https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pocet-stretu-vozidel-se-zviraty-se-loni-snizil-o-devet-procent
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Počet střetů vozidel se zvířaty se loni snížil o devět procent. Žádný člověk při nich nezemřel

13.1.2021 03:18 | PRAHA (ČTK)
Ve třech čtvrtinách případů jde o střet se srnčí zvěří.
Ve třech čtvrtinách případů jde o střet se srnčí zvěří.
Počet střetů vozidel se zvířaty se loni podle policejních statistik snížil o devět procent na 14 555 případů. Kvůli zvěři ve vozovce loni nikdo nezemřel, předloni šlo o jednoho člověka a o rok dříve o čtyři lidi. Podle vyjádření Českomoravské myslivecké jednoty pro ČTK za tím stojí menší intenzita dopravy. Myslivci už dříve přitom uvedli, že ve třech čtvrtinách případů jde o střet se srnčí zvěří. Při kolizích také často hynou zajíci, kteří ale nejsou evidováni. Zhruba o 12 procent se loni snížil i celkový počet dopravních nehod na 94 794.
 

"S ohledem na korelaci s celkovým poklesem počtu dopravních nehod se domníváme, že pokles počtu střetů se zvěří je z většiny dán snížením intenzity dopravy. Roli ve snižování počtu nehod se zvěří hrají i myslivci zřizováním opatření, jako jsou například pachové, akustické či světelné ohradníky silnic. To se ale v této statistice meziročně neprojeví, protože jde většinou o dlouhodobou činnost," uvedl za Českomoravskou mysliveckou jednotu Vlastimil Waic.

Podle něj jsou stavy zvěře zvýšené pouze lokálně a jejich vliv na počet střetů s vozidly se bude moci posoudit v létě, kdy vyjde myslivecká statistika za uplynulý rok. "Ta také napoví, jaký bude trend do budoucna," dodal.

Podle něj roční i denní doba hrají v pravděpodobnosti srážky se zvěří významnou roli. U srnčí zvěře jsou nehody nejčastější v době říje a na podzim, z hlediska denní doby ráno a večer. Waic také upozornil na studii, která vznikla ve spolupráci autorů z Centra dopravního výzkumu v Brně a České zemědělské univerzity v Praze.

"K maximu srážek dochází u srnčí zvěře v květnu, a to nedlouho po západu slunce, zatímco u divočáka se jedná o říjen před východem slunce a listopad přibližně čtyři hodiny po jeho západu," píše se v práci. Podle ní se jako významný faktor, zda zvěř úspěšně přeběhne přes komunikaci, jeví zkušenost srnčí zvěře a klid, respektive rušení zvěře v okolí silnice. U silnice I. třídy s průměrnou roční intenzitou dopravy kolem 15.000 vozidel za den na Českolipsku sledovali pohyb deseti kusů zvířat. Z nich komunikaci pouze čtyři jedinci přecházeli, tři z nich byli sraženi.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

13.1.2021 07:53
Je to logické. Díky Covidu byl menší provoz na cestách a tím i méně srážek.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist