https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/organy-eu-dohodly-zpoplatneni-uhlikovych-emisi-pri-dovozu-kovu-a-dalsich-vyrobku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Orgány EU se dohodly na zavedení uhlíkového cla pro dovozce kovů a hnojiv

13.12.2022 10:46 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vyjednavači členských států Evropské unie a Evropského parlamentu se v noci na dnešek dohodli na zavedení takzvaného uhlíkového cla, které mají při dovozu do EU platit dodavatelé železa, oceli nebo hnojiv. Nástroj je navržen jako doplněk unijního systému emisních povolenek a má srovnat cenu emisí pro zahraniční výrobce s tou uvalenou na společnosti v EU.
 

Předběžnou dohodu, kterou ještě musí členské země a parlament schválit samostatně, oznámilo brzy ráno české předsednictví v Radě EU, které vlády sedmadvacítky ve vyjednávání zastupovalo. Unijní instituce tak za českého předsednictví dosáhly shody na pátém návrhu z klimatického balíku Fit for 55, který má EU dovést k 55procentnímu snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030.

Nově dojednaný mechanismus, který je označován za první svého druhu, reaguje na obavu, že společnosti budou v důsledku ekologických opatření EU přesouvat výrobu do třetích zemí, kde je regulace mírnější. Pro dovozce by zavedl povinnost nakupovat speciální certifikáty a tím vyrovnat rozdíl mezi cenou uhlíkových emisí v zemi původu a náklady na emisní povolenky spojené s výrobou v EU.

Evropská komise loni navrhla, aby se nástroj vztahoval na dovoz železa, oceli, hliníku, cementu, hnojiv a elektřiny. Během následných jednání o finální podobě návrhu byla působnost rozšířena na některé suroviny používané při výrobě uvedených komodit nebo na vybrané kovové produkty, například šrouby.

Dohoda europoslanců s Radou EU počítá se vstupem opatření v platnost v říjnu 2023. Následovalo by ovšem přechodné období, ve kterém by zasažené společnosti měly povinnost své dovozy pouze nahlašovat. EU pak chce mechanismus zavádět postupně, souběžně se zpoplatněním emisí v domácí výrobě. Konec bezplatných emisních povolenek v EU je stále předmětem oddělených jednání, na jejichž výsledku závisí konečné schválení uhlíkového cla.

Zpoplatnění emisí vyprodukovaných ve třetích zemích je klíčovou součástí unijní klimatické politiky, uvedl v tiskové zprávě český ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela. "Tento mechanismus podporuje dovoz zboží..., které naplňuje vysoké klimatické standardy platné ve 27 členských státech EU. Zajistí vyvážený přístup k tomuto importu a je navržen s cílem pobídnout naše partnery ve světě, aby se přidali ke klimatickému úsilí EU," dodal.


reklama

 
Alan Lexa
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (47)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MJ

Marcela Jezberová

13.12.2022 11:41
Prosím a někdo se stará o to, abychom tyto komodity byli schopní vyrobit v Evropě, když už jejich dovoz chceme maximálně prodražovat, nebo se máme začít připravovat na návrat do doby kamenné?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.12.2022 12:00 Reaguje na Marcela Jezberová
Nobody know. Naučme se pro jistotu hledat pazourek a štípat kamennou industrii.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2022 12:48 Reaguje na Marcela Jezberová
Asi nechápete, proč Evropani blbé a špinavé práce odlifrovaly do Číny. Bo se nejvíc vydělá na vysoké přidané hodnotě a tyhle výroby ji prostě nemají, tak je levnější je vyrábět jinde, nebo je koupit.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

14.12.2022 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
To ano, ale to nesmíte svého "dvorního dodavatele" navíc otravovat požadavky na snižování uhlíkové stopy, ochranu pracovníků a k tomu si přirazit na dovoz clo, aby se ten produkt co nejméně v EU prodával. Protože pokud toho dodavatele takto zprudíte, nakonec se na vás vykašle a to, co jste ho naučili (kvalitu), uplatní jinde a vy můžete opět tak akorát štípat pazourky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 09:54 Reaguje na Marcela Jezberová
Klimatická tragédie je snad výmysl Evropanů? Fakt? Číně nevysychají obrovské oblasti, nemá klimatické problémy? Proč si teda zavedla emisní povolenky jak v Evropě, proč giga investuje do OZE?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 12:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže dovoz z Číny bude v poho a bez jakýchkoli omezení a uhlíkového cla?

Fakt?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 13:18 Reaguje na Svatá Prostoto
Špinavost Čínského průmyslu i přes tahle opatření je nejhorší nansvětě.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 14:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebo taky prd, vždy jde o to, podle čeho se to hodnotí ... viz graf Roční CO2 emise per capita ... https://www.seznamzpravy.cz/clanek/prekvapiva-data-cesko-je-na-tom-s-emisemi-na-hlavu-hur-nez-cina-zijeme-si-nad-pomery-a-plytvame-79562

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 16:58 Reaguje na Svatá Prostoto
Zasírání planety se fakt nedá cha cha počítat podle per capita, tam jedou ty gigatuny, nic jinýho.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 17:05 Reaguje na Pavel Hanzl
To se dá, a má, počítat podle ledasčeho.
Protože jen úplný kretén ... což by na vás tedy sedělo:-) ... by se divil tomu, že třeba Německo v absolutních hodnotách vyprodukuje 8x tolik sajrajtu co ČR. Máte to na mapce v tom článku taky.
Jinak by to znamenalo, že jsme 8x víc eko než ti Němci, což teda fakt ne:-).

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2022 11:38 Reaguje na Svatá Prostoto
50 miliard tun CO2 ročně Zeměkouli ničí a každýmu je úplně fuk, který mašlonka to dělá a který nedělá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.12.2022 16:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Super, jsem rád, že i podle vás jsme lepší než Německo ... to to trvalo.-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2022 08:46 Reaguje na Svatá Prostoto
My jsme lepší zásadně a ve všem. Především v pizdování, švejkování, dezolátních projevech a podrážení vlastní vlády, na to jsme skuteční kadeti.
Taky v podpoře kremelské zrůdy patříme mezi nejlepší, ovšem ve schopnosti si zvolit do vedení země lháře, tuneláře a trestně stíhaného gaunera jsme asi nejlepší na světě.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.12.2022 17:37 Reaguje na Marcela Jezberová
Proč by se kdo staral. Jde o to omezit spotřebu. Toho samozřejmě nejsnáz dosáhnete extrémním zdražením všeho.

(Že Vy jste nikdy nečetla nic z plánů Evropské komise? Takový Timmermans je poměrně jednoznačný.)
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

14.12.2022 09:07 Reaguje na Viktor Šedivý
Bohužel četla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 13:22 Reaguje na Marcela Jezberová
To jsme vyráběli v Evropě vždycky, ale kšeftaři vymysleli, že v Číně to bude levnější. Všechno je v tomhle o kačákách, Evropa je přežraná a nechce se jí makat, bo to může zalevno koupit jinde. Tohle jí trochu pomůže shodit břuch,.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 14:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt to vymysleli kšeftaři? Nebylo to prostě skutečně jen levnější:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 16:59 Reaguje na Svatá Prostoto
A o čem se kšeft točí? Fakt nevíte?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 17:00 Reaguje na Pavel Hanzl
JO takže vlastně každej, kdo se snaží něco nakoupit levně, je kšeftař ... a tak to jo ... já zapomněl, že tohle je svět podle Hanzla:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2022 11:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě. Kšeftař je obchodník takový spíše vyčůraný, ale přesné hranice to nemá.
Každopádně to není ani politik, ani zeleňák.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.12.2022 16:10 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.youtube.com/watch?v=JrpyCWfGujQ

Kšeftaři hnusný:-))))))))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2022 08:49 Reaguje na Svatá Prostoto
To je náš Andrejko miliónkrát lepší...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.12.2022 11:55
Napadlo mě jediné po přečtení článku : " Blbí a ještě blbější".
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.12.2022 17:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kdyby byli blbí, tak za takovouhle devastaci ekonomik už dávno visí na kandelábrech.
Protože tam ale najdete leda občas nějakého ptáka, je to doklad mimořádných schopností té zlodějské bandy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 09:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pan Vinkler objevil zrdcadlo!! Bingo!!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.12.2022 12:17
Co na tohle WTO, to jsem tedy zvědavej.
Pokud by to tedy náhodou prošlo, což bude otázkou.
A škoda, že v článku není kde, resp. u koho ta vybraná cla skončí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.12.2022 17:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Cla skončí v bruseli, do státních rozpočtů to nepustí.

No a ve světě nás samozřejmě čeká odveta v podobě cel na těch posledních pár produktů, které ještě dokážeme prodat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2022 21:16 Reaguje na Svatá Prostoto
Ve státním rozpočtu stejně, jak emisní povolenky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.12.2022 08:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Ve kterém státním rozpočtu? To je přece unijní clo!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 09:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Emisní povolenka je taky unijní nástroj.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Povolenky jsou ale úplně jiná pohádka, že.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 13:33 Reaguje na Svatá Prostoto
A japato? Clo se platí na vstupu do konkrétní země a celník je státní zaměstanec tohoto státu. Samozřejmě tohle clo bude součástí legislativy toho státu, bohužel, integrace EU zoufale schází skoro všude.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 14:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, zkuste si někde zjistit, co to vlastně ta ep je a rovnou si k tomu přiberte definici cla.

A taková nápověda ... zkuste obchodovat s cly, jak vám to půjde.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.12.2022 15:00
To je dobré. EU zavádí poplatek na to, co potřebuje, ale už se to v EU téměř nevyrábí, protože vysoké ceny energií a surovin výrobu znemožňují.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.12.2022 16:06 Reaguje na Richard Vacek
No přesně tak. To mi připomíná Cimrmana:
Trestání učitele učitelem: CIMRMAN vycházel z předpokladu, který uznává - teoreticky - i dnešní škola, že žáci mají mít svého učitele rádi, a tudíž by je mělo mrzet, když učitel trpí. Jak to vypadalo v praxi: Když mu žáci například nalili vodu do kalamáře, nepustil se CIMRMAN celý týden na krok z domu (měl tzv. zaracha). Žáci měli v tu dobu volno, a tedy dostatek času, aby ho mohli litovat. Jindy zase reagoval na nezbednost žáků těmito slovy: "Nedám si dnes po obědě doutník. Neplačte, sami jste si to zavinili!"
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

13.12.2022 18:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
+ 1 !
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

13.12.2022 20:37 Reaguje na Richard Vacek
Přesně!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.12.2022 08:49
To má být jako ochrana evropského průmyslu, který už tyto produkty pro jejich vysokou energetickou náročnost a přísné normy na ochranu životního prostředí nevyrábí? Nejprve tato průmyslová odvětví EU zlikviduje a pak ho chce chránit? Tak to je idiocie a nebo rovnou záměr k návratu do doby kamenné? Tiskem inflačních peněz ekonomiku EU nezachrání a už ani cly, které tu měly být minimálně před 10 lety. Nyní už nebude nikdo obnovovat zrušené továrny a hutě, když máme navíc nejdražší energie na světě. Je třeba ty ouřady z Bruselu vyhnat a nahradit ekonomy dříve, než i tomu
poslednímu fandovi EU dojde, že s touto partičkou neumětelů nezbude než
EU rozpustit a fungovat každý na své triko.
Odpovědět

14.12.2022 13:06
Tomu se říká masochismus. Nejvyšším stupněm masochismu je sebevražda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 13:25 Reaguje na
Velmi hluboký omyl, masochismus je sexuální úchylka a sebevražda je z rozhodující míry rupnutí v kuli, zbytek je řešením zcela bezvýchodné situace, hlavně zdravotní.
Odpovědět
ZK

Zan K.

14.12.2022 13:28
Kovů už je dnes na světe dost. Postačí nebejt nenažranej a chtít stále něco novýho.
A hnojiva? Dřív si takové státy jako naše republika vystačily i bez oněch umělejch hnojiv a byly i potravinově soběstačné. Jen se muselo více makat a to se dnes nikomu nechce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.12.2022 13:31
Tahleta cla pouze částečně srovnávají konkurenceschopnost našeho průmyslu, který je zatížen ekologickými opatřeními více, než třeba v té Číně. Prostě je to jen k tomu, aby se nevyplácely špinavé výroby. Naši ropáčci, kteří nejvíc bečí, že se všechno vyrábí v Číně a jaká to jsou prasata zase bečí, že jim to chceme zdenit.
Tak co vlastně chcete? Co kdybyste si v těch koblihách už konečně udělali ordnung...?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 16:59 Reaguje na Pavel Hanzl
My ho tam na rozdíl vod pitomce Hanzla máme ... prostě nepříjímat taková opatření/regulaci, která zásadním způsobem znevýhodní evropskou produkci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.12.2022 11:42 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě. A ta cla ji právě chrání.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.12.2022 16:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, a zaplatí je kdo? Evropský spotřebitel. Super.

A že to těm evropským firmám ostatní země dají kua sežrat, o tom vůbec nepochybujte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.12.2022 08:50 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy fakt nevíte, jak fungují ochranná cla a proč se teda zavádí?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.12.2022 16:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Ochranné clo je buď preventivní a nebo
zoufalost zachránit nezachranitelné. Ocelářství v EU odkázané na dovozy veškerých surovin a na nejdražší energie a pracovní sílu už asi nic nezachrání a k tomu ty nejpřísnější
ekologické normy na světě pro samotnou výrobu.
EU měla poslední konkurenční výhodu v levných
ruských surovinách(uhlí , ruda, surové železo,
kovy k legování) a té se sama vzdala. To clo už to nezachrání, ale pouze zdraží vstupní materiál pro ostatní průmysl potřebující ocel. Totéž se stane zemědělství, kterému se zdraží
hnojiva tak, že budou muset zdražit potraviny, kterým už nyní konkurují ty z dovozu. Taky se
u nich zavede ochranné clo a zdraží potraviny
na pultech ještě více? Ale co, lidem přidáme
natištěné inflační peníze a zvýšíme zadlužení
všech států EU. Chápete ty souvislosti a
nesmyslnost konání s křížkem po funuse? Na
ochranná cla by byl prostor, kdyby bylo cizí
zboží nahraditelné, ale nahraditelné už NENÍ
(možná z USA, odkud ten vítr věje)!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist