https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/novy-prales-na-jestedu-chteji-ekologove-spolku-cmelak-rozsirit-o-4-5-hektaru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nový prales na Ještědu chtějí ekologové spolku Čmelák rozšířit o 4,5 hektaru

20.12.2025 19:34 | LIBEREC (ČTK)
Zdroj | Čmelák
Prales na Ještědském hřebeni u Liberce, který 20 let budují ekologové spolku Čmelák, by se mohl rozšířit o 4,5 hektaru u takzvané Liščí skály nad Šimonovicemi. Celkem by pak měl 41 hektarů. Na výkup pozemku potřebuje Čmelák milion korun, veřejnost může přispět koupí dárkového certifikátu. ČTK o tom informoval Jan Korytář, který má rozvoj Nového pralesa a výkupy pozemků ve spolku na starost.
 
Spolek Čmelák - Společnost přátel přírody zahájil projekt Nový prales v roce 2004 na sedmihektarovém pozemku a postupně přikupoval další. Na většině z nich rostly smrkové monokultury, které lesníci na původní louky vysázeli v 60. letech minulého století. Les byl navíc tak hustý, že v něm prakticky nic jiného nerostlo. Ekologové porosty postupně mění na přírodě blízké lesy.

Nový prales v současnosti tvoří šest pozemků. Organizace je chce postupně propojit v jediný druhově pestrý a ekologicky plnohodnotný les. "Na části nového pozemku proběhla nedávno těžba, což nás mrzí, ale zároveň to otevírá prostor pro výsadbu druhově bohatého lesa. Vysadíme tam jedle, buky, javory, jasany, ale i vzácnější jilmy, třešně ptáčnice či tisy. Část území ponecháme přirozené obnově," řekl odborný garant projektu Jiří Antl.

Na novém pozemku roste už dnes podle Korytáře 130 let starý les. "Zůstane zachován, stromy tam tak budou moci dorůst do maximální velikosti. Naším cílem je, aby zde v budoucnu rostly i 200 až 300 let staré stromy, které dnes v běžných lesích téměř nenajdete," dodal.

Do projektu obnovy lesa na Ještědském hřebeni se zapojily stovky dobrovolníků. Pomohli vysázet přes 80 000 sazenic a postavit několik kilometrů zábran, které chrání mladé stromky před zvěří.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (65)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

20.12.2025 19:58
A co jim v tom brání, co ?
Že by neochota jít na brigády a ty potřebné peníze si vydělat, no !
Odpovědět
su

20.12.2025 20:38 Reaguje na smějící se bestie
A kam chodíte na brigády vy, co???
A jinak se nebojte, oni ty peníze seženou a pak to bude jejich. A vy a Vám podobní si tam ani neškrtnete )))).
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

20.12.2025 23:44 Reaguje na smějící se bestie
... strejdo - že Vy čtete jenom titulky těch článků, dál už Vás to nebavi?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.12.2025 06:34 Reaguje na Zbynek Ulcak
Vybízení ke koupi dárkového certifikátu =
žebrání !
Odpovědět
su

21.12.2025 09:48 Reaguje na smějící se bestie
No a? vybízení k posílání peněz na adventní koncert vám taky přijde jako žebrání?
Ale jak říkám. oni ty peníze seženou a je jedno jak, pokud to bude legální - hlavně, že lidi jako vy pak mohou zuřit a vyskakovat až ke stropu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.12.2025 15:05 Reaguje na
TO JE ZCELA
o něčem jiném.
Odpovědět
su

21.12.2025 18:40 Reaguje na smějící se bestie
joooo???? a v čem je to jiné????
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.12.2025 20:52 Reaguje na
Nechápavým nelze vysvětlit.
Odpovědět
su

21.12.2025 21:14 Reaguje na smějící se bestie
jen to zkuste vy chytráku )).
Odpovědět
sv

s v

21.12.2025 12:22 Reaguje na smějící se bestie
Tos to soudruhovi komoušovi vidlákovi nandal.
Odpovědět
sv

s v

21.12.2025 12:22 Reaguje na smějící se bestie
Tos to soudruhovi komoušovi vidlákovi nandal.
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.12.2025 10:07
Je to postup, jaký je naprosto nekonfliktní se společenskými zájmy i s demokracií. Dělají to na svém a za své (pokud je někdo zasponzoruje, není to žádný problém).
Rozhodně je to cosi absolutně jiného, než když úředníci spolu s ekofanatiky vyrobí "divočinu" na soukromých pozemcích a jejich majitele z nich v podstatě vyženou (což je prostě fašismus či bolševismus, lze si vybrat).
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 10:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Společenské zájmy se vám jednou hodí a jednou nehodí.
Co třeba, jen čistě teoreticky, vypouštění černého toxického kouře do vzduchu, třeba pálení pneumatik. Je společenský zájem něco takového nedovolit? Ano/ne a proč?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 12:49 Reaguje na Petr
A jen čistě teoreticky, vypouštění černého toxického kouře do vzduchu se liší od vypouštění brouka?
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 12:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Samozřejmě. Tedy pominu vaši podivnost o ' vypouštění'.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 13:17 Reaguje na Petr
A jak? Obojí škodí přírodě i lidem.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 13:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak vám škodí hmyz? :-)
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 13:23 Reaguje na Petr
A jak hmyz jako součást přírody škodí přírodě? Jen se za vhodných podmínek rozmnožil, nic víc. Podobné jako když vám v rohu zahrady vyrostou kopřivy. Vždyť vy sám taky propagujete likvidaci lesů spásáním a namnožení hmyzu, jen jiných druhů.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 13:36 Reaguje na Petr
Hmyz i požár je přírodní.
Neříkejte namnožení, ale podporované přemnožení, které zničilo 80% lesů. I soukromých, nejen 1. zonu v NP (a i té je škoda nechat sežrat skoro celou). Nikoli materiální, ale přírodní. Likvidaci nepodporuji, to je lež. Jen podporuji převedení malých částí lesů ve vlastnictví státu na původní obhospodařování za účelem zvýšení biodiverzity. Pokud by Brouk sežral nějaké procento, je to +biodiverzita, pokud Požár je několik procent, je to +biodiverzita. Ale celé česko? To je devastace.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
Celé Česko? Toto je lež.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 14:10 Reaguje na Petr
80% jehličnatých lesů to je vám málo?
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
Čísla prosím doložit.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 15:07 Reaguje na Petr
Doporučuji vám strýčka googla.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 15:13 Reaguje na Petr
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/tezba-lesa-vyvoj
Je zajímavý součet vytěžené plochy 2016-2020 a to 120% sic!
Odpovědět
Ra

Radek

21.12.2025 15:25 Reaguje na Petr
A jak spárkatá zvěř jako součást přírody škodí přírodě ? (podle ochranářů ) Jen se za vhodných podmínek rozmnožila, nic víc.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

21.12.2025 17:47 Reaguje na Petr
No jo. Akorát ty kopřivy budou opravdu jen v rohu zahrady nebo časem pokryjí celou zahradu? Co se týká hmyzu tak snad pořád rozlišujeme hmyz kalamitně se množící. No a nejzajímavější je a to si dovolím podtrhnout, že jste jeden z těch co mluví o přemnožení zvěři. Přitom podle vašich mouder , zvěř se za vhodných podmínek rozmnožila, nic víc.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 21:06 Reaguje na Jarek Schindler
O přemnožení zvěře nikde nemluvím. Vymýšlíte si, nedělejte to prosím.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 13:38 Reaguje na Petr
Hmyz? Brouk sežral obrovské plochy a není dřevo. To není škoda, že?
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Není dřevo? Stáváte na něj fronty, píšete pořadníky?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 14:11 Reaguje na Petr
Proč fronty, dovezeme z Amazonie nebo odjinud. Že?
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:16 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tak proto mi dne ráno nešla ořezat tužka. Ona je z amazonského dřeva:-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

21.12.2025 17:50 Reaguje na Petr
To bude spíš rukama a nebo jste tupé ožezávátko.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:13 Reaguje na Petr
Že brouk sežral celé Česko, že není dřevo, že vám bobr přetne stehenní tepnu a vykrvácíte,... Vy opravdu tomuhle věříte? Co na to říct.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 14:22 Reaguje na Petr
No nevěříte. "Můžete s tím nesouhlasit, můžete o tom vést spory, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat", což vyjadřuje, že i přes nesouhlas se s realitou s tím nic nenaděláte.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
To se pletete. Můžete se zkusit vzdělávat, múžete zkusit nějakou odbornou pomoc, terapie a podobně. Možností jak se svými fobiemi a obsesemi bojovat máte hodně.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:30 Reaguje na Petr
A myslím to opravdově, bez výsměchu. Jen se tím nenechte ovládat.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 14:33 Reaguje na Petr
Je smutné když nějaký odborník podlehne vlastním představám a iluzím.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 14:38 Reaguje na Petr
Ano souhlasím s vámi a doporučuji vám vyhledat si terapeuta.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 13:18 Reaguje na Petr
Ale možná bychom to vaše 'vypouštění brouka' mohli použít jako ukázku, že si s lesem majitel nemůže dělat co chce. Nemůže si jen tak pěstovat co ho napadne jen pro svůj zisk a bez ohledu na les jako celek. Les má mnohem důležitější funkce, než jako výrobní prostředek. Jak už jsem psal, základní chyba je v představě vlastnictví. Vytvořili jsme si mylnou myšlenkovou vazbu, že vlastnit lze cokoliv. Takže ne, co je nějak společné a sdílené a na čem závisí jiné životy (nejen lidí), třeba životní prostředí, to vlastnit nelze.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 14:25 Reaguje na Petr
Takže sežraný les je kvalitnější ŽP. No to je jako tvrdit, že čoud a síra z pneumatik jsou dobré na snížení oteplování.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.12.2025 10:38 Reaguje na Jan Šimůnek
1*
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.12.2025 11:55
to Petr 21.12.2025 10:15
Vypouštěním toxického (prokazatelně) kouře narušujete zájem ostatních členů společnosti. Zřízením pralesa na svém pozemku s vysokou pravděpodobností nikoli.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 12:12 Reaguje na Jan Šimůnek
Životní prostředí je jen jedno a společné pro všechny, a v zájmu celé společnosti je, aby bylo čisté a zdravé. Nemůže si někdo část společného životního prostředí koupit a s představou že se soukromým majetkem si může dělat co chce, ho nějak měnit podle svého. Je úplně stejný společenský zájem dýchat čistý vzduch jako mít zdravou divočinu. A nebo obráceně, jestli chcete - když si za svoje a na svém může každý dělat co chce, pak tedy i pálit pneumatiky. A jestli se vám to nebude líbit, tak to bude ten váš fašismus a kdovíco ještě.
Dělat si bez omezení můžete jen to, co nic a nikoho nijak neovlivní.
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 12:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Můžete vlastnit les, rybník, studnu, celé hory, ostrovy, cokoliv, ale nemúžete vlastnit životní prostředí, které ten váš majetek vytváří, tudíž si se svým vlastnictvím nemůžete dělat co vás napadne, ovlivnil byste tím to životní prostředí, tudíž i všechny a všechno v něm žijící. A říkat tomu můžete klidně jak chcete. Je s velkým podivem, že to člověk jako vy nechápe.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

21.12.2025 18:00 Reaguje na Petr
Aha, a Vy a vám podobní jste ti co budou vlastníkům říkat jak s tím svým majetkem mají nakládat. Vy budete určovat co je v zájmu celé společnosti. Samozřejmě pálení pneumatik je nesmyslný příklad. Stejně tak je ale nesmyslné mluvit v našich podmínkách o divočině. No a dělat si bez omezení mohu to co neodporuje zákonům a může mi být naprosto jedno jestli tím něco ovlivním. No a nebo jinak, mnohdy je učelem té které činnosti prívě to něco ovlivnit.
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

21.12.2025 12:30
"Budování pralesa" na pozemcích, které byly před 65 lety zemědělskou půdou? Snaha dobrá, ale z principu je to totální nesmysl. Taková dětinská hračka dobromyslných nadšenců.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 12:47 Reaguje na Josef Střítecký
No ba, někdo má skalku, jiný prales. Proti gustu...
Odpovědět
Pe

Petr

21.12.2025 12:51 Reaguje na Josef Střítecký
Proč nesmysl? Můžete tohle svoje tvrzení vysvětlit, případně i nějak doložit?
Odpovědět
MS

Miroslav Skuček

21.12.2025 13:26 Reaguje na Josef Střítecký
Slabomyslní jedinci - i vy, by měli nejdřív 3x přemýšlet, pak psát..
Jak asi vznikla louka?? Přišli lidé a původní les vykáceli.. Stále vám to přijde jako nesmysl??
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 14:15 Reaguje na Miroslav Skuček
On to nebude prales, ten tady není nikde ale maximálně jiný les než byl. Je otázka zda to zvýší pestrost tedy biodiverzitu. Já netuším.
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.12.2025 14:57
to Petr
21.12.2025 12:12 Nemáte pravdu. Jsou faktory společné pro celou planetu, jsou faktory oblastní a jsou faktory ryze lokální. Názory na čistotu a zdravost se mohou podstatně lišit, a mohou být i individuálně korektně podložené. Např. alergikům na trávu objektivně škodí sekání trávníků strunovou sekačkou, byť je to "ekologické".
Jestliže máte nějaké území ve vlastnictví, tak máte i příslušný kus životního prostředí, které patří jen vám a v principu (pokud bychom měli demokracii) si s ním můžete dělat co chcete, pokud to nenarušuje zájmy a potřeby lidí okolo. Pálení pneumatik má přesah do okolí, proto je možné ho regulovat (i totálním zákazem). Např. zasazení ovocného stromu takový přesah nemá, a proto by nemělo být regulováno (byť v EU čaasto je). Pokud si "každý dělá co chce", jedná se spíš o anarchii. Fašismus, či bolševikofašismus jsou právě nadměrné a nesmyslné regulace
21.12.2025 12:24 Mohu vlastnit část životního prostředí. Životní prostředí není veřejný statek. Tuto koncepci razí zelení, tedy "melouni" (na povrchu zelení, uvnitř rudí, a když se to rozmixuje, vznikne nacistická hněď, která je charakterizuje snad nejlépe).
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

21.12.2025 17:07 Reaguje na Jan Šimůnek
... vedle zelených tuto koncepci razí taky Ústavni soud "...životní prostředí je veřejným statkem (hodnotou) ve smyslu preambule Ústavy a Listiny a čl. 7 Ústavy..." Nález Ústavního soudu 70/97 ze dne 10.07.1997.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.12.2025 19:41 Reaguje na Zbynek Ulcak
Víte,to jo, ale dobré životní prostředí není ani sežraný les, ani les vypálený.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.12.2025 17:40
Víte co říká kamarád vlastnící v Beskydech les? Říká bože chraň mě od souseda, který se o les nestará a množí škůdce a choroby. Měl takový kus
lesa v sousedství rezervace a s LČR ho směnil za jiný les kilometry
daleko. Jednak měl problém ten zděděný les ošetřovat, když bydlí jinde
a raději na směně prodělal, protože nový les byl v sousedství jeho lesa.
Má tak lesy jako celek a v okolí mimo jednoho pasivního vlastníka samé
zodpovědné vlastníky. Ten pasivní asi brzo les prodá jednomu ze sousedů
a tak budou lesy v okolí vlastnit pouze zodpovědní hospodáři. Takže ať
tam mají prales, ale ať není rezervoárem a semeništěm škůdců a chorob!
V tom vidím to riziko nicneděláním v pralese.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.12.2025 10:40
to Zbynek Ulcak 21.12.2025 17:07
Ústavní soud také potvrdil existenci 666 (nebo kolik) "genderů". Jakmile se snaží plácat do něčeho odborného, plodí vesměs nesmysly, nad nimiž odborníkům vstávají vlasy jak hřebíky. Jinak celá justice patří mezi nejméně ctěné (důvěryhodné) složky státního systému. Může si za to sama a soudci z ÚS se na tom podíleli a podílejí také.
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

22.12.2025 11:53 Reaguje na Jan Šimůnek
..."Jinak celá justice patří mezi nejméně ctěné (důvěryhodné) složky státního systému.." - o tom, že je nectíte Vy, o tom určitě nikdo nepochybuje, ale jinak se mýlíte (ostatně jako vždy) - "Nadpoloviční míru důvěry veřejnosti také kontrolní nebo soudní instituce, Česká obchodní inspekce (71 %), Nejvyšší kontrolní úřad (69 %), Nejvyšší soud (69 %), Ústavní soud (66 %) a ombudsman (63 %)." - zdroj - https://www.stem.cz/k-institucim-s-nejvyssi-mirou-duvery-verejnosti-patri-bezpecnostni-slozky-cnb-a-mistni-urady/
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.12.2025 13:52
to Zbynek Ulcak 22.12.2025 11:53
Zapomínáte na to, že ve stejných nebo podobných průzkumech má česká justice jako celek dosti stabilně a dlouhodobě nějakých 15 %. Což zase tolik není.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.12.2025 18:32
to Zbynek Ulcak 22.12.2025 11:53
Jinak, pochopitelně, platí, že koncepce životního prostředí jako "veřejného statku" je levičácká (a je úplně jedno, zda ji spojíme s bolševiky, fašisty, nacisty nebo zelenými). Na této skutečnosti ani ÚS nemůže nic změnit.
Odpovědět
va

vaber

23.12.2025 11:10 Reaguje na Jan Šimůnek
Pěkná hloupost. V životním prostředí žijeme všichni a proto musí být veřejný zájem nad nějakými soukromými zájmy. Když se někdo neprodyšně izoluje od ostatních a nechce se o své izolované prostředí starat , klidně ať si v něm chcípne, ale nesmí ohrožovat ty co takové prostředí nechtějí.
Odpovědět
va

vaber

23.12.2025 11:04
Prales budovaný člověkem,nevím ,jen zda se bude podobat škutečnému přírodou vytvořenému pralesu , což je podle mně les ,který vyrostl uplně bez zásahů člověka, minimálně stovky ,lépe tisíce let. Protože když člověk zasahuje v pralese, mohli by jsme nazvat všechny lesy co u nás máme ,pralesy . Vždyť stromy na tom místě rostou už tisíce let také, jen ty některé stromy člověk vykácí. Nebo někdo umí určit ,že když vykácíme ten strom ,bude to ještě prales a když vykácíme jiný, už to prales nebude.
V původních pralesích rostly mohutné stromy staré tisíce let. Existuje mnoho starých fotografií, velikých, doslova obrovských starých stromů z původních lesů ,které člověk s velikou hrdostí porazil, zničil a spálil, jako první. Takové už dnes nikde nenajdeme a nedají se ničím nahradit,tedy výsadbou, vyrostly přirozeným výběrem, který při umělém výsadbě neexistuje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.12.2025 16:44 Reaguje na vaber
Takové návesní a jiné památné stromy jsou díky lidské péči často
velmi staré a bez jeho péče by tu už nebyly. Náhodný nebyl ani
smrk na Boubíně(Král Šumavy), který chránily generace lesníků jako
symbol a nebylo dílo náhody, že tak dlouho žil. Nakonec ale jako
každý strom dožil a je na ochranářích vybrat jako tu ikonu jiný.
Touha ochranářů vytvořit z hospodářských lesů rychle a radikálně
pralesy nedopadly většinou dobře a vznikají paskvily, které mají
k pralesům setsakra daleko. Jsou to pouze bezzásahy stejné, jako když pozemek staré továrny, či dolu zaroste nálety a není to
prales a ani nikdy nebude. Je to pouze výsledek NICNEĎĚLÁNÍ, což
je trendem dnešních lenivců sledujících bezpracně snahu přírody napravit chyby člověka ! Prales je výsledkem tisíců let toho
bezásahu ovlivněného ale samotnou přírodou, která měnila jeho
skladbu, která nebyla celé tisíce let stále stejná. Mnohdy tam
zasáhly požáry od blesků, vichřice a škůdci postihující pouze
některé druhy stromů a druhé je nahradily. Například v Mionší
v Lomné v Beskydech má momentálně problém jedle se svou obnovou,
protože je oblíbenou potravou zvěře, ale to bylo vždy i když
bylo zvěře více, než nyní. Naopak mohly být roky, kdy se zvěři
nedařilo a jedle přežily kritické období růstu. Pokud má člověk
přání mít i v pralese to i to, tak tomu musí trochu pomoci.
Odpovědět
va

vaber

24.12.2025 09:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Píšu o fotkách hlavně ze Severní Ameriky.
Samozřejmě ,že lípa na návsi potřebuje péči ,protože lidé by ji rychle zlikvidovali.
I prales se vyvíjí a i lesy. Naše lesy se začínají podobat vzrostlému křoví se slaboučkými bidly a tento vývoj je znám už dávno z hospodářských lesů USA.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.12.2025 18:30
to vaber
23.12.2025 11:10 Za "domácí úkol" si najděte a přečtěte ekonomicko - pedagogický text "Tragédie obecní pastviny", který jasně popisuje to, co se stane, když se cosi (tady to je ona "obecní pastvina", ale platí to jistě i o tom životním prostředí) stane "veřejným statkem". Nevyhnutelně děs, běs a totální zkáza. Ostatně i ty šumavské lesy šly do kopru v momentě, kdy se staly jakýmsi "veřejným statkem".
A už jsem tu zmiňoval, jak kolega Munthe koupil ostrovy ve Středozemním moři, na nichž odpočívali ptáci během tahu, a v době tahu tam posílal strážce, kteří ptáky hlídali. Do té doby to byla jakási "obecní pastvina" a ptáci byli bezuzdně loveni a žráni.
3.12.2025 11:04 Ten prales bude něco ve stylu "jak si český ekolog představuje prales", abych parafrázoval slova klasika. A bude muset být průběžně udržován, asi stejně jako hospodářský les nebo botanická zahrada. Nicméně neplačte, pokud by do dnešních dnů přežil reálný prales "od nepaměti", museli bychom se o něj starat naprosto stejně, protože by jako ostrůvek v kulturní krajině neměl šanci obstát.
Odpovědět
va

vaber

24.12.2025 09:21 Reaguje na Jan Šimůnek
Obecní pastvina zaroste křovím za několik let ,to ví každý, ale za stovky a tisíce let bude úplně jiná a velké stromy křoví vytlačí.
Šumavské lesy byly asi od samého počátku osázeny ,protože původně na Šumavě ve středověku moc stromů nerostlo ,díky příliš studenému klimatu, na horách.
Smozřejmě ,že prales bez zásahu by přežil i dnes, jaký by byl a zda podle vašich představ, to netuším.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.12.2025 21:21
to vaber 24.12.2025 09:21
Obecní pastvina skončí totálně vydrancovaná, viz odkazovaný text.
Prales by asi dojel na invazní rostliny, hlavně dřeviny, s nimiž by si neporadil. Musel by se udržpvat uměle, jako arboretum nebo botanicvká zahrada.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist