Německo chce v EU rychle vyřešit spor o e-paliva a zákaz spalovacích motorů

O možnosti využívání syntetických paliv v nových autech po roce 2035 bude ve čtvrtek a v pátek jednat summit prezidentů a premiérů zemí Evropské unie. Wissing již na počátku března řekl, že spor je na dobré cestě k vyřešení. Mluvčí Wissingova ministerstva dnes v souvislosti s nadcházejícím summitem řekla, že hledání kompromisu ještě více pokročilo, ale že celá věc je mimořádně složitá.
Stejný postoj jako Německo má k syntetickým palivům i České republika. Český ministr dopravy Martin Kupka na toto téma počátkem března hovořil v Berlíně s Wissingem a následně oznámil, že Česko nepodpoří zmíněný zákaz spalovacích motorů v nových osobních vozech, pokud nebude možné v autech využívat syntetické palivo.
Na znění normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory, se členské státy dohodly již během loňského českého předsednictví. Pravidla už schválil i Evropský parlament. Skupina zemí včetně Česka a Německa se ale letos postavila proti.
Současné švédské předsednictví tento měsíc oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil využívající benzin či diesel.
Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Slavomil Vinkler
23.3.2023 09:06Pavel Hanzl
24.3.2023 11:20 Reaguje na Slavomil VinklerJarka O.
23.3.2023 12:23Takže je jedno, že se umělá paliva vyrábí z plynu, uhlí a dřeva někde v Chile a Africe? Pokud je energie z bezuhlíkových zdroju, je palivo uhlíkově neutrální? Ze na to spotřebují násobně víc energie, a ropu na dopravu do SRN, než na výrobu z ropy v domácí rafinerii, je jim jedno.