Nízké průtoky v Moravě omezily plavbu na Baťově kanále
Aktuální stav průtoků největší moravské řeky podle Chmelaře klesá k historickým minimům. Na jezu Spytihněv protéká 5,5 metru krychlového za sekundu, ve Strážnici 4,4 metru krychlového za sekundu. "V tomto okamžiku proto není možné manipulacemi zajistit ani minimální zůstatkové průtoky v Moravě pod jezy, natož u těchto jezů trvale zajistit stanovenou plavební hloubku v rejdách plavebních komor Baťova kanálu navazujících na říční úseky," uvedl Chmelař.
Nízké kolísající průtoky v řece Moravě spolu s prázdninovou intenzitou komorování podle něj způsobují zaklesávání hladin především v nadjezí jezu Spytihněv a Veselí nad Moravou, ze kterých jsou oba úseky Baťova kanálu zásobovány prostřednictvím plavebních komor vodou. Nízká plavební hloubka přitom může vést v případě neopatrnosti k poškození lodí a člunů.
V zájmu zajištění bezpečnosti provozu na vodní cestě tak bude proplouvání všemi plavebními komorami Baťova kanálu v momentě, kdy klesne průtok v Moravě měřený na stanici ve Spytihněvi pod pět metrů krychlových za sekundu, zajištěno v hodinových intervalech. Povodí Moravy také v souladu s omezením vydaným Státní plavební správou vyzývá vůdce malých plavidel ke zvýšené pozornosti a opatrnosti při plavbě po Baťově kanálu, především při pohybu v rejdách plavebních komor přímo navazujících na řeku Moravu, k dodržování maximálního ponoru plavidla a respektování omezení komorovacího cyklu.
Nízké průtoky omezily plavbu teprve podruhé v novodobé historii Baťova kanálu. Poprvé to bylo na konci srpna v roce 2018.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Petr Eliáš
28.7.2022 11:58Břetislav Machaček
29.7.2022 09:25 Reaguje na Petr Eliášu "snědeného krámu" se tak leda opraví Baták pro kšeft majitelů
lodí, okolních hospod a vinných sklípků. Je to stejné jako se
splavněním Vltavy za miliardy do Budějovic pro výletní lodě a
zkanalizování řeky s přístavními moly, zdymadly a lodními výtahy
ekologistům nevadí. Vždyť jde přece i o jejich zábavu kocháním
se z paluby lodi na okolní krajinu. Pokud by šlo o nákladní
dopravu, tak je kanál, přístav a zdymadlo fuj, to raději povolí
dálnici s tisíci kamiónu přepravujících to, co by odvezlo pár
lodí. Být naši ekologisté v přímořských zemích, tak asi nechají
postavit přes moře dálniční mosty, aby po moři nepluly čadící
lodě a po mostech jezdily se zbožím kamiony s EURO 6.