https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pohyb-losa-emila-uz-nelze-sledovat-pres-gps-lokator-vybila-se-v-nem-baterie
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pohyb losa Emila už nelze sledovat přes GPS lokátor, vybila se v něm baterie

1.10.2025 17:19 | VIMPERK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Pohyb losa Emila, jenž v létě putoval po několika zemích a nyní je na Šumavě na hranici Česka a Německa, už není monitorovaný. Vybila se baterie, kterou měl ve svém GPS lokátoru. ČTK to řekl mluvčí šumavského národního parku Jan Dvořák.
 
"Předpoklad byl, že baterie vydrží měsíc. Ale to jen v případě, pokud budou ideální podmínky, což se nestalo. Od dnešního dne už je tedy los bez digitálního dohledu," uvedl Dvořák. Podle něj se los často pohyboval na území, které není pokryto signálem. V takové situaci GPS lokátor stále hledá polohu a rychleji se vybíjí.

Los Emil se přes Česko a Slovensko dostal do Rakouska, kde ušel přes 500 kilometrů. Nejprve směřoval na západ, ale stočil se na sever a snažil se dostat do Česka. Vzhledem k tomu, že hrozilo, že bude chtít překonat dálnici, tak jej ochránci na začátku minulého týdne uspali a převezli k lipenské přehradě. Vypustili jej v místech, kde žije největší populace losů na českém území. Podle odhadů, které plynou z monitoringu vědců, je to asi 15 zvířat.

Emil se následně vydal na severozápad ke Stožci na Prachaticku a pokračoval stejným směrem na rozhraní Česka a Bavorska. "Podle jeho pohybu, který jsme mohli sledovat, se mu v této lokalitě zalíbilo," řekl Dvořák. Výskyt migrujícího losa nyní budou zaznamenávat už jen lidé, kteří ho spatří. Dvořák uvedl, že ho lidé viděli například v německém Freyungu, kde se koupal ve vodní nádrži.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.10.2025 17:36
Doufejme, že živý a zdravý někde "vyplave" a na Šumavě se usadí. Za ten turistický výkon si zaslouží dlouhý život.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.10.2025 17:43
Tak Emil už není ani na baterky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2025 18:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Cestou má desítky dokovacích stanic, asi není dostatečně zglobalizovaný.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.10.2025 07:07
To udělali rakušáci chybu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.10.2025 09:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Naopak. Losa jako dopravní komplikace a bezpečnosti dopravy se zbavili a nechali to na nás a Němcích, jak se zachováme my a my
opět nic, jen nicnedělání. Měli jsme s nimi dohodnout vysazení mezi místní losy a nenechat ho, aby je pracně hledal. Mohl být dokonce umístěn v jedné z přezimovacích obůrek, kde by se zklidnil a snad
i aklimatizoval na místní podmínky. Tak opět hledá a hledá a snad
najde losy, ale aby ho nepotkalo zbytečně něco tragického.
Odpovědět
Pe

Peter

2.10.2025 15:37 Reaguje na Břetislav Machaček
V tomto čase sa udáva vrchol losej ruje, možno by ho vysadením priamo medzi ne vystavili riziku. Agresivita losích býkov v ruji je povestná...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.10.2025 09:02 Reaguje na Peter
Pochybuji, že by se tento mladý los zapojil do říje,
ale budiž. Taková je příroda na rozdíl toho, co mu
hrozí při putování k dálnicím, cestám a tratím. Před
losím býkem uteče, ale před kamionem na dálnici asi
těžko. Z depa Bohumín si půjčovaly PKP(polské dráhy)
lokomotivy jezdící až do Pobaltí a jedna v Polsku
zažila srážku s losem. Oprava trvala několik dní a
některé díly se musely nahradit zcela. To není srna, divočák, či dokonce jelen! Potkat se s ním Pendolino
s laminátovou čelní karosérií, tak má strojvedoucí
losa v kabině a u kamionu to bude podobné.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist