Nová emisní norma ohrozí průmysl, řekl Kupka. Bude jednat o realističtější verzi
Emisní norma Euro 7, kterou navrhla Evropská komise, má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.
"Emisní norma Euro 7 by v současné době ohrozila automobilový průmysl po celé Evropě. Spolu s tím by byly ohroženy i pracovní příležitosti," uvedl Kupka. Podle něj je norma nyní nepřijatelná a negativně by se v konečném důsledku projevila i ve svém vlivu na životní prostředí, protože by omezila současný technologický rozvoj bezemisní mobility.
Ministr proto na dnešek svolal do Štrasburku schůzku skupiny ministrů dopravy zemí EU, kteří rovněž kritizovali návrh Euro 7. "Je to poměrně široká skupina zemí, máme signály od deseti států, které mají podobný názor jako my," uvedl. Česko chce při jednáních podle něj dohodnout společný postup, jehož výsledkem by byla realističtější verze normy. Kupka bude prosazovat například zmírnění a odložení některých technologických požadavků.
Dnes by měl ministr jednat ve Štrasburku s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, na dálku by se měli připojit i zástupci Slovenska, Rumunska nebo Maďarska. Postupně však chce ministr hovořit i s dalšími zeměmi, které údajně mají vůči návrhu normy výhrady. Zmínil například Francii, Španělsko nebo Portugalsko.
Kritika pravidel, která patrně zvýší výrobní náklady v době, kdy automobilky začaly ve velkém vyvíjet elektrické automobily kvůli chystanému znemožnění produkce aut s klasickými spalovacími motory, zní i od výrobců. Komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc. Podle automobilek by navíc některé modely zdražily natolik, že by byly téměř neprodejné, a norma by naopak prodloužila využívání starších aut.
Kromě normy Euro 7 chce Kupka se svými protějšky dnes jednat o podpoře výjimky pro využití syntetických paliv pro nové spalovací motory po roce 2035 a další související legislativě.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Miroslav Vinkler
13.3.2023 14:24Pro pobavení publika : Uváděná norma Euro 7 má 6900 stran !!! a je natolik nesrozumitelná , že i automobilky si najímají odborníky , aby jim z toho udělali srozumitelný text.
Kromě emisí z paliv zavádí termíny emise z brzd !!! a emise z otěru pneumatik !!!
Tato norma představuje nedostižný vrchol blbosti bruselských euromagorů .
kdo má zájem : https://www.youtube.com/watch?v=NM52_0PgO_k
Michal Uhrovič
13.3.2023 15:07 Reaguje na Miroslav VinklerMichal Uhrovič
13.3.2023 15:14 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
13.3.2023 16:59 Reaguje na Miroslav VinklerZdenek Wenzel
15.3.2023 08:03 Reaguje na Miroslav Vinklervaber
14.3.2023 08:27to ovšem naší vládu nezajímá