Olomoucký soud rozhodl o stížnosti žalobce k vrácení kauzy Bečva k došetření
Stížnost podal žalobce Sachr na rozhodnutí vsetínského okresního soudu v kauze otravy Bečvy v polovině května, spis obsahující více než 4600 listů doputoval na olomoucký krajský soud 14. června. "Bylo naším senátem rozhodnuto s tím, že rozhodnutí bude vyhotoveno v písemné podobě a spolu se spisem bude zasláno nalézacímu soudu. Ten rozhodnutí rozešle všem účastníkům a následně až poté, co se s ním seznámí, bude možné poskytovat informace o tom, jakým konkrétním způsobem bylo ve věci rozhodnuto," řekla ČTK soudkyně Michaela Burešová, která se stížností zabývala jako soudkyně zpravodajka.
Soud ve Vsetíně kauzu vrátil k došetření, neboť podle předsedy soudu Pavla Kotradyho ve vyšetřování spatřuje nedostatky, které by se mohly projevit při dokazování. Server Seznam Zprávy dříve uvedl, že podle soudkyně, která měla o případu rozhodovat, neexistuje žádný přímý důkaz, odkud do řeky přitekla voda, která byla příčinou otravy ryb. V den, kdy se havárie projevila, zasahující neodebrali u klíčových výpustí žádné vzorky a neměli přehled o výpustích do Bečvy. Podle soudkyně jsou nedostatečné dva znalecké posudky od Jiřího Klicpery a Jihočeské univerzity, které neřeší, zda mohl jedovatý odpad z rožnovského továrního areálu uniknout v takové koncentraci a množství, aby otrava byla masivní.
Podle soudkyně je podstatné pořídit nový znalecký posudek, který přesně definuje množství i cestu otrávených vod do Bečvy. Žádá také posudek k přesnému určení nákladů na likvidaci následků ekologické katastrofy, doplnil server.
Ekologická katastrofa postihla Bečvu 20. září 2020 v úseku pod Valašským Meziříčím až po Přerov, podle České inspekce životního prostředí ji způsobily kyanidy. Podle policie, která se opírá i o posudek znalce Jiřího Klicpery, se kyanidy do řeky dostaly kanálem z Rožnova pod Radhoštěm, který ústí ve Valašském Meziříčí do Bečvy. V Rožnově má sídlo obžalovaná společnost Energoaqua, která spravuje tovární areál bývalé rožnovské Tesly. Někteří rybáři a vědci to však považují za nesmysl, neboť první ryby začaly v řece hynout až po více než třech kilometrech od vyústění kanálu. Únik jedu tak podle nich musel být podstatně blíže k místu nálezu prvních mrtvých ryb. Také zástupci společnosti vylučují, že by byli původcem ekologické havárie.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Michal Ukropec
20.10.2022 14:59Radim Polášek
22.10.2022 07:14 Reaguje na Michal UkropecMaximálně se z toho může udělat politický soud neboli že už dopředu je známý viník a ten se odsoudí coby nějaký obětní beránek. Ale to si snad žádný rozumně uvažující člověk nepřeje.