https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/plyn-pro-evropsky-trh-za-mesic-zdrazil-o-40-procent-hlavne-kvuli-pocasi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plyn pro evropský trh za měsíc zdražil o 40 procent, hlavně kvůli počasí

9.12.2022 00:12 | LONDÝN (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Velkoobchodní cena plynu pro evropský trh se v posledních dnech zvyšuje a zhruba od první poloviny listopadu, kdy klesla pod 98 eur za megawatthodinu (MWh), se ve středu dopoledne vyšplhala nad 140 eur za MWh. Za méně než měsíc to je nárůst o více než 40 procent. Podle analytiků ale není cenový růst překvapivý, je výsledkem především chladnějšího počasí a s tím spojené vyšší spotřeby.
 

Cena klíčového termínového kontraktu na plyn s dodáním v lednu ve virtuálním obchodním uzlu Title Transfer Facility (TTF) v Nizozemsku se před polednem pohybovala mírně nad 142 eury (asi 3450 Kč), a proti předchozímu dni vykazovala nárůst o více než tři procenta. Ceny v TTF jsou pro evropský trh určující.

Meteorologové předpovídají, že Evropu v nadcházejících dvou týdnech čeká chladnější počasí kvůli přílivu mrazivého arktického vzduchu. Zasáhne zejména Britské ostrovy a severské země. Kvůli omezení dodávek ruského plynu po začátku války na Ukrajině Evropská unie urychlila plnění plynových zásobníků. K datu 5. prosince byly zásobníky plné na 90,9 procenta, o den dříve to bylo 91,3 procenta, uvedl server Trading Economics.

Cena plynu pro evropský trh se začala výrazněji zvyšovat loni na podzim, kdy se megawatthodina v TTF prodávala zhruba za 40 eur. Před dvěma lety se pohybovala kolem 15 eur. Do konce loňského roku cena přechodně vystoupila nad 130 eur/MWh, než se letos v lednu vrátila k 60 eurům. Podle analytiků patří k hlavním příčinám růstu cen politika Evropské unie a její snaha co nejrychleji se zbavit fosilních paliv bez adekvátní náhrady. Další silný růst cen přišel na konci února po invazi ruských vojsk na Ukrajinu.

Přestože zásobníky plynu jsou naplněny více, než bývalo v tuto roční dobu před válkou na Ukrajině obvyklé, a přestože nedostatek suroviny z Ruska v Evropě částečně kompenzuje dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG), výhled zůstává napjatý. Více analytiků upozorňuje, že pokud má Evropa zimní měsíce přestát bez větších problémů, poptávka po plynu se ještě musí snížit a bude potřeba dovážet více LNG.

Evropa spolu s Británií v listopadu dovezly rekordních 11,14 milionu tun LNG a v prosinci by měly obdržet 12,2 milionu tun suroviny. Poptávka po plynu v zemích EU přitom v listopadu klesla zhruba o čtvrtinu a některé vlády už varovaly před možným omezováním dodávek elektřiny.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

9.12.2022 04:58
Kvůli počasí ?
Především pro debilitu nejenom těch v Bruseli a zelenejch, také nejenom tam !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2022 10:42 Reaguje na smějící se bestie
Fakt? A loni, předloni a dříve zelení debilní nebyli?
K nám šlo asi 150 miliard kubíků ročně z Ruska a dnes jde něco málo TurkStream na jih a k nám ani kubík.
Tak proč je teda ta krize? Fakt zelení zavřeli kohouty na Jamalu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2022 10:46
Daniel Beneš,generální ředitel ČEZ to řekl jasně: za tuhle krizi může Putin z minimálně 90%, on nám zarazil plyn i když měl dlouhodobé smlouvy, jen ČEZ žaluje Gazprom o nedodržení smluv o MILIARDU Kč. A není sám.

https://oenergetice.cz/zahranicni/nemecky-uniper-kvuli-nedodani-plynu-zahajil-arbitrazni-rizeni-proti-gazpromu
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.12.2022 16:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe, vy a vaše cirkulace odkazů:-))).
Kolikrát jste to sem už dával:-)?

A realita je samozřejmě trochu jiná ... "Podle analytiků patří k hlavním příčinám růstu cen politika Evropské unie a její snaha co nejrychleji se zbavit fosilních paliv bez adekvátní náhrady. Další silný růst cen přišel na konci února po invazi ruských vojsk na Ukrajinu."

... máte to v tom článku napsané, trubko.

A fakt to Beneš řekl přesně takto? Máte na to nějaký odkaz, nebo máte jen svůj oblíbený dojem:-)? Vy mi totiž velmi často připomínáte Zemana s Peroutkou:-))).




Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2022 17:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Musím to sem dávat víckrát, bo nemám ambici si myslet, že každý čte všechny moje kdáky.
Pojem "podle analytiků" je velmi úsměvný, asi jako "jedna paní povídala". Stačí se přece podívat na graf výkonu evropských plynovodů a vývoj cen plynu a i nealatyk vidí, že nějaká snaha EU v tom vůbec nefiguruje.
Řekl to prakticky přesně tak (významově) a bylo to v rozhovoru s redaktorem Takáčem někdy před týdnem?. Hledal jsem to znovu na Interview ČT24, ale nenašel jsou to. Někde na ČT to bylo určitě.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.12.2022 12:59 Reaguje na Pavel Hanzl
S ohledem na to, že tu s tím už prudíte hezkých pár týdnů, tak to před týdnem rozhodně nebylo.
Tak to najděte a pak se o tom budeme bavit. Dřív to nemá cenu, bo vy jste schopen překroutit a zblbnout úplně cokoli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2022 09:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Objeví se to znovu, pan Beneš dává rozhovory normálně, tak si ho sledujte sám.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 13:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, dává jeden a tentýž rozhovor ... asi jako vy sem postujete vždy jeden a ten samý odkaz měsíc.-).

Prostě zase plácáte a nejste opět schopen to jakkoli doložit.
Odpovědět
ZK

Zan K.

15.12.2022 10:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Nojo. On může. Přesně jako děti na písečku. Vy mě sankce, já vám plyn. Vy mě zabavujete učty, já vám firmy u nás. Vy mě kazíte obchody, já vám utáhnu ropu a t.d. A kdo na tom vydělá nejvíc? I to se dnes dočteme. A Evropa jako celek to zaručeně není. Jen tu a tam nějakej vykuk či zbrojíř. Jako vždy když vládne Valkyra
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.12.2022 16:35
To bude nějaká mejlka, tohle to, přední světová komoditní expert Hanzl nedávno psal, jak už je Evropa s plynem za vodou a jak ceny už budou jen ... menší a ještě menší, až budou nejmenší na celém světě.:-)))

Sorry Jiří, ale mně to prostě nedalo:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2022 17:45 Reaguje na Svatá Prostoto
To čtení vám fakt nejde, to je fakt. Já tvrdil, že cena plynu půjde dolů s novými LNG terminály, hlavně v Německu. A zatím nejede ještě žádný, ale do konce roku mají jet dva. Tož si počkáme.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.12.2022 18:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste schopen pochopit souvislosti? V zimě klesá výkon FVE
a ty nahrazují paroplyny. Tím narůstá spotřeba už tak vysoká
díky zvýšení spotřeby v teplárenství a výsledkem je absence
volných zásob plynu. Pokud by záložní plynovky měly své
vlastní zásobníky a čerpaly pouze z nich, tak nebude cena
skokově narůstat, ale ony mají kulové a je jim lautr putna
i cena, protože o to více inkasují za vyrobenou elektřinu.
Prapůvodem jsou Občasné Zdroje Energie a jejich zálohování
plynem. Vše ostatní jsou až následné reakce na ty výpadky,
které nemá co nahradit. Před nástupem OZE se všichni pouze
spoléhali na stabilní JE a uhelky a pro vytápění plynem dimenzované plynovody se zásobníky. Ono by nemuselo být
války a ani Putina a dopadlo by to stejně, protože schází
ty zásoby pro nárazovou spotřebu v plynovkách a ty jsou
schopny přeplatit ostatní odběratele. Uvažujte hlavou a
možná vám to dojde, ale pochybuji, protože fanatik tu
chybu nikdy nepřipustí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2022 08:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Pokud byste zrovna neobjevil Ameriku, určitě by ji objevil (a už dávno) někdo jiný. S rozvojem OZE šly samozřejmě zálohy, využívají se stávající zdroje a těm se šetří palivo. To je hlavní důvod, proč s obrovským nárůstem výkonu OZE nijak výrazně nestoupla spotřeba plynu.
Energetici skutečně nejsou blbí, sezónní snížený výkon fve se dá kompenzovat uhelnými nebo mazutovými zdroji a vše zcela normálně fungovalo, dokud nás nenapadl Velký Bratr Slovan liliPutin.

Ale zkuste se zamyslet, co by se stalo, kdyby Putin ten plyn nezavřel. Nastala by tahle krize? A když ano, tak proč?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2022 12:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Prosím nepřekrucujte fakta! Kdo vyhlásil sankce,
kdo se dobrovolně odstřihl od ruského plynu a to, že někoho sankcionuji, tak musím očekávat odvetu. Něž se rozhodnu pro sankce a než se sám vzdám ruského plynu, tak na to musím být připraven. Do vody nelezete, když neumíte plavat a čekat, že
vás někdo zachrání. Zachránce sice připlul, ale
žádá za záchranu tolik, že se někteří asi utopí.
Už chápete, že to není jen záchrana, ale přímo
nalákání neplavce do vody, aby se musel rozhodnout
pro jeden z chomoutů ? Z jednoho lezeme do druhého
a tahat budeme možná více, než dosud, ale podle
vás "svobodně". Ono to je ale z nouze, protože
jiná alternativa už není a protože ji nechceme.
S celkovou úsporou fosilu nahrazenou OZE máte
pravdu, ale za jakou cenu! Rozkolísání dodávek
a tím i cen nemusel nastat při postupném a ne tím
překotným postupem, kdy OZE předbíhají akumulace
a lepí to nákladné zálohy. Koukněte na jih Moravy
a Zlínsko, kde už vám FVE nepřipojí do přetížené
sítě a zbývá vám ostrovní provoz, který je bez
dotací propadák a s dotací spornou investicí. Sám
to poznáte, až vám FVE nebude v zimě fungovat a
v létě ji budete odpojovat, protože vám elektřinu
nikdo nevykoupí. Četl jsem nadšený komentář
vlastníka ostrovního systému, který vytápí v létě vnoučatům venkovní bazén! No tak to je opravdu
efektivní fotovoltaika! Téměř totéž udělají
solární kolektory a to nehovořím o zbytečnosti
vlastního "čvachtadla" až vnoučata odrostou!
Pak tu energii bude pouze v bazénu mařit za
tu dotaci z kapes nás všech. Jsem pro zrušení
všech dotací a zavedení skutečného trhu, který
ale v energetice není možný, protože se zvrhl
na ceny energie za násobky cen výrobních.
To už není úměrný zisk, ale spekulace, za jakou
se ve středověku kupci koupali v koši ve Vltavě,
ale dnes je stát dotuje zastropováním, kterým
se snaží pomáhat všem bez rozdílu a tudíž i těm
co nešetří a plýtvají. Já bych zastropoval o mnoho
níže jednotnou nutnou spotřebu a zbytek nechal trhu. To by nutilo šetřit i ty plýtvače a ne
jako nyní pouze ty chudé a bohatí plýtvají dál.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2022 14:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Snkce vyhlásile Evropa po napadení Ukrajiny a žádné energetiky, natož plynu se netýkaly. Dobrovolně nás odstřihl Putin a to už loni na podzim, podívejte se do jajkéhokoliv grafu výkonu plynovodů i cen, odkazy sem dávám pořád dokola. Evropa koupila od něho úplně každý kubík, i když byl brutálně předražený.
Nebýt toho útoku, žádné rozkolísání by nenastalo, pouze nějakých pár procent v elkeřiny, protoýe Frantíci odstavili asi 20GW v jaderkách.
Zapojením fve se síť nepřetíží, naopak se jí odlehčí, protože snad 90% elektřiny si spotřebujete sám. Je to organizací a technickým vybavením, za to nemůže ani Putin, ani Brusel.
To čvachtadlo zruší ihned, až bude moci el. prodávat, to nebudou vnoučata rozhodně odrostlá.
Spekulace jsou právě součástí svobodného trhu a zjišťovat, kdo je bohatý a nemá nárok na strop, je kouzelná pitomost, technicky zdela neproveditelná.
Právě ten volný trh vytváří bohaté až superbohaté, kteří plýtvají a chudé až ty co skončí pod mostem.
Právě dávky, dotace, regulace, stropy atd. jsou vymyšleny právě proto, aby se pomohlo chudým.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.12.2022 14:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Inu - dobrovolně jsme se postojem k válce odstzřihli sami (jiní jedou dál). Ono totiž nic není zadarmo. I ta dnešní volná demokracie. A USaci nám to cenami jen dokazují...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2022 17:47 Reaguje na Zan K.
Dobrovolně jsme už dávno přrd válkou platili za ruský plyn 20x tolik, než normálně, že?
Dnes nebereme ani kubík a cena je poloviční.
Odpovědět
ZK

Zan K.

17.12.2022 13:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím. Ale i kdyvy tomu tak bylo, tak ouzev případěklidu ce světě. A pokud dojde ke konfliktům, jako nyní, či rozsý´áhlek´jkším, tak ona přeprava je daleko rizikovější a hlavně nebezpečněšější než potrubí. On totiž tenhle svět je nejzranitelnější, naž kdy byl. Postačíé se podívat na takovou maličkost jako jsou ony čipy. A to nemluvě o internetu. Pokud ten klekne každý si asi umí představit co nastane...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2022 17:48 Reaguje na Zan K.
A to jsme měli tu příšernost jako podporovat? Vám regulérně šibe, že?
Vy budete asi dost vzácný vypatlanec, že?
Odpovědět
ZK

Zan K.

19.12.2022 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdo mluví o podpoře. Stačilo přibrzdit ukrajince a zavčas jednat na vysoké úrovni s Rusem co vlastně chce. (S USA se stejně baví ještě dnes). Raděj se rok dohadovat než měsíc válčit.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.12.2022 14:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Inu souhlas. A nám i Evropě nezbude než se vrátit v energiích i spotřebách vůbec o 100 až 150 let nazpět. A co to představuje? Stačí se podívat do historie. Ono s tou dnešní mezinárodní politikou můžeme tvrdit jen jediné a to že DOBŘE UŽ BYLO....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2022 17:45 Reaguje na Zan K.
Proč bychom to dělali? Plynu je dost, elektřiny taky a ropa jde cenouvě stále dolů. O 100 let se propadne Rusko, to jste si asi spletl.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

10.12.2022 22:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Zan K. Pan Hanzl má svůj svět a málo kdo z ostatních s jiným názorem a pohledem se mu do něj vejde. Respektive je z něj okamžitě s pěknou nálepkou vyhnán. Fakt je, že bez něho je tady zase nuda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2022 09:08 Reaguje na Aleš Nebáznivý
To máte pravdu, já odmítám žít ve světě vytvořeném ruskýmui demagogy, kde je vše důležité naopak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2022 09:15 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Samozřejmě je tu nuda, protože většina tu jen papouškuje mainstream z ruské propagandy, což jsou často čisté lži.
Pěkný příklad je názor, že plyn nám Putin zarazil jako odvetu za sankce.
Stačí se podívat do grafu výkonu cen v loňském roce a srovnat to s výkony plynovodů vedoucí z Ruska do Evropy a je zcela jasné, že to zaškrcení nastalo dávno před válkou.

Jenže realitou se nikdo zabývat nebude, ruské demagogie jsou založeny čistě emocionálně, takže argumenty neuznávají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2022 09:17 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Lež není jiný názor, lež je vždy jen lež. Mám rád jiné názory a rád s nimi polemizuji, ale nesmí to být vyložené lži.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.12.2022 13:05 Reaguje na Pavel Hanzl
To chápu, na ty zde máte monopol vy:-))). Nikdo tady za celou dobu nenapsal tolik kravin, nesmyslů a lží, jako vy stihnete za týden.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2022 09:23 Reaguje na Svatá Prostoto
Máte prostě svět naopak a pak se vám to tak jeví.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 13:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Naopak než vy?

No to teda pevně doufám!!!:-)
Odpovědět
ZK

Zan K.

20.12.2022 13:14 Reaguje na Aleš Nebáznivý
Máte pravdu. To nálepkování je dnes vůbec nejuznávanějším argumentem. Tedy pro určitou skupinu lidí...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.12.2022 13:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Mně čtení právě jde, ale vám kua ne ... "Evropa nebude čelit energetické krizi jen letos, ale několik dalších let. S tímto stanoviskem souhlasí zřejmě většina evropských i českých expertů. Ti se nicméně shodují, že to, že se evropským zemím úspěšně podařilo naplnit plynové zásobníky pro letošní zimu, ještě neznamená, že se stejná věc podaří i příští rok. Naopak varují před tím, že by evropské plynové zásobníky mohly být před příští topnou sezónou naplněny jen asi ze 65 procent."

https://echo24.cz/a/JuisC/zpravy-ekonomika-nedostatek-plynu-evropa-energeticka-krize-katar

Takže se zase zklidněte a nechte si ty vaše věštby na ošetřující personál. Podělat se toho může více než dost a nějaký významný pokles cen nelze min do konce zimy očekávat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2022 09:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Někdeří experti (třeba zrovna Daniel Beneš) tvrdí, že na jaře bude prakticky po krizi (vyšší ceny zůstanou trvale), bo není jediný důvod, proč bychom nebrali stoprocentně plyn z neruských zdrojů, když to děláme doposud.
A to nás brzdí terminály, tankery musí stát ve frontě. Pokud Němčouři spustí ty dva nové do konce roku (jeden se už připojuje a testuje), tak není jediný důvod nedostatku, tj. vysoké ceny.

Sanad jediným zásekem skutečně významným by bylo, kdyby se kremelské zrůdě podařilo odpálit nějaký plynovod z Norska, vyhodit nějaký terminál, nebo jiný terorismus. Čekat se to dá, ty roury NS byly asi jen nácvik.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.12.2022 13:52 Reaguje na Pavel Hanzl
"Mluvčí společnosti Pražská plynárenská Miroslav Vránek pro Echo24 upozornil, že letos ještě po výrazné období Evropa disponovala plynem z Ruska. „Je třeba si uvědomit, že pro letošní zimu se do zásobníků vtláčel z velké části ještě ruský plyn, což pro příští rok ale nebude platit. Zmíněný výpadek bude třeba nějak nahradit. Kvalifikované odhady jsou v tuto chvíli obtížné a situace může být horší či lepší v závislosti na počasí v zimní sezoně a na rychlosti budování a nahrazování kapacit plynovodů z Ruska,“ řekl deníku Echo24 Vránek."

https://echo24.cz/a/JhjLf/zpravy-ekonomika-energeticka-krize-plyn-2023-cez-prazska-plynarenska-innogy

nebo zde velmi rozumně Topol ...

https://www.e15.cz/rozhovory/ceny-energii-samy-neklesnou-cele-eu-hrozi-krize-rika-kandidat-do-cela-svazu-prumyslu-topolanek-1395512

Takže tu nedělejte chytrýho a nesnažte se hrát divadlo, jak do toho strašně vidíte a jak tomu úžasně rozumíte.

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist