https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/plan-podil-oze-do-roku-2030-vzroste-v-cr-na-30-procent.podle-kritiku-je-to-malo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plán: Podíl OZE do roku 2030 vzroste v ČR na 30 procent. Podle kritiků je to málo

10.10.2023 16:15 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Podíl obnovitelných zdrojů energie na celkové spotřebě v Česku by do roku 2030 měl stoupnout ze současných přibližně 18 procent na 30 procent. Počítá s tím aktuální návrh Vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu. Ten však zatím nereflektuje novou směrnici EU, podle níž by průměrný podíl obnovitelných zdrojů měl být v celé EU 42,5 procenta, vyplývá ze zjištění ČTK. Podle kritiků návrhu by tak měl být tuzemský cíl vyšší. Plán také počítá s koncem spalování uhlí v roce 2033.
 

Návrh je v současnosti v meziresortním připomínkovém řízení. Během října by ho měla projednat vláda a následně odeslat k posouzení Evropské komisi, s níž by ho měla poté dál konzultovat a případně opravovat. Nejde však zatím o definitivní podobu tuzemskému Klimaticko-energetického plánu, tu by měl stát komisi odeslat do léta příštího roku.

Návrh obsahuje několik možných scénářů. V preferovaném scénáři chce navýšení podílu obnovitelných zdrojů energie stát dosáhnout zejména rozvojem solární a větrné energetiky. Plán proto předpokládá výstavbu nových 10,1 gigawattu (GW) instalovaného výkonu fotovoltaických elektráren připojených do sítě a nových 1,5 GW výkonu větrných elektráren do roku 2030. Vzniknout by tak měly stovky nových větrných elektráren.

Plán ovšem zatím nezahrnuje cíle nové směrnice, kterou nedávno schválily unijní instituce. Směrnice počítá do roku 2030 s podílem čisté energie na celkové evropské spotřebě v EU ve výši 42,5 procenta. Tento cíl by měl být průměrem celé EU, nevztahuje se na jednotlivé státy. V současnosti je celounijní podíl kolem 22 procent. Nový unijní cíl chce stát v plánu zohlednit až po schválení platnosti směrnice.

Podle kritiků však podíl 30 procent není dostačující. Komora obnovitelných zdrojů energie v v minulých dnech představila vlastní analýzu, podle níž je možné navýšit podíl spotřebované elektřiny a tepla do roku 2030 na více než 35 procent. Po navýšení vnitrostátního cíle podílu obnovitelných zdrojů volá také Hnutí Duha. Podle hnutí návrh zahrnuje zbytečné stropy pro obnovitelné zdroje a nevyužívá jejich tuzemský potenciál. "V důsledku toho nepřináší cestu ke splnění férového podílu České republiky na novém celounijním cíli pro obnovitelné zdroje," uvedl vedoucí energetického programu hnutí Jiří Koželouh.

Návrh Klimaticko-energetického plánu kromě obnovitelných zdrojů počítá také s budoucím posilováním jaderných zdrojů, které by měly být v příštích desetiletích klíčovou složkou tuzemské energetiky, a s odklonem od uhlí do roku 2033. V souvislosti s odklonem od uhlí ovšem upozorňuje mezidnárodní think-tank Ember, že tuzemské doly se začnou postupně uzavírat už od příštího roku a stát by v takovém případě musel v případě uhelných elektráren přejít na plyn. Podle zástupců think-tanku navíc návrh nezohledňuje řadu dalších eventualit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

10.10.2023 17:35
To není plán, to je umístěnka na pobyt v evropském chudobinci pro naše potomky.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

10.10.2023 17:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
stejně je to směšné...stačí aby v Číně škrtli zápalkou a můžete to vyhodit do koše. Ukazuje se, jak nejsme konkurenceschopný. Mezinárodní systém je nestabilní a tady si hrajeme na trapný green deal. Nevíme ani co bude za dva roky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2023 22:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je ono. Správné demagogie používají (mimo jiného) krátká, jasná a i úplněmu blbovi srozumitelná sdělení. Ta jsou buď vylhaná, nebo obrácené do nejasné budoucnosti, nebo obsahově naprosto prázdná, ale mají silný emotivní náboj.
Např. "bez ruského plynu se neobejdeme".
"Tahle vláda pro lidi nic nedělá."
"Evropa díky grýndýlu ztratí konkurenceschopnost a zchudne". Atd. atd.atd.
Na tom je založen ten váš iluzorní svět naopak, kde pojem "chudobinec" vyvolává emoce, ale nikoho absolutně nezajímá reálný stav věcí, argumenty, natož logika.
Jediné, co mě na tom zaráží je, kolik lidí tomuhle podléhá a fakt žije v úplně iracionální sféře. Hezky o tom píše Timothy Snyder.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.10.2023 08:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Konkurence se odvíjí od nákladů a cen. Běžte se podívat do jakéhokoli obchodu a spočítat kolik je tam zboží made in PRC? No skoro všechny ač jim , dle vás "Evropa úspěšně konkuruje" A včil mudruj o demagogii.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.10.2023 19:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Už vám můžu přijet odpojit plyn, když máte hen ty oné panely?????
Odpovědět
pk

pepa knotek

10.10.2023 19:20
Ať si Hnutí duha nainstaluje na svém pozemku kolik větrníků chce, když budou sousedi souhlasit, ale za svý prachy, žádný dotace a peníze daňových poplatníků.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.10.2023 08:38 Reaguje na pepa knotek
Přesně tak. Nic jim nebrání podnikat a podnikáním si vydělávat na
činnost. Nakoupit pozemky, postavit OZE a konkurovat jiným dodavatelům "občasnou" energií. Oni natahují pouze ruce nejen
na svoji činnost, ale mají představu o bezedné dotační kase
s předraženou energií pro občany a firmy. Jejich cílem je vypudit
průmysl a dokonce možná i část občanů jinam, kde mají politici
ještě pořád zdravý rozum. Proč nenutí soláry Afričanům , aby už
nekáceli poslední keře v Sahelu k vaření a vytápění, když tam to
slunce peče jak urvané a nebo větrníky opravdu tam, kde fučí do
zbláznění. Přichází podzim se sychravými bezvětrnými dny a co
nahradí OZE? Je zajímavé, že nejvíce fandů do větrníků je ve
velkých městech, ale u nich se žádná monstra nestaví. Těmi
obtěžují venkov a hyzdí krajinu, která je nezajímá, protože
oni létají obdivovat krásy zemí bez větrníků a solárů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.10.2023 11:57 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
DA

DAG

11.10.2023 09:45
Já to úplně nechápu. Jestli se má v roce 2033 odejít od uhlí a jediné emise které se budou vypouštět budou z plynových elektráren, které nemáme. Tak budeme od roku 2033 vyrábět bezemisní elektřinu. Kde je teda problém?
Vše je růžové a ideální. Mimochodem si zamlouvám po roce 2033 elektřinu na sobotu. Přeci jenom chci mít trochu víkend :)))
Odpovědět
pk

pepa knotek

11.10.2023 13:14 Reaguje na DAG
2 paroplynové elektrárny máme (Vřesová, Počerady), ale poté co jsme se úspěšně odstřihli od sibiřských zdrojů, tak co nevidět se odstřihneme i od teroristických arabských zdrojů a plynu pro ně bude málo. Jak to dopadlo s obědem katarského emíra v Praze letos na jaře nebo s misí prodavačky mobilů do emirátů je třeba připomínat alespoň pro pobavení. Spoléhal bych spíše na plný dřevník a svíčky, to bude jistota.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.10.2023 19:55 Reaguje na pepa knotek
Sibirska plynová pole Novojičínsku Urengoj, Jamburg a Medvezije prošla zlomem produkce již před rokem 2010, a těžba na nich klesá, vy komunistický rusofilni hlupaku.
Odpovědět

Radek Čuda

11.10.2023 13:01
"Vzniknout by tak měly stovky nových větrných elektráren." ... tak to (NE)chci vidět. To bude krajina jako zahrádka ... fuj tajbl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2023 22:20 Reaguje na Radek Čuda
Tož si vyber. Buď budeme elektřinu kupovat ze zahraničí (kde ty větrníky zkousli) a budema na nich totálně závislí a budemem platit x násobek, nebo je zkousneme taky. Tož mudruj.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.10.2023 10:00 Reaguje na Pavel Hanzl
A až ptáci vletí do vrtulí to bude teprve:
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pres-1000-ptaku-zahynulo-za-jediny-den-po-srazce-s-prosklenou-budovou-v-chicagu
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.10.2023 10:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Falešné dilema. Neexistují jen tyto dvě možnosti. Elektřinu můžeme vyrábět v ČR a nemusí být nutně z větrníků.
Navíc je nesmyslné i tvrzení, že ze zahraničí budeme platit x-násobek. Naopak, pokud sem ta elektřina z větrníků ze zahraničí má jak dotéct, je logicky levnější, protože i podmínky pro větrníky jsou v zahraničí podstatně lepší než u nás.
Odpovědět

Radek Čuda

12.10.2023 11:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jsem to tady i psal, pohled z dálky na Temoš není úplná kochačka, ale ani tragédie, navíc lze být i celkem blízko a přesto není vidět vůbec. A to má ty pekelné věže. Co si pamatuji na fotky nějaké té JE v Reichu, kterou na jaře s velkou slávou zavřeli, tak ta je neměla a tam už to bylo úplně v cajku.

Takže vybráno mám.

Nehledě na to, že u nás to s tím větrem není zdaleka taková hitparáda, aby se to kurvení krajiny, nic jiného to fakt není, dalo omluvit nějakým vyšším OZE dobrem. Němci mají ty podmínky nepoměrně lepší, a ačkoli dnes zrovna celkem fouká, přesto z těch vrtulí mají jen lehce nad 1/3 energie. A to těch vrtulí už teď mají jak nasráno a představa, že by jich mělo být jednou tolik, ne li víc, je fakt úžasná.

Plus tlačit tohle ... https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20200109STO69929/ztrata-biodiverzity-jake-jsou-jeji-dusledky-a-priciny ... a současně plánovat masivní nárůst instalací jak FVE, tak vrtulí, to je prostě schýza jak cyp.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.10.2023 11:37 Reaguje na Radek Čuda
P. hanzl vydírá? Zlikviduj si krajinu VE od německé firmy nebo budeš platit! Má vlastně pravdu, takhle to dopadne a brzy, a vlastně se platí za energie doma vyrobené Němcům už teď. MŽP kýve hlavou, to je ta největší legrace nebo ostuda, ani nevím ...
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.10.2023 19:57 Reaguje na Radek Čuda
Máte vybráno???? A umíte si to postavit, vy líný hlupaku?????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2023 22:22
Když se zacaly stavět první vzdušná vedení eektřiny na sloupech, hodně lidí se bránilo, jak tohyzdí krajinu. To hyzdí a to fest. A dnes si někdo všimne, že máme totálně zadrátovanou krajinu?
Já bych rozhodně vyměnil tu drátovaninu za hejno větrníků s kabely v zemi.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.10.2023 09:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Sloupy s dráty stojí, netočí se a nehlučí(mimo VN sloupů za vlhka).
V tom je jejich rozdíl a ve výšce, která je u větrníků násobně
větší. Představte si, že vidím na vzdušnou čarou vzdálené 15 km
2 větrníky, ale sloupy elektrického vedení na tu dálku nevidím.
Navíc vidím, kdy se točí a kdy ne. Spoléhat se na takový zdroj
je debilita stejná, jako na soláry v noci a v zimě. To může hájit
pouze někdo mdlého rozumu, pokud není rovnou lobbistou firem s OZE.
Ono by to chtělo referendum o OZE a o JE a podle jeho výsledků
stanovit strategii státu a nikoliv slepě plnit úkoly z EU. No a
u fandů do OZE jim stanovit cenu elektřiny a dobu jejího odběru
v závislosti na výrobě. Já se spokojím se zdroji stálými a s cenou, ve které nebudu dotovat OZE a platit umělou likvidaci jiných zdrojů
pomocí emisních povolenek. Brzo by se v hlavě "rozsvítilo" i vám!
EU zabředla do lobbingu firem s OZE a musí si to "vyžrat", až do
hořkého konce skanzenu bývalé průmyslové velmoci.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.10.2023 10:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Možná v USA dosáhly úspěchu v totálním oddělení Německa od Ruska. Zvýšené výdaje na zbrojení pomohly ekonomice USA, prodej drahého plynu a ropy v Evropě taky není k zahození. Přesun evropských výrobních podniků do USA vytvoří pracovní místa.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.10.2023 20:00 Reaguje na Břetislav Machaček
VN SLOUP jsou potichu jako myšičky. Slyšet jsou VVN a ZVN.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.10.2023 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Mluvte za sebe, já např. rozhodně "totálně zadrátovanou krajinu" nemám.
2) Větrníky se staví na kopcích, protože tam nejvíc fouká, takže jsou taky vidět z největší dálky, jsou podstatně vyšší než vedení a ještě se navíc točí, čímž pochopitelně daleko víc přitahují pozornost než statické objekty, takže krajinný ráz narušují podstatně víc než vedení, které se netočí a nestaví se na kopcích.
3) Opět argumentační faul falešné dilema. Volba není mezi větrníky s kabely v zemi a "drátovaninou", větrníky množství "drátovaniny" nijak nesnižují ale naopak zvyšují. Pokud by vedení tak moc vadilo, může se dát pod zem i bez větrníků, zjevně ale na rozdíl od větrníků nikomu moc nevadí.
4) Co byste vy vyměnil asi sotva bude někoho zajímat.
Odpovědět

Radek Čuda

12.10.2023 11:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud vám přijde nějaký vrtulový rotující háj vizuálně srovnatelný s VVN, tak se s tím svěřte vašemu očnímu lékaři, bo to je na bílou hůl a vodicího psa.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.10.2023 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzlaku, hlupaku VE znamená jak vrtule, tak ne zadratovani, ale kolizadratovani....nic proti, datování krajiny mne také živí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.10.2023 10:07
Ano, v dešti, zimě, tmě, bezvětří, dotačním baronům, akcionářům a výrobcům to je a vždycky bude málo. Anebo je to zbytečně moc. Kdyby se majitelé hobby elektrárniček složili, mohly se z financí za soukromé OZ postavit 2 bloky JE a z nich by lokální majitelé měli trochu jiné zisky nez z občasných zdrojů.
Část plateb za výstavbu by možná šla do Číny, tam a na západ jde ale i dnes za občasné elektrárny.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

13.10.2023 19:50
Jasně, FVE se bude topit, a pohánět metalurgicke provozy.....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist