Poslanci zrušili poplatky za znečišťování ovzduší. Právě když lidi dusí smog
Zákon ze sněmovny bude ještě posuzovat Senát. Pozměňovací návrh požadující zrušení poplatků navrhl poslanec ODS Jan Bureš. Poslanci ho odhlasovali v den, kdy je na řadě míst České republiky kvalita ovzduší za stanovenými zdravotními limity a starší lidé, děti a nemocní by v nich podle doporučení zdravotníků měli omezit pobyt venku.
Zákon o ochraně ovzduší připravilo ministerstvo životního prostředí pod vedením Tomáš Chalupy (ODS). V části týkající se poplatků za znečišťování ovzduší se vláda rozhodla výrazně zvyšovat částku, kterou musejí podniky platit za tunu vypuštěné škodlivé látky. U všech látek měly firmy od roku 2022 zaplatit minimálně sedminásobek částky, kterou by platily v letech 2012-2016. Poplatky za znečišťování ovzduší jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a jsou používány na ochranu životního prostředí. Jejich vybírání na území ČR platí od roku 1991.
Chalupovi straničtí kolegové z hospodářského výboru sněmovny ovšem naopak navrhli, aby byly poplatky zcela zrušeny od začátku roku 2016. Kromě snahy hospodářského výboru ale zrušení poplatků samostatně navrhl i poslanec ODS Jan Bureš. "Jde mi především o to, že je třeba také myslet na konkurenceschopnost českého průmyslu, ale je také potřeba myslet i na teplárny," uvedl dnes ve sněmovně Jan Bureš, když přesvědčoval kolegy, aby pro jeho návrh hlasovali. Podle něho v příštích letech porostou náklady tepláren na povolenky na vypouštění emisí skleníkových plynů, protože už je nebudou dostávat zdarma. To podle něj neúnosně navýší náklady tepláren, a proto by měly být poplatky za znečišťování ovzduší pro všechny znečišťovatele zrušeny.
Ministr Chalupa v následujícím vystoupení přednesl argumenty jak zastánců zrušení, tak odpůrců zrušení poplatků. Nejdříve uvedl, že nesouhlasí s tím, aby se "do jednoho ‚pytle‛ házely všechny poplatky za všechny látky", tedy že zpoplatnění emisí oxidu uhličitého je něco jiného než zpoplatňování emisí jiných látek. Následně vypočítal mnohamiliardové sumy, které podniky podle prognóz budou muset zaplatit za emise CO2. A doplnil, že limity na vypouštěné látky jsou stále přísnější a ve spoustě zemí princip "znečišťovatel platí" nepoužívají a pouze trestají za porušování zákonných limitů.
O chvíli později pak upozornil na špatnou situaci v mnoha regionech a dodal, že zrušení poplatků za všechny látky je pro něj nepřijatelné. "Pokud mám zmínit látku, u které považuji za důležité, aby zůstala zachována poplatková povinnost, pak jsou to tuhé znečišťující látky," uvedl ministr.
V průběhu projednávání zákona obhajovali zrušení poplatků i další politici. Například podle Františka Laudáta (TOP09) prý české podniky podléhají dvojímu zpoplatnění. Jedním z nich je evropské obchodování s emisemi (ETS) a druhým klasické poplatky. „(Hospodářský) výbor navrhuje, aby postupně byly naše firmy zatíženy pouze jedním poplatkem, který půjde přes mechanismus emisních povolenek,“ prohlásil ve sněmovně Laudát. České podniky tak budou prý lépe konkurovat firmám z dalších zemí Evropy.
Jiří Krátký (ČSSD) naopak poslance upozornil na to, že například v Německu a severských zemích jsou poplatky vyšší než ty navrhované. „Jestliže máme dnes za znečištění tuhými látkami poplatek 4 200 Kč, v roce 2000 to bylo v Německu přepočteno na tehdejší marku 18 tisíc korun. U síry navrhujeme 1 350 korun za tunu, v Německu to bylo v roce 2000 90 tisíc, u oxidů dusíku máme dnes navržených 1 100 korun, v Německu v roce 2000 72 tisíc,“ vypočítal Krátký. Poplatky jsou ale také příjmem pro kraje. "Pokud je zrušíme, připravíme tak kraje a stát o možnost financování různých projektů právě na ochranu ovzduší,“ dodal poslanec Václav Zemek (ČSSD).
Kateřina Konečná (KSČM) upozornila na to, že debata kolem poplatků pro velké firmy nechává stranou dopravu a domácnosti, které se na znečištění podílejí zhruba stejnou měrou. „Proč máme zase trestat ty, kteří se trestají jednoduše, protože je jich pár a protože na ně máme páky, a odmítáme debatu nad tím širokým spektrem těch, které prostě zatím - a já netvrdím, že potrestat, ale zatím jim neumíme ukázat ani tu prevenci,“ prohlásila Konečná při projednávání zákona.
Poslanci se nakonec rozhodli schválit návrh Jana Bureše a o podobném návrhu hospodářského výboru sněmovny ani nehlasovali. Pro zrušení poplatků byli zejména poslanci a poslankyně KSČM a také větší část z ODS. Sociální demokraté byli rozděleni přibližně na polovinu, TOP09 byla spíš proti zrušení poplatků. Zcela proti zrušení byly Věci veřejné.
„Nejsem z tohoto pozměňovacího návrhu nadšený, ale oceňuji, že byla v novém zákoně zachována poplatková agenda a že sněmovna nepodpořila pozměňovací návrh hospodářského výboru, který poplatky od roku 2015 rušil úplně,“ řekl k tomu ministr Tomáš Chalupa.
Rozhodnutí poslanců uvítal ředitel výkonného pracoviště Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek. „Přijatý model poplatků chápeme jako mezní kompromis v době, kdy teplárenství čekají masivní investice do modernizace a snižování emisí, zatímco provozovatelé individuálního vytápění nemusí pro zlepšení ovzduší dělat nic,“ uvedl Hájek.
"Je to nehoráznost," komentoval naopak hlasování poslanců Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha. „Daňové poplatníky bude tohle rozhodnutí stát půl miliardy korun ročně a lidi na Ostravsku část jejich plicních sklípků. Zákon o ovzduší měl přitom vyčistit katastrofální smog, ale sedmdesát sedm poslanců se lidem postiženým škodlivinami úplně vysmálo a motivují průmyslové podniky k přesnému opaku." Kriticky zrušení poplatků komentovaly i organizace Greenpeace a Arnika.
pro | proti | zdrželo se | nepřítomno | nepřítomno - omluveno |
celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|
ČSSD | 18 | 15 | 4 | 8 | 10 | 55 |
ODS | 25 | 4 | 5 | 13 | 5 | 52 |
TOP09-S | 11 | 20 | 4 | 2 | 4 | 41 |
KSČM | 22 | 0 | 0 | 2 | 2 | 26 |
VV | 0 | 14 | 0 | 1 | 6 | 21 |
Nezařazení | 1 | 0 | 2 | 1 | 1 | 5 |
Celkem | 77 | 53 | 15 | 27 | 28 | 200 |
pro | proti | zdrželo se | nepřítomno | nepřítomno - omluveno |
celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|
ČSSD | 33 % | 27 % | 7 % | 15 % | 18 % | 100 % |
ODS | 48 % | 8 % | 10 % | 25 % | 10 % | 100 % |
TOP09-S | 27 % | 49 % | 10 % | 5 % | 10 % | 100 % |
KSČM | 85 % | 0 % | 0 % | 8 % | 8 % | 100 % |
VV | 0 % | 67 % | 0 % | 5 % | 29 % | 100 % |
Nezařazení | 20 % | 0 % | 40 % | 20 % | 20 % | 100 % |
Celkem | 39 % | 27 % | 8 % | 14 % | 14 % | 100 % |
Pozn. red.: Výsledky v procentech jsou zaokrouhlovány, což může vést k tomu, že součty procent v jednotlivých řádcích nevycházejí přesně 100 %.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Sprostý výsměch - 11. 2. 2012 - Aleša teď si vemte jak to celé idiotstké CO2 , který je zdaví neškodný omezujeme a pak není na omezování zdraví škodlivých emisí. Prostě zelený přístup k ochrana životního prostředíFinančních prostředků je prostě omezeně a teze o tom, co často čtu, že musí být na všechno nejsou ničím více než ideologickým blábolem. Dále pak existuje známá spojititost mezi omezování škodlivin a cenou , kterou za to platíme. Ta křivka má exponencionální závislot = je velmi výhodné omezovat emise škodlivin málo nebo středně , omezit limitně k nule je ale dražší řádobě (třeba 1000x) pokud je tedy jeden zdroj nucen hodně omezovat - průmysl a druhý se může chovat jak to prace - domácnost. Výsledkem je za hodně peněz málo muziky. Například koupě automatického kotle na uhlí , který má reálnou návratnost protože má vyšší účinnost = 90% úspora prachových částic. Pokud se ulí pálené domácnosti podílí na celkovém znečištění prachem na Ostravsku polovinou ( neznám přesná data ) pak jen zákaz používání starých kotlů pokles znečištění o 40% a zadarmo. Jsem si jistý že v některých lokalitách zejména v menších obcích a městech se domácnosti topící uhlím podílejí na celkovém znečištění 90 i více %. Je to podobné jako kdybychom chtěli mít čisnou řeku a tlačili bychon na majitele čistírny ve velkém městě aby zavedl kosmickou technologii za miliardy a přitom vedlejší malé obec by pouštěly odpad přímo do řeky. Řeka je samozřejmě pořád špinavá. To je přesně situace v ochraně ovzduší a nic se nezlepší dokud nebude zakázáno ničit životní prostředí domácími topeništi. |