https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nova-emisni-norma-ohrozi-prumysl-rekl-kupka.bude-jednat-o-realistictejsi-verzi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nová emisní norma ohrozí průmysl, řekl Kupka. Bude jednat o realističtější verzi

13.3.2023 13:08 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce dnes ve Štrasburku jednat s dalšími členskými státy EU o realističtější verzi emisní normy Euro 7/VII. Podle něj by v současné době ohrozila celoevropský automobilový průmysl a zároveň by neměla ani dostatečný dopad na životní prostředí. Česko proto bude prosazovat zmírnění a odklad účinnosti některých navrhovaných pravidel. Kupka to řekl na dnešní tiskové konferenci před odletem do Francie. Kromě toho chce ministr jednat také o dalších úpravách v automobilovém průmyslu.
 

Emisní norma Euro 7, kterou navrhla Evropská komise, má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

"Emisní norma Euro 7 by v současné době ohrozila automobilový průmysl po celé Evropě. Spolu s tím by byly ohroženy i pracovní příležitosti," uvedl Kupka. Podle něj je norma nyní nepřijatelná a negativně by se v konečném důsledku projevila i ve svém vlivu na životní prostředí, protože by omezila současný technologický rozvoj bezemisní mobility.

Ministr proto na dnešek svolal do Štrasburku schůzku skupiny ministrů dopravy zemí EU, kteří rovněž kritizovali návrh Euro 7. "Je to poměrně široká skupina zemí, máme signály od deseti států, které mají podobný názor jako my," uvedl. Česko chce při jednáních podle něj dohodnout společný postup, jehož výsledkem by byla realističtější verze normy. Kupka bude prosazovat například zmírnění a odložení některých technologických požadavků.

Dnes by měl ministr jednat ve Štrasburku s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, na dálku by se měli připojit i zástupci Slovenska, Rumunska nebo Maďarska. Postupně však chce ministr hovořit i s dalšími zeměmi, které údajně mají vůči návrhu normy výhrady. Zmínil například Francii, Španělsko nebo Portugalsko.

Kritika pravidel, která patrně zvýší výrobní náklady v době, kdy automobilky začaly ve velkém vyvíjet elektrické automobily kvůli chystanému znemožnění produkce aut s klasickými spalovacími motory, zní i od výrobců. Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc. Podle automobilek by navíc některé modely zdražily natolik, že by byly téměř neprodejné, a norma by naopak prodloužila využívání starších aut.

Kromě normy Euro 7 chce Kupka se svými protějšky dnes jednat o podpoře výjimky pro využití syntetických paliv pro nové spalovací motory po roce 2035 a další související legislativě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.3.2023 14:24

Pro pobavení publika : Uváděná norma Euro 7 má 6900 stran !!! a je natolik nesrozumitelná , že i automobilky si najímají odborníky , aby jim z toho udělali srozumitelný text.

Kromě emisí z paliv zavádí termíny emise z brzd !!! a emise z otěru pneumatik !!!

Tato norma představuje nedostižný vrchol blbosti bruselských euromagorů .

kdo má zájem : https://www.youtube.com/watch?v=NM52_0PgO_k
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

13.3.2023 15:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
A není to jedno? Ještě pár takových suchých a teplých zim a suchých jar a auta už nebudou moc třeba.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

13.3.2023 15:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
Mimochodem, prach z brzd dělá větší bordel ve vzduchu než výfukové plyny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.3.2023 16:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tady máte konečně pravdu, komplikovanost úplně všeho je mor naší civilizace a i nákup pitomého lístku na vlak je menší maturita z IT a jiných oborů. Tady se ztrácí ty stamiliardy státních kačáků.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

15.3.2023 08:03 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miri, otázka je, jestli tomu, co nás čeká a nemine chceme věřit, nebo si budeme lhát do posledního dechu spalovacích montoven. Blíží se konec a kdo se na to nepřipraví, bude na tom hůř. V republice máme 6800 učebních oboru a z toho je jen 10% elektro. Už teď je pozdě ten velký propad dohnat a nepomůže ani preferovaný obor - tzn. zadara ubytování na internátě i se stravou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.3.2023 15:20
Už ohrožuje.
Odpovědět
va

vaber

14.3.2023 08:27
emisní norma ohrožuje auomobilky a jejich dodavatele a náš průmysl stojí a padá s výrobou automobilů,
to ovšem naší vládu nezajímá
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2023 13:40 Reaguje na vaber
Proto Kupka i Sikela intenzivně bojují za jiný postup, trulo. Být tam loupeživý estébák, ani prstem nehne a Drmola to podepíše v předklonu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist