https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/plavebni-kanal-u-prelouce-stale-nema-eia-a-vyjimku-k-zasahu-do-biotopu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plavební kanál u Přelouče stále nemá ani po pěti letech EIA a výjimku k zásahu do biotopů Aktualizováno

13.5.2021 14:20 | PŘELOUČ (ČTK)
Výjimka k zásahu do biotopů chráněných druhů organismů sice byla v prosinci 2010 udělena, ale Nejvyšší správní soud ji na podzim 2015 zrušil. Krajský úřad pak řízení od května 2016 třikrát přerušil na celkem pět let do dubna 2021.
Výjimka k zásahu do biotopů chráněných druhů organismů sice byla v prosinci 2010 udělena, ale Nejvyšší správní soud ji na podzim 2015 zrušil. Krajský úřad pak řízení od května 2016 třikrát přerušil na celkem pět let do dubna 2021.
Krajský úřad Královéhradeckého kraje 23. dubna zastavil řízení o povolení výjimky ke škodlivému zásahu plánovaného plavebního kanálu u Přelouče do biotopů 44 zvláště chráněných druhů organismů. Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) nedodalo závazné stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a další podklady. Žádost byla podána před 13 lety v dubnu 2008, uvedlo ekologické sdružení Děti Země, které proti stavbě kanálu dlouhodobě vystupuje. Vyjádření ŘVC ČTK zjišťuje.
 

"Již čtyři a půl roku čekáme na nový proces EIA, v němž se posoudí různé varianty plavebního kanálu mimo Slavíkovy ostrovy s výskytem více než 70 zvláště chráněných druhů organismů včetně vzácných modrásků bahenních a očkovaných, a mimo evropsky významnou lokalitu Louky u Přelouče, ale stále se nic neděje," uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Vláda v lednu 2020 zařadila území do soustavy chráněných území NATURA 2000.

Podle ŘVC bylo řízení o výjimce ukončeno záměrně. "Vztahovalo se k původnímu řešení plavebního kanálu, které mimo jiné i s ohledem na nově vyhlášenou lokalitu soustavy Natura 2000 pravděpodobně není realizovatelné a dnes do nového procesu SEA a EIA připravujeme nové optimalizované řešení, které právě redukuje zásahy do vymezeného chráněného území," uvedl na dotaz ČTK mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Plavební kanál sice stanovisko EIA získal v září 2000, ale jeho platnost skončila v dubnu 2015, neboť Krajský úřad Pardubického kraje v únoru 2015 zrušil územní rozhodnutí. Ministerstvo životního prostředí pak už jen formálně vydalo v prosinci 2016 nesouhlasné závazné stanovisko EIA.

Výjimka k zásahu do biotopů chráněných druhů organismů sice byla v prosinci 2010 udělena, ale Nejvyšší správní soud ji na podzim 2015 zrušil. Krajský úřad pak řízení od května 2016 třikrát přerušil na celkem pět let do dubna 2021.

Plavební kanál u Překouče by měl umožnit splavnění Labe až do Pardubic. Díky němu by pro lodě bylo možné obejít jez v Přelouči a takzvané labské hrčáky, úsek řeky na středním toku s bystřinným prouděním. Podle dřívějších údajů by měla výstavba kanálu o délce téměř 3,2 kilometru stát více než tři miliardy korun.

Podle ekologů je prosazování kanálu během více než dvaceti pěti let ukázkou opakovaného porušování zákonů úřady, předkládání nepravdivých argumentů státním investorem a neúčelného utrácení veřejných prostředků na neužitečnou stavbu, která je finančně neefektivní, dopravně zbytečná a ekologicky škodlivá. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil již v roce 2009 i Nejvyšší kontrolní úřad.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

13.5.2021 18:31
Plavební kanál u Přelouče, stejně jako 2jezy na Labi pod Ústím, měly být v provozu před naším vstupem do EU. Stejně tak to mělo být s dálnicemi, okruhy a obchvaty měst.
Odpovědět
JD

Jiří Domes

13.5.2021 18:50 Reaguje na smějící se bestie
A k čemu by nám splavné Labe bylo? Toto nemá v dnešní době o moc větší význam než kanál Odra Labe. Obojí mělo smysl stavět naposledy tak před 100 lety. Většina firem potřebuje spolehlivější a rychlejší dopravu než je ta říční na horních částech toků...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.5.2021 22:36 Reaguje na Jiří Domes
No, na parádu rozhodně ne.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

13.5.2021 23:10 Reaguje na Jiří Domes
Také myslím, že by to dnes bylo zbytečné, ekonomicky nevýhodné a pro řadu vzácných organismů zkázonosné.

Na německém úseku Labe je cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 cm. U nás je cílem umožnit na českém úseku Labe od Pardubic plavební hloubku 230 cm.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

14.5.2021 05:48 Reaguje na Majka Kletečková
Nedávno byly podepsána nové smlouva/dohoda, mezi ČR a Německem, která podporuje patřičné splavnění Labe.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist