Planet Ark: Evropská unie mění pokuty za znečištění moří
Přístav ve francouzském Sété. | |
Foto: Hugo Charvát/Ekolist |
„Musíme bojovat proti nezákonnému vypouštění látek do vody a závažným nehodám způsobeným nedbalostí ve všech mořích EU,“ prohlásil komisař pro dopravu Jacques Barrot. Evropská komise se snažila zavést nová pravidla pro provoz dopravních lodí od nehody tankeru Prestige u španělského pobřeží v roce 2002, kdy se do vody dostalo přes 64 000 tun ropy. Podle EK se do Středozemního moře dostane každý rok kolem 150 000 tun ropy v důsledku úniků surovin z lodí. Ale navzdory ekologickým škodám způsobeným znečištěním z plavidel se dohodu o přísnějším trestání nehod nedařilo sjednat kvůli odporu Řecka, Malty a Kypru.
Řecké společnosti totiž vlastní velkou část evropské lodní flotily, Malta a Kypr sice hrají výrazně menší roli, ale tyto tři země dohromady byly největším odpůrcem původního návrhu. Jejich argumentem bylo, že v případě přijetí přísnějších podmínek, by došlo k výraznému ekonomickému propadu. Podle nových pravidel mohou země Evropské unie pokutovat vlastníky lodí až do výše 1,5 milionu euro v případě, že znečištění způsobí „závažné a rozsáhlé poškození kvality vody“, poškodí zdraví zvířat a rostlin, nebo způsobí zranění lidí. Menší rozsah poškození může být potrestán pokutou od 150 000 do 300 000 euro a společnost provozující plavidlo může přijít o obchodní licenci, nebo o finance pocházející z veřejných rozpočtů.
Rozhodnutí Evropské unie také znamená, že zodpovědnost za ekologické škody nezůstává jen na kapitánech lodí a vlastnících plavidel, ale rozšiřuje se i na společnosti, které si objednávají přepravu, nebo na organizace, které vydaly plavidlům certifikát o provozu, jestliže kvůli jejich nedbalosti dojde k závažnému poškození ekologie.
Podle článku agentury Reuters na Planet Ark 12. 07. 2005.
reklama