https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/planet-ark-evropska-unie-meni-pokuty-za-znecisteni-mori
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Planet Ark: Evropská unie mění pokuty za znečištění moří

13.7.2005 09:40 | PRAHA/BRUSEL (EcoMonitor)
Evropská unie přijala nové opatření, které by mělo pomoci snížit znečištění moří pocházející z lodní dopravy. Podařilo se tak konečně rozhýbat jednání se třemi dopravními velmocemi operujícími ve Středozemním moři. Řecko, Malta a Kypr doposud novou dohodu blokovaly.
 

Přístav ve francouzském Sété.
Foto: Hugo Charvát/Ekolist
K dohodě došlo až poté, co se zástupci všech pětadvaceti zemí EU rozhodli z dokumentu vyřadit část o vězeňských trestech pro kapitány lodí, které způsobí ropné skvrny. Navzdory tomu chápe Evropská unie nový dokument jako úspěch.

„Musíme bojovat proti nezákonnému vypouštění látek do vody a závažným nehodám způsobeným nedbalostí ve všech mořích EU,“ prohlásil komisař pro dopravu Jacques Barrot. Evropská komise se snažila zavést nová pravidla pro provoz dopravních lodí od nehody tankeru Prestige u španělského pobřeží v roce 2002, kdy se do vody dostalo přes 64 000 tun ropy. Podle EK se do Středozemního moře dostane každý rok kolem 150 000 tun ropy v důsledku úniků surovin z lodí. Ale navzdory ekologickým škodám způsobeným znečištěním z plavidel se dohodu o přísnějším trestání nehod nedařilo sjednat kvůli odporu Řecka, Malty a Kypru.

Řecké společnosti totiž vlastní velkou část evropské lodní flotily, Malta a Kypr sice hrají výrazně menší roli, ale tyto tři země dohromady byly největším odpůrcem původního návrhu. Jejich argumentem bylo, že v případě přijetí přísnějších podmínek, by došlo k výraznému ekonomickému propadu. Podle nových pravidel mohou země Evropské unie pokutovat vlastníky lodí až do výše 1,5 milionu euro v případě, že znečištění způsobí „závažné a rozsáhlé poškození kvality vody“, poškodí zdraví zvířat a rostlin, nebo způsobí zranění lidí. Menší rozsah poškození může být potrestán pokutou od 150 000 do 300 000 euro a společnost provozující plavidlo může přijít o obchodní licenci, nebo o finance pocházející z veřejných rozpočtů.

Rozhodnutí Evropské unie také znamená, že zodpovědnost za ekologické škody nezůstává jen na kapitánech lodí a vlastnících plavidel, ale rozšiřuje se i na společnosti, které si objednávají přepravu, nebo na organizace, které vydaly plavidlům certifikát o provozu, jestliže kvůli jejich nedbalosti dojde k závažnému poškození ekologie.

Podle článku agentury Reuters na Planet Ark 12. 07. 2005.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist