https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pardubicky-kraj-poridi-s-pomoci-dotace-elektricko-bateriove-vlaky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pardubický kraj pořídí s pomocí dotace elektricko-bateriové vlaky

27.10.2025 09:22 | PARDUBICE (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Pardubický kraj získal z Modernizačního fondu, který využívá výnosy z emisních povolenek, dotaci 1,443 miliardy korun na podporu ekologické železniční dopravy. Současné vlaky chce nahradit moderními elektricko-bateriovými. Celkové náklady dosáhnou 2,062 miliardy korun, uvedl mluvčí hejtmanství Dominik Barták.
 
"Bez dotace je pořízení takových jednotek pro rozpočet Pardubického kraje prakticky nereálné, jelikož v rámci dopravní obslužnosti platíme takzvanou prokazatelnou ztrátu, kterou činí mimo jiné odpisy," uvedl hejtman Martin Netolický (3PK).

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Ladislava Valtra (ODS) mají nové jednotky dlouhou životnost. Dosud využívané dieselové soupravy na regionálních tratích jsou staré v průměru 20 let, přesto je dopravci stále považují za perspektivní. Dotace pomůže urychlit jejich obměnu. "Zbrusu nové soupravy budou samozřejmě šetrnější vůči životnímu prostředí a pro cestující představují všeobecné zvýšení komfortu. Nahrazená starší vozidla budeme moci v rámci pravidelné obměny poslat jinam," uvedl Valtr.

Zvažované vlakové jednotky mají kapacitu 140 cestujících a na elektrizované trati jsou napájeny přímo z trakčního vedení, které také dobíjí baterie. Bateriový systém pak pohání soupravu mimo elektrifikované úseky maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině až na vzdálenost 80 kilometrů na jedno nabití. Bezbariérová a klimatizovaná vozidla jsou prostornější, je v nich dostatek místa pro přepravu kočárků, lidí na vozíku i pro jízdní kola. Pardubický kraj je chce nasadit na tratích, kde dosud jezdí dieselové jednotky, například na trati Litomyšl – Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová nebo v úseku z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Králíků. Nebude tak nutné na některých tratích čekat na jejich elektrifikaci.

Kromě Pardubického kraje uspělo se žádostmi o dotace z Modernizačního fondu dalších sedm regionů a Praha. Na 11 projektů se bude rozdělovat 15 miliard korun. Největší projekt v hodnotě čtyř miliard korun připravila Praha. Pod čarou skončily například Karlovarský, Středočeský, Olomoucký nebo Jihomoravský kraj. Regiony, které ve výzvě uspěly, uzavřou do konce roku 2026 s dopravci smlouvy o veřejných službách obsahující závazek dopravce pořídit a provozovat nová vozidla podpořená dotací.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

27.10.2025 12:55
Jestliže se dělá něco, co je bez dotací nemožné, je něco ve státě zcela jistě silně špatně.
Odpovědět
Pe

Petr

27.10.2025 15:45 Reaguje na Jan Šimůnek
Ale tak se přece budují v podstatě veškeré veřejné civilizační "produkty", třeba silnice a dálnice, chodníky, parky, veřejné budovy a další a další.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2025 07:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Bez dotací byste chodil ke studni na náměstí (pokud by ji někdo zadotoval ze svého), splašky by tekly po ulicích a jezdilo by se s koňmi. Železnice u nás stavěla hlavně CK kancelář, tj. stát a vrážely se do toho gigantické dotace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2025 07:31
Nová vlaková souprava je daleko pohodlnější a modernější, tj. dražší. Má velmi dlouhý odpis a najezdí milióny kilometrů. Proč v článku není napsáno, za kolik miliónů spotřebují nafty? Nevycházela by potom ta cena srovnatelná, jako u dýzlu? Elektrický vlak brzdí rekuperací a valivý odpor je minimální, takže spotřeba energie je řádově nižší, než třeba u kamiónu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.10.2025 08:57
to Pavel Hanzl
První vodovody se stavěly bez dotací a první silnice i dálnice také - řešilo se to vybíráním mýta. Jistěže někdo musel dát dohromady nějakou sumu peněz, ale byla to půjčka, a těmi vybranými prostředky se splácela.
A vodovody a kanalizace se zase splácejí vodným a stočným.

A zkuste si spočítat, kolik váží jedna kWh v naftě a kolik v lithiové baterce. O to totiž bude ten vlak těžší a o to víc bude např. opotřebovávat železniční svršek.
Odpovědět
RZ

Radim Zaňka

28.10.2025 10:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Takže pak nám jistě ukážete nějaký příklad ze současného světa, kde to dobře bez dotací funguje. Neznám takový a myslím, že ani neexistuje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.10.2025 08:27 Reaguje na Radim Zaňka
Povím vám něco o kotlíkových dotacích. Kotel s dotací stojí
70 000. ale bez dotace, když dotace skončily 57 000 a víte proč? O těch 13 000 dodavatel uměle cenu navýšil, protože
tu částku zákazník neplatil, ale zaplatil to stát. Je to
taková malá domů dodavatelům zboží a služeb se spoustou
formulářů, povolení , projektů, revizí atd. které živí
zástupy lidí bez hmatatelného efektu. Dotace navyšují
celkové náklady, ale pro zákazníka jsou výhodné, což
se u státní pokladny nedá říci. Popíši vám příklad mého
známého, který kdysi dostal dotaci na plynofikaci topení
obyčejným kotlem a za pár let zase dotaci na plynový kotel kondenzační. No a loni zase dotaci na tepelné čerpadlo
a s ním na zateplení baráku a výměnu oken. Pochválil se,
že už vyčerpal od státu částku přes 250 000 Kč a chce
ještě příští rok instalovat dotovanou fotovoltaiku.
Nájemce bytu na žádnou z těchto dotací nedosáhne, ale
dá se říci, že sponzoruje zhodnocení majetku příjemce
dotace. Prostě jednoho stát zdaní, aby jiného obdaroval.
Je to přesun peněz od nemajetných ke zbohatlíkům přes
daně a dotace. Je to opak zbojníků, kteří okrádali
bohaté a obdarovávali chudé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2025 14:21 Reaguje na Jan Šimůnek
Veškerá infrastruktura se staví na státních dotacích, chcete platit každých 10 km mýtné? A železnice se splácí v jízdném a přepravních tarifech.
V kilu nafty je asi 10x více energie, než v kilu baterií. Jenže dýzl má max 30% účinnost, zatímco elmotor až 90%, navíc se dobíjí cestou při brždění. Navíc se může dobíjet ze sítě na každé delší zastávce. Vůbec si nemyslím, že by bateriový vlak měl být nějak řádově těžší, záleží na konstruktérovi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2025 22:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Vlak se může dobíjet z trolejí, když jede po elektrifikované trati.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.10.2025 20:05
to Pavel Hanzl28.10.2025 14:21
|Jrnže t baterie žádnou energii nevyrábí. Tu baterii musíte energií naplnit. A pak najednou zjistíte, že to stoj víc energie, než kolik je v té naftě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2025 22:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Do nádrže musíte tu naftu taky nalít. Jenže musíte před tím vypumpovat ropu ze země na druhém konci světa, otrávit zemi kolem, přetáhnout ji tankery, tlačit do ropovodů, krakovat, vozit cisternami a pak ji spálit. Nevratně.
A co když necháte svítit slunko na panely, nebo vítr točit vrtulemi?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2025 22:20 Reaguje na Pavel Hanzl
A to slunko vám vyjde každý den a vítr bude fučet skoro pořád.
Zatímco ropná pole obsadí vyděrači a zločinci a my žádná nemáme. Pořád vám to nedochází?
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2025 18:19
Pavel Hanzl 28.10.2025 22:20
Proti ropným vyděračům je nejlepší zásoba uhlovodíků v břidlicích na našem území. Využitelnost fotovoltaiky je kolem 20 %, větrné elektrárny jsou na tom o něco líp, ale pořád je to bída proti uhlovodíkům nebo uhlí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2025 22:56 Reaguje na Jan Šimůnek
FVE ná u nás asi 13% účinnost, ale je to prakticky jistota, oblačnost se počítá průměrem. Vítr dělá v Rakousích asi 12% celé spotřeby, fučí i v noci a hlavně v zimě, tj. dobré doplnění k fve.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2025 22:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Ty břidlice jsou asi jako lithium, nikdy se těžba nevyrentuje.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist