https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/plug-in-hybridy-znecistuji-temer-stejne-jako-benzinova-auta-uvadi-analyza
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plug-in hybridy znečišťují téměř stejně jako benzinová auta, uvádí analýza

16.10.2025 12:02 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Plug-in hybridy znečišťují životní prostředí ve skutečnosti téměř stejně jako benzinové automobily. Reálně je to skoro pětkrát více, než uvádějí laboratorní testy. Vyplývá to z analýzy 800 000 automobilů zaregistrovaných v Evropě v letech 2021 až 2023, kterou provedla nezisková organizace Transport and Environment a na kterou upozornil deník The Guardian.
 
Vozy, které mohou být poháněny jak elektrickými bateriemi, tak spalovacími motory, evropští výrobci automobilů propagují jako způsob, jak ujet dlouhé vzdálenosti na jedno nabití a na rozdíl od plně elektrických automobilů zároveň snížit emise.

Data ale ukazují, že plug-in hybridy vypouštějí pouze o 19 procent oxidu uhličitého méně než benzinové a naftové automobily, zjistila analýza. V laboratorních testech přitom vycházelo, že jsou hybridy k životnímu prostředí o 75 procent šetrnější.

Vědci analyzovali data z palubních měřičů spotřeby paliva 800 000 evropských automobilů. Zjistili, že skutečné emise oxidu uhličitého z plug-in hybridů v roce 2023 dosáhly asi 4,9 násobku emisí ze standardizovaných laboratorních testů. V roce 2021 to byl 3,5 násobek.

"Emise v reálném provozu stoupají, zatímco oficiální emise klesají," uvádí výzkumnice v organizaci Transport and Environment a spoluautorka zprávy Sofía Navasová Gohlkeová. "Rozdíl se zhoršuje a představuje skutečný problém. V důsledku toho jsou plug-iny téměř stejně znečišťující jako benzinová auta," dodává analytička.

Podle vědců rozdíl vzniká z chybného odhadu poměru ujetých kilometrů v elektrickém režimu k celkovému počtu ujetých kilometrů. Zjistili, že v elektrickém režimu jely vozy 27 procent jízdy, i když oficiální odhady předpokládaly, že to bude 84 procent.

Analýza navíc zjistila, že i když byly automobily provozovány v elektrickém režimu, úrovně znečištění byly výrazně vyšší než oficiální odhady. Podle vědců je to proto, že elektromotory nebyly dostatečně silné, aby fungovaly samostatně, a jejich motory spalovaly fosilní paliva téměř na jedné třetině vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

16.10.2025 12:32
Hezká rána do vazu, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.10.2025 13:03 Reaguje na smějící se bestie
mě jen udivuje, že na vše potřebují analýzu... za chvíli budou dělat analýzu i na to, jak mají na toaletě použít toaletní papír. Inteligence kterou předvádí je urážka lidí.
je jasný, že plog-in s malou baterií dojezdem 40 km v kombinaci s benzínem bude mít jiné hodnoty, než elektro.
lidi elektrárně nevěří a stejně 90% všech cest autem je do 50 km, takže statisticky taková baterie stačí na pojezd po městech.

Takže je to leboratorní pohled mimo realitu. Plug-in lidem na eko provoz stačí.
Odpovědět

17.10.2025 11:16 Reaguje na smějící se bestie
Žádná rána. Každému rozumnému člověku musí být jasné, že oproti elektromobilům jsou hybridy složité, že obecně budou poruchovější (čest výjimkám) a že musí být nutně i drahé. Nedostatek mentálních schopností majitelů hybridů měnit svoje zvyklosti pak už jen implikuje jedinou ztrátu výhody, kterou je nabíjení ze zásuvky a to zase implikuje vysokou míru emisí CO2.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

17.10.2025 11:18 Reaguje na smějící se bestie
Žádná rána. Každému rozumnému člověku musí být jasné, že oproti elektromobilům jsou hybridy složité, že obecně budou poruchovější (čest výjimkám) a že musí být nutně i drahé. Nedostatek mentálních schopností majitelů hybridů měnit svoje zvyklosti pak už jen implikuje jedinou ztrátu výhody, kterou je nabíjení ze zásuvky a to zase implikuje vysokou míru emisí CO2.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 13:24
A to ještě patrně nehodnotili CO2 z výroby elektřiny. Elektromobil při našem energetickém mixu vychází (zcela čerství +- stejně s autem na benzín a je o něco horší než auto na naftu. Takže hybrid nutně musí vycházet hůř. Už jen tím, že vláčí baterku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

16.10.2025 14:09 Reaguje na Jan Šimůnek
jo, ale to jim nedošlo. Je to pohon, jako každý jiný... elektro auto je uhlíkově neutrální aý po 150 tisících km, za předpokladu, jak uvádíte, komínem na uhlí a to zkrátka je. Předělávají se elektrárny na plyn, ale jestliže má něco hořet, uhlík v tom systému musí být obsažen. Uhlíku se nikdy nezbavíme.
Odpovědět

Radek Čuda

16.10.2025 14:05
Tak to se obecně ví a je to důsledek toho, že ve většině případů se ta auta kupují jako jistá forma zeleného odpustku a ne s ohledem na na to, co je pro uživatele max efektivní.

Plug-in hybridy ten potenciál na významné snížení emisí mají, ale jen pokud si před jejich pořízení každý kua rozmyslí, zda se mu vyplatí a nebudou na jejich provozování vázány žádné významné výhody.

Ostatně, to by mělo platit vždy ...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.10.2025 14:44
Naštěstí CO2 není škodlivina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 16:22
Pluginy jsou skutečně slepá větev a koncepční nesmysl. Pokud nabíjíte baterii benzíňákem, neušetří se vůbec nic. Je to sice ekonomičtější, ale pořád má ten motor účinnost max 30% a ta úspora není nad touhle hranicí, ale pod ní, čili nic.
Pokud není auto nabíjeno z externího zdroje, je zcela napytel.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

16.10.2025 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Když běžně denně najedete 40 km a máte v noci kde nabíjet, je to ideální volba. Jen nesmíte být líný zastrkovat nabíječku.

Za mne by měl mít plug-in 80 kW elektromotor, který výlučně pohání kola (odpadá převodovka) a baterku na 50 km dojezdu, kterou začne dobíjet 30 kw benzíňáček, když je baterka pod 20 %.

Při jízdě po dálnici v průměru více jak 30 kW nepotřebujete.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 22:01 Reaguje na Jiří Svoboda
30kW benzíňáček bude potřebovat 20kW generátorek, startérek, baterčičku, nádržku, výfuček, chladiček, olejíčky, filtříky a desítky dalšího příslušenstvíčka, tak nějak asi 200 kilíček váhy a hromadu penízků.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 22:39 Reaguje na Jiří Svoboda
A jak by měl jeden elektromotor výlučně pohánět kola?
Odpovědět
Pe

Petr

19.10.2025 02:51 Reaguje na Petr
Buď potřebujete elektromotory dva, na každé kolo jeden (což je kostrukčně dost složité a drahé), a složitý systém ovládání elektromotorů jako náhradu diferenciálu, to abyste nejel rovně, nebo tedy jeden elektromotor a minimálně diferenciál, tedy nějakou skříň s ozubenými koly, tedy v podstatě zase převodovku.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.10.2025 12:41 Reaguje na Petr
Toto všechno plugin má vyřešeno. Já bych ušetřil na menším spalovacím motoru a generátoru a náhonu ze spalováku včetně spojky a převodovky. Uznávám, že je to méně účinné než přímý pohon ze spalováku, byl by to ale jen jakýsi nouzový režim a s tím by si to uživatel měl kupovat. Takový plugin by mohl být o 100 tisíc levnější.
Odpovědět
Pe

Petr

21.10.2025 19:33 Reaguje na Jiří Svoboda
Vašemu řešení nerozumím, napsal jste to velice mlhavě, aby z toho nešlo nic poznat. Můžete být konkrétnější?
Odpovědět
Pe

Petr

23.10.2025 01:20 Reaguje na Jiří Svoboda
Možná tím menším generátorem a menším motorem máte na mysli nějaké slabé ploužítko, které sotva jede. Ano, takto se dá ušetřit hodně. Jen možná u toho šetření určit hranici, aby bylo jasné kde končí auto a začíná rikša.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.10.2025 16:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Plugin je na to, že je to nákupní kabela nabíjená z FV , v zimě ze sítě a jen v nouzi motorem. jiné využití je nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2025 21:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jistě, ale mám kamaráda, který jej nikdy nenabíjel, bo vůbec neví, že to jde. A obávám se, že takových bude hafo.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

17.10.2025 09:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Za to ale nemůže ten plug-in, ale váš kamarád. Psí hlavu je proto třeba nasazova takovým lidem a nikoliv plug-inům
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2025 08:55 Reaguje na Jiří Svoboda
Jenže konstrukce tohoto stroje k tomu přímo nabízí.
Navíc si to pořizují lidé, kterým je cena benzínu egál a ŽP taky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.10.2025 12:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Za blbost by se mělo dostatečně platit. Jinou možnost nevidím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 17:02
to Pavel Hanzl 16.10.2025 16:22
Pokud budete dobíjet baterku benzínovým motorem, tak, pochopitelně, na stejnou trasu spotřebujete víc benzínu než kdybyste jel čistě na benzín a bez mrtvé váhy baterky. To je prostě ta ošklivá fyzika: Hrobník ekologie.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2025 17:08
Trochu obecněji: Pamatuji, jak ekologové v 90. letech propagovali diesely. I tcháni si tenkrát koupili Felicii s dieselem, aby byli ekologičtí. V. Dlouhý měl dokonce popotahování za to, že doporučoval výrobcům, aby drželi cenu nafty pod cenou benzínu, a tím uživatele aut, a tím motivovali občany k přechodu na ekologičtější auta.
A dnes je diesel jeden z nejhorších nepřátel ekologie, přitom se nic od té doby nezměnilo, ani nebylo nic nového objeveno ohledně škodlivosti výfukových plynů.
Takže jsem zvědavý, jak velká saturace elektromobily, hybridy apod. povede k tomu, aby je ekologové začali potírat.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

16.10.2025 18:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Ekologisti a humanisti jsou mor naší doby. Nebude to dlouho trvat, a bude nás masírovat i " cinknutá " AI, samozřejmě poháněná ekologickou elektrickou energií. Hlavně zlikvidovat myšlení. To je úkol č.1
Odpovědět
pk

pepa knotek

16.10.2025 17:59
V Praze nakupovali hybridy hodně kvůli parkování, (CO2 nikoho nezajímalo) - nemuselo se v těch parkovacích zónách platit. Pak si navolili piráty do vedení a ti jim parkování zdarma zrušili. Jinak hybrid je do města z pohledu spolehlivosti a životnosti pohonu ideální řešení.
Odpovědět

Radek Čuda

17.10.2025 13:29 Reaguje na pepa knotek
To není kvůli Pirátům, to je primárně kvůli městským částem ... hlavně v centru, takže 1,2,3, ale nejen ... které na to nadávají už fest dlouho. A Piráti v nich u vesla fakt nejsou.

Dokud jich bylo pět a půl, tak to rezidenti neřešili, ale teď už jich až tak málo není, takže lidi nadávají a tlačí na městské části.
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

16.10.2025 19:53
To, že PHEV hodně znečišťují, je známá věc. Závisí hodně i na majitelích. Pokud s autem jezdí k čerpací stanici a nenabíjí, tak vzhledem k větší hmotnosti vozu se výhoda rekuperace a využití baterie ztrácí.

To je ale jen jedna nevýhoda. Další, je že malá baterie bude mnohem víc cyklovat a bude zatěžovaná většími proudy. To klade na ní daleko větší nároky, takže baterie v PHEV jsou i přes malou kapacitu velké a těžké (malá hustota energie je cenou za větší robusnost, i když se to mění; nové typy jsou menší a lehčí i s vysokou cyklovatelností).

Další problém je typ PHEV. Pokud jde o REEV - BEV s range extenderem , pak lze dosáhnout tím, že motor jen dobíjí baterii, poměrně vysoké a stabilní účinnosti spalovacího motoru (důraz na stabilní otáčky a stejné zatížení (generátoru) vedou k jiné konstrukci motorů s lepší účinností), ale evropské automobilky se pořád drží zastaralé koncepce sériových nebo paralelních PHEV, které jsou zbytečně složité a neefektivní.
Odpovědět
Pe

Petr

23.10.2025 01:28 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Range extender je jen plodlužovat dojezdu o kousek. Vy máte zřejmě na mysli koncepci, kdy stabilně pracující motor stabilně vyrábí dostatek proudu pro trvalou jízdu. A to už bude velikostí, výkonem i složitostí shodné s ostatními koncepcemi. Jiná konstrukce motorů a zvyšování účinnosti až tak moc neexistuje, a když ano, rozhodně není jednodušší. Zjednodušovat jen tak něco nejde, vždy to bude na úkor něčeho jiného.
Odpovědět
HH

Honza Honza

17.10.2025 14:11
Článek by měl sloužit ekologům- odejděte od spalováku úplně, hybrid je nesmysl. Ve skutečnosti, při hlubším zamyšlení, článek ukazuje na to, že elektroauta žádný zázrak pro přírodu nepřináší, jejich záchrana prostředí je minimální, naprosto rozhodující jsou letadla, lodě, železnice, městská doprava. Přitom přechod na elektroauta se dotuje miliardami, vyžaduje to změnu chování lidí, nabíjení, pořízení si FV atd atd.

Na rozdíl od předchozích komentářů si ale myslím, doba celkové elektrifikace přichází, je neodvratná - jednak jako jeden z nástrojů boje proti oteplování (i když v případě obyčejného člověka minimální, okrajový), jednak že baterie a elektromotory budou stále dokonalejší, nebudou vyžadovat údržbu jako spalováky, jízda bude pohodlnější, prostě elektromotory jsou lepší než spalovací motory, na co jde použít elektromotor je nesmysl používat spalovák (sekačka, pila, za chvíli i traktůrek apod)
Jenže pro běžného řidiče má elektroauto nevýhodu nabíječkami, malou výdrží baterie, vůbec nevíme, jestli dojedeme, při dlouhé cestě zdržení a složitost dobíjení. Proto zatím by byl nejvýhodnější hybrid, kde na běžné popojíždění je výhodný elektromotor (nejl. dobíjený z vlastní FV) - do práce, vozit děti do školy, po městě, nákupy, kdežto na dovolenou, kde neznáme cestu jednoznačně spalovák, proto hybrid.
Měl by to být hybrid s možností dobíjení (plug in) ale spíše s koncepcí seriového hybridu, kde se s převahou jezdí na elektřinu, spalovací motor slouží jen k dobíjení baterie- je malý, úsporný, s malou spotřebou, jede stále jen v optimálních otáčkách s optim. zátěží, celá váha výkonnosti motoru- zrychlování leží na jednoduchém elektromotoru, baterie se dobíjí optimálně= zvyšuje se její životnost), spalovací motor vlastně slouží jen pro to, aby baterie byla včas správně dobita a vydržela co nejdéle a abychom všude dojeli.
Tak to vidím já.
Odpovědět
Pe

Petr

17.10.2025 22:54 Reaguje na Honza Honza
"jednak že baterie a elektromotory budou stále dokonalejší, nebudou vyžadovat údržbu jako spalováky"
O tolik méně údržby to ve skutečnosti není. Údržbu potřebuje všechno.
A s tím slovem "optimální" to také trochu přeháníte. Optimální dobíjení baterie při zrychlování, tedy maximálním vybíjení? A co když pojedete do dlouhého stoupání a baterie se nestačí dobíjet "optimálním" dobíjením?
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.10.2025 07:15 Reaguje na Petr
Pane Petře, kritika je správná, proto píšu komentáře, ne abych vyjádřil, jak všechno vím nejlíp, ale aby mě někdo korigoval, kéž by takto jednali politici.
Ale vy vidíte všechno černě: civilizace se sama zniční, když požaduju rozumný Green Deal, tak si protiřečím. Ano, člověk si musí protiřečit, musí nacházet kompromisy, žádná přímá cesta není. Podívejte se na realitu: elektron je vlnění i částice zároveň i sama příroda si protiřečí. To je prostě realita.

Baterie něco vydrží, spotřeba benzínu je také vyšší, když jedete v horách, tam můžete přehřát spalovací motor. Ale při normálním běžném používání je optimální dobíjení baterie základ její výdrže. Když optimálně nabíjíte baterii v norm. autě, vydrží i 10 let. Moderní auta odpojují nabíjení při jízdě z důvodu potřeby nízké spotřeby paliva, díky tomuto nesmyslnému nařízení, kt. ušetří pár litrů, vám baterie vydrží jen 2 roky. A kolik stojí baterie u elektroauta, možná tolik, jako celá dotovaná cena dnešního celého auta.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2025 09:05 Reaguje na Honza Honza
To máte pravdu, ale tahat sebou po nákupech a pojíždění dvoulitrový dýzlák v plug-inu je nesmysl, není taky nutno, aby sériový hybrid měl 1,5 litru a stokoňový motor, těžký jak cyp. Tím se celá výhoda elektropohonu zruší a máte zase 2x těžší a dražší krám, než potřebujete.
Odpovědět

Jan Šimůnek

18.10.2025 20:32
to Honza Honza 17.10.2025 14:11
"... baterie a elektromotory budou stále dokonalejší,..."
Nesmysl. Elektromotor se svou účinností kolem 80 % už moc prostoru ke zvyšování účinnosti nemá. Pokud se týká baterek, tak stávající principy už narážejí na limity typu velikost molekul. Musely by být vyvinuty baterie na zcela novém principu (netvrdím, že je něco takového možné), stávajícímu šrotu bude asi možné zvednout účinnost o pár procent a konec.
Navíc dotování stávajícího šrotu je silně demotivující pro jakýkoli další výzkum na tomto poli.

Jinak platí: Pouze tehdy, až zde to nové bude, je seriózní plánovat přechod na něj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2025 09:08 Reaguje na Jan Šimůnek
To nové tu dávno je a velmi úspěšně se to používá, to fakt nevíte? Třeba v Norsku se stále rozšiřují oblasti, kde nenačepujete benzín, bo jezdí už všichni na šalinu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.10.2025 10:58
Pavel Hanzl19.10.2025 09:08 Reaguje na Jan Šimůnek
To nové tu dávno je a velmi úspěšně se to používá, to fakt nevíte? Třeba v Norsku se stále rozšiřují oblasti, kde nenačepujete benzín, bo jezdí už všichni na šalinu.
to Pavel Hanzl 19.10.2025 09:08
Norsko mělo nadbytek elektřiny z přehrad v údolích skandinávského pohoří (jimi značně poničili tamní přírodu, prostě: ekologie). Krom toho těží při pobřeží naftu a plyn a začalo z nich vyrábět elektřinu, protože vodní elektřina jim nestačila, hlavně kvůli zavádění elektromobilů. To je prostě problém toho elektromobilu s výfukem do komína elektrárny, který ekolog nevidí a jeho dušička prožívá blahé pocity.
MMCH, pokud se naplní katastrofické zvěsti IPCC o zastavení Golfského proudu, tak Norům ty přehrady v zimě promrznou do dna a žádnou energii z nich nevydyndají. V době, kdy budou nejvíc potřebovat topit, budou bez energie, takže zmrznou jak drozdi.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist