https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/praha-by-mohla-zacit-pripravovat-mytny-system-v-centru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha by mohla začít připravovat mýtný systém v centru

16.12.2020 15:57 | PRAHA (ČTK)
Velkou většinu emisí v Praze produkuje právě doprava.
Velkou většinu emisí v Praze produkuje právě doprava.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Hlavní město připravuje akční plán pro udržitelnou energii, jehož součástí by měl být záměr zavést mýtný systém pro zpoplatnění vjezdu do centra metropole. Jak uvedl náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), pokud radní schválí plán v současném návrhu, bude chtít zahájit další kroky k přípravě mýta. I kdyby se však podle něj začalo ihned, systém lze spustit nejdříve v roce 2026.
 

"Jsem přesvědčen, že dokud mýtný systém nezavedeme, tak se nám zásadně nezlepší ovzduší v centru města," uvedl.

Hlubuček o zavedení mýtného systému mluvil již dříve, jeho koaliční partneři zejména z TOP 09 nicméně jeho prohlášení spíše mírnili. Například předseda TOP 09 Jiří Pospíšil v minulosti uvedl, že nejprve je nutné dostavět oba okruhy.

Hlubuček dnes řekl, že na akčním plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP) magistrát pracuje asi dva roky a radní by jej měli brzy schvalovat. Zavedení mýta je podle něj jedním z hlavních bodů plánu. Letos podle něj také magistrát nechal udělat ohledně mýta studii od firmy Ernst & Young.

Koaliční partneři nicméně podle Hlubučka nejsou o plánu přesvědčeni. "Přiznám se, že zatím ze strany rady je k tomu rezervovanost," řekl. Dodal, že pokud rada schválí SECAP v navržené podobě, která záměr obsahuje, půjde to brát jako deklarování vůle k tomu začít s přípravami na mýtný systém. Ty však i v nejlepším případě potrvají roky, je například nutné změnit minimálně jeden zákon, dodal Hlubuček.

Zastupitelé Prahy loni schválili závazek, se v metropoli do roku 2030 sníží množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 bude metropole bezuhlíková. Velkou většinu emisí uhlíku a dalších škodlivin v Praze produkuje právě doprava.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

16.12.2020 16:44
Co je to zase za demagogii? Jaké zlepšení ovzduší v centru města čekají, když a) vůbec není nijak hrozné a b) většinu z toho nemají na svědomí auta, jak se už ukázalo v Londýně a Hamburku (a dalších městech, ta už si nepamatuju). Zase jen otravování lidí a snaha, aby bylo centrum co nejdřív pusté a chátrající, jako se to naopak mnoha městům už povedlo.
Odpovědět

Jirka Černý

17.12.2020 11:19 Reaguje na
Ono to vlastně dává smysl, když bude město pusté a prázdné klesnou emise.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

16.12.2020 23:26
Myslím, že by to mýtné měly platit všechny osoby, zvířata a živé organismy vůbec, které do centra vstoupí. Každý člověk, každý živý organismus (s výjimkou anaerobních bakterií a virů) produkuje CO2 a některé organismy dokonce emitují, ze zakončení trávicího ústrojí, další a účinější skleníkové plyny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.12.2020 08:58
V jedné country písni se zpívá: Jó, koho jsem si naložil, toho vezu.
No a pro Prahu i jinde platí: Koho jsme si zvolili, tak nám vládnou!
Veškerá mýta jsou návrat do středověku, kdy se mýto vybíralo u mostů
a městských bran. Kdo na něho měl, pokračoval v cestě, kdo ne, tak
zůstal před bránou. No a tak kdo bude chtít jezdit po Praze autem, tak
bude platit mýto a kdo ne, tak nechá auto na periférii a pojede dál
MHD. Co by za to dali lidé z menších měst nebo dokonce vesnic, přes
které proudí tranzitní doprava a nemají ani naději na obchvaty?
Že by začali vybírat mýto taky? Možná by to nebylo marné jak si sami
vydělat na ten obchvat a nebo alespoň část dopravců odradit od průjezdu
obcí. Je to sice poněkud ujeté, ale je to téměř totéž a taky to zákon
neřeší a neumožňuje omezit takové dopravní zatížení. Naopak se vybírá
mnohdy mýto na souběžné dálnici a dopravci -šetřílci jezdí po těch
nezpoplatněných okreskách. Tady to často ani nikoho z centrálních
institucí nezajímá. Takže nic nového pod slunce, protože to tu už bylo.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist