https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nizke-prutoky-v-morave-omezily-plavbu-na-batove-kanale
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nízké průtoky v Moravě omezily plavbu na Baťově kanále

28.7.2022 00:01 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | Palickap / Wikimedia Commons
Nízké průtoky v řece Moravě omezily plavbu na Baťově kanále, opatření obecné povahy vydala Státní plavební správa. Podle těchto omezení ve chvíli, kdy klesnou průtoky v Moravě pod pět metrů krychlových za vteřinu, omezí se komorovací cyklus. Současně s tím budou smět na hladinu vyplout pouze lodě s ponorem maximálně 60 centimetrů, informoval mluvčí státního podniku Povodí Moravy Petr Chmelař. Povodí je správcem vodní cesty.
 

Aktuální stav průtoků největší moravské řeky podle Chmelaře klesá k historickým minimům. Na jezu Spytihněv protéká 5,5 metru krychlového za sekundu, ve Strážnici 4,4 metru krychlového za sekundu. "V tomto okamžiku proto není možné manipulacemi zajistit ani minimální zůstatkové průtoky v Moravě pod jezy, natož u těchto jezů trvale zajistit stanovenou plavební hloubku v rejdách plavebních komor Baťova kanálu navazujících na říční úseky," uvedl Chmelař.

Nízké kolísající průtoky v řece Moravě spolu s prázdninovou intenzitou komorování podle něj způsobují zaklesávání hladin především v nadjezí jezu Spytihněv a Veselí nad Moravou, ze kterých jsou oba úseky Baťova kanálu zásobovány prostřednictvím plavebních komor vodou. Nízká plavební hloubka přitom může vést v případě neopatrnosti k poškození lodí a člunů.

V zájmu zajištění bezpečnosti provozu na vodní cestě tak bude proplouvání všemi plavebními komorami Baťova kanálu v momentě, kdy klesne průtok v Moravě měřený na stanici ve Spytihněvi pod pět metrů krychlových za sekundu, zajištěno v hodinových intervalech. Povodí Moravy také v souladu s omezením vydaným Státní plavební správou vyzývá vůdce malých plavidel ke zvýšené pozornosti a opatrnosti při plavbě po Baťově kanálu, především při pohybu v rejdách plavebních komor přímo navazujících na řeku Moravu, k dodržování maximálního ponoru plavidla a respektování omezení komorovacího cyklu.

Nízké průtoky omezily plavbu teprve podruhé v novodobé historii Baťova kanálu. Poprvé to bylo na konci srpna v roce 2018.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eliáš

28.7.2022 11:58
Jooo, kdybychom měli DOL, tak by bylo vody dost, železnicím a silnicím by se ulevilo, protože minimálně 90% zboží by přepravovaly zaoceánské lodě! Jen kvůli těm zatraceným ekoteroristům DOL nemáme, všade je kůrovec a vlci!!!!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.7.2022 09:25 Reaguje na Petr Eliáš
Součástí kanálu měly být i zásobní objemy plánovaných přehrad, ale
u "snědeného krámu" se tak leda opraví Baták pro kšeft majitelů
lodí, okolních hospod a vinných sklípků. Je to stejné jako se
splavněním Vltavy za miliardy do Budějovic pro výletní lodě a
zkanalizování řeky s přístavními moly, zdymadly a lodními výtahy
ekologistům nevadí. Vždyť jde přece i o jejich zábavu kocháním
se z paluby lodi na okolní krajinu. Pokud by šlo o nákladní
dopravu, tak je kanál, přístav a zdymadlo fuj, to raději povolí
dálnici s tisíci kamiónu přepravujících to, co by odvezlo pár
lodí. Být naši ekologisté v přímořských zemích, tak asi nechají
postavit přes moře dálniční mosty, aby po moři nepluly čadící
lodě a po mostech jezdily se zbožím kamiony s EURO 6.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist