https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nova-brazilska-vlada-zrusila-bolsonarovo-opatreni-ktere-usnadnovalo-kaceni-lesa-v-rezervacich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nová brazilská vláda zrušila Bolsonarovo opatření, které usnadňovalo kácení lesa v rezervacích

17.1.2023 10:34 | BRASÍLIA (ČTK)
Nová brazilská vláda levicového prezidenta Luize Inácia Luly da Silva zrušila kontroverzní opatření, které vyhlásil koncem minulého roku tehdejší krajně pravicový prezident Jair Bolsonaro a které usnadňovalo kácení lesa v chráněných rezervacích obývaných domorodými obyvateli. Brazilská vláda rovněž zrušila právní normu, která komplikovala ženám interrupci i v případě, že byly znásilněny. Informovala o tom agentura EFE.
 

Zrušení opatření, které usnadňovalo těžbu dřeva v chráněných oblastech, dnes oznámila ministryně pro domorodé národy Sonia Guajajaraová. Tato dlouholetá ekologická aktivistka sama pochází z domorodého kmene Guajajarů a tento měsíc nastoupila do čela nově zřízeného ministerstva. Slíbila také, že bude chránit rezervace domorodých obyvatel, které zaujímají téměř 14 procent brazilského území. Bolsonaro tvrdil, že taková rozloha rezervací je příliš velká a nevyužitá pro národní ekonomiku. Indiáni ale argumentují, že rezervacemi pomáhají chránit Amazonii, jejíž odlesňování za Bolsonarovy vlády výrazně zrychlilo.

V Brazílii, která má na 216 milionů obyvatel, žije asi 850 000 příslušníků tří stovek domorodých kmenů. Jejich sdružení APIB, které vede právě Guajajaraová, v roce 2020 obvinilo tehdejšího prezidenta Bolsonara z rasismu kvůli jeho výrokům. "Indián se mění, vyvíjí, je čím dál více lidskou bytostí jako my," prohlásil v lednu 2020 Bolsonaro, když komentoval vznik Rady pro Amazonii, založené domorodými obyvateli. Ti na zakládajícím shromáždění vyzvali k ochraně Amazonie a kritizovali plán vlády na povolení komerčního zemědělství a těžby v indiánských rezervacích, který označili za "genocidu, etnocidu a ekocidu".

Brazilská vláda také zrušila opatření, které komplikovalo obětem znásilnění podstoupit interrupci. Ta je v současnosti v této největší latinskoamerické zemi povolena v případě znásilnění, ohrožení života těhotné či poškození mozku plodu.

Lula nastoupil potřetí do úřadu prezidenta 1. ledna a už den poté zrušil několik opatření vyhlášených Bolsonarem. Například pozastavil platnost dekretů, jimiž jeho předchůdce usnadnil nákup střelných zbraní. Lula vytvořil také pracovní skupinu, která má připravit novou právní úpravu držení zbraní. Bolsonaro během čtyřletého mandátu vydal několik dekretů, jimiž držení střelných zbraní usnadnil, zdůvodňoval to vysokou kriminalitou a tím, že Brazilci mají právo bránit sebe i svůj majetek. Některé dekrety mu ale zamítl parlament či ústavní soud, přesto jeho opatření vedla k výraznému nárůstu prodeje zbraní civilistům.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Sl

Slovan

17.1.2023 12:58
Hned od začátku se s Lulou vrátil zdravý rozum. Je to fakt obrovská úleva.
Věřím, že i potřetí bude Lula úspěšný prezident.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.1.2023 16:09
Zakázat kácení lesa v chráněných rezervacích obývaných domorodými obyvateli je jistě v pořádku. Na druhé straně by se měla podporovat těžba dřeva mimo rezervace, aby byl z deštného (pra)lesa trvalý užitek a deštný (pra)les začal opravdu fungovat jako plíce planety.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.1.2023 17:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Ne, podporovat by se to tedy nemělo ani náhodou. Podporovat by se mělo především co možná největší rozšíření různých forem chráněných území a vytváření nových (hlavně NP a domorodých rezervací). Mnohé nechráněné oblasti jsou dodnes neprobádané kvůli své extrémní odlehlosti a nevíme tedy, co tam vůbec žije nebo nežije. Pokud odbočím do menšího bratrance, Konžského pralesa, tak až v roce 2007 objevili ochranáři v oblasti pralesa kolem odlehlého jezera Telé největší světovou populaci gorily nížinné. Odhad byl cca. 125 000, což bylo mimochodem víc než známá celosvětová populace o které se tehdy vědělo (cca. 100 000). A to tam byla v roce 2001 vytvořena komunitní rezervace - přesto bylo toto tajemství odhaleno až o 6 let později...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.1.2023 17:28
Pouhá kosmetická úprava. Z Brazílie je už dávno supermarket pro Západ a pochybuji, že by si Brazilci odřezali podstatnou část příjmů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2023 08:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Přesně tak. Je to pouze úlitba části voličů pro které to bylo cíl
a zbytek pojede ve starých vyjetých kolejích. Brazílie je už dnes
hospodářsky závislá na těžbě dřeva a surovin v místech s pralesy.
O zemědělství na vykácených plochách platí totéž a při nárůstu
populace je jiný trend utopií. Čímpak Lula nakrmí miliony lidí bez
dalšího odlesňování, navíc, když mají na ty produkty odbyt i v EU?
Vinen je vyspělý svět kupující tyto produkty a nikoliv ti, co je
z nouze produkují. Začít je potřeba od poptávky, která povzbuzuje
nabídku a omezení pouze zvýší ceny a ilegální těžbu, nebo se bude těžit jinde.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

18.1.2023 09:13
Až si místní dva Západobijci uvědomí, že nejvíc zboží Brazílie exportuje do Číny a mimo ten fujky Západ, tak snad je klepne. :D :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2023 17:35 Reaguje na Petr Eliáš
Globální obchod je o tom, že aby mohla Čína zboží dodávat na Západ, tak na to musí odněkud vzít suroviny a ty má i z té Brazílie. Pokud by Západ nepotřeboval ty kvanta zboží z Číny, tak nebude ty suroviny Čína nakupovat. Pokud to Západ nenakoupí z Číny, tak by to musel sám vyrobit a hádejte z čeho? No přece ze surovin z Brazílie. Myslíte
si, že bude Čína z Brazílie odebírat suroviny na sklad, když je nebude moci přepracovat na finální produkty a někomu prodat?
Čína je pouze zpracovatel surovin z Brazílie pro výrobu zboží k
uspokojení potřeb Západu, ale to vy asi nikdy nepochopíte !
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.1.2023 18:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Číňani tvoří pětinu světové populace a spotřebují 75% celosvětové produkce sojových bobů... na výkrm prasat, které pak sežerou. Tudíž sem nějaké uspokojování potřeb západu netahejte, oni to dělají proto aby nevychcípali, protože se za sedmdesát let namnožili o miliardu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2023 22:04 Reaguje na Jakub Graňák
V těch 75% je i vlastní produkce a pokud má někdo
vyrábět zboží pro Západ, tak musí taky jíst. Sedět
na zadku a nic nedělat, tak jim stačí miska rýže,
ale tak musejí jíst i to maso. Vše se vším souvisí,
protože když více vydělávají, tak si mohou dovolit
i lépe jíst. Představte si, že nedovezou sóju, že
nevychovají prasat, která nesnědí a stane se co?
Nebudou mít za co utrácet vydělané peníze a už
nebudou mít potřebu jich tolik vydělávat. To jen
k té zemědělské produkci. U nerostných surovin
a dřeva platí, co jsem tu napsal. Čína vyrábí
na vývoz nábytek a ze surovin téměř vše, co je hlavní předmětem vývozu na Západ. Jinak si
dovolím upozornit, že není marné se podívat
na některé masové konzervy, odkud vůbec jsou.
Pokud produkují třeba česnek a rýži pro Západ,
tak tu půdu osázenou těmito plodinami nemohou
mít osetou sójou a musí ji koupit tam, kde je
nejenom levnější, ale i kvalitnější. To je prosím
globální obchod, kde dělá každý to, co umí a co
mu vynáší více. To mají pěstovat sóju místo rýže,
kterou vyvážejí k nám a nebo místo toho česneku? Prostě nakupují to, co potřebují a vyvážejí to,
o co je zájem a toho je podstatně více, než co
dovážejí. Evropské automobilky se třesou hrůzou
před auty včetně elektroaut z Číny, které jsou
vyrobeny ze surovin i z Brazílie a tudíž kdo
je vlastně konečným příjemcem zboží? Čína?
Nikoliv, Čína je zpracovatel a zákazník je Západ.
Čína má aktivní obchodní saldo s většinou Západu
a pokud to Západ nebude kupovat, tak Čína to nebude
vyrábět a dovážet z Brazílie, která nebude muset
kácet pralesy. Vím, že to je pro některé složité
pochopit a stačí jim argumentace dílčími obchody
bez globálních souvislostí. Jó a dovoz z Brazílie neznamená, že se nejedná o reexport zboží, které
může mít zcela jinou cílovou destinaci. My jsme
taky byli reexportéry banánů, kterými nám platili
za cukrovary a elektrárny. Prostě platí se tím, co mají a kupující to přeprodává jinam, ale netvrdím,
že není pravdou ten obchod s potravinami. Záleží
totiž i na tom, zda se jedná o množstevní vývoz
a nebo o vývoz vyjádřený v penězích. Když vyvezu
například tunu kaviáru, tak to není totéž jako
vyvézt tunu pšenice. Totéž, když za tunu pšenice zaplatím deseti deky kaviáru, tak hodnota byla
stejná, ale množství bylo 10 000 krát menší.
Takže záleží taky na množství a ne pouze na
hodnotě obchodu.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.1.2023 22:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Aha, nebudete věřit, ale to jsem přesně čekal - "západ může za to, že se číňani přemnožili a teď nás tu sežerou." Znovu, nikdo jim nikdy nevnucoval množit se jak hlodavci - z toho vzešla nutnost tu miliardu nuzáků něčím zaměstnat a tím jak bohatnou, tak se z nich stává ku.va otesánek. Největší světový konzument všeho kromě hovězího, kde jsou až druzí. Rýži veškerou zkonzumují sami a ještě musí dovážet. Věřte nevěřte, ale hlavním dovozním artiklem z Brazílie do Číny není kaviár, nýbrž zrno

Za domácí úkol si vypracujte kolik rud, ropy, dřeva... se v Brazílii vyprodukuje a jaký podíl těchto zdrojů slouží k ukojení domácí čínské poptávky - myslím, že po dni úporného bádání nakonec zjistíte, že i v tomto směru je Čína světovým lídrem - proto se tam všechny ty firmy cpou - na ten obří trh. Vy... naše milá globální souvislosti
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 06:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak určitě za to může ten prohnilý dekadentní Západ. A proto víc jak 50% čínského exportu končí v Asii. :D :D
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.1.2023 19:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Vývoz zemědělských komodit z Brazílie: 70% Čína, 19% USA, 7% Nizozemí, 4% zbytek světa - a sakra že?
Odpovědět
Sl

Slovan

18.1.2023 21:10 Reaguje na Jakub Graňák
To na něj nezkoušejte, to jsou fakta a ty on nerad. Stejně si bude plácat svoje nesmysly dál…
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.1.2023 17:17 Reaguje na Slovan
:-)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

18.1.2023 19:06 Reaguje na Břetislav Machaček
Jasně, a miliarda číňanů žere trávu, tvl ty jsi opravdu myslitel. :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2023 22:12 Reaguje na Petr Eliáš
Odkudpak asi tak dovážíme rýži? Prodají rýži a koupí
si sóju, hovězí a pšenici. Každý dělá to, co umí,
ale Eliáš umí pouze hledat nějaké mouchy, které
vydává za argumenty vyvracející fakta.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

18.1.2023 22:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Člověče... zpátky do školy, Čína nevyprodukuje dost rýže ani pro vlastní trh. Významnější exportér rýže je i Itálie se svými 2,8 % na celosvětovém exportu. A teď začněte sypat ty fakta
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2023 10:41 Reaguje na Jakub Graňák
Prosím o odkaz na ty vaše informace o dovozu
rýže do Číny, protože teta Wiki uvádí vývoz
rýže, čaje, zeleniny(třeba ten česnek),
bavlny atd. Pokud se jedná jedné o dovoz
i vývoz rýže, tak prosím o odkaz ze kterého
bude jasné, že ji dováží více, než vyváží.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.1.2023 17:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Hledejte, jsou to veřejně dostupná data, nehodlám vás vodit za ručičku...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 05:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Jojo machajdo a proto má čína u rýže zápornou bilanci. Tedy mnohem více dováží než vyváží. :D Ty tvé ,,mouchy,, jsou fakta, která ty tvoje hloupé západobijecké pitomosti solidně vyvrací. :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2023 10:42 Reaguje na Petr Eliáš
Prosím o totéž, co pana Graňáka výše, pokud
pouze neopakujete jeho informaci a nevíte
kde ji najít.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

19.1.2023 10:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Já si info na rozdíl od tebe dohledat umím, to se neboj. :D

https://oec.world/en/profile/bilateral-product/rice/reporter/chn

https://www.statista.com/statistics/224994/export-volume-of-rice-from-china/

https://www.statista.com/statistics/255948/top-rice-exporting-countries-worldwide-2011/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2023 16:24 Reaguje na Petr Eliáš
Z těchto údajů uznávám, že dovoz je vyšší, než vývoz. Záleží ale taky
zda nebyla zpracována na výrobky pro
vývoz. Čínské rýžové nudle a jiné
potraviny z rýže zase Čína vyváží
a to by se muselo započítat taky.
Takže s tou rýží jsem asi ustřelil,
ale každopádně platí to, že by asi
neměli takovou potřebu cokoliv z Brazílie dovážet, pokud by to dál
nezpracovali a nevyvezli na Západ,
jako finální výrobek. Prostě mají
co a kam prodávat, tak to taky
nakupují, zpracují a prodají, což
pro některé neplatí a pouze kupují
za to, co utrží za zbraně a nebo
na dluh.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

19.1.2023 17:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Ne, oni toho nakupují tolik, protože nejsou skrz vlastní produkci schopní uživit svou obludně přemnoženou populaci. Je třeba si uvědomit, že jich je víc, než obyvatel obou Amerik, Evropy a Austrálie dohromady - a to na výměře cca USA.
Mimochodem u nich taky nejrychleji roste počet dolarových miliardářů , což je právě ta sorta lidí, kteří si nechávají stavět jachty a rezidence obložené drahými dřevy z amazonie - takže čím víc budou bohatnout, tím větší tlak budou vyvíjet na exploataci amazonie, oceánů (viz vykrádání výsostných vod západoafrických zemí, nebo každou chvíli zaparkovaná rybářská flotila u Galapág), chráněných druhů rostlin a zvířat - kdopak že to ve světě nejvíc skupuje slonovinu a nosorožcovinu, nebo decimuje populace žraloků (a to ještě stylem "uřežu ploutve a zbytek vyhodím")?
Zkuste postudovat něco o roli zvířat v čínské "kultuře" a záhy zjistíte, že na světě asi není národ, který by se choval k přírodě, rostlinám a zvířatům ukrutněji a zavrženíhodněji.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2023 19:03 Reaguje na Jakub Graňák
To množení a bohatnutí jim umožňujeme přece my dovozem
jejich výrobků! Proč nejsme tak schopni jako oni? To by pak už
neměli kam vyvážet a tudíž ani
dovážet suroviny a vše to, co
jmenujete. Vy si protiřečíte jejich obviňováním za něco, co
jim umožňujeme dokonce tím,
že k nim přesouváme výrobu a
likvidujeme hutnictví, abychom
od nich kupovali nejenom ocel,
ale i finální produkty. Kdo je
tedy vinen? Bohatnoucí výrobce
a nebo neprodukční dovozce?
Pokud budeme umět vyrábět totéž
co oni, tak jsem zvědav z čeho.
Oni to dovážejí z Brazílie a my
to budeme mít odkud? Nebude to
nakonec taky z té Brazílie, ale
nepůjde to oklikou přes Čínu,
ale přímo sem a zasviníme si
tu ovzduší, které si tam ničí
oni. Jinak u krutosti u zvířat
nejsou jediní. Evropané taky
vaří raky, šneky a škeble živé.
Necháváme ryby v sítích leknout
a umačkat vlastní hmotností.
Indiáni vařili štěňata za živa
v kotlích jako pochoutku a třeba Francouzi uřezávali žabám
za živa stehýnka a zmrzačené je
nechávali osudu. Porážka košér
a halal je podřezáním krčních
tepen bez omráčení a tak bych
mohl pokračovat. Ono zloděj
rád křičí chyťte zloděje, aby
se vyvinil ze svých činů, ale
měl by mít zameteno před svým
vlastním prahem, než začne ty
ostatní kritizovat.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

20.1.2023 11:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Typická záměna příčiny a následku: Mezi lety 1959-1979, tedy za 20 let vzrostla v důsledku politiky UV KSČ populace Číny z 500 mil. na 1 miliardu a to v době, kdy si mohli číňani nechat o nějaké montovně pro západ jenom zdát. Tudíž nejde o nějakou nutnost vyrábět pracovní sílu pro západ, nýbrž důsledek politiky čínské komunistické strany.
A co se týče těch zvířat - problém je v tom, že třeba Francouzi s postupem rozvoje etologie od drastických metod ustoupili, zatímco číňani se chovají stejně jak před dvěma tisíci lety. Nevím jak pro vás, nicméně pro mě existuje jistý významný rozdíl mezi halal porážkou (ač se mi taky nelíbí) od stahování zvířat za živa z kůže, či zatavování živých rybiček a želv do igelitových pytlíků, aby posloužili jako klíčenka.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.1.2023 16:23 Reaguje na Jakub Graňák
V Indii a Africe je taky
komunismus, že se tak množí? Množení má více
příčin, kdy je jedním i
ten dostatek potravin
a životní jistoty do
budoucna(viz Husákovy
děti s vyššími dětskými
přídavky, delší mateřská, masivní výstavba bytů, škol a školek včetně stabilizace situace.
Obyčejným lidem stačí
opravdu málo a budou
plodit i děti, když se
nebudou bát o budoucnost
svoji a jejich.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

20.1.2023 18:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Je to politika - způsob, jak čelit technologicky a kapitálově mocnější "západní" společnosti - že se v tom shlédli i jiní není překvapivé. Nicméně v tom vězí celá řada vážných důsledků do budoucna v podobě rostoucí eploatace zdrojů, kolapsu důchodových systémů (viz předpokládaný kolaps důchodů v okamžiku nástupu husákových dětí do důchodu)...
O tom, že jde o důsledek bohatnutí lze polemizovat - viz Afrika - tam se množí taky jako myši, ale dostatku potravin a jistot jaksi nevidno.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.1.2023 17:55 Reaguje na Jakub Graňák
I v Africe lidé bohatnou, ač jsou z našeho pohledu velmi chudí, ale mají více, než kdysi alespoň potravin od humanitárních spolků. Po válce tu byl
stejný "bejbybům" jako
za Husáka a společnost to s důchody ustála, protože zásluhovost nebyla tak
vysoká jako nyní, když
jsou v důchodech rozdíly
i trojnásobné mezi těmi
nejnižšími a nejvyššími.
Ti s těmi nejvyššími žijí
zároveň taky déle, než ti
s nízkými, kteří mají i
nižší kvalitu života v
penzi. Důchodová reforma
s prodlouženým odchodem
do důchodu sice odstraní
ze systému zemřelé, kteří se důchodu nedožijí, ale ti odpočatí s vysokými důchody ty prostředky
stačí i za ně odčerpat.
Zásluhovost je přehnaně velká a neudržitelná.
Asi to zní rovnostářsky,
ale bohužel někdo musí
"sponzorovat" i ty celý
život mizerně hodnocené,
aby neměli místo důchodu
žebračenku. Takto by měl fungovat solidární průběžný systém, který se ale utrhl z řetězu díky preferování zásluhovosti.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist