Plug-in hybridy znečišťují téměř stejně jako benzinová auta, uvádí analýza
Data ale ukazují, že plug-in hybridy vypouštějí pouze o 19 procent oxidu uhličitého méně než benzinové a naftové automobily, zjistila analýza. V laboratorních testech přitom vycházelo, že jsou hybridy k životnímu prostředí o 75 procent šetrnější.
Vědci analyzovali data z palubních měřičů spotřeby paliva 800 000 evropských automobilů. Zjistili, že skutečné emise oxidu uhličitého z plug-in hybridů v roce 2023 dosáhly asi 4,9 násobku emisí ze standardizovaných laboratorních testů. V roce 2021 to byl 3,5 násobek.
"Emise v reálném provozu stoupají, zatímco oficiální emise klesají," uvádí výzkumnice v organizaci Transport and Environment a spoluautorka zprávy Sofía Navasová Gohlkeová. "Rozdíl se zhoršuje a představuje skutečný problém. V důsledku toho jsou plug-iny téměř stejně znečišťující jako benzinová auta," dodává analytička.
Podle vědců rozdíl vzniká z chybného odhadu poměru ujetých kilometrů v elektrickém režimu k celkovému počtu ujetých kilometrů. Zjistili, že v elektrickém režimu jely vozy 27 procent jízdy, i když oficiální odhady předpokládaly, že to bude 84 procent.
Analýza navíc zjistila, že i když byly automobily provozovány v elektrickém režimu, úrovně znečištění byly výrazně vyšší než oficiální odhady. Podle vědců je to proto, že elektromotory nebyly dostatečně silné, aby fungovaly samostatně, a jejich motory spalovaly fosilní paliva téměř na jedné třetině vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (35)
Jaroslav Řezáč
16.10.2025 13:03 Reaguje na smějící se bestieje jasný, že plog-in s malou baterií dojezdem 40 km v kombinaci s benzínem bude mít jiné hodnoty, než elektro.
lidi elektrárně nevěří a stejně 90% všech cest autem je do 50 km, takže statisticky taková baterie stačí na pojezd po městech.
Takže je to leboratorní pohled mimo realitu. Plug-in lidem na eko provoz stačí.
Petr Hariprasad Hajič
17.10.2025 11:18 Reaguje na smějící se bestieJan Šimůnek
16.10.2025 13:24Jaroslav Řezáč
16.10.2025 14:09 Reaguje na Jan ŠimůnekRadek Čuda
16.10.2025 14:05Plug-in hybridy ten potenciál na významné snížení emisí mají, ale jen pokud si před jejich pořízení každý kua rozmyslí, zda se mu vyplatí a nebudou na jejich provozování vázány žádné významné výhody.
Ostatně, to by mělo platit vždy ...
Pavel Hanzl
16.10.2025 16:22Pokud není auto nabíjeno z externího zdroje, je zcela napytel.
Jiří Svoboda
16.10.2025 16:44 Reaguje na Pavel HanzlZa mne by měl mít plug-in 80 kW elektromotor, který výlučně pohání kola (odpadá převodovka) a baterku na 50 km dojezdu, kterou začne dobíjet 30 kw benzíňáček, když je baterka pod 20 %.
Při jízdě po dálnici v průměru více jak 30 kW nepotřebujete.
Petr
17.10.2025 22:01 Reaguje na Jiří SvobodaPetr
17.10.2025 22:39 Reaguje na Jiří SvobodaPetr
19.10.2025 02:51 Reaguje na PetrJiří Svoboda
21.10.2025 12:41 Reaguje na PetrPetr
21.10.2025 19:33 Reaguje na Jiří SvobodaPetr
23.10.2025 01:20 Reaguje na Jiří SvobodaSlavomil Vinkler
16.10.2025 16:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.10.2025 21:54 Reaguje na Slavomil VinklerJiří Svoboda
17.10.2025 09:48 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.10.2025 08:55 Reaguje na Jiří SvobodaNavíc si to pořizují lidé, kterým je cena benzínu egál a ŽP taky.
Jiří Svoboda
21.10.2025 12:43 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
16.10.2025 17:02Pokud budete dobíjet baterku benzínovým motorem, tak, pochopitelně, na stejnou trasu spotřebujete víc benzínu než kdybyste jel čistě na benzín a bez mrtvé váhy baterky. To je prostě ta ošklivá fyzika: Hrobník ekologie.
Jan Šimůnek
16.10.2025 17:08A dnes je diesel jeden z nejhorších nepřátel ekologie, přitom se nic od té doby nezměnilo, ani nebylo nic nového objeveno ohledně škodlivosti výfukových plynů.
Takže jsem zvědavý, jak velká saturace elektromobily, hybridy apod. povede k tomu, aby je ekologové začali potírat.
Michal Ukropec
16.10.2025 18:36 Reaguje na Jan Šimůnekpepa knotek
16.10.2025 17:59Radek Čuda
17.10.2025 13:29 Reaguje na pepa knotekDokud jich bylo pět a půl, tak to rezidenti neřešili, ale teď už jich až tak málo není, takže lidi nadávají a tlačí na městské části.
Petr Hariprasad Hajič
16.10.2025 19:53To je ale jen jedna nevýhoda. Další, je že malá baterie bude mnohem víc cyklovat a bude zatěžovaná většími proudy. To klade na ní daleko větší nároky, takže baterie v PHEV jsou i přes malou kapacitu velké a těžké (malá hustota energie je cenou za větší robusnost, i když se to mění; nové typy jsou menší a lehčí i s vysokou cyklovatelností).
Další problém je typ PHEV. Pokud jde o REEV - BEV s range extenderem , pak lze dosáhnout tím, že motor jen dobíjí baterii, poměrně vysoké a stabilní účinnosti spalovacího motoru (důraz na stabilní otáčky a stejné zatížení (generátoru) vedou k jiné konstrukci motorů s lepší účinností), ale evropské automobilky se pořád drží zastaralé koncepce sériových nebo paralelních PHEV, které jsou zbytečně složité a neefektivní.
Petr
23.10.2025 01:28 Reaguje na Petr Hariprasad HajičHonza Honza
17.10.2025 14:11Na rozdíl od předchozích komentářů si ale myslím, doba celkové elektrifikace přichází, je neodvratná - jednak jako jeden z nástrojů boje proti oteplování (i když v případě obyčejného člověka minimální, okrajový), jednak že baterie a elektromotory budou stále dokonalejší, nebudou vyžadovat údržbu jako spalováky, jízda bude pohodlnější, prostě elektromotory jsou lepší než spalovací motory, na co jde použít elektromotor je nesmysl používat spalovák (sekačka, pila, za chvíli i traktůrek apod)
Jenže pro běžného řidiče má elektroauto nevýhodu nabíječkami, malou výdrží baterie, vůbec nevíme, jestli dojedeme, při dlouhé cestě zdržení a složitost dobíjení. Proto zatím by byl nejvýhodnější hybrid, kde na běžné popojíždění je výhodný elektromotor (nejl. dobíjený z vlastní FV) - do práce, vozit děti do školy, po městě, nákupy, kdežto na dovolenou, kde neznáme cestu jednoznačně spalovák, proto hybrid.
Měl by to být hybrid s možností dobíjení (plug in) ale spíše s koncepcí seriového hybridu, kde se s převahou jezdí na elektřinu, spalovací motor slouží jen k dobíjení baterie- je malý, úsporný, s malou spotřebou, jede stále jen v optimálních otáčkách s optim. zátěží, celá váha výkonnosti motoru- zrychlování leží na jednoduchém elektromotoru, baterie se dobíjí optimálně= zvyšuje se její životnost), spalovací motor vlastně slouží jen pro to, aby baterie byla včas správně dobita a vydržela co nejdéle a abychom všude dojeli.
Tak to vidím já.
Petr
17.10.2025 22:54 Reaguje na Honza HonzaO tolik méně údržby to ve skutečnosti není. Údržbu potřebuje všechno.
A s tím slovem "optimální" to také trochu přeháníte. Optimální dobíjení baterie při zrychlování, tedy maximálním vybíjení? A co když pojedete do dlouhého stoupání a baterie se nestačí dobíjet "optimálním" dobíjením?
Honza Honza
18.10.2025 07:15 Reaguje na PetrAle vy vidíte všechno černě: civilizace se sama zniční, když požaduju rozumný Green Deal, tak si protiřečím. Ano, člověk si musí protiřečit, musí nacházet kompromisy, žádná přímá cesta není. Podívejte se na realitu: elektron je vlnění i částice zároveň i sama příroda si protiřečí. To je prostě realita.
Baterie něco vydrží, spotřeba benzínu je také vyšší, když jedete v horách, tam můžete přehřát spalovací motor. Ale při normálním běžném používání je optimální dobíjení baterie základ její výdrže. Když optimálně nabíjíte baterii v norm. autě, vydrží i 10 let. Moderní auta odpojují nabíjení při jízdě z důvodu potřeby nízké spotřeby paliva, díky tomuto nesmyslnému nařízení, kt. ušetří pár litrů, vám baterie vydrží jen 2 roky. A kolik stojí baterie u elektroauta, možná tolik, jako celá dotovaná cena dnešního celého auta.
Pavel Hanzl
19.10.2025 09:05 Reaguje na Honza HonzaJan Šimůnek
18.10.2025 20:32"... baterie a elektromotory budou stále dokonalejší,..."
Nesmysl. Elektromotor se svou účinností kolem 80 % už moc prostoru ke zvyšování účinnosti nemá. Pokud se týká baterek, tak stávající principy už narážejí na limity typu velikost molekul. Musely by být vyvinuty baterie na zcela novém principu (netvrdím, že je něco takového možné), stávajícímu šrotu bude asi možné zvednout účinnost o pár procent a konec.
Navíc dotování stávajícího šrotu je silně demotivující pro jakýkoli další výzkum na tomto poli.
Jinak platí: Pouze tehdy, až zde to nové bude, je seriózní plánovat přechod na něj.
Pavel Hanzl
19.10.2025 09:08 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
19.10.2025 10:58To nové tu dávno je a velmi úspěšně se to používá, to fakt nevíte? Třeba v Norsku se stále rozšiřují oblasti, kde nenačepujete benzín, bo jezdí už všichni na šalinu.
to Pavel Hanzl 19.10.2025 09:08
Norsko mělo nadbytek elektřiny z přehrad v údolích skandinávského pohoří (jimi značně poničili tamní přírodu, prostě: ekologie). Krom toho těží při pobřeží naftu a plyn a začalo z nich vyrábět elektřinu, protože vodní elektřina jim nestačila, hlavně kvůli zavádění elektromobilů. To je prostě problém toho elektromobilu s výfukem do komína elektrárny, který ekolog nevidí a jeho dušička prožívá blahé pocity.
MMCH, pokud se naplní katastrofické zvěsti IPCC o zastavení Golfského proudu, tak Norům ty přehrady v zimě promrznou do dna a žádnou energii z nich nevydyndají. V době, kdy budou nejvíc potřebovat topit, budou bez energie, takže zmrznou jak drozdi.


Gartner: Počet elektromobilů ve světě by se měl příští rok zvýšit o 30 procent
Zavedení vodíkových autobusů u Mníšku se zpozdí kvůli dodávce technologie
Prodej hybridů do října vzrostl téměř o třetinu na 55 116 aut