Pardubický kraj pořídí s pomocí dotace elektricko-bateriové vlaky
Podle náměstka hejtmana pro dopravu Ladislava Valtra (ODS) mají nové jednotky dlouhou životnost. Dosud využívané dieselové soupravy na regionálních tratích jsou staré v průměru 20 let, přesto je dopravci stále považují za perspektivní. Dotace pomůže urychlit jejich obměnu. "Zbrusu nové soupravy budou samozřejmě šetrnější vůči životnímu prostředí a pro cestující představují všeobecné zvýšení komfortu. Nahrazená starší vozidla budeme moci v rámci pravidelné obměny poslat jinam," uvedl Valtr.
Zvažované vlakové jednotky mají kapacitu 140 cestujících a na elektrizované trati jsou napájeny přímo z trakčního vedení, které také dobíjí baterie. Bateriový systém pak pohání soupravu mimo elektrifikované úseky maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině až na vzdálenost 80 kilometrů na jedno nabití. Bezbariérová a klimatizovaná vozidla jsou prostornější, je v nich dostatek místa pro přepravu kočárků, lidí na vozíku i pro jízdní kola. Pardubický kraj je chce nasadit na tratích, kde dosud jezdí dieselové jednotky, například na trati Litomyšl – Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová nebo v úseku z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Králíků. Nebude tak nutné na některých tratích čekat na jejich elektrifikaci.
Kromě Pardubického kraje uspělo se žádostmi o dotace z Modernizačního fondu dalších sedm regionů a Praha. Na 11 projektů se bude rozdělovat 15 miliard korun. Největší projekt v hodnotě čtyř miliard korun připravila Praha. Pod čarou skončily například Karlovarský, Středočeský, Olomoucký nebo Jihomoravský kraj. Regiony, které ve výzvě uspěly, uzavřou do konce roku 2026 s dopravci smlouvy o veřejných službách obsahující závazek dopravce pořídit a provozovat nová vozidla podpořená dotací.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Jan Šimůnek
27.10.2025 12:55Petr
27.10.2025 15:45 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
28.10.2025 07:35 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
28.10.2025 07:31Jan Šimůnek
28.10.2025 08:57První vodovody se stavěly bez dotací a první silnice i dálnice také - řešilo se to vybíráním mýta. Jistěže někdo musel dát dohromady nějakou sumu peněz, ale byla to půjčka, a těmi vybranými prostředky se splácela.
A vodovody a kanalizace se zase splácejí vodným a stočným.
A zkuste si spočítat, kolik váží jedna kWh v naftě a kolik v lithiové baterce. O to totiž bude ten vlak těžší a o to víc bude např. opotřebovávat železniční svršek.
Radim Zaňka
28.10.2025 10:17 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
29.10.2025 08:27 Reaguje na Radim Zaňka70 000. ale bez dotace, když dotace skončily 57 000 a víte proč? O těch 13 000 dodavatel uměle cenu navýšil, protože
tu částku zákazník neplatil, ale zaplatil to stát. Je to
taková malá domů dodavatelům zboží a služeb se spoustou
formulářů, povolení , projektů, revizí atd. které živí
zástupy lidí bez hmatatelného efektu. Dotace navyšují
celkové náklady, ale pro zákazníka jsou výhodné, což
se u státní pokladny nedá říci. Popíši vám příklad mého
známého, který kdysi dostal dotaci na plynofikaci topení
obyčejným kotlem a za pár let zase dotaci na plynový kotel kondenzační. No a loni zase dotaci na tepelné čerpadlo
a s ním na zateplení baráku a výměnu oken. Pochválil se,
že už vyčerpal od státu částku přes 250 000 Kč a chce
ještě příští rok instalovat dotovanou fotovoltaiku.
Nájemce bytu na žádnou z těchto dotací nedosáhne, ale
dá se říci, že sponzoruje zhodnocení majetku příjemce
dotace. Prostě jednoho stát zdaní, aby jiného obdaroval.
Je to přesun peněz od nemajetných ke zbohatlíkům přes
daně a dotace. Je to opak zbojníků, kteří okrádali
bohaté a obdarovávali chudé.
Pavel Hanzl
28.10.2025 14:21 Reaguje na Jan ŠimůnekV kilu nafty je asi 10x více energie, než v kilu baterií. Jenže dýzl má max 30% účinnost, zatímco elmotor až 90%, navíc se dobíjí cestou při brždění. Navíc se může dobíjet ze sítě na každé delší zastávce. Vůbec si nemyslím, že by bateriový vlak měl být nějak řádově těžší, záleží na konstruktérovi.
Pavel Hanzl
1.11.2025 22:58 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
28.10.2025 20:05|Jrnže t baterie žádnou energii nevyrábí. Tu baterii musíte energií naplnit. A pak najednou zjistíte, že to stoj víc energie, než kolik je v té naftě.
Pavel Hanzl
28.10.2025 22:16 Reaguje na Jan ŠimůnekA co když necháte svítit slunko na panely, nebo vítr točit vrtulemi?
Pavel Hanzl
28.10.2025 22:20 Reaguje na Pavel HanzlZatímco ropná pole obsadí vyděrači a zločinci a my žádná nemáme. Pořád vám to nedochází?
Jan Šimůnek
29.10.2025 18:19Proti ropným vyděračům je nejlepší zásoba uhlovodíků v břidlicích na našem území. Využitelnost fotovoltaiky je kolem 20 %, větrné elektrárny jsou na tom o něco líp, ale pořád je to bída proti uhlovodíkům nebo uhlí.

Osm krajů a Praha získají na nové vlaky 15 miliard korun z Modernizačního fondu
V Ústeckém kraji budou jezdit díky dotaci bateriové vlaky na čtyřech linkách
Jedenáct projektů na modernizaci železniční dopravy si rozdělí 15 miliard z Modernizačního fondu