https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecko-chce-v-eu-rychle-vyresit-spor-o-e-paliva-a-zakaz-spalovacich-motoru
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Německo chce v EU rychle vyřešit spor o e-paliva a zákaz spalovacích motorů

23.3.2023 01:00 | BERLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Německý ministr dopravy Volker Wissing chce co nejrychleji vyřešit spor mezi Evropskou komisí a unijními státy o zákaz spalovacích motorů v nových osobních vozech po roce 2035. Německo stejně jako Česko odmítá tento zákaz podpořit, pokud nebude možné v autech využívat syntetické palivo jako náhradu za benzin a diesel vyráběný z fosilních surovin.
 

O možnosti využívání syntetických paliv v nových autech po roce 2035 bude ve čtvrtek a v pátek jednat summit prezidentů a premiérů zemí Evropské unie. Wissing již na počátku března řekl, že spor je na dobré cestě k vyřešení. Mluvčí Wissingova ministerstva dnes v souvislosti s nadcházejícím summitem řekla, že hledání kompromisu ještě více pokročilo, ale že celá věc je mimořádně složitá.

Stejný postoj jako Německo má k syntetickým palivům i České republika. Český ministr dopravy Martin Kupka na toto téma počátkem března hovořil v Berlíně s Wissingem a následně oznámil, že Česko nepodpoří zmíněný zákaz spalovacích motorů v nových osobních vozech, pokud nebude možné v autech využívat syntetické palivo.

Na znění normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory, se členské státy dohodly již během loňského českého předsednictví. Pravidla už schválil i Evropský parlament. Skupina zemí včetně Česka a Německa se ale letos postavila proti.

Současné švédské předsednictví tento měsíc oznámilo, že velvyslanci členských zemí se rozhodli odložit konečné schválení návrhu, který by prakticky znemožnil koupit si od roku 2035 nový automobil využívající benzin či diesel.

Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.


reklama

 
Aleš Zápotocký
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

23.3.2023 05:57
A co tak najednou, co ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.3.2023 09:06
Je to nesmysl. Ve skutečnosti pokud se bude syntetika vyrábět z EE Občasných zdrojů Energie, tak bude cca za 300Kčzalitr.Z louže pod okap.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 11:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ten zákon má platit od roku 35 trulo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.3.2023 12:23
"Syntetická paliva,.., jsou vyráběná... bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů vč. tzv. zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální."
Takže je jedno, že se umělá paliva vyrábí z plynu, uhlí a dřeva někde v Chile a Africe? Pokud je energie z bezuhlíkových zdroju, je palivo uhlíkově neutrální? Ze na to spotřebují násobně víc energie, a ropu na dopravu do SRN, než na výrobu z ropy v domácí rafinerii, je jim jedno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 11:22 Reaguje na Jarka O.
Co je to za nesmysl? Syntetika je emisně neutrální a kdo ji kam potom tahá, je jeho věc, to do toho počítat nemůžete. OZE fungují i v Evropě a to velmi dobře. Ale ropu do Evropy musíte dotlačit a dovézt.
Odpovědět
JO

Jarka O.

24.3.2023 11:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Jedna věc je výroba paliv a jedna věc používání. Kdyby syntetika byla výrazně CO2-emisně lepsí, tak by ji EK nezakazovala, což původně chtěla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.3.2023 15:58 Reaguje na Jarka O.
Při používání se pálí. Je to především vodík a pak uhlík. Ten produkuje CO2, ale když ho dodáte do paliva ze vzduchu, vyjde to šulnul. Ale problém je v energetické náročnosti výroby, jinak nic.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist