekologie a zodpovědnost za planetu s tím nemá co dělat...
Odpovědět
va

vaber

27.9.2020 09:32
pokud existují ženy keří nechtějí potomky, je to jen naprostý extrém,
drtivá většina se o množství lidí na planetě nezajímá a přesto ,že chtějí jen to nejlepší pro svoje děti ,nějaké úvahy o tom že, přemnožení na planetě může způsobit krutou budoucnost pro děti, nikdo nedělá
státy plánují svoji budoucnost na růstu ,který je postaven na růstu populace a aby se systém fungoval, nutí lidi k dalšímu množení a straší lidi tzv. stárnutím populace, takové řešení musí skončit kolapsem
Odpovědět

Markéta Žižková

27.9.2020 11:02
A tak nás bude míň. Pro planetu jedině dobře :D
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

27.9.2020 13:10 Reaguje na Markéta Žižková
koho bude míň ? nás křesťanských Evropanů určitě oproti invazívním ekonomickým migrantským nájezdníkům s mobilem a koránem v ruce.jak vůbec evropské vlády mohly dopustit to, že se křesťanské Evropan bojí do některých čtvrtí evropských měst, vstoupit ?!!!
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2020 14:19 Reaguje na radim buffalo tobias
Protože neomarxisté jsou v podstatě pátá kolona islámu. Spolu s ekologisty, alespoň některými.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.9.2020 15:00
No, ony jsou ty názory v článku trochu zavádějící, bo taktně pomíjí, že řada z těch cca "dvacítek" bude v pohodě do 30-35, tak začne drnčet biologický budík a bude různě v diskuzích nabl..o, jak by strašně chtěly tu rodinu, protože teď už jsou připravené, ale jak není s kým.
Protože normální chlapi už jsou zadaní těmi, které dřív až tak neblbly, a ti co ne jsou možná ochotni s nimi to dítě počít, ale pak tak jedině zdrhnout (be že bych se až tak divil:-).
To je ten třetí stupeň, zhrzená samoživitelka.

Aby bylo jasno, rozhodně to není nějaké osočení samoživitelek, občas mají holt smůlu (a partner třeba zemře), občas to prostě nevyjde a občas se z toho chlapa vyklube opravdu ha..l. Je to čistě o těch, které tomu jdou pevným krokem a se vztyčenou hlavou celý život naproti.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.9.2020 15:02 Reaguje na Svatá Prostoto
Hmmm ... upřesnění, ti, co jsou zadaní těmi:-), ti jsou úplně jiný příběh:-).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.9.2020 20:38
Je věcí každého si rozhodnout zda děti nemít, či nemít a kolik. Pak je
důležité si to patřičně zdůvodnit a hlavně to nechtít napravit pět minut
po dvanácté. Dohánět ve stáří mateřství je sobecké vůči těm dětem, které
si nejlépe rozumí s rodiči ve věku blízkému jim. Neříkám, že starší
rodiče nejsou všichni nevhodní k výchově dětí, ale mají tendenci je
buď rozmazlovat a nebo naopak jim chybí potřebná tolerance dětského
chování. Nakonec je lépe, když si ty děti podobně smýšlejíci lidé
jako v tom článku nepořizují. Jedná se o lidi sobecké, zaujaté
a jinak narušené. Zdůvodnit to záchranou planety tak jim poradím
rovnou sebevraždu, protože i oni ji už ničí i bez svých potomků.
Takovým blbům je zbytečně něco vymlouvat a naopak je v tom podpořit,
aby neovlivňovali případné potomky svými názory. Je to stále lepší,
než děti plodit, nestarat se o ně, neumět je uživit a nebo je dokonce zneužívat k lumpárnám. Obojí je extrém a pak tu jsou lidé nějak
postižení, kteří by ty děti chtěli, ale nemohou a stydí se říci pravý
důvod. Plácnou pak takovou blbost a tváří se jako zachránci světa.
Je to opravdu citlivé téma a tak si myslím, že je zbytečné se nad tím
pozastavovat. Za války byli lidé k množení zdrženliví a po ní tu byl
babyboom. Tak samo v sedumdesátých létech(Husákovy děti),protože se
lidé cítili sociálně zajištění a neměli o zabezpečení dětí obavy. Je
otázka se ptát, proč tomu tak není dnes, když tu máme svobodu a prý
pouze samé plusy proti době socíku. Nechybí náhodou i těm mladým
Francouzům pocit bezpečí a perspektivního života i pro jejich děti?
Nechci soudit to ani to, ale je to hodno zamyšlení. Takže nikoho
neodsuzuji a nechám to na každém z nich.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.9.2020 20:44
Je věcí každého si rozhodnout zda děti nemít, či nemít a kolik. Pak je
důležité si to patřičně zdůvodnit a hlavně to nechtít napravit pět minut
po dvanácté. Dohánět ve stáří mateřství je sobecké vůči těm dětem, které
si nejlépe rozumí s rodiči ve věku blízkému jim. Neříkám, že starší
rodiče nejsou všichni nevhodní k výchově dětí, ale mají tendenci je
buď rozmazlovat a nebo naopak jim chybí potřebná tolerance dětského
chování. Nakonec je lépe, když si ty děti podobně smýšlejíci lidé
jako v tom článku nepořizují. Jedná se o lidi sobecké, zaujaté
a jinak narušené. Zdůvodnit to záchranou planety tak jim poradím
rovnou sebevraždu, protože i oni ji už ničí i bez svých potomků.
Takovým blbům je zbytečně něco vymlouvat a naopak je v tom podpořit,
aby neovlivňovali případné potomky svými názory. Je to stále lepší,
než děti plodit, nestarat se o ně, neumět je uživit a nebo je dokonce zneužívat k lumpárnám. Obojí je extrém a pak tu jsou lidé nějak
postižení, kteří by ty děti chtěli, ale nemohou a stydí se říci pravý
důvod. Plácnou pak takovou blbost a tváří se jako zachránci světa.
Je to opravdu citlivé téma a tak si myslím, že je zbytečné se nad tím
pozastavovat. Za války byli lidé k množení zdrženliví a po ní tu byl
babyboom. Tak samo v sedumdesátých létech(Husákovy děti),protože se
lidé cítili sociálně zajištění a neměli o zabezpečení dětí obavy. Je
otázka se ptát, proč tomu tak není dnes, když tu máme svobodu a prý
pouze samé plusy proti době socíku. Nechybí náhodou i těm mladým
Francouzům pocit bezpečí a perspektivního života i pro jejich děti?
Nechci soudit to ani to, ale je to hodno zamyšlení. Takže nikoho
neodsuzuji a nechám to na každém z nich.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.9.2020 20:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Omlouvám se za dvojí odeslání, ale po prvém odkliknutí se tu
můj příspěvek neobjevil a zůstal uložený v rámečku. Pokud
jsem v něčem pochybil, tak se prosím nezlobte.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist