Němečtí Zelení na sjezdu odmítli přísnější ekologická opatření
Jedním z nejkontroverznějších témat volebního programu je otázka ceny emisních povolenek pro oxid uhličitý. To je skleníkový plyn, jehož vypouštění vede k oteplování klimatu. V Německu se nyní platí za tunu vypuštěného CO2 cena 25 eur (636 korun), která by se do roku 2025 měla postupně zvýšit na 55 eur (1400 korun).
Zelení ve svém programu chtějí již v roce 2023 zvýšit cenu za emise CO2 na 60 eur (1526 korun) za tunu a poté cenu svázat s podpůrnými opatřeními tak, aby v roce 2030 mohl být splněn klimatický cíl. Německá vláda se v květnu dohodla, že do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990 sníží vypouštění oxidu uhličitého o 65 procent. Program Zelených chce závazek navýšit na 70 procent.
Část straníků považuje 60 eur za CO2 za příliš málo, proto v sérii návrhů požadovali až 120 eur (3051 korun). Kompromisní pozměňovací návrh, který nakonec neprošel a za kterým stál bývalý mluvčí ekologického hnutí Fridays for Future (Pátky pro budoucnost) Jakob Blasel, počítal s 80 eury (2031 korun) a poté s každoročním zvyšováním o 15 eur (381 korun).
O tom, jak závažné téma cena CO2 je, svědčí i to, že návrh 60 eur hájil spolupředseda Zelených Robert Habeck. Ten varoval před sociálními dopady takového kroku, kdy by si dojíždění a cestování kvůli zvýšení cen paliva nemohla řada lidí dovolit. "Pokud nastavíme laťku příliš vysoko, prohrajeme energetickou přestavbu," varoval.
Habeck již před debatou v úvodním projevu prohlásil, že nelze hledět jen na peníze. Pokud jde ale o výběr poplatků za CO2, je potřeba zajistit jejich další investování. "Žádné peníze, které za CO2 stát kasíruje, nesmí zůstat státu," řekl. Uvedl také, že celý přechod na uhlíkově vyrovnané hospodářství, kdy emise CO2 budou kompenzovány jejich neutralizací, bude pro mnoho lidí náročné, neboť to změní i pracovní trh. "Jako společnost na tom ale vyděláme," řekl.
Vedení strany se také podařilo zachovat snížení poplatku za obnovitelnou energii. To by mělo posloužit jako úleva za to, že cena za CO2 naopak poroste. Část straníků to považovala za chybu, ale názor prosadit nedokázala.
Navrhovatelé změn neprosadili ve volebním programu ani snížení rychlosti pro osobní auta na hlavních silničních tazích, kde chtěli místo stávající stovky zavést limit 70 kilometrů v hodině. Naopak stažen byl pozměňovací návrh na maximální rychlost na dálnicích, který počítal se 100 kilometry v hodině. Vedení Zelených v programu chce limit 130 kilometrů v hodině, což se shoduje s doporučeními dopravních odborníků. Rychlost na německých dálnicích upravena zákonem není, jen jako doporučení je uvedeno 130 kilometrů v hodině.
Stejně tak neuspěl návrh zakázat prodej nových aut s dieselovými motory již v roce 2025 a ne až o pět let později, jak chce vedení Zelených.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
Richard Vacek
14.6.2021 06:04Pavel Hanzl
14.6.2021 10:37 Reaguje na Richard VacekSvatá Prostoto
14.6.2021 10:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.6.2021 13:48 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
14.6.2021 16:39 Reaguje na Pavel HanzlZa Slovač, Polsko nebo Maďarko bych to tedy neměnil ani smykem, o nějakém dívání se dál na Východ nebo na Balkán ani nemluvě.
Čistě ze zvědavosti, nebyli vaši předci nějací ti brněnští Němci? Bo jak vy tenhle stát nesnášíte to se málokdy vidí, a to píšu jako přesvědčený antivlastenec.
Jarka O.
14.6.2021 18:09 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
15.6.2021 19:11 Reaguje na Svatá Prostoto"Český národ si vždycky, kdy se mohl dostat k blahobytu a všeobecném uznání, vše podělal vlastní vinou". Josef Pekař, rok 1922!!!!!
Jak to asi nejlepší náš historik mohl vědět i na 100 let dopředu???
Mě hluboce uráží, když se elitní Česká republika, která za první republiky patřila mezi 10. nejvyspělejších zemí světa, se dnes srovnává s balkánskými a různě propadlými zeměmi.
A to jsme nedávno měli ambice dohnat Rakousko!! Ještě po válce jsme tam vyváželi v rámci pomoci brambory........ A dnes? Budeme dohnánět Albánii nebo Burkina Faso??
Pavel Hanzl
16.6.2021 09:20 Reaguje nale Geographisch-Statistischer Universal Atlas profesora Hickmanna (vydal Freytag & Berndt, Vídeň, 1927). V žebříčku nejbohatších zemí světa v roce 1924 se Československo umístilo na desátém místě - daleko před Německem, Rakouskem, Nizozemskem a Itálií. V roce 89 jsme byli na 96. místě!!!!
"Česko drží neslavný primát: patříme mezi tři země světa, které ve druhé polovině dvacátého století nejvíce upadly. Ty zbylé dvě se jmenují Argentina a Uruguay". Reflex 28.1.10
Dobře, co bylo to bylo. Ale jaký je vývoj dnes?? Připomíná to vývoj po roce 1948.
Pavel Hanzl
16.6.2021 09:30 Reaguje naPokud nás, jako jasného premianta z "nových zemí" dnes řadí EU mezi problémové země s Maďarskem a Polskem, pokud nejhorším tunelářem (jediným kterého musel v historii EU řešit opakovaně EP) je náš premiér, pokud před novým soudem je 60 případů rozkrádí EU dotací, tak jsme asi dost sestoupili.
A když k tomu přidáte nemožnost vymáhání práva a zcela logický gigantický státní dluh, tak vám jasně vychází, že jsme opět na sestupné dráze.
Zatím je to ještě dobrý, ale já se dívám dál.
Jarka O.
14.6.2021 18:12 Reaguje na Richard VacekRadim Polášek
14.6.2021 20:10Koneckonců kdyby prosadili ty radikální kroky, tak by to v jakékoliv zemi, i v Německu dovedli k násilnému převratu.
Radim Polášek
17.6.2021 19:06 Reaguje na Jarka O.Ale náturu obyčejných lidí troufám si říct dobře. Zvláště když někdo proti jejich vůli sahá do jejich peněženek.