Svátek pěších a cyklistů ukázal, jak si lidé chtějí dělat město po svém
Doprava je ale také politika. Proto se hned ráno vydali aktivisté projektu Auto*Mat na vyjížďku s ministrem dopravy Pavlem Dobešem (VV). Trasa vedla od sídla ministra na Těšnově přes centrum města a Václavské náměstí na Vinohrady. Ministr jízdu zvládl, jediné kritické místo přišlo při přejíždění tramvajových kolejí. „Za to mohla šíře galusky,“ komentoval situaci pro Ekolist.cz. Po jízdě si pochvaloval hlavně neobvyklý pohled na Prahu, ocenil ale i bezproblémové stoupání na Vinohrady.
A to přestože před jízdou prohlásil, že reliéf města i nátura českého národa není nakloněna tomu, že by najednou všichni začali jezdit na kole. „Tady bych normálně nejel. Nejsem tak velký cyklista, abych centrem jezdil ve všední den na kole,“ komentoval průjezd po Smetanově nábřeží. Právě nábřeží se snaží Auto*Mat uzavřít pro průjezd automobilů. Podle pražského magistrálu to ale není možné, přinejmenším do doby* než bude otevřený tunel Blanka.
„Jel jsem v sobotu a velmi malém provozu, takže jsme se cítil bezpečně. Na některých místech je ale ve všední den taková intenzita, že to musí být velmi složité a skutečně o život,“ zhodnotil Pavel Dobeš dojmy po skončení jízdy. Podle něj jsou pro budoucnost nejen cyklistiky, ale veškeré nízkoemisní dopravy, včetně dopravy pěší, důležité nejen peníze na stezky a pěší zóny, ale i řešení nejrůznějších legislativních otázek. Například vyhrazené pruhy pro kola nebo jízda v obou směrech v jednosměrných silnicích. „A třetí věc je udělat něco pro bezpečnost, osvětu a prevenci, protože je velká škoda, aby lidé na ulici umírali na kole,“ dodal ministr.
Auto*Mat pořádal jízdu s ministrem dopravy už v loni, tehdy s Vítem Bártou (VV). Co se tedy za rok změnilo? „Je nový ministr,“ lakonicky odpovídá Tomáš Cach, dopravní urbanista, člen pražské komise pro cyklodopravu a tradiční průvodce ministrů. Podle něj hlavní problémy přetrvávají, ale prý se rýsuje jejich řešení. Hlavně jde o větší politickou podporu šetrné dopravě, dalším krokem je vytvoření legislativního i finančního rámce, který by ji řešil. Což se doteď opomíjí.
Stokrát jinak
Festival „Zažít město jinak“ se letos změnil z centrálně organizované akce na tříšť lokálních akcí na třinácti místech. „Vzdali jsme se centrální role a přepustili organizaci místním lidem, aby se mohli vyjádřit k tomu co je trápí,“ říká Tereza Vohryzková z Auto*Matu. Anebo aby si užili festival zcela po svém. Podle ní se navíc ukazuje, že pocit, že je potřeba se městem a veřejným prostorem něco dělat, není vizí jedné aktivistické organizace. Naopak problémy s negativními dopady automobilové dopravy trápí celou řadu obyvatel. A co víc, chtějí se k tomu vyjádřit. „Pro nás je to evoluce, ale pro město možná revoluce,“ dodala.
„Že se to rozšiřuje, to je velká radost,“ komentuje Kryštof Kintera, výtvarník a zástupce sdružení Start Vršovice. To se snaží obnovit tradici trhu na místě, kde dnes parkují auta. Kintera si postěžoval na spolupráci s Prahou 10, která podle něj neumožní, aby místo bylo přístupné vícekrát než jednou za rok. Důvodem jsou právě parkující vozy. „Auta nám pořád diktují, jak se máme v ulicích chovat,“ dodává. Podle něj by se lidé měli snažit ovlivnit místo, kde žijí, a proto ho rozhořčuje, když politici brání přirozeným aktivitám občanů. Vršovičtí si připravili například závody na kolech v jízdě do vrchu, divadlo pro děti nebo vaření španělské paelly na obří pánvi.
Vrcholem festivalu byl slavnostní průjezd Prahou. „Velká podzimní cyklojízda“ chtěla ukázat, že navzdory opakovanému tvrzení o kopcích je ve městě řada rozsáhlých území postavených zcela na rovině. Potenciál rozvoje má třeba Karlín nebo Holešovice. Cyklojízdy se zúčastnilo přes osm tisíc lidí. Projeli trasu z Vinohrad přes Václavské náměstí a magistrálu do Holešovic a zpátky na Letnou, kde na Letenské pláni jízda skončila zvedáním kol nad hlavu. To je podle organizátorů symbolický výraz toho, že cyklistika do města patří.
Všude dobře, doma méně
„Takhle by v některých dnech, a nedělejme si iluze, že celý rok, mohla vypadat Praha bez aut,“ prohlásila na zahájení festivalu radní hlavního města Alexandra Udženija. Podle ní by ministerstvo dopravy mělo především investovat do dopravních staveb, které si města sami zaplatit nemohou. Podle Michala Uhla z Prahy 2 by ale mohly uzavírky v létě být mnohem častěji. „Proč by tady takový jarmark nemohl být každý víkend? Proti tomu není žádný racionální argument,“ říká Uhl. Podle něj by se město mělo přestavovat tak, aby bylo komfortnější obyčejnému způsobu života, chození pěšky či ježdění na kole.
Praha a další města v podpoře cyklistiky stále pokulhávají za evropskými metropolemi. Mezi nimi drží prim Kodaň, kde do práce či školy dojíždí téměř třetina lidí na kole. Centrum Prahy je velmi podobné Vídni, kde se před několika lety rozhodli, že budou snižovat počet aut ve městě. „Podíl aut na celkové dopravě se má snížit na dvacet pět procent, zatím jsme na jednatřiceti,“ prohlásil Jan Krčmář z kontaktní kanceláře města Vídně. Přitom zdejší lidé zdaleka tak nevyužívají kola, naopak sází na veřejnou dopravu a vlastní nohy. Po Praze na kole jezdí i americký kulturní atašé David Gainer, ten má dvacetileté zkušenosti s ježděním na kole ve městech celého světa. Nejlepší prý byla situace v Melbourne v Austrálii, kde byly stezky pro kola doslova všude, naopak špatné to bylo v jižní Asii i Africe.
reklama