https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obcane-postizeni-severojizni-magistralou-penize-z-prazskeho-rozpoctu-jdou-na-poskozeni-zdravi-a-majetku-obcanu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Občané postižení Severojižní magistrálou: Peníze z pražského rozpočtu jdou na poškození zdraví a majetku občanů

18.12.2002 12:03 | PRAHA (EkoList)
Občanské sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou (OPSM) včera uspořádalo tiskovou konferenci, na které upozornili veřejnost, že ve čtvrtek 19. prosince bude nové zastupitelstvo hlavního města Prahy schvalovat návrh rozpočtu města na rok 2003, v němž jsou zahrnuty i prostředky na výstavbu tří dopravních ramp v oblasti vymezené ulicí 5. května, ulicí Vyskočilovou a ulicí Michelskou. Podle Alžběty Rejchrtové z OPSM tyto stavby zhorší již tak špatnou situaci kolem severojižní magistrály a ovlivní i hodnotu rodinných domků v blízkosti ramp.
 

Podle informací OPSM má jedna rampa propojit magistrálu s Vyskočilovou ulicí, další dvě rampy se mají napojovat z magistrály do Michelské ulice. První rampa však zasahuje do školního hřiště zdejší základní školy v Bítovské ulici, jedna z ramp do Michelské ulice by si dokonce vyžádala demolici jednoho z řadových rodinných domků a stavební úpravy domku druhého. Dvě z těchto ramp byly zařazeny do územního plánu, OPSM se zasadilo o to, aby rampa, kvůli které by byla nutná demolice rodinného domku, do územního plánu zařazena nebyla. OPSM upozorňuje na to, že finanční prostředky na tyto rampy nejsou v rozpočtu přesně vyčísleny, ale že jsou zahrnuty do obecné kolonky realizací dopravních staveb, na které TSK požaduje téměř půl miliardy korun.

Alžběta Rejchrtová (OPSM) a Petr Štěpánek (MM).
Foto: Martin Mach/EkoList

Územní rozhodnutí na nájezdovou rampu přes školní hřiště zrušilo v roce 2000 Ministerstvo pro místní rozvoj s odůvodněním, že stavba nebyla zařazena do územního plánu a její realizací by byl porušen veřejný zájem, kterým je ochrana zdraví a zdravého životního prostředí obyvatel. "Minulý týden vydalo ministerstvo nové rozhodnutí, v němž mění názor, protože rampa již v novém územním plánu zakotvena je. Jako odškodné dostane škola novou tělocvičnu. Čekali jsem, že si ministerstvo bude za svým názorem stát." komentovala rozhodnutí ministerstva Rejchrtová.

Ministerstvo dopravy a spojů již dvakrát zrušilo dodatečné stavební povolení na rampu do Michelské ulice, neboť stavebník, jímž je TSK, neprokázal, že stavba nezhorší již tak zatížené prostředí v oblasti magistrály. Letos v listopadu však odbor dopravy dodatečné povolení vydal, přestože jak tvrdí Rejchrtová měl od sdružení k dispozici posudek soudního znalce, který konstatotuje, že v této oblasti jsou v současnosti překračovány i nejvýše přípustné limity hluku. Rejchrtová vyjádřila údiv na tím, že magistrát chce z peněz daňových poplatníků tento stav ještě zhoršit.

"V ulici Jihlavská se již dokonce začalo stavět, došlo k překladu vodovodu a kanalizace, ale tato stavba je v rozporu se zákonem, neboť stavebnímu povolení vypršela platnost," uvedla Rejchrtová. "V současné době zde je nezasypaná díra, jejíž odstranění by podle TSK jako stavitele stálo 10 milionu korun! Máme podezření, že TSK v tomto směru cvičí s městskou radou a zastupiteli, neboť se jedná jen o zasypání jámy. Nehledě na to, že je sporné, zda tato rampa má z dopravního hlediska nějaký smysl, neboť o kus dál již jedna sjízdná rampa je," řekla Rejchrtová a dodala, že magistrát by neměl ustupovat tlaku TSK a veřejné prostředky využít na investice, které občané skutečně potřebují.

Občanské sdružení považuje postup úředníku státní správy za nepřípustný a nelegální a bude se proti němu bránit i soudní cestou. "Hodláme podat na magistrát žalobu, aby začal s omezením hluku, exhalací a provozu něco dělat," zakončila Alžběta Rejchrtová.

Alžběta Rejchrtová nesouhlasí s tím, že by tyto nové komunikace zlepšily dopravní obslužnost a zrychlily dopravu v oblasti Kačerova, jak je uvedeno v návrhu městského rozpočtu, ale že naopak dojde ke svedení dopravy z okolí a zhoršení současné situace. OPSM se chce zasazovat, aby v souladu s územním plánem byla magistrála přeměněna na městskou třídu, kde by byl omezen počet pruhů a snížena rychlost provozu.

Podle OPSM vycházejí patrně tyto stavby vstříc požadavkům firmy Radima Passera BB Centrum a firmy Multiprojekt bývalého místostarosty Prahy 4 Jana Hejmy, které zde plánují vystavět velké administrativní centrum. Rejchrtová odmítá, aby se veřejnými prostředky plýtvalo na zájmy soukromých investorů.

Tiskové konference se zúčastnil také Petr Štěpánek (Moderní město), zastupitel na Praze 4, který zmínil, že již v roce 1990 Občanské fórum a o rok později i ODS měli ve svém programu zrušení magistrály konkrétně na území Prahy 4. "Od té doby s každými volbami změkčují, v posledním programu to již ODS neměla," řekl Štěpánek a pokračoval: "Já jako zastupitel chci provést plán "humanizace" magistrály. Je několik věcí, které se dají velmi levně a velmi rychle udělat. Mimo jiné lze obnovit pruh pro autobusy, čímž se zvýší přepravní kapacita za 100 tisíc na 300 tisíc osob za den a zároveň se sníží hlučnost a dojde ke zklidnění provozu. Lze několika cedulemi zastavit dálnici z Brna na okraji Prahy a změnit ji na silnici první třídy, podobně jakou je třeba Evropská".

Občanské sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou sdružuje majitele bytů a rodinných domků v blízkosti pražské Severojižní magistrály.

Martin Kupka, tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy, se pro EkoList vyjádřil k výstavbě ramp ve zmíněné oblasti. Jak uvedl Kupka, je tato stavba především dílčí součástí komplexního řešení pražské dopravy. "Tyto rampy mají pomoci vyřešit dopravu v centrální Praze, předpokládáme, že umožní plynulejší průjezd touto oblastí, což je zhlediska emisí výfukových plynů jistě přínosnější než stojící kolony aut," řekl Kupka.

"Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo územní rozhodnutí na nájezdovou rampu z Vyskočilovy ulice a sjízdnou rampu do Michelské ulice, podmínkou však je, že protihluková opatření musí být dokončena ještě před započetím stavby, zdraví obyvatel bude ochráněno," vyvracel obavy OPSM ze zvýšené hlučnosti Martin Kupka.

Ohledně otázky ceny likvidace zastavené stavby třetí rampy, která je podle OPSM nesmyslná, řekl Kupka, že magistrát má důvěru v informace od TSK a že je to otázka spíše technického prověření.

Martin Kupka odmítl výtku, že tato stavba hájí zájmy především firem, které zde chtějí vybudovat administrativní budovu s tím, že tato stavba má pomoci rozvoji této oblasti a učinit tuto oblast průjezdnější.

"Pro dopravní odbor je směrodatné rozhodnutí hygienika, jak v otázce hladiny hluku i tak i v otázce ovzduší. Jeho rozhodnutí stavbu umožňuje," vysvětlil rozhodnutí dopravního odboru, proti kterému má sdružení OPSM posudek soudního znalce o překročení hladiny hluku, jeho ředitel Jan Heroudek. "Součástí stavby jsou samozřejmě protihluková opatření, včetně výměny oken v přilehlých domech za trojitá okna, čímž se sníží hlučnost v bytech," uvedl dále Heroudek.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist