Pařížané budou hlasovat o vyšších parkovacích poplatcích pro řidiče SUV
4.2.2024 00:50 | PAŘÍŽ
( ČTK)
Pařížané budou dnes hlasovat o zavedení vyšších parkovacích poplatků pro řidiče sportovně užitkových vozů (SUV), uvedla agentura AFP. Cílem opatření, které prosazuje pařížská radnice, je snížit znečištění a zvýšit bezpečnost silničního provozu. Mělo by se týkat jen návštěvníků hlavního města a jsou v něm četné výjimky pro rezidenty.
Socialistická starosta francouzské metropole Anne Hidalgová vyzvala 1,3 milionu voličů, aby hlasovali "pro nebo proti zavedení zvláštní sazby za parkování těžkých, těžkopádných a znečišťujících osobních automobilů". Referendum se podle ní týká vozů SUV nebo silných vozidel s pohonem všech čtyř kol.
Pokud Pařížané opatření odhlasují, budou muset návštěvníci metropole, jejichž spalovací nebo dobíjecí hybridní vozidlo přesáhne 1,6 tuny, respektive dvě tuny v případě elektromobilu, zaplatit 18 eur za hodinu parkování v centrálních čtvrtích a 12 eur ve vnějších čtvrtích. V současné době platí za parkování v centru šest eur na hodinu a na okraji Paříže čtyři eura.
Podle radnice se opatření nebude týkat pařížských rezidentů a profesionálů, kteří parkují ve své zóně, taxikářů na vyhrazených stanovištích, řemeslníků, zdravotníků a osob se zdravotním postižením.
"Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje," odůvodnila opatření v prosinci Hidalgová, která již zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulic tím, že z nich odstranila dopravu.
Mezi další argumenty radnice patří bezpečnost silničního provozu, protože nehody s vozy typu SUV jsou podle ní "dvakrát fatálnější pro chodce než srážky se standardními automobily", a "lepší sdílení veřejného prostoru", protože velká auta zabírají na silnici více místa.
Nevládní organizace WWF označuje vozy SUV za "úlet", pokud jde o globální oteplování. Jsou o 200 kilogramů těžší, o 25 centimetrů delší a o deset centimetrů širší než běžný automobil, k jejich výrobě je zapotřebí více materiálů, spotřebují o 15 procent více paliva a vypouštějí o 20 procent více emisí oxidu uhličitého než sedan, uvádí WWF.
Motoristické asociace však iniciativu kritizují. Některé z nich například popírají, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na diesel vyrobené před rokem 2011.
Paříži si v dubnu 2023 takto odhlasovala zákaz sdílených elektrických koloběžek. Hlasování se zúčastnilo 103 000 lidí, tedy jen sedm procent voličů hlavního města.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Obdobně by mohli hlasovat jestli mají sousedovi zvednout daně. Prostě rozhodovat ne o tom, kolik budu platit já, ale kolik budou platit ti cizáci okolo.
Odpovědět
popravdě SUV lze vnímat jako prostorový nadstandard, zkrátka frajeřinu, která zabírá příliš místa.
Odpovědět
Lež a demagogie, ale co jiného se dá od aktivistů čekat. SUV je pravidelně o několik centimetrů kratší než sedan stejné cenové kategorie (SUV je vyšší a věci v motorovém prostoru jsou tam spíš na výšku než na délku). Aktivisté si jistě zvládnou stáhnout rozměrový výkres třeba Mercedesu GLE a porovnat jej s Mercedesem E, aby si ověřili, že je to skutečně tak.
Ovšem o výsledek referenda se nebojím, lidé si nikdy neodpustí příležitost uškodit někomu kdo je pracovitější a bohatší než oni.
Odpovědět
V tomhle případě pouze arogantnější.
Odpovědět
Koupit si třítunpvá džíp na ježdění do Alberta pro rohlíky je čistě jen arogance tutanů, kteří si chtějí dokazovat, jací jsou chlapáci. Dnes si pořizují spíš hybridy, což není o moc lepší, pořád to má dvoulitrový dýzl.
Odpovědět
Ano, to je častá zavádějící argumentace aktivistů. Ovšem lidé si nekupují auta na ježdění po městě, ale zpravidla jediné univerzální auto na všechno. A když už musí do města, jedou tím co mají.
Odpovědět
Jistě. Na všechno. A to všechno je co? Ježdění po městě, na dovču, k příbuznými nebo za prací, max na chatu. Tj. prakticky nesjedou ze silnice nebo zpevněné cesty. A SUV je terénní automobil, proto je tak robustní, podle toho vypadá a má taky silný motor a tím spotřebu paliva.
Jenže si ho všichni pořizují na parádu, jako pracovní teréňák se používá hlavně Dacia Duster.
Odpovědět
Není terénní, je to jednoznačně dálniční a silniční auto, jenom lépe vybavené pro poslední míli někde po polňačce. Další benefity které nabízí je vysoký posez, snadné nastupování a rozčilování levičáků.
Odpovědět
A půl metru široké pnaumatiky jsou taky na co? Aby to pořádně žralo, ne? Ale to rozčilování levičáků bude to hlavní, arogantní blbouni vždycky nasírají nejen levičáky, ale i normální lidi.
Odpovědět
Protože je tam dali od výrobce, asi se to lidem líbí. Je to o něco lepší na rozbité silnici, menší výmoly nejsou tolik cítit. Ale teď už má širší gumy skoro každé auto, když potřebujete třeba na Defendera užší obutí, tak to budete shánět po všech čertech.
Odpovědět
široké pneumatiky mají jednu výhodu, u auta těžkého jak kráva parkujícího na nepříliš dokonale postavené garážové cestě se auto tak snadno nepropadá do zámkové dlažby/litého asfaltu. no a když se to podhusí tak se to nepropadá do písku (a má to lepší záběr na uježděném sněhu, protože se tam vejde více lamel). v hlubokém sněhu, v blátě, v kamení etc., čili ve skutečném terénu jsou výrazně lepší pneumatiky užší. ale samozřejmě široké pneumatiky vypadají ukrutně drsně, zvláště mají-li nízký profil, jsou na ráfcích z hliníkové slitiny a jsou-li použity u automobilu s aerodynamikou lednice a s posazem jak na židli.
Odpovědět
Tyjo. Hybrid s dieselem. To mi úplně uniklo. Je to běžné řešení?
Odpovědět
Jistě, plug-in hybrid má dvoulitrový dýzl (nebo benzín) a k tomu menší baterie a elmotory. Má to obrovský výkon zcela k ničemu, ale proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. Spotřebu paliva má být menší, to asi funguje.
Odpovědět
SUV je další z pojmů, kterým se podařilo marketingovým mágům obyvatelstvo dokonale zmanipulovat. Jedná se o dopravní prostředek, který není ani trochu sportovní (vyšší těžiště a hmotnost), nic moc užitkové (krátký nákladový prostor), je to jen vozidlo s horšími jízdními vlastnostmi. Teď když to ovce nakoupili, aby byli IN, tak se začnou vymýšlet restrikce proti SUV, dokonalý galimatyáš.
Odpovědět
SUV samozřejmě není auto pro sportovní jízdu, i když se svou SQ8 můžu jezdit docela ostře, když na to přijde :-) Samozřejmě nízký sporťák nepředhoním, ale nejsem blbý abych to zkoušel. To S původně znamenalo vozidlo pro cesty za sportem, naložíte tam potápěčskou výbavu, vybavení pro paragliding, nafukovací člun, lyže a dojedete s tím k jezeru, na kopec, k řece, na horskou chatu. Ale jinak je to vozidlo pro jízdu po dálnici a silnici se schopností zdvihnout podvozek a onu poslední míli ujet po polňačce nebo v lehčím terénu. Mimochodem, jednu neplánovanou kladnou vlastnost pro jízdy po městě má: skvěle se s tím přejíždějí retardéry.
Odpovědět
Jistě, v ČR nepoužitelné, bo nesmíte prakticky s autem mimo veřejnou komunikaci. Ještě by nám scházelo, aby paraglaidisti a potápěči jezdili po lesích a kopcích a brodili se přes řeky, nejhlépe v CHKO.
Ale jednu důležitou vlastnost to má. Je to bezpečnější při každé havárii, takže to svádí šáhlé jedince, aby jezdili jak dobytek.
Odpovědět
Možná jste ještě neslyšel o tzv. nezpevněných cestách. Též se s ním pohodlně přejíždějí retardéry, jsou dokonce lidé, kteří tvrdí, že si SUV pořídili právě proto.
Odpovědět
Nezpevněných cest je u nás po lesích i polích něurékom, naštěstí tam tyhle krámy nesmí. A retardér není o tom, aby hlupák přes něj s teréňákem pálil stovkou.
Odpovědět
Přes retardér jezdím povolenou rychlostí + 10, jinak bych si koledoval o pokutu. Ale když o něj Superb škrtne břichem a SUV ne, tak je jasná volba co si koupím. Ale možná budu mít v příštím autě asistenta na přejíždění retardérů, to pak trochu zrychlím.
Odpovědět
Zase vidím jediné správné řešení ve zpoplatnění uhlíku a nebo tady v tomto případě pohonných hmot. Ať platí více ten, kdo jezdí hodně autem s velkou spotřebou. A kdyby se ta vybraná daň lidem plošně rozdala, většina lidí by to jistě uvítala, vydělali by na tom.
Poplatek za parkování je asi již dostatečný a nemusí SUV explicitně trestat.
Odpovědět
PHM už zdaněné jsou a docela dost, přesto to nemá vliv. Plošné zdanění nastaví cenovou hladinu plus mínus konstantní pro všechny a jak můžeme vidět, nic zvláštního to nezpůsobí. Naopak, auto je pro mnoho lidí podmínka výdělku a náklady na palivo prostě přičtou ke své ceně.
Odpovědět
Opravdu to nemá vliv? Jak to víte?
A jaký vliv by to asi mělo, kdyby se vyhlásilo, že se spotřební daň na fosilní PHM bude po příštích 20 let zvedat o 10 % ročně?
Odpovědět
No zvýšila by se inflace co asi, stejně jako s umělým zdražením elektriky - vyrábí se za 0,25 Kč/kWh a prodává se třeba za 7 Kč/kWh a všichni jsou v pohodě.
Odpovědět
Nevyrábí se za 25 halířů ale za 2 - 2.50 kč, to je dnes cena na spotu.
Tohle řekli kdysi Benešovi (gen. ředitel ČEZ) a ten málem vyletěl z kože.
Odpovědět
Jednoduše, poptávková funkce paliva (a automobilů) je vzhledem k ceně paliva nepružná, svým chováním obpovídá bazálním komoditám.
Odpovědět
Mě by se líbila elkára, která by měla někde v rohu malý benzíňáček jenom na dobíjení baterie. Prostě jako kanystr do rezervy. Už se o tom psalo, ale nevím, jestli to už někdo vyrábí. Tím by se výrazně zvýšil dojezd za pár šupek.
Odpovědět
Na vlastní oči jsem už viděl Teslu s generátorem na přívěsu. Ale neměl to propojené online, asi musí zastavit a nabíjet.
Odpovědět
|
|