https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/plan-vetrnych-zon-ve-zlinskem-kraji-starostove-kritizuji-kvuli-hluku-a-krajine
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plán větrných zón ve Zlínském kraji starostové kritizují kvůli hluku a krajině

16.4.2026 19:07 | ZLÍN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vládou navrhované akcelerační zóny, které mají v České republice urychlit výstavbu větrných elektráren, narážejí ve Zlínském kraji na nesouhlas samospráv. Někteří starostové dotčených obcí, které ČTK oslovila, mají obavy z hluku, který větrníky produkují. Argumentují například i ochranou ptactva. Ze zveřejněných dokumentů vyplývá, že stát počítá ve Zlínském kraji s možným vznikem pěti akceleračních oblastí pro výrobu elektřiny z větrné energie, tři z nich zasahují i do sousedního Olomouckého kraje.
 
Vládní plán na zavedení akceleračních zón vychází z nového zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, který reaguje na evropské předpisy. Jde o vytipovaná území, kde je předem vyhodnocen minimální střet s ochranou přírody. Hlavním lákadlem pro investory je zkrácení povolovacího procesu z běžných deseti let na rok. Pro obce, které se v zónách nacházejí, zákon slibuje finanční bonusy a podíly z vyrobené elektřiny. Dosud jediná větrná elektrárna ve Zlínském kraji je v provozu na Svatém Hostýně na Kroměřížsku, kde stojí od roku 1993.

Jedna ze zvažovaných zón zasahuje do katastru Morkovic-Slížan na Kroměřížsku. Starosta města Pavel Horák (BEZPP, za SNK 1) s jejím vymezením nesouhlasí. "Stoprocentně budeme podávat námitku. Je nesmysl, aby se akcelerační zóna přibližovala na 500 metrů k obydleným plochám v Morkovicích," řekl starosta. Obává se především hluku z případné větrné elektrárny. "Jestli to má 30 decibelů, tak to na 500 metrů lidé, pokud budou mít otevřená okna, uslyší. Nejsem vyloženě proti větrným elektrárnám, ale musí být v rozumných vzdálenostech od obytných zón. Ne tak, jak je to teď navržené," doplnil Horák.

Větrná elektrárna by podle návrhu zón mohla v budoucnu stát i v blízkosti rybníka u Loukova na Kroměřížsku. "Vůbec se mi to nelíbí. Větrné elektrárny zničí spoustu ptactva. Máme tu labutě, divoké kachny, vznikají tady biotopy, které větrnou elektrárnou budou značně omezené," řekl starosta obce Antonín Zlámal (STAN). Za problém považuje též hluk. Případný větrník by totiž podle něj stál jen několik set metrů od zástavby v místní části Libosváry. "Budu se snažit sepsat nějaký protest, zkusím oslovit i starosty z okolí," uvedl Zlámal.

Hned tři připravované akcelerační zóny pro stavbu větrných elektráren zasahují do katastru Kelče na Vsetínsku. Starosta města Karel David (BEZPP, za Kelč 2000) nyní nechtěl návrh zón podrobněji komentovat. "V pondělí máme jednání mikroregionu Valašskomeziříčsko-Kelečsko. Tam si to probereme s kolegy starosty, kterých se to týká. Možná k tomu zaujmeme jednotné stanovisko," řekl David.

Na jednání se starosty z okolních obcí se připravuje i Pavel Gálík (BEZPP, za Nezávislé), starosta Fryštáku na Zlínsku. Také část území Fryštáku spadá do jedné z možných zón pro budování větrníků. "Budeme to řešit příští týden v úterý ve spolupráci s dotčenými obcemi. Teď k tomu stanovisko ještě nebudeme mít úplně jasné, nemám žádné podklady. Máme sice v územním plánu napsáno, že nechceme nic takového (větrnou elektrárnu) na katastru, ale toto je prý tomu nadřazeno," uvedl Gálík.

Návrh akceleračních zón aktuálně na území celé republiky zahrnuje 80 míst, ve kterých má být možné v jednodušším povolovacím řízení připravovat stavby větrných elektráren. Dalších 14 chystaných zón má usnadnit budování solárních elektráren, šest z nich zasahuje na území Zlínského kraje. Připomínky budou moci kraje, obce i veřejnost uplatnit do 1. června včetně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KV

Karel Valenta

16.4.2026 20:18
Pokud se větrníky obejdou bez obřích dotací a budou v obcích schváleny zastupitelstvem nebo v referendu, nemám s jejich instalací problém. Nesmí být ale obcím násilně nuceny pomocí akceleračních oblastí, které obcházejí referendum, to je vůči obcím a občanům velká prasárna stylem o nás bez nás.
Současné dotace do větrníků jsou investiční až 65 % a provozní nyní vypsané 3200 Kč/MWh, k tomu je třeba připočítat nutnost zálohování PPE s uvažovanými kapacitními platbami a tím celková cena elektřiny dále vzroste někam k 5000 Kč/MWh.
Naopak FVE v současné době mají investiční dotace 25-30 % a žádné provozní a to považuji za přiměřené. Je proto nutné srovnat dotace do nízkoemisních zdrojů na tuto úroveň i pro větrníky a BPS a uvažovat i o investičních dotacích do jádra, kde by vzhledem k dlouhé životnosti JE mohly být 50-60 %.
Nechápu násilné tlačení větrníků do ČR, kde proto nemáme přírodní podmínky a proto musí být dotace do nich tak obrovské. Jde nám především o dekarbonizaci a né o výdělky různých pseudoinvestorů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.4.2026 21:40 Reaguje na Karel Valenta
1*
Odpovědět
PN

Petr Novotný

16.4.2026 23:11 Reaguje na Karel Valenta
Ano máte pravdu Karle, každý kdo umí počítat ví ,že ekonomicky je výstavba VTE nesmysl. JE je prostě levnější než vítr. Výroba el. energie z OZE má smysl z FVE , kdy cena el. energie z FVE je mnohem nižší než z větru a díky spojení mnoha FVE klesá cena el. energie na burze a tím z toho mají užitek všichni odběratelé. Přitom FVE na střeše budov nemá žádný negativní dopad na své okolí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.4.2026 07:23 Reaguje na Petr Novotný
Přesně naopak:
"Typické hodnoty (EU/ČR podobné Německu, Polsku apod.):
🌬️ Větrná energie (onshore)
➤ cca 40–90 €/MWh
⚛️ Jaderná energie (nové bloky)
➤ cca 80–160 €/MWh
👉 Čistě podle toho:
vítr vychází zhruba 2× levněji než nové jádroů. " zdroj AI
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.4.2026 08:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to zase lžete Hanzle, tak jako neustále.

AI není zdroj informací. Musíte uvádět z kterých zdrojů je tento výtah proveden.

Realita je taková, že u nás se cena z VtE pohybnuje někde kolem 130 - 140 Eur/MWh.
Realita v Německu je taková, že se k aukčním cenám připočítávají bonusy za méně výhodné lokality. Tyto bonusy se v rámci statistik aukčních cen neuvádí. Výsledná cena je poté i o několik desítek Eur/MWh vyšší.

Tak že vaše tvrzení "vítr vychází zhruba 2× levněji než nové jádroů." je lež.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.4.2026 11:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně naopak než píšete vy, Hanzle. Včera jste se tu holedbal, že jste prý pochopil ledascos, třeba moje faktické připomínky, ale ve skutečnosti na tomto příkladu je krásně vidět, že pořád melete ty samé nesmysly a na žádné faktické připomínky neberete zřetel. V zemích podobných ČR se žádné větrné elektrárny za tyto ceny nestaví, naopak jsou ty ceny vysoko přes 100 €/MWh, výš než kolik požadují nové jaderné zdroje. To se dá snadno doložit, což jsem i několikrát udělal, vy si ale stále melete svou a na faktické připomínky zvysoka kašlete.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.4.2026 14:44 Reaguje na Emil Novák
Mohl byste popsat, jaké výkupní ceny provozovatelé vte budou dostávat?
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.4.2026 14:44 Reaguje na Emil Novák
Mohl byste popsat, jaké výkupní ceny provozovatelé vte budou dostávat?
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.4.2026 14:49 Reaguje na Jarka O.
Budou dostávat rozdílový kontrakt jaký si vysoutěžili v dané aukci, výsledky poslední aukce jsou zde, jde o částky okolo 130 €/MWh:
https://mpo.gov.cz/assets/cz/energetika/2026/4/Zprava-o-vyhodnoceni-nabidek-z-2_aukce_OZE-pro-rok-2025.pdf
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.4.2026 18:26 Reaguje na Emil Novák
Děkuji. Tak to je pěkný příslib. A nyní se firmy mají snažit najít si lokality, mpo jim jako nástroj dalo zákon o akceleračních zónách a nad spory mezi firmami a lidmi si tím umylo ruce? Takto to chápu. Zátěž pro krajinu, zdraví a daně bude neúměrná výtěžku, pro mě jsou zúčastněná ministerstva Piláti.
Přitom v tom zákoně jsou jasně jmenované jako lokality brownfieldy, ne orná půda.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

18.4.2026 18:14 Reaguje na Emil Novák
U JE neni vubec znama cena likvidace jaderne elektrarny, Nemecko jednu likviduje 20 let a jeste se nedostali k reaktoru. Rovnez nejsou vycisleny naklady na vybudovani definitivniho uloziste jaderneho odpadu u nas. Obe polozky budou astronomicke
..Toz tak
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

18.4.2026 18:14 Reaguje na Emil Novák
U JE neni vubec znama cena likvidace jaderne elektrarny, Nemecko jednu likviduje 20 let a jeste se nedostali k reaktoru. Rovnez nejsou vycisleny naklady na vybudovani definitivniho uloziste jaderneho odpadu u nas. Obe polozky budou astronomicke
..Toz tak
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.4.2026 07:33
Všichni bojují proti větřákům a velbí jádro. Kolik jich by ale souhlasilo s úložištěm jaderného odpadu za barákem? Hledá se to už dost dlouho a NIKDO!!!
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.4.2026 08:08 Reaguje na Pavel Hanzl
To je váš klasický blábol. Srovnáváte jablka s hruškami.

Pokud chcete správně srovnávat, tak musíte srovnávat novou elektrárnu s novou elektrárnou a nebo úložiště s úložištěm.

Odpovědět
EN

Emil Novák

17.4.2026 11:56 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Proč do toho motáte úložiště? To se musí postavit stejně, i kdyby se ještě dneska všechny obě jaderné elektrárny zavřely, z hlediska úložiště je tedy úplně jedno, jestli se postaví nějaká další, na jeho výstavbu to nemá vůbec žándný vliv.
2) "Hledá se to už dost dlouho a NIKDO!!! je lež. Já s tím např. problém nemám, mám přes kopec kamenolom, klidně mi ho mohou předělat na úložiště, nemám s tím žádný problém. A úložiště se hledá dlouho ne proto, že by se nemohlo najít, ani proto že by ho nikdo nechtěl, ale proto že reálně dosud nebyl žádný důvod s tím hledáním nijak spěchat. Jaderné palivo je bezpečně uložené v areálech našich elektráren a klidně tam další desítky let může dál být, ničemu a nikomu tam nevadí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.4.2026 14:43 Reaguje na Emil Novák
Já má i jiné podezření a tím je, že žádná vláda nechce na
jeho stavbu vynaložit miliardy, když už má problém s dluhy
a nutností pokrýt náklady na to, co už odložit nelze. Ono
to uložiště není až tak akutní, ale nutné bude, což ale
žádnou vládu nenutí ho začít stavět.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.4.2026 14:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Vláda na jeho stavbu žádné miliardy vynakládat nebude, ty peníze na výstavbu jsou už naspořené na jaderném účtu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.5.2026 09:30 Reaguje na Emil Novák
Muhehehhehhehehe a kolik tam jako je? Soudruh estébák je mistr v utrácení z naprosto všeho a jaderný účet bude asi jen položka SR, který má dlost rychle rostoucí dluh.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

18.4.2026 18:16 Reaguje na Emil Novák
To jsou nesmysly, tyhle naklady musi byt pocitany, jinak nema cenu uvadet naklady na JE..
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

18.4.2026 18:16 Reaguje na Emil Novák
To jsou nesmysly, tyhle naklady musi byt pocitany, jinak nema cenu uvadet naklady na JE..
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2026 14:24 Reaguje na Pavel Hanzl
A vy se sousedama byste se neobětovali???
Fakt ne? ;-)

Ani kdyby to bylo pro vyšší dobro, klima, planetu, nezávislost na Rusku a tak dál;-)???
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.4.2026 15:27 Reaguje na Radek Čuda
Přitom již určitě ve sklepě má elektrolyzér a fičí vodík z přebytků FVE :-)
Odpovědět

Radek Čuda

17.4.2026 16:24 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já mám někdy pocit, že je ve sklepě celej.
A pod zámkem;-)))
Ne že bych se divil ...
Odpovědět
mk

17.4.2026 17:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba já, ale mne se nikdo zatím neptal.
Jinak cpát vyhořelé palivo do úložiště je nesmysl, lepší je ho přepracovat a využít v jiném typu reaktoru.
Odpovědět
EN

Emil Novák

17.4.2026 18:32 Reaguje na
Akorát to někdo musí zaplatit. Kdo dobrovolně dá za přepracované palivo pětkrát víc než za čerstvé?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2026 09:34 Reaguje na Emil Novák
To je problém všech recyklací, velmi často vychází dráž, než nová surovina, vytěžená ze země.
Jenže to je cesta do záhuby, tady volný trh a kapitalismus nefungují. Bylo by potřeba nasadit jiná, pořád ale ekonomická kritéria. Ovšem ateistická společnost totálně ovládaná mamonem to není schopna zvládnout.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

17.4.2026 22:04 Reaguje na Pavel Hanzl
A kdo bude souhlasit s úložištěm vysloužilých vrtulí ? Dáte si to na zahradu ?
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

18.4.2026 18:17 Reaguje na Karel Valenta
To ovsem neni nebezpecny odpad.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist